بازدید 29903
تصاویری دردناک از پشت پرده پروژه‌ای که «احیای گور» نام داشت؛

فرضیه‌پردازی ابتلای گور‌ها به «شاربن» شکست خورد؛ عامل مرگ این گونه‌های ارزشمند را ببینید!

از ده رأس گور ایرانی که برای احیای این گونه در پارک ملی کویر، زنده‌گیری شده بودند، پنج رأس تلف شده‌اند و شنیده‌ها حکایت از احتمال افزایش این تلفات دارد؛ اما چگونه چنین فاجعه‌ای رقم خورده است؟ هرچند مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کردند این اتفاق را گردن یک بیماری مهلک بیندازند، پیگیری های تابناک به دریافت تصاویری منتشر شده که می‌توانند پشت پرده این ماجرا را افشا کنند.
کد خبر: ۸۴۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ 21 October 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارداز ده رأس گور ایرانی که برای احیای این گونه در پارک ملی کویر، زنده‌گیری شده بودند، پنج رأس تلف شده‌اند و شنیده‌ها حکایت از احتمال افزایش این تلفات دارد؛ اما چگونه چنین فاجعه‌ای رقم خورده است؟ ببینید و قضاوت کنید!

به گزارش «تابناک»؛ نهم مهر ماه بود که سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار گزارشی از احیای نسل گور ایرانی در پارک ملی کویر خبر داد؛ ادعایی بسیار شیرین که می‌خواست مانع از درک حقایق تلخ این رویداد توسط مخاطبان و حتی رسانه‌ها شود و برای ساعاتی در این کار موفق هم بود.

بدین ترتیب که خبر احیای نسل گورخر در پارک ملی کویر، در بسیاری از رسانه‌ها بازنشر شد، بی آنکه کسی توجه کند نه تنها احیایی در کار نیست، بلکه حقیقتی تأسف‌بار و بزرگ در این ماجرا، پنهان شده است؛ حقیقتی به غایت تلخ که به این سادگی‌های از حافظه تاریخی محیط زیست کشورمان فراموش نخواهد شد؛ اتلاف ۵۰ درصدی گور‌های زنده‌گیری شده!

ماجرا از این قرار بود که سه گور از ده گورخری که بنا بود پس از انتقال از پارک ملی توران به قرنطینه‌ای در پارک ملی کویر، در این زیستگاه رهاسازی شوند، به دلیل سهل‌انگاری در حمل و نقل، کشته شده بودند؛ اتفاقی ناراحت کننده که معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، آن را تلفات طبیعی خوانده و از اجرایی شدن اولین فاز اجرای طرح احیای گورخر ابراز خرسندی کرده بود.

اما این پایان ماجرا نبود، چون چند روز بعد خبر رسید از هفت گور باقی‌مانده در قرنطینه پارک ملی کویر، دو گور دیگر هم جان سپردند. مرگی که به باور علاقه‌مندان محیط زیست، ناشی از شرایط نامناسب حمل و نقل گور‌ها بود، ولی مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، تشخیص آن را بسته به انجام آزمایش‌هایی توسط سازمان دامپزشکی اعلام کرد.

سید مجید خرازیان در این باره گفت: با هماهنگی سازمان دامپزشکی و دامپزشکی استان سمنان، تعدادی نمونه از گورخر‌ها گرفته شده که به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور فرستاده می‌شود و مسئولان سازمان دامپزشکی قول داده‌اند، در صورت نیاز نمونه‌ها را برای انجام آزمایش‌های تکمیلی به خارج از کشور بفرستند؛ ممکن است فرآیند تشخیص علت مرگ گورخر‌ها طولانی شود، بنابراین انجام درمان‌های کمکی برای پنج رأس گورخر دیگر در صورت لزوم در دستور کار قرار گرفته است.

تصاویری دردناک از مرگ گورهایی که قرار بود نسل گونه شان را در پارک ملی کویر احیا کنند اما در سایه بی تدبیری مسئولان کشته شدند

از اینجای ماجرا بود که پای یک فرضیه عجیب هم به ماجرا باز شد؛ فرضیه‌ای که از احتمال ابتلای این جانوران ارزشمند به یک بیماری مهلک خبر می‌داد و ضرورت آزمایش‌های دقیق و حتی استفاده از تخصص خارجی‌ها را در این خصوص پیش می‌کشید. احتمالی که به اعتقاد برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست، بیشتر به بهانه‌ای شباهت داشت که می‌توانست بار اتهام تلفات ۵۰ درصدی انتقال ده گور خر را از شانه مسئولان محیط زیست بردارد و مقصر را یک باکتری، یعنی عامل بیماری شاربن (سیاه‌زخم) جلوه دهد.

هرچند به گفته برخی کارشناسان، علائم ظاهری و بالینی گور‌های باقی‌مانده، نشانه‌ای از ابتلا به این بیماری مهلک نداشت، نمونه‌های گرفته شده برای انجام آزمایش به تهران منتقل شد و نهایتا ساعتی پیش، کریم امیری معاون بهداشت و مدیریت بیماری‌های مشترک دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفت وگو با «تابناک»، نتیجه آزمایش شاربن روی نمونه‌های گرفته شده از گورخر‌ها را منفی اعلام کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا سلامت و عدم ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی در مورد گور‌های باقی‌مانده در قرنطینه کویر مورد تأیید است یا نه، می‌گوید: «نمونه‌هایی که برای ما ارسال کردند، تنها به منظور بررسی شاربن گرفته شده بود که نتیجه منفی شد. البته از نشانه های کلینیکی این حیوانات هم برنمی‌آمد که مبتلا به شاربن باشند.»

وی ادامه می‌دهد: «درباره سایر بیماری‌ها نمی‌شود نظری داد، چون آزمایشی صورت نگرفته است. مثلا اینکه آیا استرس وارده هنگام حمل و نقل توانسته باکتری پاستورلوز که عموما در روده این تک‌سُمی‌ها وجود دارد و با استرس فعال می‌شود را فعال کند و به مرگ این حیوانات منجر شود یا نه، احتمالی است که تنها بر اساس نتیجه آزمایش می‌توان درباره آن صحبت کرد.»

امیری یادآور می‌شود: «بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی عملیات حمل و نقل حیوانات، باید شامل پیش‌قرنطینه و پس‌قرنطینه باشد؛ یعنی پیش از انتقال، از حیوانات نمونه خون گرفته شده و آزمایش‌های لازم برای تشخیص بیماری‌های مهم مانند "مشمشه" صورت گیرد. سپس دوره دو هفته‌ای پس‌قرنطینه آغاز شود تا حیوان آرامش خود را به دست آورد و در صورتی که علائم بیماری را بروز نداد، نسبت به انتقال اقدام شود که البته این موارد مستلزم تعبیه کردن جایگاه‌های به منظور قرنطینه، نمونه‌گیری و انجام معاینات است.»

 
تعداد بازدید : 4948
لحظه خروج تنها گور نر منتقل شده از قفس حملش در مقصد. این گور هم به مانند چند همسفر دیگرش، پایانی بهتر از مرگ نداشت.

اما آیا گور‌های توران پیش از انتقال به کویر دوره پیش‌قرنطینه و پس‌قرنطینه را گذرانده‌اند؟ آیا محلی که «سایت تکثیر و پرورش گورخر» نامیده می‌شود، امکانات و تجهیزاتی برای خونگیری و یا معاینه این حیوانات فراهم است یا مقصود مسئولان محیط زیست از سایت تکثیر و پرورش گورخر، تنها یک محوطه فنس‌کشی شده است که در آن تعدادی گور نگهداری می‌شوند، بی‌آنکه از وضعیت سلامتشان اطلاعی در دست باشد؟

هرچه هست، تصاویر زیر، نشان‌دهنده وضعیت انتقال گور‌هایی است که بنا بود نسل گور ایرانی را در کویر ملی احیا کنند، اما پیش از رسیدن به مقصد به وضعیتی اسفبار کشته شدند. جعبه‌های نامناسب حمل که بر اثر تقلا و جراحت گورها، خون‌آلود شده، گردن زخمی تنها گورخر نر بر اثر استفاده از قلاده ردیابی که مستعمل و فرسوده به نظر می‌رسد، فیلمی که نشان از عدم تعادل گورخر نر در مقصد و زخم‌های واضحش از حمل و نقل نامناسب دارد و در نهایت تصاویری دردناک از لاشه‌های گور‌هایی که کمتر از ۷۰۰ رأس از آن‌ها در کشورمان مانده است.

همه این‌ها در حالی است که می‌شنویم از پنج گور باقی مانده از این عملیات خونبار انتقال ـ که دوتایشان کره هستند ـ حال دو گور خوب نیست و عملا، چون نری در میانشان نمانده، پروژه احیا صد در صد شکست خورده است، مگر آنکه قرار باشد گور‌های دیگری زنده گیری شده و برای افزوده شدن به این جمع، به پروسه مرگ آور حمل و نقل سپرده شوند؛رویدادی که ظاهرا مسئولان سازمان در حال برنامه ریزی برای انجام آن هستند!

قفس‌های خونین حمل و نقل گورها حکایت از بلایی دارد که در این پروسه بر سر این گونه های ارزشمند آمده است.
قفس‌های خونین حمل و نقل گورها حکایت از بلایی دارد که در این پروسه بر سر این گونه های ارزشمند آمده است.
قفس‌های خونین حمل و نقل گورها حکایت از بلایی دارد که در این پروسه بر سر این گونه های ارزشمند آمده است.
قفس‌های خونین حمل و نقل گورها حکایت از بلایی دارد که در این پروسه بر سر این گونه های ارزشمند آمده است.
بلایی که قلاده ردیاب بر سر گردن تنها گور نر آورده است. آیا نمی‌شد این ردیاب فرسوده و مستهلک را در مقصد و پیش از رهاسازی به گردن حیوان بست؟ آیا این ردیاب حاوی اطلاعاتی از چگونگی حمل مرگبار این گور نیست؟!
بلایی که قلاده ردیاب بر سر گردن تنها گور نر آورده است. آیا نمی‌شد این ردیاب فرسوده و مستهلک را در مقصد و پیش از رهاسازی به گردن حیوان بست؟ آیا این ردیاب حاوی اطلاعاتی از چگونگی حمل مرگبار این گور نیست؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲۲
دقیقا مشخصه این گورها از شدت استرس به این روز افتادن مگه اینا عقلشون نمیرسید به حیوان وحشی در حال انتقال ارام بخش تزریق کنند فقط بیهوشی قبل انتقال کافی نیست انهم گونه های حساس به استرس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
این مسئولین اینچنینی محترم میشه یه لطفی به ما بکنن؟

لطفا هیچ کاری نکنند ، اینطور ضررش کمتره
بشینه تو خونه و سر ماه حقوقشون رو بگیره ، نوش جونشون
مسئولان محیط زیست در کنار تمام بی تدبیری و بی لیاقتی ؛ عرضه حمل و نقل چند تا خر رو هم نداشتند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
این به کنار اگر سالم میبردن بعد یه سال میفهمیدن همشون نرند یا ماده اونوقت چیکار میکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
هزار مثبت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
حالا واسه این مثلا پروژه خدا میدونه چندصدمیلیون پول بیزبان ملت را هاپولی کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
شرم اوره که فقط ادعا دارند و حرافی بیش از حد
فرضا موفق به انتقال صحیح شدند.با شکارچیان غیر مجاز که نسل کلیه حیوانات را در این مملکت در معرض نابودی قرار میدهند چه میکنید؟در ضمن سوالی برای من هست که سرنوشت این گورها یا ان ببرهایی که از روسیه وارد کردیم مرگ بوده .اما خوب یادم هست که توله ببر وتوله شیر هایی در مشهد وبعضی شهرهای دیگر در خیابان رها شده بودند.اگر نگهداری از این حیوانات مشکل است انها چطور تکثیر میشوند که مالکانشان اضافاتشان را رها میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
شما باید اینها را از انجلا مرکل سوال کنی چون پرچم المان رو داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
هزار مثبت
ای امان از حماقت مسئولین!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
چند وقت پیش مستندی دیدم از انتقال چند صد گوزن افریقایی که بقدری با مطالعه و برنامه ریزی و دقیق انجام شد که کمتر از یک پروژه نظامی حساس نبود .
یعنی ما اندازه افریقایی های فقیر و گرفتار هم توان مدیریتی و برنامه ریزی بلد نیستیم و فقط استادان توجیح هستیم و نابود کردن کارهایی که بهمون میسپرند .
میشه از مسئولان خواهش کنیم درصدد احیا نباشن؟ بزارین خودشون بمیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
لطف کنن به فکر ما آدما هم نباشن بذارن به درد خودمون باشیم
به قول اون بنده خدا همه چی مون بهم میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
دقیقا مسئله اینه که بعضی ها اشتباهی هستن
مثلا یک دامپزشک رو میکنن رییس دانشکده داروسازی!!!! اونم در حالی که داروساز متخصص به وفور وجود داره
حتما یه بقال هم شده رییس داپزشکی و این موارد پیش میاد
یعنی یه دونه آدم کارشناس، مسئول و با وجدان کاری پیدا نمیشه؟
در همه جا همینطوره
آموزش
پرورش
بهداشت
ورزش
علم
اقتصاد
و مهمتر از همه اینها فرهنگ
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
نه بابا پیدا نمیشه...مملکت نیست که چهنمه...
تا الانم حتما شانسی به انجا رسیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
همه جا میلنگه و شل و وله
پیشنهاد میکنم مسئولین این کار را یکبار با همین قفس ها حمل و نقل و سپس رها سازی کنید
پاسخ ها
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
. ما موافقیم
واقعیت چیزیه که در باغ وحش های مختلف هم دیدم
رفتار غیر حرفه ای و تخصصی با این زبان بسته ها ، تغذیه فاجعه آمیز، محل نگهداری افتضاح !! اینم از شیوه انتقال !!
تخصص که نباشد و شیوه استخدام هم که مشخصه برای همه ، خروجیش میشه این دست گل ها
پاسخ ها
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
این مدیرها از طریق سهمیه به دانشگاه رفتن ویک مشت بی سوادند
آدم حسابیها از این مملکت رفتند یا خانه نشین شدند و یه مشت حمال حزب الهی مدیر و مسئول شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
توی ادارات و سازمانها آبدارچی ها به لطف دانشگاه علمی کاربردی که سطح علمیشون جدا" از یه دبستان بالاتر نیست؛ همه شون لیسانس گرفتن و منتظر پست مدیریتی و اجرایی!! درسته تخصص سرشون
نمیشه ولی بلا استثنا در صف اول مراسمات مذهبی (دقت کنید در ساعات اداری) و نماز اول وقت حاضرند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
چون چندین نفر از کارشناسان دلسوز و کاردان و باسواد و دلسوز محیط زیست را استخدام نکردن و امثال کاوه مدنی را که برای کمک امده بود را فراری دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
.. خدا شفاتون بده
با همه توان در حال نابودی زیست بوم کشور هستید
پول اختصاص نمیدید برای حفظ ایران
اصلا ایران کیلو چند ؟ ایران مهمه ؟
ما تو این مملکت چه کاری را درست انجام دادیم که اینهم دومیش باشه،جان انسان که مهم نیست چه برسد به جان حیوانات ونابودی محیط زیست،مملکت که دست کاردان وکارشناس ومتخصص نباشد همین میشه وبهتر نمیشه تو این مملکت هیچ چیز جای خودش نیست
دولتی که توانایی اداره و حفاظت از چند گورخررا ندارد، چطور میتواند از مردم حاظت کند.
خدا لعنتشون کنه، شما ها که تخصص کاری را ندارید آیا در کنارش وجدان و انسانیت هم ندارید، یک درصد فکر نکردید ممکنه در حین حمل و نقل اینطور بلایی سرشون بیارید، اصلا فرض کنید حیوان نادر و کمیابی نبود هر موجود زنده دیگه ای هم که بود باید با احتیاط کامل حمل میشد.
باید مسببین این جنایت محاکمه بشن
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
بامسببین برخورد نکنید با جانیان این جنایت خر کشی برخورد کنید فکر کردند با کشتن چند خر چه اتفاقی میخواد بیفته قحطی خر میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
ali آقای لطفا شما حرف نزنی کسی نمیگه لالی
انگار یه عده نفوذی کمر همت رو بستن تا محیط زیست ایرانو نابود کنن!
در مملکتی که جان آدمها اندازه پشه ای اهمیت ندارد این گونه کارها یعنی احیای جانوران بسیار خنده دار ومسخره است
بنده از طرف مسوولان تکذیب میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
عالی بود... همین یک جمله کوتاه ده تا کتاب معنی داره
مشکلات هست اما قابل حل است
ما پیشرفت کرده ایم و دودرصد علم جهان مال ماست....
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
یه کلمه هم از مادر عروس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این .......واقعا اگه دلشان به حال گورخر ایرانی می سوخت درهمان زیست گاه توران اب وعلوفه گرها خرها را تامین می کردند !!!!!!حتی به گورخر هم رحم نمی کنیم فقط ادعا ادعا ادعا .....تازه .......
از مدیریت عیسی کلانتری بهتر از این انتظاری نیست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
سالها وزیر کشاورزی بوده و کلی بودجه را نابود کرده و نتیجه کارهاش که شده نابودی محیط زیست حالا فقط هر هفته مثل یک نیروی اپوزیسیون قیافه حق به جانب می گیرد و فقط انتقاد میکند و گزارش های منفی میدهد و یکی نیست به او بگوید که جناب پروفسور کلانتری شما خودت درصد بزرگی از مشکلات فعلی بوده و هستی و الان باید درست کنی و اگر بلد نیستی بفرما منزل استراحت کنید و مردم خودشان بهتر از شما میدانند که کشور به چه بلایی دچار است از دست شما و دوستانتان
مدرک و تحصیلان مسئولین مربوطه رو بررسی کنید، ابهام برطرف میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
دکترا از دانشگاه آزاد واحد یالقوزآباد سفلی پاره وقت
جناب کلانتری که بابت اظهارات بی ربطشان همیشه تیتر یک سایتهای ضدانقلاب هستند باید پاسخگو باشند
واقعا که باعث تاسف است که مسئولان نشسته اند فقط حقوق بگیرند و اضافه کاری بندازند به فکر هیچ چیزی نیستند به جز رفاه خودشون .
چقد بدبخت بودن این گورخرها که داشتند زندگیشونو می کردند و گیر ما ایرانیها افتادند.بلد نیستیم 10 تا گورخر رو جابجابکنیم و ادعای مدیریت جهانی رو داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
ادعا میکنیم تا دیای مدیترانه رو گرفتیم ، احتمال زیاد اونجا رو هم خشک میکنیم
پیشنهاد می کنم مسئولان مربوطه را به همین روش هر روز از منزل به محل کارشان منتقل کنند
پاسخ ها
زنبورک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
اونا که مثل گورخرها این چیزهارو احساس نمی کنن.
با سلام. با حمل و نقل نامناسب که تصاویر مربوطه به آنها را انداخته اید و درد آور است کاری ندارم. اما دو سه نمونه تلفات که در تصاویر گذاشته اید و خون کف آلود روشن از دماغ گورها بیرون آمده است معلوم است که این گورخرها به بیماری لپتوسپیروز یا تب شالیزار مبتلا شده اند و بهتر است سریعا درمان شوند تا تلف نگردند. خونی که در بیماری شاربن یا سیاه زخم از دماغ یا سایر منافذ بدن خارج می شود سیاه رنگ و قیری است. یک دامپزشک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
پس اونا میگن تب شاربن اون دیگه چیه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
احتمالاً وقوع تب حمل و نقل ناشی از باکتری فرصت طلب پاستورلا هم در کار بوده باشد
چه کاری تو این مملکت درست انجام میشه ، که این بشه
رئیس محیط زیست سمنان باید محاکمه شود.
طبیعت انتقام سختی از شما وخانواده هاتان خواهد گرفت.منتظرباشید ردخورد هم ندارد.
وقتی توی یک موضوعی دانش و سواد کافی ندارید چرا واردش میشید و اینهمه خسارت بار میارید؟ در مقوله محیط زیست و حیات وحش مجبورید از کشورهای اروپایی کمک بگیرید منتها ادعا و توهمات نمیگذاره به دنیای واقعی قدم بگذارید
همه کارها در کشور ما همینطوری انجام میشود ، همینگونه است که هیچ چیز درست نمیشود ، خدا خودش به ما رحم کند .
زخم های روی گردن حیوان عمیق چرکین و بر اثر غیر استاندار بودن کمربند ردیاب است که خود در دراز مدت عامل مرگ
زخم های روی گردن حیوان عمیق چرکین و بر اثر غیر استاندار بودن کمربند ردیاب است که خود در دراز مدت عامل مرگ
سازمان محیط زیست سازمان جنگلها و مراتع و سازمان دامپزشکی باید یک وزارتخانه مستقل باشند تا با تعامل بیشتر اینگونه اشتباهات رخ ندهد
حالا خوبه تو کشور ما فیل و کرگدن وحشی وجود نداره
فقط ایرانی میتواند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
کلی گویی نکن برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
تو چطوری عشق کابویی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
فقط مدیران از نوع ایرانیش که چند تا مدرک دکترای قلابی هم دارند و میلیونها میلیون حقوق میگیرند و زبانشان فقط کار میکند میتوانند اینطور گند بزنند به همه چیز و بس
واقعا متاسف شدم.
چرا اکثر کارها در این مملکت بر اساس منطق انجام نمی شود؟؟!!!
عجب مسئولین دلسوزی داریم ای کاش در مملکت ما با افزایش مقام از حقوق کاسته می‌شد آنوقت همین مسئولین دنبال شغل های با در آمد بیش‌تر و مسئولیت کمتر میرفتند و مملکت از سرشون راحت میشد
دشمن دانا به از نادانه دوست، این محیط زیستیا دقیقا نقش دوست نادانو بازی میکنن، خسته نباشی دکتترر کلانتری، همین فرمون بری جلو هیچی از محیط زیست نمیمونه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
نادان نه نادانه.
ه کسره را رعایت کنیم
یه گوره خر رو نمیتونن ازش محافظت کنن اونوثت حرف از یوز ایرانی میزنن، بی کفایتی مسئولین بی تدبیری بی سوادی عامل این نسل از گور خرها بوده
مرد نیستید مسببین و قاتلان این حیوانات مظلوم رو محاکمه نکنید و.....
انسانها دراین سرزمین هیچ ارزشی ندارند و هر روز از کمبود دارو دارند می میرند!
چه برسد به این بیچاره های زبون بسته!!!!! واقعا متاسفم و چقدر ناراحت شدم!!
کلا معاونت های ریاست جمهوری و سازمان های وابسته در تمام دولت ها به حیاط خلوت خودی ها که هیچ نظارتی روی آن نیست تیدیل شده است باید سازمان حفاظت محیط زیست با بخش هایی از وزارت کشاورزی ادغام و یک وزارت شود و کلا یک بار برای همیشه تشکیل سازمان هایی که زیر شاخه های کشوری دارد ممنوع شود ریاست جمهوری یه هر تعداد می تواند معاونت و یا مشاور داشته باشد ولی قانونگذار باید تشکیل هر سازمان با گستره کشوری را در آن حوزه ها ممنوع کند آ
استرس حاصل از بالا رفتن قيمت دلار و تحريم هاى ١٣ إبان فشار مضاعف آوردن و باعث تلف انان شد
برنامه ریزی برای تصرف محیط زیست برای معدن در حال انجام و کشتار اون ها کاملا عمدی بوده
اون همه رئیس معاون مدیر کل نتونستند 10 گور خر رو حفظ کنند ولی اگر اون 10 گورخر مسئول انتقال رئیس و معاون و مدیر کل میشدند تمام کار ها در نهایت صحت انجام میشد بدون اینکه هیچ شخصیتی اسیب ببینه منتظر پاسخ به این نظر هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
کمی تا قسمتی گل گفتی حیف شل گفتی
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
عالی بود.
سالي ٣٠٠٠٠ انسان در نقل و انتقالات در اين كشور كشته ميشوند انتظار دارير در مورد حيوانات غير از اين باشد
کلانتری با این مدیریت مزخرفت بیشتر نشان از این داری که کمر همت به نابودی تتمه های حیات وحش ایران داری.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
به رای مردم احترام بگذارید. دکتر کلانتری تدارکاتچیه. یکی دیگه گفته اینا رو بکشن.
وقتی کار دست کاردان نباشه همین میشه که میبینیم
فقط اختلاس رو خوب بلدن
تو ایران نسل ادما منقرض شده چه برسه حیوون
تا در این سازمان و اداره های زیر مجموعه آن شایسته سالاری حاکم نشود و سازمان به طور تمام قد، سیاست های کارامد توسعه و نگهداشت منابع انسانی اش را پیاده نکند و با فساد اداری در هر سطحی برخورد جدی نکند، وضعیت مدیریت محیط زیست و تنوع زیستی روز به روز وخیم تر خواهد شد. در حال حاضر، کار به دست کاردان نیست. نیروهای توانمند و دلسوز واقعی را گوشه نشین کرده اند و کار را به دست افراد بسیار ناکارامد سپرده اند. باید به این وضع در محیط زیست کشور رسیدگی شود.
یادم می آید که برای اجرای پروژه ای، بخش مهمی از منطقه حفاظت شده گورها مورد نیاز بود . حتی پیشنهاد داده شد که برای حفظ گونه گورها ،نسبت به زنده گیری آنها و سپس سپردنشان به اهالی منطقه اقدام گردد.این پروژه به علت مخالفت زیاد متوقف ماند. البته موضوع مربوط به دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بود
به احتمال زیاد آن پروژه بدون سر و صدا فعال شده و گورهای بخت برگشته با این ترفند نابود شده اند که دیگر مخالفی چیزی برای گفتن نداشته باشد
تابناک عزیز این فجایع در کشور ما غریب نیست. وضعیت کشور در همه بخش ها همینطور اداره میشود. در بخس سباست خارجی، فرهنگ و آموزس و اقتصاد و کشاورری و دامداری ک حمل و نقل ودین و مذهب و...و...همینطورست.........
باید هر دفعه موقع انتقال یه دونه از این گورهارو با یکی از مسوولین انتقال توی یه اتاقک قرار داد تا بفهمن چه بلایی سر اون حیونای بدبخت میاد
پاسخ ها
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
موافقم.
این مسئول محترم محیط زیست قبلا چکاره بوده ، مگر با آن بزرگواری که قطار سمنان را ترکوند چکار کردند ، آوردنش تهران وشد مسئول در شهرداری ، این یعنی مدیریت بسته و اختصاصی ، کاش یک ذره در انتخاب مدریت هامون شایسته سالاری ها را مد نظر قرار می دادیم ، تابناک جان شما هم طبق معمول سانسور کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
گل گفتی
کسی نگران گورخرایرانی نباشه که نسل انسان ایرانی زیربارفشارتورم وسایربی تدبیری منقرض شده
وقتی استخدام ها و پستها براساس روابط باشد نه براساس قواعد وضوابط همین میشود
مدعی العموم چرا در این مورد اعلام جرم نمیکنه
پاسخ ها
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
موافقم
دقیقا هدف از درج این گزارشها چیه وقتی که مانند سایر بی لیاقتی مسئولان هیچ کس جوابگو نیست و هیچ کس هم مواخذه نخواهد شد فقط قصد حرص دادن مردم رو دارید . ول کنید بابا . مسئولان دور هم نشستن و اصلا هم مهم نیست تو این مملکت چی میشه فقط یه روزی بیدار میشیم میبینیم همه چیز کشور به فنا رفته محیط زیست آب خاک معادن دریا ....
سازمان حفاظت از محيط زيست در اين كشور كاريكاتوري از سازمان حفاظت از محيط زيست دنياست. اكثريت كاركنان بدون اعتقاد به كارشان فقط دنبال حقوق هستند اين اولين خطا در بيهوش كردن حيوانات نيست آخرينش هم نخواهد بود. فيلمهاي مستندي كه در اين مورد بي بي سي پخش ميكند عشق به حيوانات توسط برخي كاركنان مرتبط با محيط زيست را نشان ميدهد.
این مسئولین بی لیاقت بدون مطالعه، بدون در نظرگرفتن جوانب کار فقط به خاطر مطرح کردن خودشون .... لا اله الا ا...
اگه تو کویر شدنی بود قبل انقلاب این کارو می کردن تو زمان خودش ... جزایر ارومیه با مطالعه قبلی انتخاب شده بود
پاسخ ها
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
گل گفتی
مديركل محيط زيست سمنان بركنار و محاكمه شود، چون موارد مشابه زياد داشته همچون تلف شدن يوزپلنگ،.... جاي شك است كه نكنه ايشان عمدي دارد در اين بي تدبيري ها!
حیوانی که درعمرش بوی بنزین وگازوئیل به دماغش نخورده همچنین گیجی بوجود امده داخل کامیون براحتی کشنده است همه هم دچار این عارضه نمی شوند .
متاسفانه در هر زمینه ای می بینیم مسئولان ما کمتر از حد انتظار هستند. دلیلش هم خروج گسترده مغزها و کارشناسان خبره است که شاید در هیچ جای دنیا به این شدت نباشه.
تابناک ازت ممونم بابت این افشاگری
حتی در این مملکت چهارپاها هم در عذابن!
اگر لیستی از افتضاحات محیط زیست تهیه کنیم میبینیم که خودش به تنهایی برای برباد دادن محیط زیست کافی هست!
طبیعت را به حال خود بگذارید پروانه شکار نفروشید درست میشه
وای خدای من این بیچاره که زخمی بود چراازادش کردن قبل ازاینکه مداوا بشه بایدازمسئول این کارتوضیح بخوان
پاسخ ها
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
بشین تا توضیح بده
بایدصدرصداعلام جرم بشه علیه کسی که این بیچاره هارابه اینروز انداخته
دوستی خاله خرسه
مسولين مربوطه سكوت كردند تا شامل مرور زمان شود، اين نيز بگذرد...
اگر اين حادثه در فلان كشور بود، فريادمون گوش فلك را كر...، اما چون داخلي است، ماسه مالي مي كنيم تا تموم بشه
راحت بگیدکه ما با دست خودمان وباسهل انگاریهایمان این حیوانات زبان بسته راکشتیم!!.
مسئوین عزیز به آدمها رحم نمیکنن، مونده به گورخرها!!!
کل مملکت اینجوری داره مدیریت میشه
تو این کشور افراد متخصص و کاردان رو خنثی کردنشناسم.
وقتی که شخصی مثل کلانتری میشه رئیس سازمان محیط زیست نتیجه اش همین میشه...
محیط زیست و طبیعت، با نیرویی خارق العاده واکنش نشان خواهد داد.
قبول کنید که عرضه هیچ کاری را نداریم
این مسئولین همه چیز هستند جز مسئول... یه عده آدم بی سواد که هیچ دانش و تخصصی در هیچ موضوعی ندارند... کلا اگر کار نکنند و هیچ تصمیمی نگیرند سود و منفعتش بیشتره
باز خوبه نميخواستن بكشنشون،،،،
اگر با استاد ممتاز دامپزشکی دانشگاه تهران جناب دکتر تقی تقیپور بازرگانی قبل از حمل مشورتی می شد اقلا 0 توصیه می فرمودند که برای جلوگیری از نا ارامی حیوان در طول حمل ونقل از داروی ارامبخش استفاده کنند که ابروی ان قلاده چرمی نرود . ...در صورت امکان واکسن پاسنورلوز راتلقیح کنند و دو هفته پس از واکسیناسیون از دامپزشکی گواهی حمل بگیرند .گرچه خود دگتر بازرگانی عزیز در زمان بلیه احمدی نژاد باکلک شاگرد خودش جناب دکتر تا جیک باز نشسته اجباری شدند در حالیکه هنوز در کشور بی مانندند .....
واقعاًآدم های بی عرضه وناکارآمدی هستید که این بلا راسراین حیوانات زبان بسته آوردید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی