بازدید 15694
عملیات رسانه‌ای که در ایران قابل تحقق نبود؛

چگونه ترکیه با صدای واحد، عربستان را در پروژه خاشقجی به گوشه رینگ برد؟

با توجه به سوابق نوع موضع‌گیری‌ها در اوقات بحرانی، احتمالاً هر مسئولی موضع شخصی خود را پیش می‌گرفت و بسیاری از اطلاعات به جای ارائه مرحله به مرحله، در رقابت مسئولین برای دیده شدن، به سرعت از رسانه‌ها سر درمی‌آورد و دور از انتظار نبود که برخی مسئولان و صاحب نظران داخلی برای بیشتر دیده شدن، علیه مواضع مسئولین کشور موضع‌گیری‌هایی کنند که عربستان بتواند به نفع خود در افکارعمومی بین المللی مورد بهره برداری قرار دهد.
کد خبر: ۸۵۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱ 24 November 2018

عربستان در حالی همچنان به واسطه قتل وحشیانه جمال خاشقجی تحت فشار افکارعمومی جهان است و دولتمردان غربی نیز متأثر از این فضا وادار به واکنش شده‌اند که بدون شک این واکنش‌ها، برگرفته از عملکرد قابل توجه ترکیه در مدیریت رسانه‌های این کشور و شنیده شدن یک صدا و روایت واحد از مقامات این کشور است؛ اتفاقی که بعید به نظر می‌رسد در صورت وقوع در ایران، قابل تحقق بود و احتمالاً مدیریت فضای رسانه به سمتی پیش می‌رفت که ماجرا به سرعت به حاشیه رانده می‌شد.

به گزارش «تابناک»؛ جمال خاشقجی، مشاور سابق رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و روزنامه نگار در سال‌های اخیر منتقد نه چندان رادیکال ملک سلمان و محمد بن سلمان بود و همین مسأله در کنار اطلاعاتی که او داشت، باعث شد پروژه ترورش توسط ارشدترین مقامات سعودی طراحی و پیاده سازی شود. بنا بر اعلام مقامات ارشد کشور ترکیه، به محض حضور خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه، او خفه و سپس تکه تکه و سپس جسدش با اسید حل گشته و به فاضلاب ریخته شده است.

مسئولین ترکیه، اطلاعات این پرونده را ـ که بر اساس شنود درون کنسولگری و همچنین شنود خطوط تلفن مقامات سعودی در ترکیه به دست آورده بودند ـ نخست قطره چکانی به رسانه‌های نزدیک درز دادند و روز به روز افکارعمومی جهان را درگیر این پرونده نگه داشتند. سپس نوبت به مقامات و در رأس آنها، رجب طیب اردوغان رسید که رسما ابعاد این جنایت فجیع را تشریح کنند و انگشت اتهام را به سمت مقامات عربستان نشانه بروند.

ترکیه همزمان با انتقال فایل‌های صوتی به کشورهای غربی، خود را برای واکنش عربستان آماده کرد و پس از آنکه عربستان کوشید با محاکمه صوری عامل این قتل و قربانی کردنِ آنها، حلقه اتصال این جنایت به محمد بن سلمان را قطع کند، مسئولان ترکیه، از فایل صوتی دیگری رونمایی کردند که در آن محمدبن سلمان، تلفنی دستور قتل را می‌دهد. آنها پیش از این، یک فایل صوتی را افشا کرده بودند که برادر محمد بن سلمان دستور را داده بود و اکنون این فایل جدید، شخص ولیعهد و اداره کننده عربستان را هدف قرار داده است.

چگونه ترکیه با صدای واحد، عربستان را در پروژه خاشقچی به گوشه رینگ برد!

ماجرای جمال خاشقجی برای ترکیه صرفاً یک ماجرای جنایی نیست و فرصتی برای تسویه حساب جریان سلفی با جریان وهابی است و اردوغان به خوبی از این فرصت استفاده کرد. تقریباً هیچ مقام ترکیه‌ای یا رسانه‌ ترکیه، مواضع ضدو نقیض در این ماجرا نداشتند و یک ارکستر هماهنگ به رهبری اردوغان، این گونه عربستان را در گوشه رینگ قرار دادند. اردوغان توانست آهسته آهسته برگ‌هایش را ـ با توجه به این هماهنگی ـ رو کند و یکباره همه اطلاعات علنی نشود و بازی لو نرود.

صدای واحدی که از ترکیه شنیده شد، امکان بهره برداری عربستان و آمریکا از چندصدایی و مواضع ضد و نقیض به نفع بن سلمان را سلب کرد و این دستاورد مهمی است که یک دست بودن فضای سیاسی و رسانه‌ای در راستای منافع مالی و در چنین بزنگاه‌هایی، در پی دارد.

حال فرض کنیم خاشقجی در کنسولگری عربستان در مشهد به این شکل فجیع کشته می‌شد. با توجه به سوابق نوع موضع‌گیری‌ها در اوقات بحرانی، احتمالاً هر مسئولی موضع شخصی خود را پیش می‌گرفت و بسیاری از اطلاعات به جای ارائه مرحله به مرحله، در رقابت مسئولین برای دیده شدن، به سرعت از رسانه‌ها سر درمی‌آورد و دور از انتظار نبود که برخی مسئولان و صاحب نظران داخلی برای بیشتر دیده شدن، علیه مواضع مسئولین کشور موضع‌گیری‌هایی کنند که عربستان بتواند به نفع خود در افکارعمومی بین المللی مورد بهره برداری قرار دهد.

برای نمونه می‌توان به ماجرای فاجعه منا اشاره کرد که می‌توانست یک فرصت بزرگ برای تحت فشار گذاشتن عربستان در فضای بین المللی باشد؛ اما در زمان وقوع شاهد یک ارکستر هماهنگ نبودیم و برخی در داخل به جای حمله به مسئولین سعودی، متولیان داخلی را تحت فشار می‌گذاشتند که چرا به درستی پیگیری نمی‌کنند! اتفاقات بعدی درباره سفارت عربستان نیز اساساً فضای افکارعمومی بین المللی را به نفع عربستان بازگرداند.

شاید وقت آن رسیده باشد با نیم نگاهی با آنچه ترکیه در ماجرای خاشقجی انجام داد، مسئولین و چهره‌های تأثیرگذاری که حتی در اوقات و شرایط ملی نیز ساز ناکوکشان شنیده می‌شود، دست کم در بحث های ملی از خودگذشتگی کنند و به قیمت دیده نشدن و عدم بهره برداری تبلیغاتیِ شخصی، اجازه بدهند از کشور یک صدای واحد شنیده شود. در این دوران که جنگ رسانه ای و عملیات روانی همپای جنگ سیاسی و اقتصادی و امنیتی علیه ایران در جریان است، می‌توان اختلافات را در جلسات برد و در خارج از جلسات، یک صدا از بخش های اصلی کشور شنیده شود. آیا چنین راهبرد رسانه‌ای از آرزو به واقعیت تبدیل خواهد شد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۵۹
آنم آرزوست....
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
با احترام.حمله کنندگان به کنسولگری نا اگاه بودند اما تدارک دهندگان ان و امرین ان کاملا اگاهانه عمل کردند.کلا ترکیه هم مدتیست در برنامه خاور میانه جدید قرار گرفته اما در پروژه گولن جلوی قدرت گرفتن بازیگردانان استعماری فعلا و تا حدودی گرفته شد.ولی ما و عربستان هر دو مدتیست که در این بازی قرار داریم و هر جا تند روی دیدید از شعبان بی مخ تا....جای پای استعمار را هم ببینید. بنا بر این لو رفتن اطلاعات محرمانه در اینگونه موارد طبیعیست
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
شک دارم که توطئه قتل وحشیانه خاشقجی یک تله ی از پیش برنامه ریزی شده و هناهنگ برعلیه خاشقجی و ولیعهد خشن عربستان توسط دولتهای انگلیس، آمریکا و غیره نبوده باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
واقعا بی انصافی هست یادتون رفته وقتی در خصوص سوریه ترکیه به هیچ عنوان راضی نمیشد تا با دولت فللی حتی مذاکره کنه و به دنبال براندازی بود ولی در دوره حاضر با ایران و روسیه هم صدا شده و از مواضع افراطیش کوتاه اومده . بله هر کشوری نقاط ضعف و قوتی داره . متاسفانه در مسئولین سیاسی نیز این ضعفها هست اما اینکه نقاط قوت رو نادیده بگیریم ظلم مضاعف هست
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
آخه روحانی این چه پیامی بود امروز در اجلاس به عربستان دادی؟


مرگ بر آل سعود
تحلیل آبکی بود!
برد ترکیه در این ماجرا به دلیل یک صدایی نیست، به دلیل داشتن روابط قوی بین المللی است! همین که منتقد یه حکومت به سفارتخانه کشور خود در ترکیه مراجعه کند یک برد است! حالا اگر او را آنجا هم ترور کنند برد اندر برد است!
ترکیه با دنیا رابطه دارد و از این پتانسیل خود استفاده میکند
پاسخ ها
لالالالالالند
| United States of America |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
خیلی موافقم
سلام
اگر در کشور ما هم مقامات مانند مقامات ترک عمل می کردند جای تعجب بود.
شما خود را با ترکیه مقایسه نکنید همان بهتر با فلسطین عراق و یمن و افغانستان مقایسه نمایید.
م
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
ساعت خواب الان ایران دارد قدرت جهانی می شود و سیاست تعیین می کند برای کشورهای دیگر
برو عمو اخبار را درست رصد کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
مرغ همسایه غاز است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
ناشتاس 17:57 آیا واقعاً شما این طور فکر می کنید؟!!!!! کشوری که ارزش پول ملیش به یک هزار و هفتصدم رسیده است ، بیش از 70 در صد مردمش زیر خط مطلق فقر زندگی می کنند. حتی برای کوچکترین محصول صنعتی وابسته به کشورهای خارجی است.؟؟؟؟؟؟
تحلیل خوبی بود. امیدوارم اون افرادی که باید بشنوند، بشنوند.
به خصوص اون‌هایی که نظامی هستند و . .
از ماست كه بر ماست
شما فکر می کنید چرا اردوغان اینقدر جوش خاشقچی را میزند برای اینکه هر دو تابع فکر اخوان المسلمین هستند و بن سلمان هم از این تفکر بیزار است همین اخوان باعث بیچارگی مردم خاورمیانه شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
موضوع این نیست متن رو فکر نکنم خونده باشید
عالی**
قیاس ما با ترکیه از هر لحاظ مضحک و خنده داره...
با نام خدا .

با سلام .

تمام تلاش ترکیه این است که به آمریکا نزدیک شود و به هر طریقی شده خود را که سالها در انتظار است وارد بازار

مشترک اروپا نماید .

هیچ وقت دولت آمریکا ، ترکیه را در حد خودش نمی داند که بخواهد برایش کاری انجام دهد .


در هر صورت جناب اردوغان میخواهد کشورش را به سوی غرب ببرد تا پیشرفت داشته باشند .

اینها اظهار نظر این حقیر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
دوست عزیز خیلی از مرحله پرتی!!اتفاقا در این قضیه ترامپ تمام تلاششو می کنه تا جلو افشاگری ترکیه علیه بن سلمان رو بگیره. اردوغان خوب بلده چه جوری بازی کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
بر عکس اظهار نظر جنابعالی ترکیه چند سالی است که فاصله خود را با غرب بیشتر کرده و به همین خاطر هم فشارهای متعددی را تحمل می کند منتها مردم این کشور حامی این رویکرد هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
اتفاقا ایشون درست میگه
محاکمه سوری با ص است نه سین ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
سلام. سپاس از توجه شما، درست شد
تابناک
عالی بود.
خیر....به واقعیت تبدیل نخواهد شد...
خود شما تابناک یکی از همین مصادیق هستی
صد آفرین به اردوغان که واقعا آبروی ( نداشته ) عربستان و حامیان غربی شو برد

تو این پرونده واقعا عالی کار کردن ترک ها
ظاهرا عربستانی ها داعش و القاعده و غیره ندارند همشون استعداد تبدیل شدن به قاتل وحشی شدن را به راحتی دارند
اگه دست روزگار بن سلمان رو پسر پادشاه قرار نمی داد الان همین استعدادش رو در میان داعشی ها و به عنوان یکی از فرماندهانشان رو می کرد
آفرین به نویسنده مطلب
یک نمونه ضعیف و غلط دیپلماسی ایرانی ها همون حمله به سفارت عربستان در تهران و آتش زدن اونه که به ضرر ایران تموم شد

واقعا اوضای سیاسی داخلی ایراناسفناکه و خیلی به هم ریخته - همه با هم دعوا دارن
ترکیه توسط اخوان المسلمین هدایت و راهنمایی شد تا انتقام اخوانی ها از عربستان گرفته بشه
شاید علاوه بر مربی فوتبال باید مدیران فهمیده هم وارد کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
میلیاردها لایک
اردوغان با یک حرکت قوی در موضوع کودتای ترکیه یک بگیر و ببند سراسری از ریز تا درشت انجام داد و یکبار برای همیشه کشورش و مسئولینش رو یکدست کرد . ما هم باید یکبار برای همیشه دست نفاق و منافق رو قطع کنیم تا مملکت درست روی یک خط قرار بگیره ، والسلام
ترکیه رو با ما مقایسه میکنی؟؟؟؟
فکر کنم مقایسه فاجعه منا با قتل خاشقجی درست نیست و اصلا جه ربطی به هم دارند. فاجعه منا فقط ایرانیها نبودند و سوء مدیریت سعودی ها این فاجعه را به وجود آورد . ولی قتل خاشقجی اون هم به اون شکل در تریکه اتفاق افتاد.
در مجموع نمیدونم این دو جه ربطی به هم دارند.
دلت خوشه بابا تابناک مسئولین ما کی به فکر منافع ملی بودن که دفعه دومشون باشه
اینقدر آدم تعطیل وداغون داریم که کار اون درست حسابیاشونم خراب میکنن
اگه ایران بود سفارت عربستان و بصورت خودجوش اتش میزند و کاملا افکار عمومی دنیا رو از محکوم کردن ظالم به محکوم کردن مظلوم میچرخاندند مثل قضیه گردن زدن بافر النمر
مگر منا مختص به ایران بود و دیگر کشورها هم مردند و و بعدش مشخص شد که این ترکیه معامله کرد سر این شخص
اشاره و مقایسه خوبی کرده اید .
تفاوت حکومت سیاستمداران کارازموده و پخمه های پرادعا منجر به این وضعیت میشود .
یکی از اب کره میگیرد . دیگری طلا را مفرغ میکند .
یکی بدون منابع و ذخایر خدادای اقتصاد شانزدهم دنیا میشود دیگری با کلی نعمت خدادادی انقدر ناتوان است که نمیتواند نفت خود را بفروشد . ویا اگر فروخت پولش را بگیرد .
در ادعا کاملا برعکس یکی که همه حسرتش را میخورند هیچ ادعا نمیکند ولی....
یک متن پرمفهوم که متاسفانه فکر نکنم کسی از مسئولان به گوش رود...
علتش را همه میدانند. علتش ان است که ما در رسانه هایمان نفوذی و الت دست امریکا و عربستان زیاد داریم ولی در ترکیه اردوغان تمام اینگونه عوامل را به بهانه کودتا سربه نیست کرد.
خودتونو با ترکیه مقایسه نکنید اونها چه تفکری دارن ما کجا هستیم در قضیه منا بیشترین کشته ها مال ایران بود تا بحال چیکار کردن دیه اون بیچاره ها هم مونده نمیده ، البته ترکیه همسایه خیلی خوبی هم هست برای ما در این قضیه تحریم هم بیشترین حمایت را از ما کرده با توجه به اینکه دوستی با امریکا دارد ولی به حرف امریکا هم گوش نمی کند و داد و ستدی با ایران دارد.
سفارت عربستان در قضیه اعدام شیخ نمر روحانی شیعه نزدیک به ایران اتفاق افتاد و بچه های ما به خودمون ضد حمله زدن و گل به خودی خوردیم.
اصلا ربطی به ترکیه نداشت، بلکه بخاطر ارتباطش با با روزنامه ی معتبر واشنگتن پست بود. اگر ایشون توی یک روزنامه یا مجله ی کوچک در یک کشور جهان سومی کار میکرد، اصلا چنین بازتابی نداشت و براحتی فراموش میشد. ترکیه فقط از این موقعیت به بهترین نحو استفاده کرد، وگرنه خود ترکیه هم در خفه کردن صدای منتقدینش سابقه ی درخشانی داره و کسی چندان برای ادعاهای حقوق بشریش ارزش قائل نیست.
پاسخ ها
آمیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
معلومه اخبار رو از آخر خوندی. برگرد به اولین ساعات و روزها. میبینی که واشنگتن پست شما چند روز بعد که حسابی خبر جنجالی شد، شروع به کار کرد که عقب نمونه.
کلا باید از ترکها یاد گرفت
جنگ حیدری ، نعمتی در ایران یک واقعیت انکار نشدنیست که سود ومنفعت برخی در ادامه وثبات همین روش است لذا یکپارچگی و همصدایی در مسائل مهم واساسی در ایران شدنی نیست ونخواهد شد
رهبران ترک دارای شم سیاسی هستند و نتیجه آن سازندگی و پیشرفت کشورشان است. بر عکس رهبران ایران شم انقلابی گری دارند و نتیجه آن هم شده خرابی و عقب ماندگی کشور در همه زمینه ها .
ميدونيد جرا براي ابنكه در تركيه مسؤلين مجلس همه يكصدا مال متاسفانه هر مسئولي يك جيزي براي خودش ميكويد و هيج كاري بنتجه نميرسد الان سعوديها كريه ميكنند حاضرند ماياردها يول بدن وهمه شروط تر كيه قبول كنند
ببینید توی نماز جمعه چه خبره؟ فقط حرف و بعد از گذشتن وقت نماز می خوانند . حالا ببینید اینقدر برای انجام این کارها وقتی میماند
مشکل کشور ما این است که دولت مقتدر نداریم ، وظایف بین چندین گروه و نهاد تقسیم شده و کسی هم گوش به حرف دیگری نمی دهد ، ناتوان ترین و بی اهیمت ترین بخش هم دولت و مجلس هستند که توان و اراده ای برای انجام کارها نداشته و بیشت ر مسئول امور روتین و روزمره از جمله آسفالت کردن جاده ها و پرداخت حقوق کارکنان خودشان هستند ؛ و نه تنها توان کار ندارند بلکه دولتهای مختلف می آیند و می روند اما یک فرودگاه امام را نتوانسته اند تکمیل کنند یا هنوز همه استانها را به راه آهن وصل نکرده اند ،
اصولا ، دولت به معنای خارجی آن در کشور ما وجودندارد
فعلا بما گفتن نان خشک بخورید و لنگ ببندید - ایشاله 100 آینده به این هماهنگی خواهیم رسید
ترکیه باید ازما یاد بگیره که هنوزم یک سری میریزن تو سفارتخانه و کلی صدمات مالی و سیاسی به مملکت میزنن!
همه دنیا می دانند که ایرانیان آریایی بالاترین ضریب هوش را در جهان هستی دارند. بالای هشتاد درصد ناسا ایرانی هستند و مهندسان بزرگ شرکت های بنز و اپل و آیفون و گوگل همه ایرانی هستند والا اینهمه پیشرفتشان حاصل نمی شد. ولی چون در داخل کشور کسی اهمیت نمی دهد به خارج فرار می کنند. اگر آنها داخل کشور مانده بودند ما الان عربستان را سوسک کرده بودیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
این خالی‌ بندی‌ها غرور کاذب به ما میدهد،
چون در آنجا اردوغان هر چی که بگه همونه، مگر ندیدیم با کوتاگران چکار کرد،‌اما اینجا چند صدائی و دموکراسی است،‌خدایا شکر.
هم صدایی خوبه ولی بفرمایین هم صدایی حول چه محوری؟
واقعا تا کی قرار که عمر وزندگی مردم قربانی بی سوادی مسئولین کشور شود چگونه می خواهند این همه عمر و وقتی که از مردم را به دلیل سوء مدیریت هدر دادند را جوابگو باشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس