بازدید 4468
۳
تاملی بر تعطیلی بیش از ۱۰۰ دانشگاه غیرانتفاعی در ۵ سال؛

رواج قانون شکنی یا کارشکنی متولیان آموزش عالی؟

بالغ بر یکصد دانشگاه غیرانتفاعی در ۵ سال اخیر تعطیل شده‌اند؛ این عدد به خودی خود هم بزرگ است، اما اگر بدانیم که عمده دلیل تعطیلی این دانشگاه ها، وقوع تخلفاتی در آن‌ها بوده، اوضاع متفاوت‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸ 18 November 2018
بالغ بر یکصد دانشگاه غیرانتفاعی در ۵ سال اخیر تعطیل شده‌اند؛ این عدد به خودی خود هم بزرگ است، اما اگر بدانیم که عمده دلیل تعطیلی این دانشگاه ها، وقوع تخلفاتی در آن‌ها بوده، اوضاع متفاوت‌تر خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی از تعطیلی و لغو مجوز حدود ۵۰ مرکز غیرانتفاعی طی دو سال گذشته خبر داد و در توضیح چرایی اتخاذ این تصمیم گفت: طی دو سال اخیر حدود ۵۰ مرکز غیرانتفاعی به علت تخلفاتی مانند پذیرش غیرقانونی دانشجو لغو مجوز شده و یا ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در آن‌ها صفر شده است.

البته شمار دانشگاه‌های غیرانتفاعیِ تعطیل شده بیش از این هاست چراکه دو سال پیش، مدیرکل سابق دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم از تعطیلی، انحلال یا صفر شدن ظرفیت ۵۰ الی ۶۰ موسسه غیردولتی تعطیل در سه سال منتهی به بهمن ۱۳۹۵ خبر داده بود. رویدادی که وی آن را بخشی از روند کیفی سازی این مراکز خوانده بود، اما حالا گفته می‌شود که نتیجه برخورد با تخلفات این دانشگاه بوده است.

اما درباره چه تخلف‌هایی سخن می‌گوییم؟ آن گونه که پیشتر معاون آموزشی وزارت علوم گفته، یکی از این تخلف‌ها این بوده که «برخی از مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی در رشته‌های با آزمون، بدون آزمون دانشجو جذب کردند به این امید که بر وزارتخانه فشار آورند تا با جذب آنان موافقت شود.»

مساله‌ای که آهون‌منش در پاسخ به آن می‌گوید: «مقدار زیادی از ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی که در کنکور اعلام نشده بود، خالی مانده بود و برای همین به وزارت علوم نامه نوشتیم و درخواست کردیم که تکمیل ظرفیت اعلام کنند، اما معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام کرد که امسال تکمیل ظرفیت وجود ندارد. این درحالی بود که صورت جلسات وزارت علوم تایید کرده بود که در صورت لزوم تکمیل ظرفیت داده شود.»

وی افزود: «به همین دلیل دانشگاه در خواست کرد تا نسبت به تکمیل ظرفیت اقدام کنند و شورای گسترش آموزش عالی نیز نامه‌ای برای سازمان سنجش آموزش کشور نوشت تا به غیرانتفاعی‌ها تکمیل ظرفیت ارائه شود، سازمان سنجش نیز فقط مجوز جذب دانشجو از طریق بررسی مدارک تحصیلی را صادر کرد و مجوز تکمیل ظرفیت از طریق کنکور را ارائه نداد.»

آن گونه که آهون منش گفته، با سکوت وزارت علوم در خصوص تقاضای مطرح شده، بار دیگر دانشگاه‌های غیرانتفاعی تقاضای ارائه تکمیل ظرفیت می‌کنند که این بار هم بی نتیجه می‌ماند. وضعیتی که رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با تکیه بر آن، اعمال فشار بر وزارت خانه را رد کرده و می‌گوید: «وزارت علوم می‌تواند پاسخ مثبت یا منفی دهد، اما جواب منفی را هم نمی‌دهند. ما فشاری به وزارت علوم نیاوردیم.»

وی در ادامه با اشاره به صدور مدرک تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی توسط وزارت علوم، جذب دانشجو در رشته‌های تایید نشده در این وزارت خانه را غیر ممکن خوانده و گفته: «اینکه ما در خواست کنیم به ما تکمیل ظرفیت بدهید که فشار نیست. ما بخش خصوصی هستیم. سرمایه گذاری کرده ایم و چرخش مالی دانشگاه‌های ما با شهریه دانشجویان است؛ فشار را دانشگاه آزاد به وزارت علوم وارد می‌کند که کار خود را انجام داده و توجهی به حرف‌های وزارت علوم ندارد. وزارت علوم هم نمی‌تواند عکس العملی نشان دهد یا نشان نمی‌دهد.»

گلایه‌ها و شکوه‌هایی که ظاهرا برآمده از نگاه دو گانه مسئولان آموزش عالی کشورمان به مراکز آموزش عالیِ غیردولتی هستند. مراکزی که اگر متعلق به مجموعه دانشگاه آزاد باشند، به زعم آهون منش، با آن‌ها به ملایمت و ملاطفت رفتار می‌شود و اگر از جنس غیرانتفاعی باشند، آنقدر به ایشان سختگیری می‌شود که نتیجه اش تعطیلی و انحلال است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
دانشگاه شریف تهران و وبهشتی هم صلاحیت علمی چندانی ندارند چه به رسه به این دانشگاهای ببخشید بهتره بگیم دبیرسنانهای که فرت فرت مدرکهای بی اعتباری صادر می کنند .به جمع بیکاران کشور اضافه می شوند
این مراکز فریب وحقه بازی که در ازای پول به طبقه مرفه وسوگلیها ووابسته ها وپادوها ولمپن ها بدون داشتن صلاحیت علمی واخلاقی وابتکار مدارک قلابی در ازای اخاذی میدهند وارزش علمی مدارک فارغ التحصیلان دانشگاهای معتبر را که با خون دل بدست می اورند بی ارزش نموده وکلی بر اماراحمق های بیسواد اضافه می کنند هرچه زودتر تعطیل شوند بنفع مردم واقتصاد وادب وفرهنگ وجامعه علمی کشور می باشد
ایجاد دانشگاه های غیر انتفاعی یکی از بزرگترین خیانتها به نظام آموزش کشور بود. افرادی سود جو که با اجاره یک ساختمان دو یا سه خوابه و تاسیس مثلا دانشگاه اقدام به قلع و قمع نظام اموزشی کشور کردند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی