بازدید 8697
رونمایی اشتباهی از منویات درونی سازمان حفاظت محیط زیست؛

وقتی «حیات وحش» معادل «شکار» می‌شود! +تصویر

در پی بالا گرفتن انتقادات به تغییر رویه عجیب سازمان حفاظت محیط زیست و صدور انواع و اقسام پروانه شکار، این سازمان با برگزاری کارگاهی ویژه کوشید از شدت انتقادات وارد شده بکاهد، اما در نتیجه یک اشتباه، نقشه‌هایش را نقش بر آب کرد!
کد خبر: ۸۶۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹ 17 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
در پی بالا گرفتن انتقادات به تغییر رویه عجیب سازمان حفاظت محیط زیست و صدور انواع و اقسام پروانه شکار، این سازمان با برگزاری کارگاهی ویژه کوشید از شدت انتقادات وارد شده بکاهد، اما در نتیجه یک اشتباه، نقشه‌هایش را نقش بر آب کرد!

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به یکباره همه سیاست‌های این سازمان در خصوص شکار را کن فیکون کرده و با لغو ممنوعیت شکار، صدور پروانه‌های شکار و دایرکردن قرق‌های اختصاصی و شکارگاه‌های خصوصی را در دستور کار قرار دادند، موجی از انتقادات شکل گرفت که نتیجه این چرخش بزرگ را آینده‌ای تیره‌وتار برای حیات وحش کشورمان تعبیر می‌کرد.

انتقاداتی که در نوک پیکان آن، بسیاری از فعالان و اساتید نام آشنای عرصه محیط زیست کشورمان قرار داشتند و دارند که شاید به خواب هم نمی‌دیدند سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در بحرانی‌ترین شرایط، اقدام به صدور و فروش پروانه‌ها و جواز‌های شکار در سراسر کشور نماید.

انتقاداتی که البته تعبیر مسئولان سازمان از آنها، چیزی ورای جوسازی و سیاه نمایی نیست و حتی گاه موجب انگ و برچسب زدن به منتقدان و رسانه‌های منتشر کننده این انتقادات هم شده است. رویه‌ای که در آن، «شکار» بهترین ابزار حفاظت از حیات وحش معرفی می‌شود و حتی از آن فراتر، ادعا می‌شود که به کارگیری این ابزار نتایج مثبت زیادی به دنبال داشته است!

ادعا‌هایی که البته برای بیان آن هیچ شاهد و مثالی ارائه نشده و نمی‌شود جز اینکه مدعی شوند نتیجه مثبت داشته و نتایج مثبت آن برای خودشان به اثبات رسیده و محرز است. استناد به ادعا‌هایی که مطرح کننده آن‌ها هم خودشان هستند؛ شیوه‌ای بدیع که به کمک آن، روز به روز بر شمار قرق‌های اختصاصی، شکارگاه‌های خصوصی و پروانه‌های شکار افزوده می‌شود تا گونه‌های مختلف حیات وحش در خون خود بغلتند و تیراندازی در حیات وحش، جز لاینفک زیستگاه‌های مختلف کشورمان شود.

وضعیتی که البته نتوانسته مانع از انتشار نقد‌های فراوان در این خصوص در برخی رسانه‌ها شود و از این رو، عجیب نیست که ببینیم سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال راه‌های دیگری برای دایرکردن سکوت در این خصوص در کشور باشد. راه‌هایی از جمله تدارک سفر به برخی قرق‌های اختصاصی برای برخی نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه و نمایش سانسور شده اتفاقاتی که در این قرق‌ها در جریان است.

نمایشی که در آن خبری از تیر و تفنگ و در خون غلتیدن گونه‌های حیات وحش نیست. همان گونه‌هایی که از دید مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست چیزی بیش از «شکار» نیستند. شکار‌هایی که شکارچیان غیرمجاز برای دستیابی به آن‌ها بسیار حریص هستند و ترجیح مسئولان سازمان، فروش مجوز به آنهاست نه ممانعت از کارهایشان که هزینه زاست!

رویکردی که در تکمیل آن، به تازگی اقدام دیگری در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان قرار گرفته است؛ برگزاری کارگاه مدیریت حیات وحش برای اصحاب رسانه در محل سازمان و با حضور جمعی از مسئولان سازمان که خبر زیر، توضیح مختصری درباره آن است؛ خبری که در بخشی از آن، نکته جالب توجهی به چشم می‌خورد:
 

آن گونه که در این خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان درج شده، از دید مسئولان و متولیان این سازمان، «حیات وحش» معادل «شکار» است و سرشماری حیات وحش، چیزی جز آمارگیری از شکار‌های موجود در طبیعت نیست. چیزی شبیه محاسبه ریاضی که می‌توان در انتهای آن، سود پروژه فروش پروانه شکار را حساب کرد!

عبارتی که اگرچه احتمالا در نتیجه یک اشتباه در وبسایت سازمان درج شده، اما تفاوت چندانی در اصل ماجرا ایجاد نخواهد کرد، به ویژه اگر بدانیم جز «شکار» هیچ دغدغه زیست محیطی دیگری موجب نشده تا سازمان حفاظت محیط زیست برای روشنگری اصحاب رسانه در خصوص آن کارگاه برگزار کند. دغدغه‌هایی که اگر قرار به شمارش شان باشد، احتمالا افراد ناآشنا با عرصه محیط زیست نیز قادر به فهرست کردن بسیاری شان هستند؛ از آب و مسائل مرتبط با انتقال آن میان حوضه‌های مختلف و حتی کانال کشی از خزر و خلیج فارس به بخش‌های میانی کشور گرفته تا آلودگی هوا، گرد و غبار، تراریخته و... .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
از این قرق های اختصاصی، می توان به عنوان گردشگری طبیعت و حیات وحش بهره برد و سود آن هم چندین برابر شکار است ولی افرادی در سازمان حفاظت محیط زیست؛ به عنوان مشاور هستند که گستره ذهنشان تنها شکار را به عنوان کسب درآمد می نگرد.
این قرق های اختصاصی اگر به عنوان شکارگاه به کار روند، افراد قرق دار خواهان افزایش حیوانات قابل شکار مانند کل و بز و آهو در قرق گاه های خود هستند و حیوانات گوشتخواری مانند گربه سانان را دشمن و رقیب خود به شمار آورده و آنها را در قرق گاه های خود به طور پنهانی نابود خواهند کرد و این برای حیات وحش رنجور کشور فاجعه و بسیار خطرناک است. ولی اگر همین قرق ها برای گردشگری استفاده شود و برای گردشگران هم تماشای پلنگ و گربه سانان بسیار جذاب می باشد و در این صورت، خود قرق دار ها از حضور گربه سانان راضی می باشند.
هواداران قرق های اختصاصی شکار در همه جا می گویند وجود چنین قرق هایی در کشورهای دیگر موفق بوده است ولی دقت ندارند که برای نمونه در کشورهای اروپایی؛ طی قرن ها و سده های گذشته به سبب شکار فراوان و نابودی زیستگاه ،نسل بسیاری از جانوران مانند پلنگ و یوز پلنگ، در آن کشورها نابود شده و رقیبی برای علفخواران نیست تا جمعیت آنها را کنترل کند ولی در ایران به حمد الله هنوز برخی از گربه سانان می زیند و در تعادل بخشی به چرخه حیات وحش، نقشی اثر گذار دارند و نیازی به شکار انسان وجود ندارد.
كلمه "شكار " يك اصطلاح قديمي است كه براي "حيوانات وحشي" بكار مي بردند و نگارنده احتمالاً قصد بدي نداشته است .
من که متوجه نشدم منظورتون چیه ؟؟ چه سوتی ای دادن ؟؟ نقشه چی بود و چی جوری نقش بر آب شد ؟؟
حیوانات و جانداران ایران از سازمان حمایت کننده شون فراری اند....
باید نام این سازمان را گذاشت ((سازمان مبارزه با محیط زیست)) به طور مثال مانند کمیته مبارزه با مواد مخدر
آقای کلانتری شما یه روزی نتیجه این کاراتو میبینی ... دور نیست
با سلام
لطفاً پیگیری کنید
سالانه در فصل زمستان مجوزی از سوی محیط زیست صادر می شود بعنوان غرق شکنی ، این یعنی کشتار بی رویه پرندگان در یک روز . این اتفاق سالانه در استان مازندران مخصوصا در جاهایی که آبگیر (آبندان ) دارد . پرندگان را چند ماه به این محیط عادت می دهند و محیطی آرام و مطمئن برایشان محیا می کنند اما جنایت غرق شکنی با مجوز محیط زیست صادر می شود و کل پرندگان در یک روز از بین می روند .
واقعا تاسف بار هست که چند نفر آدم به ظاهر مسِئول، حیات وحش یک کشور را دستمایه نظرات و سودهای شخصیشون میکنن، فقط امیدواریم این قضیه با برخورد جدی مردم دلسوز و حامیان واقعی کشور و محیط زیست و مسئولان قضایی مواجه بشود
یعنی خبرنگاران مغرض ریشه بر تیشه واقعیت می زنند..
سلام به نظر من شکاربایدباشدپس برای چی اسلحه میدن .توکشورمارسانه هابدجلوه میدهن خیلی شکارزیاده پروانه که دادن پس زیاده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار