بازدید 6040
۱

میزان هزینه‌های تحصیل در خانوار‌های ثروتمند جامعه چقدر است؟

در سال‌های اخیر هزینه‌های تحصیل به مانند سایر هزینه‌های دیگر، چون هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی ها، هزینه مسکن، هزینه حمل و نقل و ... رشد چشمگیری داشته است. طبیعتاً با توجه به سطح درآمد خانوار‌ها میزان هزینه انجام شده برای تحصیل نیز متفاوت می‌باشد. نکته جالب این است که در سال ۱۳۹۶ میزان هزینه تحصیل یک خانوار حاضر در ثروتمندترین قشر جامعه ۵۷ برابر بیشتر از هزینه تحصیل یک خانوار حاضر در فقیرترین قشر جامعه بوده است.
کد خبر: ۸۴۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 01 November 2018

میزان هزینه‌های تحصیل در خانوار‌های ثروتمند جامعه چقدر است؟در سال‌های اخیر هزینه‌های تحصیل به مانند سایر هزینه‌های دیگر، چون هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی ها، هزینه مسکن، هزینه حمل و نقل و ... رشد چشمگیری داشته است. طبیعتاً با توجه به سطح درآمد خانوار‌ها میزان هزینه انجام شده برای تحصیل نیز متفاوت می‌باشد. نکته جالب این است که در سال ۱۳۹۶ میزان هزینه تحصیل یک خانوار حاضر در ثروتمندترین قشر جامعه ۵۷ برابر بیشتر از هزینه تحصیل یک خانوار حاضر در فقیرترین قشر جامعه بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در چند سال اخیر مخارج و هزینه‌های زندگی رو به افزایش بوده است و هزینه‌های تحصیل نیز که بخشی از هزینه‌ها و مخارج زندگی می‌باشند از این قاعده مستثنی نبوده اند و رشد یافته اند.

در سال جاری و با شرایط تورمی که برای اقتصاد ایران پیش آمده است شرایط اندکی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بوده است و بی تعارف باید عرض کرد که هزینه‌های تحصیل، امسال از هر سال دیگری طبیعتاً بسیار بیشتر بوده است.

هر چند که آمار دقیق و مستندی از هزینه‌های تحصیل خانوار‌ها برای سال جاری وجود ندارد، اما می‌توان به صورت دقیق و مستند گفت که هزینه تحصیل دهک‌های مختلف درآمدی در سال گذشته چقدر بوده است. این کار را می‌توان با استفاده از گزارش‌های بودجه خانوار در سال ۱۳۹۶ که توسط بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است، انجام داد.

همان گونه که می‌دانید خانوار‌ها با توجه به سطح درآمدهایشان، سهم هزینه‌ای مختلفی را برای تحصیل فرزندان خود در نظر می‌گیرند. هر چه درآمد یک خانوار بیشتر باشد طبیعتاً سهم در نظر گرفته شده برای تحصیل فرزندان نیز بیشتر خواهد بود. نمودار زیر نشان می‌دهد که هر دهک درآمدی چقدر برای تحصیل در سال ۱۳۹۶ هزینه کرده است.

همان گونه که ملاحظه می‌شود خانوار‌های حاضر در دهک اول که فقیرترین خانوار‌های جامعه می‌باشند در طول سال ۹۶ تنها ۴۹ هزار تومان برای تحصیل فرزندان خود در نظر گرفته اند و این در حالی است که خانوار‌های حاضر در دهک دهم که جزء ثروتمندترین خانوار‌های جامعه محسوب می‌شوند، برای تحصیل فرزندان خود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه کرده اند. این یعنی اینکه هزینه تحصیل فرزندان ثروتمندترین خانوار‌های جامعه، ۵۷ برابر بیشتر از هزینه تحصیل فقیرترین خانوار‌های جامعه می‌باشد. در همین جا باید اشاره کرد که عمده هزینه تحصیل در خانوار‌های ثروتمند مربوط به هزینه شهریه مدارس می‌باشد، چون این گونه خانوار‌ها طبیعتاً فرزندان خود را به مدارس معمولی و دولتی نمی‌فرستند.

نکته دیگری که از این نمودار می‌توان بیان کرد این است که مجموع هزینه تحصیل فرزندان خانوار‌های حاضر در هفت دهک جامعه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌باشد که این میزان کمتر از هزینه تحصیل (دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) فرزندان خانوار‌های حاضر در دهک دهم  می‌باشد.

میزان هزینه‌های تحصیل در خانوار‌های ثروتمند جامعه چقدر است؟

نمودار زیر نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ هر دهک درآمدی چقدر از هزینه‌های سالانه خود را به هزینه‌های مربوط به تحصیل اختصاص داده است. همان گونه که ملاحظه می‌شود خانوار‌های حاضر در دهک اول جامعه تنها ۰.۵ درصد از کل هزینه‌های سالانه خود را به هزینه‌های تحصیل اختصاص داده اند و این در حالی است که خانوار‌های حاضر در دهک دهم ۲.۱ درصد از هزینه‌های سالانه خود را به هزینه‌های تحصیل فرزندانشان اختصاص داده اند.

میزان هزینه‌های تحصیل در خانوار‌های ثروتمند جامعه چقدر است؟

در پایان باید گفت: هر چقدر هزینه‌های تحصیل افزایش پیدا کند، این خانوار‌های کم درآمد جامعه می‌باشند که از این افزایش هزینه‌ها آسیب بیشتری خواهند دید و طبیعتاً در این شرایط ترجیح می‌دهند که از تحصیل فرزندانشان صرف نظر کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هزینهٔ تحصیل در مناطق مختلف ایران و حتی بین اقشار فقیر ،و ثروتمند بصورت منطقه ای متفاوت است حتی در شهر تهران هم هزینهٔ تحصیل در ۲۲ منطقه بین دهکها متفاوت است ؟ فقیر منطقهٔ یک با فقیر منطقهٔ ۱۷ و ۱۸ متفاوت است ؟ ثروتمند مناطق هم متفاوت است ؟ بعلت عدم شفافیت آمارهای ایران گمراه کننده است ؟و از واقعیت بدور میباشد ؟،،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی