بازدید 15518
۱
پیشنهاد تابناک درباره نسل آینده سینماگران ایران؛

فیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد

بسیاری از فیلمسازان مشهور جهان با ساخت فیلم‌های کوتاه شروع کردند و برخی از شاهکارهایشان همین فیلم‌های کوتاه است. حتی چهره‌ای چون مارتین اسکورسیزی نیز اخیراً فیلم «مصاحبه / The Audition» را با بازی رابرت دنیرو، لئوناردو دیکاپریو، برد پیت و شخص مارتین اسکورسیزی ساخته بود که یکی از پرخرج‌‎ترین فیلم‌های کوتاه تاریخ محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴ 09 November 2018

فیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کردسی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی از امروز آغاز شد که بسیاری از فیلمسازان جوان، ایده‌هایشان را در قالب آثاری به نمایش درآورده‌اند که برخی از آنها ظرفیت تبدیل شدن به فیلم‌های بلند را دارند؛ ایده‌هایی که از سوی برخی تهیه کنندگان رصد می‌شود تا نسل تازه سینمای ایران را شناسایی کنند، ولی در این رویداد، چه آثاری را باید بیشتر مورد توجه قرار داد و چه فیلم‌های کوتاهی تمرکز بیشتری به خود جلب می‌کنند؟

به گزارش «تابناک»؛ فیلم کوتاه به خودیِ خود، یک بستر فیلمسازی مستقل و مؤثر است و بسیاری از فیلمسازان دوره طولانی را به خلق آثاری در حوزه سینما می‌پردازند که شاید نمونه آن را در میان فیلم‌های بلند نبینید. بسیاری از فیلمسازان مشهور جهان نیز با ساخت فیلم‌های کوتاه شروع کردند و برخی از شاهکارهایشان همین فیلم‌های کوتاه است. حتی چهره‌ای چون مارتین اسکورسیزی نیز اخیراً فیلم «مصاحبه / The Audition» را با بازی رابرت دنیرو، لئوناردو دیکاپریو، برد پیت و شخص مارتین اسکورسیزی ساخته بود که یکی از پرخرج‌‎ترین فیلم‌های کوتاه تاریخ محسوب می‌شود.

فیلمسازی کوتاه اما در ایران یک فرصت مهم برای رفتن به سمت فیلمسازی بلند است و طیف وسیعی از فیلمسازان مطرح ایران از ساخت فیلم کوتاه یا فیلم مستند وارد مسیر تولید فیلم‌های بلند داستانی شده‌اند و مسیری به جز دستیاری کارگردان را در پیش گرفته‌اند که از قضا بسیاری از آنها جزو چهره‌های موثر و موفق سینمای ایران محسوب می‌شوند. شماری از تهیه کنندگان نیز با این رویکرد که سینما همواره به خون تازه نیاز دارد، فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده در این جشنواره را رصد می‌کنند و به ارزیابی این آثار می‌پردازند.

بر این اساس برخی از این فیلمسازان با سرمایه گذاری شخصی آثار تولید می‌کنند که بودجه شماری‌شان هشت و نه رقمی است و به همین دلیل با آثار باکیفیت مواجه هستیم که از قضا از بازیگران حرفه‌ای سینما در مقابل دوربین و همچنین عوامل سینمای حرفه‌ای ایران در پشت دوربین بهره برده‌اند. با این حال، جشنواره فیلم کوتاه کمتر مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و بیشتر پاتوقی برای فیلم‌بازها، دانشجویان سینما و متخصصین بوده است. سی و پنجمین دوره اکنون از امروز با میزبانی سینماملت تهران برگزار می‌شود و تا بیست و دوم آبان ماه جریان دارد.

در نخستین روز این رویداد سینمایی، اکران شماری از فیلم‌ها به سانس فوق العاده کشید که فیلم‌های «بدل»، «پرواز ماهی‌ها»، «پاپ کرن»، «نقش»، «تلقین»، «عافیت»، «هدیه‌ای برای یک روز غم‌انگیز»،«استادیوم»، «گوش سیاه»، «کلنجار» و «رورانس»، «تلخ»، «تیری در تاریکی»، «تاول»، «تشریح»، «عروس دریایی»، «کارما»، «برف تابستان»، «تنفس» و «جشن» در نیمه بامداد روز شنبه به نمایش درآمدند.

اما در میان سیل آثار به نمایش درآمده در این رویداد، کدام فیلم‌های کوتاه ارزش بیشتری برای وقت گذاشتن و دیدن دارند؟ «تابناک» شماری از آثار مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران را برمی‌شمارد و در عین حال دعوت می‌کند به دیدن سایر فیلم‌های این جشنواره نیز بنشینید.

نقش

فیلم کوتاه «نقش» به کارگردانی فرنوش صمدی، نویسندگی مشترک علی عسکری و فرنوش صمدی و تهیه کنندگی پوریافیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد حیدری اوره جزو فیلم‌هایی است که در این دوره مورد توجه است. «نقش» با نام انگلیسی The Role که محصول مشترک ایران و ایتالیاست اولین اکران ملی خود را نیز در بخش مسابقه ملی سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران دارد.

زنی شوهرش را برای یک تست بازیگری همراهی می‌کند. در آنجا اتفاقی می افتد که او تصمیم مهمی می‌گیرد. مینا ساداتی، بابک حمیدیان، امیر رضا رنجبران، دیانا دهقان و بابک کریمی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین سینا کرمانی زاده بازی کرده‌اند. 

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از: تدوین: احسان واثقی، طراح صدا و ترکیب: انسیه ملکی، موسیقی: نوید فشامی، عکاس: حبیب مجیدی، دستیاراول کارگردان و برنامه ریز: نوید بانی، منشی صحنه: صدف عسگری، دستیار دوم: دیبا احتشامی، گریم: امیر ترابی، طراح لباس و صحنه: ملودی اسماعیلی، صدابردار: امیر پرتوزاده، مجری طرح: شیرین فشندی، تبسم حیدری، دستیار تهیه کننده: خوشه شریعتی، مدیر تولید: پدرام انصاری، فیلمبردار پشت صحنه: مهرداد محمدی، مدیر روابط عمومی: محمد حیدری، طراحی پوستر: سیاوش تصاعدیان

قاشق خالی

فیلم کوتاه «قاشق خالی» به نویسندگی کارگردانی دهقان محمدی، بازتابی از معنای پیشرفت در شهر تهران است. مهردادفیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد صدیقیان، بهرنگ علوی، محمود ترک، سامان عاشق حسینی، حمید هداوند، ابراهیم اسکندری، محمد اسکندری، زهرا ادیب فر در این فیلم مقابل دوربین علی تبریزی نقش آفرینی کرده‌اند.

ترکیب این فیلم احتمالاً باعث می‌شود این فیلم با حضور گسترده تماشاگران مواجه شود و فضایی که در پوستر به تصویر کشیده شده نیز حکایت از روایتی جذاب و تکان دهنده دارد که کارگردان ترجیح داده تا زمان اکران، لو نرود.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: فیلمبردار: علی تبریزی، تدوینگر: دهقان محمدی، صدابردار: عبدالله خادمی، صدا گذار: امیر میلاد نیکزاد

دگردیسی

فیلم کوتاه «دگردیسی» به کارگردانی سالار شریفی احتمالاً حاوی خرین بازیهای لوون هفتوان است؛ بازیگری که دیر در سینمایفیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد ایران کشف شد و خیلی زود با صحنه وداع کرد و از میان اهالی سینما به دیار باقی رفت. علاوه بر هفتوان، سهیل سهیلی، الهه بخشی و محسن اژدری در این فیلم مقابل دوربین علیرضا برازنده بازی کرده‌اند.

زن و مردی برای خروج از خانه شان به مشکل برمی خورند و این آغاز ماجراست. آنها چگونه با این چالش مواجه می‌شوند و آیا راه گریزی هست؟

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه کننده: امین شریفی، تدوینگر: مهیار ماندگار، صدابردار: داریوش صادقپور، صداگذار: حسن مهدوی، حسین مهدوی

 

پیاده

فیلم کوتاه «پیاده» به کارگردانی شکوفا کریمی و تهیه کنندگی مهدی کرم پور، به قلم هاله مشتاقی نیا نوشته شده و داستانفیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد زن جوان افغانی است که به همراه همسرش به صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند و بازیگرانی چون مهراوه شریفی نیا، شبنم فرشاد جو، مه لقا باقری، سید علی صالحی، کریم امینی و سپند امیرسلیمان در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تصویربرداری «پیاده» نیز برعهده حسن کریمی از فیلمبرداران سینمای ایران است. شکوفا کریمی که پیش از این در سمت دستیار کارگردان، برنامه ریز، مدیرتولید و مجری طرح در سینما فعالیت داشته، تجربه‌ی ساخت فیلم‌های مستند و کوتاهی مانند "ایرانستاگرام" را در کارنامه دارد که دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درامد.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: تدوین: مستانه مهاجر، طراح صحنه و لباس: منیر فدایی، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، صدابردار: مهرداد اکبرزاده، دستیار کارگردان: مرجان حق پرست، عکس: احمدرضا شجاعی، منشی صحنه: دنیا راد، مشاور لهجه ی افغان: مهتاب جعفری، مدیرتولید: علی مهرآسا، مجری طرح: حنیف سروری

در بین

فیلم کوتاه «دربین» به نویسندگی و کارگردانی علی یار راستی، ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای را در کست خود دارد و ندا جبرائیلی،فیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد صابر ابر، سهیلا صالحی، سجاد حمیدیان مقابل دوربین داود ملک حسینی بازی کرده‌اند و محمد نجاریان داریان این اثر را تدوین کرده است. 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در یك صحنه بازسازى جرم، زنی جوان به نام رعنا باید حوادثی که منجر به مرگ دوستش شده است را براى کارآگاه و دستیارش توضیح دهد. رعنا مدعی است که همه چیز اتفاقی بوده و او بیگناه است اما کارآگاه همچنان به او مشکوك است.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: طراح صحنه و لباس: غزاله معتمد، طراح گریم: عباس عباسى، صدابردار: وحید رضویان، عکاس: ساسان ابرى، مدیر تولید و دستیار کارگردان: مارال اشگورى ، منشی صحنه: نرگس محبی.

بچه خور

فیلم کوتاه «بچه‌ خور» به کارگردانی محمد کارت، یکی از مهم‌ترین آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران است. «بچه‌خور» به مسائل وفیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد مضامین اجتماعی به ویژه کودکان کار و کودکان بدسرپرست می پردازد. از بازیگران این فیلم می توان به بهرام ابراهیمی، علیرضا مهران، علیرضا حکیمی، فرهانه سبحانی و علی بحری اشاره کرد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: هیچکس عشق کودکانه را جدی نمی گیرد اما هیچ چیز زیباتر و قدرتمندتر از عشقی کودکانه نیست.

از عوامل اصلی «بچه خور» می‌توان به نویسنده: آبان عسکری و محمد کارت، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، تدوینگر: اسماعیل علیزاده، لباس: سعید حسنلو، مدیر صدابرداری: مهدی صالح کرمانی، طراح چهره‌پردازی: عظیم فراین، برنامه‌ریزو دستیار اول کارگردان: محمد فراهانی و ... اشاره کرد.

«بچه خور» روز شنبه ۱۹ آبان ساعت ۱۳ در سالن شماره چهار پردیس ملت و دوشنبه ۲۱ آبان ساعت ۲۲ در سالن شماره دو پردیس ملت نمایش داده می شود.

برادر

فیلم کوتاه «برادر» دهمین ساخته نوشین معراجی بعد از فیلم‌هایی همچون «سودا»، «بیداری»، «ردپا»، «مهمان بابا»، و «خندید در دوردست» است.فیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: دو برادر پس از سال‌ها دوری به خاطر بیماری مادرشان مجبور به دیدار می‌شوند اما هنوز در کودکی خود مانده‌اند.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نوشین معراجی، بازیگران: سهیل قنادان، حامد برغانی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: رامین پورعبداله، مدیر فیلمبرداری: آیین ایرانی، مدیر صدابرداری، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، تدوین: حمیدرضا برزگر، منشی صحنه: آیدا پالیزگر، اصلاح رنگ و نور: علیرضا هدایی، طراح صحنه: پریسا احدیان، آهنگساز: آرمان معراجی، دستیار اول تصویر: محسن دبیریان، دستیاران: حسین کاظمی، جواد اصلانی، داود پورحمزه، تیزر: بنیامین قچاق، عکاس: آرش خلج، تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان ایران و نوشین معراجی.

 

ماچ سینمایی

«ماچ سینمایی» تازه ترین فیلم کریم لک زاده است. این فیلم کوتاه ۲۷ دقیقه ای که این روزها مراحل پایانی آماده سازی خود را پشت سر می‌گذارد داستانی در مورد عشق و مرگ و تصویرهایی از آنها را روایت می کند.فیلم‌هایی که باید در جشنواره فیلم کوتاه تهران تماشا کرد

فیلم کوتاه «ماچ سینمایی»درباره شخصیتی است که برای صفحه حوادث یکی از روزنامه‌ها مطلب می‌نویسد. این فیلم دنبال این است که بگوید روزنامه‎ها خود حادثه نیستند بلکه تصویری از حادثه هستند.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: کریم لک زاده، فیلمبردار و آهنگساز: پویان رنجبر، تدوین: پویان شعله ور، دستیار تدوین: فرزانه قربانی، صداگذار: حسین قورچیان، صدابردار: هادی معنوی پور، دستیار کارگردان: احد محمد کرمی، طراح گریم: حسناخان محمدی، گرافیست: سعید فروتن، عکاس: حمید شاد، دستیار فیلمبردار: محمد نصیری، بازیگران: صادق بابایی، سونیا سنجری، لی لی فرهادپور، روشنک جراحی، طراحی صحنه و لباس: کریم لک زاده، تهیه کننده: مهدی رشیدی، حمیدرضا زبیر، پخش بین‌المللی: فیدان.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پول دادن تا براشون تبلیغ بشه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار