بازدید 7385
تأملی بر چند ماده فراموش شده از برنامه ششم توسعه؛

از شفافیت تمامی پرداخت‌ها تا عدالت در نظام پرداخت میان مدیران و کارمندان و البته بازنشستگان

هفدهم مرداد سال ۱۳۹۵، زمانی که کلیات لایحه برنامه ششم توسعه به تصویب کمیسیون‌های مجلس رسید و بررسی جزئیات آن در دستور کار صحن قرار گرفت، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد این برنامه و محتویاتش به این زودی از یاد‌ها بود و قرار نیست بخش‌هایی از آن هرگز اجرایی شوند.
کد خبر: ۸۵۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 20 November 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارددر روز‌هایی که بحث پیوستن یا نپیوستن کشورمان به لوایح چهارگانه FATF و مقابله با پولشویی داغ است، شاید مرور چند ماده قانونی در کشورمان ـ که برقرار کردن شفافیت مالی و عدالت پرداختی را نشانه رفته‌اند ـ خالی از لطف نباشد.

به گزارش «تابناک»؛ هفدهم مرداد سال ۱۳۹۵، زمانی که کلیات لایحه برنامه ششم توسعه به تصویب کمیسیون‌های مجلس رسید و بررسی جزئیات آن در دستور کار صحن قرار گرفت، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که این برنامه و محتویاتش به این زودی از یاد‌ها برود و قرار نیست بخش‌هایی از آن هرگز اجرایی شوند.

تصوری که وقتی «برنامه ششم توسعه» به کلید واژه پرکاربرد مجلس تبدیل شد و در نهایت با تصویب لایحه، برای تبدیل شدن به قانون، به شورای نگهبان ارجاع داده شد، محال‌تر هم به نظر می‌رسید چراکه نمی‌شد تصور کرد این همه انرژی و وقت، جز برای اجرای تک تک بند‌ها و مواد این برنامه صرف شده باشد.

گزاره‌ای که وقتی شورای نگهبان به این مصوبه مجلس چند ده ایراد وارد دانست و آن را برای تصحیح به قوه مقننه عودت داد، محکم‌تر به نظر می‌رسید و در نهایت، وقتی ۲۵ اردیبهشت ماه سال بعد، شاهد ابلاغ برنامه ششم توسعه توسط رئیس جمهور کشورمان بودیم، غیر قابل تردید جلوه می‌کرد، چون شاهد تولد برنامه‌ای بودیم که دست کم ۹ ماه از تصویب کلیات آن در کمیسیون تا نهایی و ابلاغ شدنش، برایش انرژی و وقت صرف شده بود.

برنامه‌ای که با توجه به تورم این روز‌ها و تأکید موکد همگان (حتی رئیس جمهور) بر ضرورت ترمیم دستمزد حقوق بگیران، کارمندان و کارگران، بد نیست نیم نگاهی به یکی دو ماده از آن بیندازیم و میزان تحققشان را بررسی کنیم؛ موادی که طرحشان در زمان بررسی لایحه برنامه، موجب امیدواری‌های بسیاری شده بود؛

ماده ۲۹- دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه‌های اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها وو مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیاد‌ها و نهاد‌ها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیاد‌ها و نهاد‌های انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیاد‌ها و مؤسساتی که زیر نظر، ولی فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحد‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاه‌های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آن‌ها را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهاد‌های نظارتی و عموم مردم فراهم شود. وزارت اطلاعات، نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنی هستند. اجرای این حکم درخصوص بنگاه‌های اقتصادی متعلق به وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تنها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود.

آنچه خواندید، قسمتی از ماده اول بخش ۶ برنامه ششم توسعه، یعنی بخش «نظام اداری، شفافیت و مبارزه با فساد» است که در ادامه آن، برخی امور ضروری در اجرای این ماده یادآوری و ذیل آن سه تبصره درج شده است؛ ماده‌ای که به صراحت گفته: «میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص و امکان دسترسی برای نهاد‌های نظارتی و عموم مردم فراهم شود.»

این در حالی است که اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم، به یاد خواهیم آورد، یکی از موضوعات بسیار مهم و جنجال ساز در سال‌های اخیر، موضوع پرداخت‌های نجومی بوده است؛ پرداخت‌های نجومی‌ که اگر سامانه تکلیف شده در ماده فوق دایر شده و شفافیت در پرداخت‌ها حاصل آمده بود، برای همیشه برچیده می‌شدند.

نکته جالب‌تر اینجاست که می‌بینیم در تبصره ۳ این ماده، تصریح شده، «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه سازوکار‌های مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایای بین مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از بیست‌درصد (۲۰%) تجاوز نکند.»

این مورد هم بی نیاز از شرح است که در حال حاضر اختلاف حقوق و مزایای مقامات و کارکنان در نهاد‌های برشمرده در ماده فوق، هیچ شباهتی به سقف معین در این قانون، یعنی ۲۰ درصد ندارد و ورای این هاست، اما چرا و چگونه هیچ قدمی در راستای اجرای این قانون، ولو ناقص و از نوع کم کردن شکاف فعلی برداشته نشده، موضوع دیگری است.

داستان وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم در ماده بعدی به همترازی حقوق بازنشستگان و شاغلین پرداخته شده و آمده: «دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد.»

همترازی که در لایحه ابتدایی، تأکید شده بود، اختلاف بین حقوق بازنشستگان و شاغلان نباید حداکثر از ۱۵ درصد تجاوز کند؛ اما در رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان، این قید از آن حذف شد تا تأکید قانون گذار بر ضرورت تحقق برنامه ششم توسعه بر اساس برنامه زمان بندی معین در آن قرار گیرد که تلویحا، تحقق مواد این برنامه از جمله برقراری عدالت در پرداخت میان بازنشستگان و شاغلان را مورد تأکید قرار داده است.

هدفی که تحقق آن با توجه به بحران اقتصادی اخیر و تورم شدید سال اخیر، تقریبا دور از دسترس به نظر می‌رسد؛ مگر آنکه ترمیم و افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در دستور کار مسئولان قرار گیرد که هنوز این گونه نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
عده ای همه چیز را دوست دارند به خارجی ها واگذار کنند، از مدیریت کشو، تا کارهای کارشناسی و حتی نظارت بر اموال ملی.
البته این رویه معمول شده بود، و مدیریت امور را به غربی ها واگذار می کردند. البته از همان زمان هم این امر نتیجه نداده است.
چرا قوانین داخلی را مسئولین اجرا نمی کنند؟
چرا مجلس مختالف شفافیت حقوق ها است؟
چرا مجلس با شفافیت آراء نمایندگان مخالف است؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
۱. چون جوابگو نمی خواهند باشند.
۲.چونکه دست نمایندگانی که در آمد های غیر قانونی دارند رو می شود.
۳. چون میخواهند آب گل آلود باشد و مردم نتوانند تشخیص دهند کی نماینده واقعی آنهاست.
راستی اصلا دولتی وجود دارد؟ فکر کنم مملکت
خود به خود می چرخه
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
بجای یک دولت، دولت های چندگانه در عمل هستند و همدیگر را بلوکه می کنند.
بابا رحمت بگور پدر احمدی نژاد اگر مبلغی را دستور پزداخت داد حد اقل به فرد 40000 در هر ماه این دوستان را بپا.. به هرنفر در هر ماه 25000 تومان . دلار را افزایش دادند در امد دولت تا سه برابر رفته بالا به فرودستان سه برابر کمتر از عادی میدهند . حالا با چه وجدانی ادم برود پای صندوق رای .. که امثال روحانی و اصلاح طلب بشوتد رئیس .؟؟بخدا نفرین شده و خواهیم بود .چقدر داستان برای یارانه احمدی نزاد بافتند؟؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
اگر احمدی نژاد هم رئیس دولت می بود وضع بهتر نمی بود، چونکه خیلی از مسئولان هنوز از زمان او سر کار هستند و چوب لای چرخ دولت میگزارند
فراموش نکنیم که مشکلات با احمدی نژاد اوج گرفت..
بادرود:اینجانب بازنشسته سال۸۹ وزارت نفت هستم درآن زمان باپاداش وحقوق متعادلی بازنشست شدم (حقوق ۳میلیون وپانصدوپاداش ۳۹میلیون )ازسال ۹۱ببعدتاپایان سال۹۶ حقوق وپاداشهای نجومی بخصوص درسطح مدیران نفت بجایی رسید که به نوشته مشرق نیوز باعنوان نام مدیرکه حقوق چندده میلیونی درزمان شاغلی دریافت میکرده بعضی ازاین آقایان پاداش بازنشستگی چندصدمیلیونی دریافت کرده اندواین درشرایطی است که بسیارفرزندان وجوانان فارغ التحصیل مابه دنبال کارمیگردندوبیکارند،به امیدروزی که تحولی دراین خصوص شایدانجام گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
برو کلاهت را بلا بینداز که بازنشستگی داری ،من که یک ریال هم بعنوان بازنشسته نمی گیرم!
از بس که شفاف سازی برای مسئولانمون مهمه
سلام برشما حقیقت امر این است که سن بازنشستگی در ایران پایین است این شرایط بنظر من یک مزایا ودو ضرر دارد بخش اول ان است بازنشسته امکان ایجاد یک فرصت شغلی برای جوانتر ایجاد میکند ولی درحالت دوم بازنشسته در این سن بار مالی زیادی بر دوش صندوق بازنشستگی ایجاد میکن ضرر دوم دراین شرایطی که بازنشسته کاشناس وکاردان واقعی شد ه اورا از کار برکنار جایگاه فعلی یک کارشناس را بکسی که تجربه کمتری دارد بدهیم وانتظار داشته باشیم بهمان میزان بهرهوری داشته باشد
اگر پرداختی به مدیران همان فیش حقوقی شان باشد باز جای شکرش است ولی در واقع این مثلا مدیر ها فیش حقوقیشان رقم ناچیز دریافتی شان است و به برکت همین مدیریت شان در دهها پروژه و طرح اسم شان وارد می شودواقع کارگاه آموزشی و پژوهشی و .. برگزار میکنند و ده جا مشاور هستند و هزاران جلسه بیرون اداره شرکت میکنند و ماموریت و ...میروند و برای همه انها دریافتی دارند که مجموعه اینها چند برابر فیش حقوقی شان می شود. و بهتر است این دریافتی های غیر فیششان کنترل شود.
پرداختهای انچنانی به مدیران همچنان ادامه دارد و فقط از لیست ها خارج شده و بدون اینکه در لیستی بیاید به خسابشاان واریز می شود. یکی از تبعیض های مهم کشور هم این اختلاف فاحش بین خقوق کارمندان شرکت نفت و چند شرکت دیگر با بقیه کارمندان دولت است. البته خقوقی که متخصصان و کارگران نفت در مناطق نفت خیز و چاههای نفت می گیرند نوش جانشان و روی ان هیچ حرفی نیست اما بین کارمندی که در شیراز و تهران و .. در نفت کار می کند با بقیه کارمندان نباید اختلافی باشد.
توی این مملکت همه دنبال مدیر کل شدن و نماینده و وزیر شدن هستند چون نون توشه.چون سه سال کار می کنی ولی برا سی تا نسلت پول پارو می کنی.قانون حقوق و دستمزد هم که برا چنین پست هایی نداریم.واقعا چقدر خوبه.عالی تر از این دیگه نیست.....
با سلام بنده معلم مدارس استثنایی هستم که مدت دو ماه که بازنشست شده ام اما به دلیل سهل انگاری اموزش وپرورش وگروکشی صندوق بازنشستگی از حقوق وبیمه محروم مانده ام .هیچ درامدی هم ندارم .شمارا بخدا صدای حقیر را به اطلاع مسئولین برسانید تا اینحد با روح وروان ما مردم محروم وزجرکشیده بازی نکنند.
دردولت روحانی ناتعدلانه ترین وظالمانه ترین پرداختها بین کارمندان وبازنشستگان باوزرا ومقامات انجام گرفت وعامل اصلی وضعیت وخیم اقتصادی ونارضایتی شدید 80درصد ملت ازدولت روحانی رادربرداشت
از سال 88 که مخابرات واگذار شد بسیاری از مزایا و حقوق کارمندان مخابرات تهران قطع شد و سطح زندگی اغلب کارمندان به خط فلاکت رسیده چرا و به چه علت مخابرات با این سود نجومی از پرداخت درست حقوق طفره میرود و چرا کسی به حل این مساله ورود نمیکند؟!
سلام بنده سال ۹۶بازنشسته نیروهای مسلح هستم تا الان پاداش دریافت نکردم تو رو خدا صدای مارا به مسعولین برسانید بنده خانه به دوش هستم سه فرزند بزرگو دانشجوی دانشگاه آزادی دارم باآن هزینهایش ممنونم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر