بازدید 33891
واشنگتن‌پست افشا کرد؛

عصبانیت ترامپ از جرد کوشنر در پی ماجرای جمال خاشقچی

درحالی‌که روز گذشته ترامپ در پاسخ به روزنامه‌نگاران گفته بود، توجیه عربستان سعودی در خصوص قتل خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، قابل‌قبول است، وی در شامگاه روز شنبه، از توضیحات رژیم سعودی در این خصوص انتقاد و بیان کرده است، «به شکلی واضح در این ماجرا ریاکاری و دروغ وجود داشته است».
کد خبر: ۸۴۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 21 October 2018

در حالی ‌که روز گذشته ترامپ در پاسخ به روزنامه‌نگاران گفته بود، توجیه عربستان سعودی در خصوص قتل خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، قابل‌قبول است، وی در شامگاه روز شنبه، از توضیحات رژیم سعودی در این خصوص انتقاد و بیان کرده است، «به شکلی واضح در این ماجرا ریاکاری و دروغ وجود داشته است».

به گزارش «تابناک»، با این ‌حال، ترامپ عربستان را یک شریک فوق‌العاده برای آمریکا دانسته و همچنان این احتمال را مطرح کرده که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جریان این اتفاق و قتل خاشقچی نبوده باشد. وی در مصاحبه تلفنی با واشنگتن‌پست گفته: هیچ‌کس هنوز به من گزارش نداده که او مسئول این اتفاق است و هیچ‌کس هم نگفته او مسئول این اتفاق نیست؛ ما هنوز درگیر این مسأله نشده‌ایم. من دوست دارم، او مسئول این ماجرا نبوده باشد.

روز گذشته، عربستان پس از دو هفته انکار، اعتراف کرد که خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده و ادامه داد: این اتفاق در پی یک مشاجره لفظی که به زدوخورد انجامیده رخ داده، ولی این توجیه با سیلی از انتقادات و بدبینی‌های بین‌المللی روبه رو شد.

در حالی ‌که ترامپ قبلاً توجیه عربستان را قابل‌قبول دانسته بود، مقامات آمریکایی افشا کرده‌اند که در محافل خصوصی، ترامپ از روابط بسیار نزدیک دامادش با محمد بن سلمان ناراحتی فراوان داشته و این امر را دلیل بر آن می‌داند که کاخ سفید اکنون در تنگناست و چاره‌ای دیگر جز این رهیافت در برابر عربستان ندارد.

عصبانیت ترامپ از جرد کوشنر در پی ماجرای جمال خاشقجی

به شکلی جالب‌توجه، وی در مصاحبه خود از جرد کوشنر دفاع و بیان کرده است، وی «عملکرد خیلی خوبی» دارد؛ ضمن آنکه اذعان کرده که هم جرد کوشنر و هم محمد بن سلمان در دهه سوم از زندگی خود هستند و برای حمل بار سنگین قدرتی که اکنون دارد، کمی جوان هستند.

وی گفته: «این دو جوان هستند. جرد محمد بن سلمان را به ‌خوبی نمی‌شناسد. آن‌ها فقط دو جوان هستند در یک سن و سال. من فکر می‌کنم با یکدیگر دوست هستند».

دولت ترامپ از روابط خود با بن سلمان به ‌عنوان محوری برای سیاست‌های خود در خاورمیانه استفاده کرده و وی را در ماجرای متحد کردن اعراب در برابر ایران و همچنین ایجاد صلح در فلسطین اشغالی به کار گرفته است. اکنون ماجرای قتل روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست منجر به آن شده که دولت ترامپ در مورد روابط سطح بالایی که با ولیعهد عربستان ایجاد کرده، دچار تردید و نگرانی شود.

اما روز گذشته ترامپ تأکید کرد، این ماجرا قرار نیست به‌ هیچ‌ عنوان تأثیری در توافق فروش 110 میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان داشته باشد: «این بزرگ‌ترین قرارداد ما در تاریخ است. لغو آن بیش از آن‌که عربستان را متضرر کند، ما را دچار زیان می‌کند. بعد از لغو این قرارداد عربستان سراغ روسیه یا چین خواهد رفت. همه این داستان ما را متضرر می‌کند.»

صرف‌نظر از این داستان‌ها مقامات آمریکایی در پی تفاوت‌ها و تناقضات آشکار بین مستندات دولت ترکیه در خصوص قتل خاشقچی و ادعاهای عربستان در این خصوص هستند. یکی از این مستندات اساسی فایل صوتی است که مقامات ترکیه را چند روز قبل به این نتیجه رسانده بود که خاشقچی در کنسولگری عربستان توسط یک تیم که به همین منظور مأمور شده بودند کشته و مثله شده است. ترامپ روز گذشته منکر آن شده که هیچ ‌کدام از مقامات آمریکایی این فایل صوتی را شنیده و یا هیچ نگارشی در این خصوص از مقامات ترک دریافت کرده باشند.

اما منابع آگاه می گویند که مقامات CIA این فایل صوتی را شنیده‌اند. اگر این ادعا صحت داشته باشد، دولت آمریکا کار سختی برای قبول و قبولاندن ادعای سعودی‌ها در ماجرای خاشقجی دارد. این تنش‌ها به مایک پامپئو که هفته گذشته برای حل‌وفصل داستان در آنکارا و ریاض بوده نیز سرایت می‌کند. پامپئو و مقامات وزارت خارجه شنیدن هرگونه فایل صوتی را انکار کرده‌اند. ترامپ شخصاً علاقه‌مند به شنیدن این فایل صوتی بوده اما بیان کرده که تاکنون این فایل در اختیارش قرار نگرفته است.

همه این‌ها باز به سر اصلی ماجرا ختم شده که روابط کوشنر با بن سلمان دولت ترامپ را در شرایط وخیمی گرفتار و این دولت را متهم به آن کرده که از ادعاهای دروغ عربستان در این ماجرا دفاع می‌کند. مقامات کاخ سفید از ناراحتی شدید ترامپ از این روابط سخن گفته‌اند و کوشنر در این دو هفته تلاش کرده که از این داستان جدا بماند.

 

برای خواندن خبرها و تحلیل های دیگر درباره سوژه روز تابناک مسأله جمال خاشقچی اینجا را کلیک کنید

 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۰
مگه یه فردی 60 ساله با فیزیک بدنی خاشقچی چقدر توان داره که بخواد با 10 تا نیروی اطلاعاتی درگیر بشه و این درگیری به قدری شدید باشه که کشته بشه!؟! کاملا مسخره است مشخصه که با هدف قبلی این بنده خدا رو کشتن. لعنت به این انسان های پست که جنبه قدرت رو ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
هنور در ایران منوجه نشدیم که سیاست تحریم نفت ایران برای بالا نگه داشتن قیمت نفت به منظور حمایت ار صتعت نفت شیل امریکا سیاست حاکمینی و دو حزبی امریکاست. صنعت نفت و گار امریکا به مدد شیل نفتی در حال حاضر با فاصله زیاد بزرگترین تولید کننده نفت و گاز دنیا است و امریکا با نوجه به تولید نفت کانادا که ۹۹ درصد صادرات ان باید به امریکا صورت گیرد به صادر کننده خالص انرژی تبدیل شده و برای حفظ این موفقیت تاریخی نیاز قطعی دارد که صادرات نفت ایران و ونزویلا را از بازار خارج کند تا قیمت نفت افت نکند چون با پایین رفتن قیمت نفت این صنعت در امریکا بیشترین ضرر را خواهد دید و حتی با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا ۲۰۲۰ تولید نفت امریکا ۴ میلیون بشکه و تولید گاز ان تا ۳۰۰ میلیارد متر مکعب دیگر افزایش یابد فشار ناگهانی و کنونی به عربستان و همچنین روسیه را باید مقدمات کاهش صادرات این دو کشور از سوی امریکا به نفع باز کردن جا برای نفت و گاز تولیدی جدید امریکا در چند سال اینده دانست و حتی خروج ترامپ از پیمان اب و هوایی پاریس بخاطر حمایت از تولید شیل نفتی امریکاست که باعث رونق اقتصادی تاریخی امریکا شده است منبع
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
قدرت بدون نظارت همینه کلی خودکشی اتفاق میفته
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
نمی تونستن نفوذ کنند تو خونش یه قرص سم بندازنش تو چاییش !!
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
این نیز بگذرد
کوشنر یک یهودی طرفدار اسرائیل است...بنابراین هیچ کاری از او بعید نیست. ....
نتانیاهو با داشتن چنین مهره هایی در کاخ سفید در دلش قند آب می شود و شک نداشته باشیم از پس پرده در حال خط دهی به بن سلمان و ترامپ است و مدام خطر ایران را یادآوری می کند بلکه واشنگتن را راضی به سکوت بنفع عربستان کند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
یکی علت اصلی دشمنی جمهوری اسلامی با اسرلئیل را به صورت منطقی و بدور از داستان گفتن شرح بده.
سیروان
| Germany |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
دختر ترامپ بخاطر ازدواج با این مردک دینشو عوض کرد و جهود شد
ناشناس
| Italy |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
اقا يا خانوم سيروان
جهود نه 
كليمى يا يهودى
اگر یک شیرپاک خورده ای این فایل صوتی را در اینترنت منتشر کند ( ترکیه ای یا امریکایی) ان وقت ترامپ در منگنه قرار خواهد گرفت و بن سلمان با قدرت باید خداحافظی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
خطاب به ناشناس 13:37 کامنت بالا: رسولخدا صلوات الله علیه و آله: مسلمان نیست کسی که فریاد دادخواهی و مظلومیتی را بشنود و به یاریش نشتابد و...و...و...همین یک اشارت را بس است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
خطاب به 16:10 با این حساب شما باید روابطتان رو با روسیه و چین هم قطع کنید و با اونها هم دشمن باشید به خاطر کشتار مسلمانان چچن و اویغور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
قران وخدانمیگه به فکراین مردم بدبخت باشین که بخاطرلقمه نون شب تن فروشی نکنن
آمریکا و عربستان اعضای fatf هستند دیگه‌. با تروریسم مبارزه می کنند.
حقوق بشر برای آمریکا یعنی منافع! اگر این ماجرا برای ایران پیش آمده بود ترامپ چه میگفت؟ بیایید کمی اندیشه کنیم.....
برخی چقدر دوست دارند امریکا عربستان رو تحریم کنه
پاسخ ها
سیروان
| Germany |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
اسراییل بیشتر از همه دوست داره و البته سعودیا از حیوان پست تر هستند.
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
برخی هم ریال سعودی میگیرن میان اینجا کامنت میذارن
هنوز وعده عربستان برای تامین بازار بجای ایران از دو روز نگذشته
در پی ماجرای جمال خاشقجی.
اینم یکی بود مثل ترامپ
همه ما رو گذاشتن سر کار , اینا همش بازی و نقشه آمریکاست برای دوشیدن بیشتر عربستان و اصلا خاشقچی مهره مهمی نه برای عربستان و نه آمریکا نبوده
این مرحوم اول رفته بوده سفارت آمریکا و با نقشه قبلی حواله ش دادن به سفارت عربستان و بعد هم با خر کردن بن سلمان دستور قتلشو بهش دادن بعد هم با تشویق ترکیه اونو وارد این بازی احمقانه کردن ( با توجه به سابقه حماقت های ترکیه در مورد ایران سوریه و عراق)
و حالا هم بعد از دوشیدن بن سلمان قضیه رو ماستمالیش میکنن
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
تحلیلت مفت گرونه
یعنی عربستان با امریکا همکاری کرده امریکا بدوشش؟؟؟؟
بنظر شما با مبلغ 1/430/000/000/000/000 تومان (با دلار 13000 تومان) چکار می توان کرد و آیا آمریکا این مبلغ را فدای قتل یک روزنامه نگار می کند؟ مسلم است که هرگز / ولی بیچاره مردم عربستان از چنین حکومت دیکتار فاسدی که فقط شاهزادگانش باید در رفاه باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
تا انجا که ما شنیدیم مردم عربستان همه در رفاه هستند و کسی مشکل مادی حاد برای زندگی ندارد
فابل توجه نادانهایی که فکر میکنند غرب و در راس آن آمریکا به فکر آزادی مردم دنیا و حقوق بشر هستند. تنها هدف آنها غارت و باج گیری از راه ایجاد جنگ و کشتار مردم بی گناه و فروش سلاح و انحصار علوم و فناوری است.
برای حفط انحصار هم به هر روشی برای از میدان بیرون کردن دیگران و جلوگیری از پیشرفت علمی آنان متوسل می شوند.
تنها راه چاره هم مقاومت و شکست انحصار آنها است.
خاشقچی، طعمه بود، شاید خودش هم می‌دانست
ترکیه قلاب بود
اسرائیل و به نظرم آمریکا ماهیگیر
حالا با این ماهی گنده بن سلمان چکار دارند؟ خدا میداند
شاید میخواهند نهنگ چین را شکار کنند البته غیر مستقیم و با یکی دو تا واسطه
خدا رحم کند
پاسخ ها
جبار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
آمريكا گاو دوش است.
بن سلمان يك احمق پولدار است كه با پول و قدرتش هر كار احمانه اي را با لجبازي تمام انجام مي دهد.
مبلغ رشوه برود بالاتر آمركا و تركيه قضيه را تمام مي كنند و رسانه هاي دنيا ساكت!!!
ایران باید به این ماجرا دامن بزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
ساکت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
شما به همون ماجرای شیخ نمر دامن زدی برامون بسه
«این بزرگ‌ترین قرارداد ما در تاریخ است. لغو آن بیش از آن‌که عربستان را متضرر کند، ما را دچار زیان می‌کند. بعد از لغو این قرارداد عربستان سراغ روسیه یا چین خواهد رفت. همه این داستان ما را متضرر می‌کند.»
وای بر من این هم از مدعی حقوق بشر.یعنی فروش صلاح به یک آدمکش که ممکنه بعدا فردی مثل صدام بشه و انگل جهان بشه مهمتر از این هست که حقایق رو در موردشان فرد یا حاکم کشور در نظر بگیرند
پاسخ ها
مدعی العموم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
مجید دلبندم
صلاح یک فوتبالیست مصری هستش
دختر ترامپ به خاطر پول و قدرت دینشو فروخت و یهودی شد و با کوشنر جهود که پسر یک بانکدار یهودی هست ازدواج کرد و فکر کنم به ترامپ هم پول خوب بدی زن و دخترشو هم میفروشه! ارزشهای امریکایی هم فقط پول و جنایته و بقیه قصه هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
ساده جان قضیه برعکس است...اسرائیل هر جا پول و قدرت باشد،یهودیان را به نحوی به آنجا وصل می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
اتفاقا برعکس.اسراییل همیشه دنبال لابی های قوی در امریکاست
عدالت و طرفداري از دموكراسي آمريكايي يعني اين. پاي دلار و نفت كه وسط باشد همه چيز حتي اصول دروغيني حقوق بشري و دموكراسي خواهيشان كه مدام رسانه هايشان در بوغ و كرنا مي كنند يعني كشك.واقعا جاي تاسف دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
بوق نه بوغ
اینقدر کنده اش نکنید 4000حاجی کشته شد اب از اب تکان نخورد
کانادا همیشه طرفدار حقیقت بوده بر خلاف امریکا و ما باید ببینیم چرا روابط مانادا هم با ما خوب نیست نباید کمی تامل کرد؟!
ترامپ-خاشقجی-بن سلمان؛

منافع آمریکا روی کار
منافع شخصی ترامپ و کوشنر زیر کار

و دست افشانی و پایکوبی روی ارزش های آمریکایی.
دعواى پشت پرده دولت پنهان امريكا وعربستان پس ازكشمكش هاى طولانى به جلوپرده امده است مثل اينكه شاه عربستان دستورات را تمام وكمال اجرا نمى كند وميخواهند عزلش كنند ترامپ زير بار نمى رود حالا ناچار شده اند خانواده ترامب را تهديد كنند تا ازاين طريق بخواسته خود برسند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل