بازدید 8400
۵
کور کردن چشم، به جای درست کردن ابرو؛

نسخه عجولانه ای که مسئولان مهاباد برای مسمومان یک روستا تجویز کردند!

اوایل آبان ماه سال جاری، انتشار خبری عجیب در رسانه‌ها، موجی از نگرانی را در مورد سلامت و بهداشت صد‌ها تن از اهالی یک روستا در شهرستان مهاباد به راه انداخت؛ خبری که حکایت از مسمومیت بیش از ۳۰۰ تن از اهالی روستای دریاس به خاطر شرب آب آلوده داشت و اکنون نتایج تحقیقات کارشناسی قابل تأمل است؛ نتایجی که نشان می‌دهد متولیان بهداشت و درمان، حداقل در عمل به رسالت‌های خود در مورد اهالی این روستا ضعیف عمل کرده اند.
کد خبر: ۸۵۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 11 November 2018
نسخه عجولان‌های که مسئولان مهاباد برای مسمومان یک روستا تجویز کردند!اوایل آبان ماه سال جاری، انتشار خبری عجیب در رسانه‌ها، موجی از نگرانی را در مورد سلامت و بهداشت صد‌ها تن از اهالی یک روستا در شهرستان مهاباد به راه انداخت؛ خبری که حکایت از مسمومیت بیش از ۳۰۰ تن از اهالی روستای دریاس به خاطر شرب آب آلوده داشت و اکنون نتایج تحقیقات کارشناسی قابل تأمل است؛ نتایجی که نشان می‌دهد متولیان بهداشت و درمان، حداقل در عمل به رسالت‌های خود در مورد اهالی این روستا ضعیف عمل کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ هشتم آبان ماه سال جاری، بیش از ۳۰۰ تن از اهالی روستای دریاس از توابع شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی به دلیل مسمومیت و مشکلات گوارشی در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد بستری شدند؛ شهروندانی که هر چند بسیاری از آن‌ها سرپایی مداوا شدند، کار شماری از این افراد نیز به بستری و اقدامات ویژه پزشکی کشیده شد.

با توجه به عمومیت مشکل میان بیشتر اهالی و ابهام‌های فراوانی که از قبل در مورد منبع آب شرب اهالی روستای دریاس وجود داشت، مسئولان و متولیان بهداشت و درمان شهرستان، بلافاصله اقدام به قطع شبکه انتقال آب روستا کردند و آب رسانی با تانکر به این شهروندان آغاز شد.

همزمان با این اقدام عاجل، تیم‌های تخصصی اعزامی از استان تهران، کار مطالعه و آزمایش‌های تخصصی بر روی منابع آب شرب روستا را آغاز کردند تا علت دقیق این مشکل را شناسایی کنند.

سامرند مرزنگ، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد در زمان بروز مشکل مورد اشاره در این باره به رسانه‌ها گفت: آلودگی یکی از چشمه‌های تأمین کننده آب شرب روستا در روز گذشته، موجب مسمومیت تعدادی از اهالی این روستا شد و اکنون ۱۵ نفر برای مداوای بیشتر در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری هستند.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر بستری شدگان کودکان و دانش آموزان هستند، اظهار داشت: وضعیت بیماران رو به بهبود است و بیمار بدحالی وجود ندارد.

مرزنگ گفت: این چشمه‌های تأمین کننده آب آشامیدنی روستا دارای آلودگی میکروبی بود و بلافاصله با هماهنگی‌های بین بخشی نسبت به قطع و خارج کردن چشمه از شبکه آبرسانی روستا اقدام شد.

وی یادآور شد: تست آزمایشگاهی آب شرب روستا نشان می‌دهد، بار میکروبی آب بسیار بالا بوده و استفاده از آب لوله کشی این روستا تا شست و شوی مخازن و لوله‌های انتقال آب ممنوع است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد تأکید کرد: تا انجام این اقدامات باید آبرسانی سیار به روستا انجام شود و اهالی روستا نیز موارد ایمنی را رعایت کنند.

تصمیم سریع مسئولان بهداشت و درمان شهرستان مهاباد برای مسدود کردن شبکه انتقال آب شهرستان در حالی رقم خورد که اکنون و پس از گذشت بیش از ده روز از زمان وقوع این اتفاق، گزارش‌های قابل تأملی در این باره منتشر می‌شود؛ گزارش‌هایی که ناظر بر آلوده بودن آب شرب روستای دریاس از مدت‌ها قبل دارد و نیز ناظر بر بی توجهی مسئولان امر به این موضوع بسیار مهم است؛ خطایی بزرگ که گویا قرار بود، تا هنگامی که به یک بحران سراسری و به خطر افتادن جان صد‌ها شهروند ختم نشده است، بر آن سرپوش گذاشته و تلاش شود از دید رسانه‌ها دور بماند!

در مورد گزارش‌هایی که اکنون درباره مشکل اصلی روستای دریاس منتشر می‌شود، نکته اینکه مسمومیت اهالی روستای دریاس به صورت قطعی به دنبال مصرف آب آلوده، به دلیل محرومیت این روستا از سیستم فاضلاب مکانیزه و انجام نشدن آزمایش بهداشتی بر روی چشمه‌های این روستا روی داده است؛ این را «علی اسماعیل پور»، کارشناس پیشین شبکه بهداشت شهرستان مهاباد به رسانه‌ها گفت.

وی در این باره افزود: مسمومیت اخیر این دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس «ای کولای» در میان اهالی روستا روی داده است؛ اتفاقی که به دلیل وجود چاه‌های خانگی فاضلاب در نبود فاضلاب مکانیزه، تا به حال بار‌ها روی داده، اما این بار تنها به دلیل بالا بودن آمار مسموم شدگان، خبرش در رسانه‌ها بازتاب داشته است. بالا بودن سطح آب چشمه‌ها در مهاباد و نزدیکی چاه‌های فاضلاب خانگی به منابع آب آشامیدنی، احتمالا به تداخل فضولات انسانی با چشمه آب شرب مردم این منطقه منجر شده است.

اسماعیل پور در این باره اضافه کرد: پس از بروز این مسمومیت‌ها، تیمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روستای دریاس اعزام شدند. آن‌ها تمام چشمه‌های آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی را در کنار یک چاه که از آب آن برای مصرف آشامیدنی بهره برداری می‌شد، مسدود کردند و آب رسانی از طریق تانکر آغاز شد.

بررسی‌های بیشتر حکایت از آن دارد که متولیان بهداشت و درمان شهرستان مهاباد در این مدت گذشته، تنها به مسدود کردن منبع اصلی آب شرب روستا اقدام کرده اند و ضمن استمرار آب رسانی با تانکر، برنامه مشخصی برای حل دائمی مشکل پیش آمده ندارند!

اینکه آن‌ها به محض اطلاع از مشکل پیش آمده و رسانه‌ای شدن ماجرا نسبت به مسدود کردن منبع آب اقدام کردند، به خوبی اثبات می‌کند که مسئولان از قبل از آلودگی منبع آب شرب اطلاع داشته اند و چون مشکل بعد رسانه‌ای پیدا نکرده بود، به این ماجرا ورود جدی نکرده اند!

حالا نیز تنها راه و فعالیت مثبت مسئولان شهرستان مهاباد در عمل به رسالت‌هایی که دارند، محروم کردن مردم روستا از آب شرب لوله کشی و جبران این مشکل با آب رسانی با تانکر است؛ اقدامی که قطعاً نمی‌تواند به عنوان یک راهکار قابل قبول مطرح باشد.

با توجه به ابعاد رسانه‌ای و بین المللی که این خبر پیدا کرده است، انتظار می‌رود، مسئولان استان آذربایجان غربی و بهداشت و درمان کشور، ورود جدی تری به این مسأله داشته باشند و با انجام یک عملکرد اساسی نسبت به تصفیه و تأمین آب شرب دائم اهالی روستای دریاس و دیگر روستاییان مهاباد اقدام کنند، چون گفته می‌شود بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در این شهرستان، یکی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی آب در این منطقه از کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
این دولت وا داده چی دارد دیگر برای دفاع از خودش
قربون دولت احمدی نژاد که شخصا خیره سر بود ولی تا اینقدر منفعل نبود
در فکر انتخابات زودتر از موعد باشید.
اینها همه نتیجه بی اهمیتی به بخش بهداشت و کارشناسان بهداشت محیط و سرازیرکردن بودجه وزارتخانه در قالب حقوق و کارانه به جیب گشاد پزشکان و برتری دادن درمان به بهداشت است.
وقتی می بینم مناطق محروم کشور تا اینقدر در بدبختی و بیچارگی زندگی میکنند و آقایون به فکر مردم محروم کشورهای دیگر هستند ؛

حالم بد میشه . . .

حالم بد میشه . . .

حالم بد میشه . . .
البته اصل بر تعهد و قرابت خانوادگی و سیاسی است !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار