بازدید 3361

برنامه بنیاد علوی برای خانه دار کردن خانواده های پرمعلول

کد خبر: ۸۴۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 23 October 2018

بنیاد علوی در راستای توسعه خدمات عام المنفعه خود و با هدف کاهش مشکلات زندگی خانواده های دارای حداقل دو عضو معلول، مدتی است که فرایند ساخت و ساز مسکن برای بیش از ۱۰ هزار خانواده مشمول را در سراسر کشور آغاز کرده است؛ اقدامی تحسین بر انگیز که با همکاری و حمایت های چند نهاد دولتی و مردمي در حال انجام است و تا کنون هزاران خانواده نیازمند را صاحب خانه کرده است.

به گزارش بازتاب، افزایش هزینه های ساخت و یا تأمین مسکن برای بسیاری از خانواده ها به ویژه خانواده هایی که علاوه بر نیازهای روزمره خود با مشکلاتی مثل معلولیت اعضای دو و یا چند عضو خانواده رو به رو هستند، بنیاد علوی را بر آن داشت تا با عزمی راسخ به این حوزه ورود کند و ساخت و ساز مسکن برای اين خانواده ها را در دستور کار خود قرار دهد.

این اتفاق که از زمان شروع به کار آن حدود ۴ سال می گذرد، اکنون بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای دو یا چند عضو معلول را شامل شده است و از این تعداد چیزی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ خانواده را صاحب خانه کرده است.

مهندس بهزاد مایلی، معاون فنی، مهندسی و اجرایی بنیاد علوی در مورد جزئیات این پروژه عمرانی گفت: ساخت مسکن برای نیازمندان جامعه از جمله رسالت های دیرینی است که بر عهده معاونت فنی، مهندسی و اجرایی بنیاد علوی قرار داشته است و این معاونت در سال های اخیر با صلاحدید مدیران ارشد به صورت جدی به حوزه ساخت مسکن برای خانواده های دارای دو و یا چند عضو معلول ورود کرده است.

مایلی با اشاره به اینکه ما به خانواده هایی که مشمول طرح ساخت مسکن می شوند، اصطلاحاً خانواده های پرمعلول می گوییم، ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ ما برای شناسایی جامعه مخاطب طرح، دسترسی به آمارهای کمی و دقیق بود که با استفاده از جامعه آماري سازمان بهزیستی ساخت خانه برای این خانواده ها و اطلاعاتی که این سازمان در اختیار ما قرار می دهد، تا حدود زیادی مشکل مورد اشاره حل شده است.

معاون فنی، مهندسی و اجرایی بنیاد علوی در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به آمارهایی که سازمان بهزیستی از خانواده های پر معلول به ما داده است، ۱۴۱۳۱ مسکن باید برای این خانواده‌ها ساخته شود که از این تعداد چیزی حدود ۱۰ هزار مورد وارد فرایند قانونی ساخت و ساز شده است و ما بقی نیز به مرور زمان به فرایند اضافه خواهند شد.

این مقام مسئول با اشاره به مشارکت سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملي زمين و مسكن و انجمن خیرین مسکن ساز در این پروژه اضافه کرد: تا کنون موفق شده ایم، تعداد بيش از۴ هزار و ۵۰۰ مسکن را نهایی کرده و در اختیار خانواده های مشمول طرح قرار بدهیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا صرف داشتن چند معلول در یک خانواده برای مشمول طرح شدن، کفایت می کند یا خیر؟ ادامه داد: عدم بضاعت مالی، نداشتن خانه و اقدام حقیقی برای ساخت خانه از دیگر شرایطی است که در مورد خانواده های مشمول باید احراز شود و به این منظور سازمان بهزیستی موظف است، اطلاعات دقیق و واقعی این افراد را به ما ارائه کند.

مایلی در مورد تعامل خوب نهادهای مختلف درگیر با این طرح نیز گفت: هر دو هفته یک بار با مسئولان ارشد پروژه از ۴ نهاد درگیر، در تهران جلسه هماهنگی برگزار می کنیم و از سویی نیز کمیته های مشترکی را با همكاري انجمن خيرين مسكن‌ساز استان‌ها به عنوان دبير كميته و مسئولان استاني نهادهاي ديگر طرفين تفاهم‌نامه در استان های مختلف تشکیل داده ایم، که رسالت نظارت دقیق بر فرایند اجرای پروژه را در شهر و روستاهای مختلف بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه فرایند ساخت خانه برای خانواده های پر معلول دو حالت ایجادی و یا تکمیلی دارد، توضیح داد: برخی خانواده ها سابق بر این اقدام به ساخت خانه کرده بودند که بنا به دلایل مختلف موفق به تکمیل خانه نشده بودند و ما در این رابطه وظیفه تکمیل خانه آنها را بر عهده گرفته ايم. برخی خانواده ها نیز اصلاً خانه ای به نام خود ندارند که با کمک طرفين تفاهم‌نامه، آورده خود خانواده ها و حمایت بنیاد علوی ساخت خانه برای آنها در دستور کار قرار می گیرد.

مایلی در بخش دیگری از سخنان خود و در رابطه با درخواست هایی که برای ساخت و ساز به صورت مستقیم به بنیاد داده می شود، گفت: روزانه درخواست های متعددی از سوی برخی مسئولان و مردم عادی برای ساخت و ساز مسکن به بنیاد ارائه می شود که ما به منظور بررسی تکمیلی و دقیق، این درخواست ها را جهت ارزيابي به سازمان بهزیستی به عنوان نهاد تخصصي در حوزه شناسايي نيازمندان ارسال می کنیم و بر اساس معرفی مخاطبان از سوی نهاد مذکور به مسئله ورود می کنیم و ساخت خانه برای خانواده های پر معلول را در دستور کار قرار می دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار