بازدید 12355
در گفت وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح شد؛

چرا رشد نقدینگی منجر به افزایش نرخ تورم در دولت اول تدبیر و امید نشد؟ نرخ تورم در سال ۱۳۹۸ به کدام سو خواهد رفت؟

مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید در تمام این سال ها، کاهش نرخ تورم و رساندن آن به بازه تک رقمی بود که همواره رئیس جمهور و سایر مسئولین دولت به آن می‌بالیدند. در دو سال اخیر، این دستاورد دولت از دست رفت و به تازگی آمار‌های بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهند که نرخ تورم آبان ماه سال جاری به ترتیب به ۱۸.۴ درصد و ۱۵.۶ درصد رسیده است. پرسش این که چگونه این دستاورد دولت از دست رفت؟
کد خبر: ۸۵۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 03 December 2018

تورممهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید در تمام این سال ها، کاهش نرخ تورم و رساندن آن به بازه تک رقمی بود که همواره رئیس جمهور و سایر مسئولین دولت به آن می‌بالیدند. در دو سال اخیر، این دستاورد دولت از دست رفت و به تازگی آمار‌های بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهند که نرخ تورم آبان ماه سال جاری به ترتیب به ۱۸.۴ درصد و ۱۵.۶ درصد رسیده است. پرسش این که چگونه این دستاورد دولت از دست رفت؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با آغاز به کار دولت یازدهم، مسئولین اقتصادی دولت، تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم به کار گرفتند، چون نرخ تورم اولا سیاسی ترین شاخص اقتصادی محسوب می شد و ثانیا افزایش این نرخ، راه را بر سایر اصلاحات اقتصادی می بست. تیم اقتصادی دولت توانست در ابتدا رشد نرخ تورم را کنترل کند و سپس این نرخ تورم را در مسیر کاهشی قرار دهد.

به هر حال با آغاز به کار دولت دوازدهم، اندکی اوضاع نرخ تورم و رشد آن تغییر کرد و در مسیر صعودی قرار گرفت. این موضوع بر خلاف آنچه بود، در هفتم آذر ماه 1396 رئیس جمهور حسن روحانی آن را وعده داده بود.

در این تاریخ، رئیس جمهور که برای گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم به صدا و سیما رفته بود پیرامون نرخ تورم و هدف دولت در این زمینه، عنوان نمود: ما در دولت یازدهم قول دادیم تورم را تک ‌رقمی کنیم که همین برنامه را ادامه می ‌دهیم. هدف ما باقی ‌ماندن تورم تک ‌رقمی است.

به هر صورت، نرخ تورم در این ماه ها رشد نمود و وارد بازه دو رقمی شد و طبق آخرین آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران پیرامون نرخ تورم به ترتیب این نرخ در دوازده ماه منتهی به آبان ماه 18.4 درصد و 15.6 درصد گزارش شده است.

تورم

کارشناسان بر این باورند که افزایش نرخ تورم در چند ماه اخیر، دارای دو دلیل عمده بوده است که یکی از آن دلایل کوتاه مدت و دیگری بلندمدت است. دلیل بلندمدت آن به افزایش نقدینگی و تغییر در ترکیب آن و دلیل کوتاه مدت آن به افزایش نرخ ارز در یک سال اخیر بازمی گردد.

در چند سال اخیر، رشد نقدینگی قابل ملاحظه بوده است. میزان نقدینگی در حالی که در ابتدای دولت اول تدبیر و امید 491 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود، این میزان در پایان دوره اول دولت تدبیر و امید به یک هزار و 366 میلیارد تومان افزایش یافت؛ این یعنی در دولت یازدهم نقدینگی به میزان 178 درصد رشد نمود.

اما چرا این رشد نقدینگی منجر به افزایش نرخ تورم در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی نشد، سؤالی بود که از مهدی تقوی اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی پرسیده شد.

وی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: متأسفانه در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد، علیرغم هشدارهایی که پیرامون عواقب اجرای طرح هدفمندی یارانه ها داده شده بود، این طرح اجرا و همین باعث شد تا نقدینگی بسیاری به جامعه تزریق شود و با توجه به اینکه نرخ رشد اقتصادی در این بازه زمانی منفی بود، این نقدینگی منجر به تورم وحشتناک 40 درصدی شد. حسن روحانی در دوره اول ریاست جمهوری اول خود توانست با نرخ رشد اقتصادی مثبتی که ایجاد کرد تا حدودی جلوی این افزایش نرخ تورم را بگیرد.

البته برخی کارشناسان اقتصادی نظر متفاوت تری را در این زمینه نسبت به مهدی تقوی داشته اند. آن ها گفته اند که در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، نرخ سود بانکی جذاب، باعث شده بود تا این نقدینگی در بانک ها حبس شود. با کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه سال گذشته، این نقدینگی از بند بانک ها رها و به بازارهای دیگر وارد شد و در نتیجه یکی از عوامل نرخ تورم در یک سال گذشته همین موضوع، تبدیل نقدینگی از شبه پول به پول بوده است. آمارها نیز این موضوع را تأیید می کند.

به طور کلی نقدینگی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش پول و بخش شبه پول. پول شامل سپرده های دیداری بخش غیردولتی نزد بانک ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص است و شبه پول شامل سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، قرض الحسنه پس انداز و سپرده های متفرقه است.

میزان پول و شبه پول در شهریور ماه سال گذشته (زمان اجرای کاهش نرخ سود بانکی) به ترتیب 168 هزار میلیارد تومان و یک هزار و 222 هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی سهم پول و شبه پول از کل نقدینگی در شهریور ماه سال گذشته به ترتیب 12 درصد و 88 درصد بوده است، حال آنکه در شهریور ماه سال جاری میزان پول و شبه پول به ترتیب به 244 هزار میلیارد تومان و یک هزار و 428 هزار میلیارد تومان رسیده است.

این یعنی سهم پول و شبه پول از نقدینگی در شهریور ماه سال جاری به ترتیب 14.6 درصد و 85.4 درصد بوده است. همان گونه که ملاحظه می شود، سهم پول از نقدینگی در یک سال گذشته افزایش یافته و از 12 درصد در شهریور ماه 96 به 14.6 درصد در شهریور ماه 97 رسیده است.

عامل دوم مؤثر در رشد نرخ تورم در یک سال اخیر، موضوع افزایش نرخ ارز بوده است؛ عاملی که سایت تابناک اقتصادی در مطلبی با عنوان آیا باید در سال آینده منتظر افزایش نرخ تورم باشیم، به آن به عنوان یکی از عوامل تورم سال 97 اشاره نموده بود.

در آن مطلب نشان داده شد که پس از انقلاب، هر شوک ارزی که به اقتصاد ما وارد شده بلافاصله آثار تورمی آن دیده شده است. دلیل این موضوع نیز آن بوده که اقتصاد ما به واردات وابسته است. افزایش نرخ دلار از طریق افزایش قیمت کالاهای وارداتی به خصوص کالاهای وارداتی واسطه ای و کالاهای وارداتی مصرفی می تواند بر نرخ تورم تاثیرگذار باشد.

به هر صورت هم اکنون اقتصاد ما با یک نرخ تورم دو رقمی مواجه است و حالا پرسش این است که نرخ تورم در ماه های آینده افزایشی خواهد بود یا کاهشی؟ مهدی تقوی استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در پاسخ به این پرسش بیان نمود که با توجه به کاهش نرخ ارز و ادامه یافتن همین روند کاهشی، می توان پیش بینی نمود که رشد نرخ تورم در ماه های آینده کاهشی شود و جلوی افزایش و رشد آن گرفته شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
نقدینگی کجا بود .
پول نیست.
همش دست افراد خاص و رانتخوارانه.
زودتر فکری بحال اقتصاد کنید. وضعیت معیشتی از استانداردهای افغانستان هم پایین تر آمده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
تا به حال مشکلات اقتصادی چند ماه گذشته و هر اندازه قیمت دلار گران شده هیچ ارتباطی به تحریم نداره و فقط نتیجه سیاست اشتباه وزیر اقتصاد دور اول اقای روحانی بود که با تثبیت مصنوعی نرخ ارز با دادن سودهای موهوم 25 درصدی عملکرد سیستم بانکداری و در نتیجه اقتصادی ایران را متلاشی کرد و با افسانه تورم تک رقمی از مسئولیت دور دوم شانه خالی کرد چون می دانست چه فاجعه ای را با سیاست انتخاباتی خود رقم زده . ولی تحریم از یک تا دو ماه پیش اغاز شده و نتایج ان از یک تا دو ماه اینده به مرور بر اقتصاد ایران را متاسفانه خواهیم دید. بزرگترین اشتباه دولت و اقتصادیون این است که تصور کنند تحریم اثر خود را در چند ماه گذشته گذاشته . تازه شروع شده و خیلی خیلی باید هشیار بود و هشیاری داد که با طناب اقتصاد دان های رانتی و بد دانشی از جنس همان وزیر اقتصاد دور اول به خواب نرویم.
لطفا واضح تر بیان نمایید . دولت اول پول بدون پشتوانه کمتری چاپ کرد ولی دولت دوم پول بدون پشتوانه بیشتری چاپ کرد . برای شستن این پولهای بدون پشتوانه و وارد کردنش به چرخه اقتصاد ، اقدام به خرید ارز و سکه نمود . اینم نتیجه کار
اگر دولت در این مدت عمرش نرخ ارز را با شیب ملایم افزایش می داد تا با تورم همخوانی پیدا کند ولو اینکه اندکی تورم افزایش پیدا می کرد اینطوری نمی شد
اقاجان راه کار اخرش که همه کشورهایی که ساختار اقتصادی را اصلاح کردند این است که از دلال ها مالیات گرفته شود چه در خانه و چه طلا و چه ارز ان وقت هیچ کس جرات نمی کند پولش را رها کند در این بازارها
من الانم نمی دانم نرخ تورم چیه
فقط خوب میدانم تفاوت درآمد و هزینه های مردم زمین تا آسمان است
نخست هدفمند كردن يارانه ها با وجود اينكه ايراداتى داشت باعث عدالت اجتماعى و در بازه اى منجر به كاهش نرخ فقر مطلق شد و كل مبلغ يارانه ها ماهانه به كل جمعيت وتمام كشور تقسيم ميشد كه نقدينگى در كل كشور ايجاد نميكنه دوم نرخ تورم در سالهاى قبل واقعى نبود سوم نقدينگى در جامعه و همه عامه مردم وجود نداره نقدينگى دست اقشار متصل به رانت وجود داره كه باعث له شدن قشر ضعيف جامعه شده
جواب این سوال نیازمند داشتن مدرک دکتری اقتصاد نیست! خیلی ساده است... چون ریال در فلاکت مدتی ثابت ماند و در مقابل ارزهای دنیا به فلاکت بیشتر نرفت! اما الان دوباره به فلاکت بیشتر رفته است و همین آش و همان کاسه دوره دوم احمدی نژاد
الان میخاهید بگید تورم هجده درصد بوده ودولت هم بیست درصد بزاره رو حقوقا ومنت سر کارگر بزاره .باشه بابا مردم هم جگر .احمدی نژاد بد بود شما خوبید
دو دولت اول به دلیل جمع شدن موسسات مالی غیر مجاز که مانند یک غده سرطانی در حال تکثیر و افزایش حجم نقدینگی شد جمع گردید دولت به منظور پاسخ گویی به مال از دست رفته مردم به ناچار مجور به چاپ اسکناس گردید تا این موضوع جمع شود از طرفی جهت تراز و کنترل نقدینگی مدام ارز حاصله از فروش نفت را به بدنه اقتصاد تزریق گردیدنتیجه این شد . اما در سال نود و هشت چه اتفاقی رقم خواهد خورد 1- با توجه به اینکه اقتصاد ما تولید محور نبوده و وابستگی شدید به ارزهای حاصل از فروش نفت بوده تولید با توجه به افزایش نرخ ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم به مرحله ورشکستگی و تعطیلی کشیده خواهد شد 2- با توجه به اینکه ما در تحریم شدید به سر میبریم به مرور کلیه بازارهای جهانی تجارت را از دست خواهیم داد چون سرمایه گذاران خارجی در جایی سرمایه گذاری می کنند که امنیت آن از همه لحاظ تامین شود و در نتیجه کالاهای ما که ارز آوری دارند بی مشتری خواهند ماند 3-بعضی از کشور هایی که هنوز رابطه با ایران دارند از این موقعیت سو استفاده کرده و منابع ملی مارا به قیمت ناچیز خواهند خرید و........ همه و همه این عوامل با هم دست به دست هم خواهند داد و اوضاع نامساعدی رقم خواهند زد مگر اینکه مردم با وحدت و همدلی نفع شخصی خود را کنار بگذارند و دست به دست هم بدهند که چنینی امر با توجه به تغییر روحیات و خلقیات مردم دور از ذهن است شما ملاحظه کردید با انتشار این خبر که می خواهد ارزش پول ملی از بین بروم مردم ریختن و و به بازار های مسکن طلا و دلار و خودرو و غیره هجوم آوردند کسبه هم قیمتهای خود را لحظه ای به روز کردن که نتیجه این شد تمام بازار ها قفل گردید و قشر فقیر همان کارگران و قشر متوسط یعنی همان کارمندان که بیشترین طیف جامعه را تشکیل میدهند به مکافات گرانی گرفتار شدند. الان هم هنوز دیر نشده اگر اراده ای در کار باشد
پاسخ ها
Rastinn
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
آفرين
يه موضوع مهم رو فراموش كردي،بخش مهمي از درآمد نفتي به صورت بدهي در خارج باقي مي مونن و ارز و طلاي هنگفتي از كشور توسط همونا كه اين بل و بشو رو راه انداختن از كشور خارج ميشه و شده،نمونش 15ميليارد ارز حاصل از صادرات غير نفتي كه علاقه اي به ورود به كشور نداره
چیزی که باعث تورم میشود استفاده زیاد و به دفعات از واحدهای پولی است در دولت اول سود بانک بالا بود و پولها در بانک ها ماندو از پولها استفاده مکرر نمیشد یکی از راههای معمول در دنیا برای کنترل تورم بالا بردن سود بانکی است
چیزی که باعث تورم میشود استفاده زیاد و به دفعات از واحدهای پولی است در دولت اول سود بانک بالا بود و پولها در بانک ها ماندو از پولها استفاده مکرر نمیشد یکی از راههای معمول در دنیا برای کنترل تورم بالا بردن سود بانکی است
بخدا قسم من تا بهحال تورم اینجوری تدیده بودم هرچی جم کرده بودم به باد رفت و پس اندازم باد هوا شد
نمیدونم شما به چی میگی تورم همه چیز سه برابر شده
اصلا در کشور تورم نداریم
گروه دلواپسان میخواهند با فشار بگویند که در کشور تورم داریم
اما عدم افزایش قیمتها در ماههای اخیر خود گواه این است که تورم نداریم
پاسخ عنوان: چون در کشور ما تورم به دنبال نقدینگی نمیرود. ارزش پول تورم را یدک میکشد و تورم نقدینگی را!!! اگر اقتصاددانان دولت این را بفهمند کلی از مشکلات کشور کم میشود!!!
سال 98 سال سیاه و بدبختی و گرسنگی بیشتر ملت ایران.
اگر مردم ایران یک صدم عرضه ی مردم کره ی جنوبی و فرانسه را داشتند اکنون به این روزگار سیاه دچار نمی شدند.
ولی افسوس که بزدلیم!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار