بازدید 5576
2 جلسه سیاسی و سکرت در آزادی

دولت به‌دنبال راهی برای رفتن تاج بدون‌خطر تعلیق

کد خبر: ۸۵۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ 12 November 2018
مسلم بود که حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا فرصت را برای مذاکره درخصوص رفتن یا ماندن مهدی تاج مهیا کند. مساله‌ای که مدت‌هاست ادامه حضور مدیران بازنشسته در فدراسیون را تحت‌الشعاع قرار داده است. با این حال برگزاری بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران و حضور مسئولان بلندپایه فوتبال فیفا و AFC این فرصت را به وزیر ورزش و جوانان داد تا درخصوص اجرای قانون توضیحاتی به آنها ارائه کند.

فرصت بزرگ برای لابی

با اینکه ابتدا قرار به حضور جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا برای تماشای بازی نبود اما رئیس فیفا در لحظات پایانی به تهران سفر کرد. موضوعی که این فرصت را در اختیار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان داد تا جلسات مهمی با اینفانتینو (رئیس فیفا) و شیخ سلمان (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا) برگزار کنند.

دولت به دنبال اجرای قانون

تاکید دولت بر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته‌هاست و از همین‌رو وزیر ورزش هم به مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال تاکید کرده از 24 آبان به بعد دیگر حق حضور در فدراسیون را ندارند. طبق قانون کسانی که از این قانون تمکین نکنند، محاکمه نیز خواهند شد. از طرفی مسئولان فدراسیون فوتبال همچنان تاکید دارند که خصوصی هستند و شامل قانون جدید نمی‌شوند. هرچند گفته می‌شود که مسئولان فدراسیون فوتبال در این خصوص صحبت‌هایی هم با مسئولان AFC و فیفا داشته‌اند که همین مساله حساسیت‌های فیفا را به دنبال داشته است.

همه نگران تعلیق

در این زمینه فاطیما، دبیرکل فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال و البته وزارت ورزش و جوانان پیگیر ماجرا شده است. تاکید شده درصورت دخالت دولت در فدراسیون فوتبال و رفتن مدیران این فدراسیون، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. این مساله نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته و کمی دست دولت و وزارت ورزش و جوانان را برای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بسته است. از همین‌رو حضور اینفانتینو و شیخ سلمان فرصتی را ایجاد کرده بود تا نمایندگان دولت در این خصوص با مسئولان رده‌بالای فوتبال جهان و آسیا مذاکره کنند.

درخواست وزیر برای جلسه خصوصی

پیش از آغاز دیدار پرسپولیس و کاشیما آنتلرز، اینفانتینو وارد ورزشگاه آزادی شد. اولین مساله مهم برای رئیس فیفا عملی شدن قول حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران درخصوص فراهم کردن شرایط حضور بانوان در ورزشگاه بود. اینفانتینو شخصا به کنار زمین رفت تا حضور بانوان روی سکوها را تماشا کند. او پس از بررسی این موضوع، سریعا وارد جلسه‌ای با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان شد که این جلسه تا آغاز بازی و به مدت 20 دقیقه ادامه داشت. در این جلسه که شیخ سلمان و مهدی تاج نیز حضور داشتند، یک مترجم وظیفه برقراری ارتباط بین سلطانی‌فر و اینفانتینو را داشت. وزیر ورزش در این جلسه ضمن انجام صحبت‌های اولیه با رئیس فیفا، درخواست کرد جلسه به صورت خصوصی برگزار شود؛ جلسه‌ای که مطمئنا درآن درمورد رفتن مهدی تاج و سایر مدیران بازنشسته صحبت شده است.

دومین جلسه سکرت، این‌بار جهانگیری

مساله جایی جالب‌تر می‌شود که جلسه مهم دیگری بین دو نیمه برگزار شد. اسحاق جهانگیری که همزمان با شروع بازی خود را به ورزشگاه رسانده بود، بین دو نیمه راهی جلسه با اینفانتینو شد. معاون اول رئیس‌جمهور که گفته می‌شود خودش نیز جزء بازنشستگان است و اتفاقا رابطه خوبی هم با تاج دارد، جلسه مهم دیگری را پشت‌درهای بسته با رئیس فیفا برگزار کرد.

 معمای بزرگ تاج

گویا موضوع تهدید فیفا به تعلیق فوتبال ایران، دولتی‌ها را مجاب کرده تا در این خصوص فیفا و AFC را توجیه کنند که قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید اجرایی شود و تاج و برخی دیگر از مسئولان فدراسیون کنار بروند. موضوعی که در چند روز اخیر نیز مورد تاکید وزارت ورزش و جوانان بوده، اما تهدید به تعلیق، فعلا همه چیز را مبهم کرده است. باید تا آخر هفته و پایان مهلت بازنشسته‌ها صبر کرد و دید آیا مذاکرات نمایندگان دولت اثرگذار بوده و بازنشسته‌های فوتبال فدراسیون را ترک می‌کنند یا باید شاهد ادامه حضورشان باشیم.

نویسنده: علیرضا محرمی/فرهیختگان

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل