بازدید 42580
پیمانه اقتصادی؛

از «صف نشینی از ۵ صبح برای دو حلقه لاستیک دولتی» تا «برترین کشور‌های پذیرنده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ۲۲۳۲ واحدی شاخص بورس تهران، سقوط شاخص سهام سعودی، آخرین اظهارنظر زنگنه درباره‌ی تحریم‌های نفتی، افت بهای نفت خام با رشد تولید نفت شیل آمریکا، فروش ۷۰ دلاری هر بشکه نفت به گفته نوبخت، بکارگیری ارز ملی در تسویه حساب‌های روسیه و بریتانیا، ونزوئلا به دنبال حذف دلار از معاملات خود، نمایشگاه داران از حال و هوای پاییزی بازار خودرو می‌گویند و گرانی طلا در بازار جهانی را در بردارد.
کد خبر: ۸۴۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 17 October 2018

از «برترین کشور‌های پذیرنده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» تا «صف نشینی از ۵ صبح برای دو حلقه لاستیک دولتی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت۲۲۳۲ واحدی شاخص کل بورس، سقوط شاخص سهام سعودی، آخرین اظهارنظر زنگنه درباره‌ی تحریم‌های نفتی، افت بهای نفت خام با رشد تولید نفت شیل آمریکا، فروش ۷۰ دلاری هر بشکه نفت به گفته نوبخت، به کارگیری ارز ملی در تسویه حساب‌های روسیه و بریتانیا، ونزوئلا به دنبال حذف دلار از معاملات خود، نمایشگاهداران از حال و هوای پاییزی بازار خودرو می‌گویند و گرانی طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

 

صف نشینی از ۵ صبح برای دو حلقه لاستیک دولتی

اگر این روزها سری به بازار لاستیک‌فروش‌های سرچشمه زده باشید، بعید است صف آدم‌های پوشه به دستی را نبینید که جلوی در نمایندگی‌های شرکت‌های واردکننده یا تولید کننده لاستیک، صف کشیده‌اند. مردمی که بعضاً از ساعت 5 صبح جلوی این نمایندگی‌ها، نام نویسی می‌نویسند و به نوبت صبر می‌کنند تا دو حلقه لاستیک دولتی بگیرند. اما ساز و کار معیوب طراحی شده برای عرضه این لاستیک‌ها با قیمت مصوب باعث شده تا بازار دلالی لاستیک داغ‌تر از هر زمانی شود.

از «برترین کشور‌های پذیرنده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» تا «صف نشینی از ۵ صبح برای دو حلقه لاستیک دولتی»

از «برترین کشور‌های پذیرنده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» تا «صف نشینی از ۵ صبح برای دو حلقه لاستیک دولتی»

یکی از فروشندگان لاستیک در همین بازار می‌گوید: «نمایندگی این شرکت‌ها، در ازای مدارک برگ سبز خودرو، کارت ملی صاحب خودرو و شخص مالک اقدام به توزیع دو حلقه لاستیک می‌کنند؛ اما در دسترس نبودن سامانه آنلاین برای خریداران لاستیک‌های دولتی باعث شده تا این امکان برای سودجویی برخی‌ها به وجود بیاید تا در چندین نوبت با همان مدارک، بتوانند لاستیک به قیمت دولتی خریداری کنند؛ جالب‌تر اینجاست که بعضاً این افراد پس از گرفتن این لاستیک‌های دولتی، فوراً همین لاستیک‌ها را به مغازه‌داران همین بازار به قیمت کمی پایین‌تر از نرخ بازار آزاد یا به مغازه‌دارها می‌فروشند یا در کنار خیابان به مصرف کننده.» البته گفته می‌شود به ازای خرید هر جفت لاستیک دولتی، در برخی نمایندگی‌های فروش، مُهری پشت برگه سبز زده می‌شود، ولی این فرایند در همه نمایندگی‌های فروش اتفاق نمی‌افتد و همین ناهماهنگی باعث سوءاستفاده از این فرایند را فراهم کرده. یکی دیگر از مغازه‌داران بازار لاستیک‌فروش‌های سرچشمه می‌گوید: نمایندگی شرکت‌های واردکننده یا تولیدکننده می‌گویند مشخصات خودرو و فرد دریافت کننده لاستیک دولتی ثبت می‌شود ولی عملاً این وضعیت باعث ایجاد رانت شده و دلالی لاستیک دولتی را داغ کرده است. /تسنیم

شاخص کل بورس ۲۲۳۲ واحد تقویت شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۲۲۳۲ واحدی معادل ۱.۲۴ درصد به رقم ۱۸۲ هزار و ۸۳۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۶۵۲ واحدی معادل ۱.۲۴ درصد به رقم ۵۳ هزار و ۴۳۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲۸۸ احدی معادل ۱.۰۱ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۰۳ واحدی معادل ۱.۰۱ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۴۹۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۲۱۳۸ واحد افزایش معادل ۱.۱۱ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۵ هزار و ۲۲۸ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۱۳۱۲ واحد افزایش معادل ۰.۹۶ درصد به رقم ۱۳۷ هزار و ۶۶۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۶۰۴۲ واحد افزایش معادل ۱.۷۶ درصد همراه بود و عدد ۳۴۹ هزار و ۸۶۲ واحد را به نمایش گذاشت.

از «دلالی با لاستیک دولتی در کف بازار» تا «برترین کشورهای پذیرنده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی»

شاخص سهام سعودی سقوط کرد/ نگرانی سرمایه‌گذاران از خشم جهانی

سی‌ان‌بی‌سی روز گذشته گزارش داد: در دقایق اولیه پس از باز شدن بازارهای مالی در روز سه‌شنبه، شاخص سهام عربستان سعودی ۳.۸ درصد سقوط و تا حد زیادی تأثیر بهبود ۴.۱ درصدی خود در روز دوشنبه را خنثی کرد. بازارهای عربستان در روزهای اخیر نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند، چراکه سرمایه‌گذاران نگران‌اند خشم جهانی بر سر ماجرای ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی واشنگتن پست، باعث شود جریان ورود سرمایه‌گذاری خارجی به این کشور آسیب ببیند.

رشد محدود سهام آسیایی/تنش‌های سعودی رشد سهام را مهار کرد

روز سه‌شنبه، پس از افت سنگین هفته پیش، سهام آسیایی توانست با رشدی اندک، زیر پای خود را محکم کند. هرچند کند شدن رشد تولید کارخانجات چین و افزایش تنش‌ها بین عربستان و غرب، رشد سهام را محدود کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۲۵ درصد رشد کرد و از پایین‌ترین سطح ۱۹ ماهه خود که در روز پنج‌شنبه ثبت کرده بود، فاصله گرفت. نیکی ژاپن، پس از سقوط سنگین ۲ درصدی روز گذشته، ۰.۸ درصد جهش کرد. کوسپی کره‌جنوبی بدون تغییر باقی ماند. سهام استرالیا ۰.۵۳ درصد رشد کرد. به نقل از مهر، اما بازارهای بزرگ چین در منطقه منفی قرار گرفتند؛ شاخص شانگهای ۰.۱۵ درصد افت کرد، کامپوزیت شن‌زن ۰.۹۳ درصد سقوط کرد و شاخص هانگ‌سنگ هم ۰.۱۹ درصد از ارزش خود را از دست داد.

طلا در بازار جهانی گران شد

از آنجایی که سرمایه‌گذاران بیزار از ریسک با تشدید تنش‌های تجاری و بلاتکلیفی اقتصادی به طلا پناه بردند، قیمت طلا در معاملات دیروز افزایش یافت و در نزدیکی بالاترین 2 سال و نیم گذشته که روز دوشنبه رقم خورد در نوسان است. هر اونس طلا با 2.71 دلار افزایش 1229.97 دلار فروخته شد. طلا روز دوشنبه به علت افزایش تنش‌های میان قدرت‌های غربی و عربستان و نگرانی در مورد سرعت رشد اقتصادی جهانی به 1233.26 دلار رسیده بود که بالاترین رقم از 26 جولای به شمار می‌رود. لوکمن اوتونوگا، تحلیلگر بازار گفت: «درحالی‌که یک جا فروختن های بورس دوباره تاحدی تقاضا را شعله‌ور کرد، عوامل دیگری نیز بود. با تشدید تنش‌های تجاری، نگرانی در مورد کند شدن رشد جهانی و تنش‌های ژئوپلتیکی و انتخابات میان دوره آمریکا، طلا شانس درخشیدن دارد.»

آخرین اظهارنظر زنگنه درباره‌ی تحریم‌های نفتی

وزیر نفت آخرین اظهارنظر خود را درباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اعلام کرد. بیژن زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن موعد اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اظهار کرد: اکثر کارهایی که آمریکا در این زمینه باید انجام می‌داد، انجام داده و کار زیادی نمانده که علیه ایران انجام دهد.

بهای نفت خام با رشد تولید نفت شیل آمریکا افت کرد

روز سه‌شنبه، قیمت‌های نفت با شواهدی از افزایش تولید نفت آمریکا و بالا رفتن میزان ذخایر این کشور، افت کرد اما با اخباری از کاهش صادرات ایران، افت قیمت‌ها محدود شد. تا ساعت ۱۴:۵۱ به وقت تهران، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، با ۶۱ سنت کاهش نسبت به قیمت بسته شده دیروز به ۸۰.۱۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، با ۶۰ سنت کاهش به ۷۱.۱۸ دلار رسید. کارستن فریستچ، تحلیل‌گر کالا در کامرزبانک می‌گوید: تولید نفت شیل در آمریکا بدون توقف ادامه دارد و به نظر می‌رسد این حد از تولید باعث به وجود آمدن عرضه بیش از حد در سال آینده شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید نفت شیل آمریکا از هفت میدان نفتی اصلی آمریکا در ماه نوامبر ۹۸۰۰۰ بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد ۷.۷۱ میلیون بشکه در روز برسد. تولید نفت آمریکا در ۵ سال اخیر با رشد مداومی همراه بوده است و در هفته منتهی به ۵ اکتبر میزان آن به رکورد همیشگی ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق پیش‌بینی اقتصاددانان، انتظار می‌رود میزان ذخایر تجاری نفت خام آمریکا در هفته اخیر ۱.۱ میلیون بشکه افزایش یافته باشد. /رویترز

معاون رئیس جمهور: فروش ۷۰ دلاری هر بشکه نفت

محمدباقر نوبخت در نهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: بنا بر گزارش‌ها، بهترین شاخص‌های اقتصادی را بین کشورهای صادرکننده نفت داشته‌ایم که گویای موفق بودن ماست،‌ بنابراین در شرایط فعلی هم اقتصاد را با همین آهنگ و رشد کند پیش می‌بریم. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به گزارش وزارت نفت در هفته گذشته، اظهار کرد: این گزارش حاکی از آن است که ما توانسته‌ایم، دو میلیون و ۳۱۳ هزار بشکه نفت با قیمت متوسط هر بشکه ۷۰ دلار و ۷۶ سنت صادر کنیم در حالی که در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ این رقم را حدود ۵۵ دلار پیش‌بینی کرده بودیم. وی ادامه داد: این اتفاق که هم آمار صادرات و هم قیمت فروش ما برای هر بشکه نفت افزایش داشته است،‌ موجب شد که میزان درآمدهای نفتی کشور همچنان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

به کارگیری ارز ملی در تسویه حساب‌های روسیه و بریتانیا

بوریس آبراموف نماینده تجاری روسیه در بریتانیا گفت: شرکت های روسی و بریتانیایی می توانند تسویه حساب های خود را به روبل و پوند انجام دهند و تراکنش های خود را به دلار آمریکا کنار بگذارند و این موضوع به لحاظ سیاسی و اقتصادی یک ضرورت است. وی گفت: در صورت نیاز شرکت های روسی که در حال تجارت با بریتانیا هستند می توانند تسویه حساب ها را به پوند در هر لحظه ای تغییر دهند. نماینده تجاری روسیه افزود: پوند انگلیس مانند یورو و دلار به راحتی تبدیل شود. آبراموف تصریح کرد که برای یک شرکت روسی، افتتاح حساب به پوند در روسیه و یک بانک خارجی بسیار راحت است؛ ضمن اینکه می تواند پوند را در بورس مسکو تهیه کند. وی گفت: از آنجایی که شرکت های بریتانیایی در انگلیس هیچ حساب بانکی به روبل ندارند، در این زمان تغییر تسویه حساب ها به روبل برای آنها خیلی راحت نیست و بانک ها متوجه نیستند که چه میزان پول روسیه باثبات است. 

ونزوئلا به دنبال حذف دلار از معاملات خود است

معاون رئیس جمهوری ونزوئلا سه شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که کاراکاس به دنبال حذف دلار و جایگزین کردن ارزهای دیگر خارجی به جای آن در معاملات خود است. به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، طارق العیسمی در این باره افزود که ونزوئلا یورو و ارزهای معتبر دیگر جایگزین دلار در معاملات بازار ارز ملی خود می کند.

در نظام‌های چندنرخی ارز باید مرتب مچ‌گیری کنیم و دزد بگیریم

مجتبی خسروتاج معاون صادراتی وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر خودتحریمی‌های صورت گرفته در حوزه صادرات در آستانه ۱۳ آبان ماه چه معنایی دارد، گفت: نظام اقتصادی حاکم بر اقتصاد ایران نظام چندنرخی است و در ذات خود این نظام می‌طلبد که مرتب مچ گیری کرده و دزد بگیرید و نظارت بر روی نظارت داشته باشیم. این ویژگی نظام چندنرخی ارز است؛ این در حالی است که اگر پذیرفتیم که نظام چند نرخی ارز داشته باشیم و نمی توانیم نرخ مدنظر را در بازار حاکم کنیم، این تبعات را خواهد داشت که صدور بخشنامه‌های متعدد برای صادرات این مشکلات را ایجاد خواهد کرد. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا صادرکنندگان ارز را به سامانه نیما نمی‌فروشند گفت: تاکید ابتدایی دولت بر روی صادرکنندگان عمده و بزرگ کشور در دو بخش فولاد و پتروشیمی بود؛ اما اکنون تعهد ارزی همه را مشمول کرده است. باید به طور متوسط ۱.۱ میلیارد دلار پتروشیمی‌ها و ۴۰۰ میلیون دلار نیز بخش فولاد و فلزات رنگین و اقلام معدنی باید ارز به سامانه نیما واریز کنند؛ پس این دو گروه عمده ماهانه ۱.۵ میلیارد دلار واریزی ارز باید داشته باشند، بنابراین باید در ۵ ماهه اخیر، حداقل ۷.۵ میلیارد دلار واریزی صورت گرفته باشد. /مهر

نمایشگاه داران از حال و هوای پاییزی بازار خودرو می‌گویند

آن گونه که فعالان بازار خودرو می‌گویند، چند روزی هست که بازار روند منطقی قیمتی به خود گرفته و اگرچه هنوز هم نرخ خودرو در بازار حباب دارد، به سمت منطقی‌تر شدن در حال حرکت است، حال آنکه عرضه خودرو طی روزهای گذشته بسیار بالا رفته و فروشندگان از حاشیه سود خود کم کرده و تلاش دارند که هر چه زودتر سرمایه خوابیده در معاملات خودرو را به پول نقد تبدیل کنند؛ بنابراین پیش‌بینی‌ها بر این است که قیمت طی روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند.

از «صف نشینی از ۵ صبح برای دو حلقه لاستیک دولتی» تا «برترین کشور‌های پذیرنده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی»

یکی از نمایشگاه داران خودرو این نکته اشاره کرد که تب و تاب بازار خودرو برای خریدهای سوداگرایانه تقریبا فروکش کرده و هرچند هنوز برخی بر این باورند که باید خودرو بخرند تا سود به دست آورند، تعداد آنها بسیار اندک است و بیشترشان فکر اقتصادی ندارند؛ الان تمامی کسانی که در دوران رشد قیمت خودرو، اقدام به خرید کرده بودند، اکنون فروشنده شده‌اند و همین امر باعث شده میزان عرضه از میزان تقاضا بیشتر شود و بنابراین بازار اکنون قیمت را به تناسب عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند. وی افزود: همه می‌دانند که قیمت‌های اعلامی در برخی سایت‌های معامله خودرو غیرواقعی است و حکایت از مقاومت دلالان برای حفظ قیمت دارد، اما واقعیت بازار آن نرخ‌ها نیست. اکنون خریداران، متقاضیان واقعی هستند که برای مصرف، و نه سرمایه‌گذاری یا سوداگری، وارد میدان شده‌اند؛ بنابراین تن به هر قیمتی هم نمی‌دهند.

برترین کشور‌های پذیرنده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

«کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد)» جدیدترین گزارش «دیده‌بان روند سرمایه‌گذاری» خود را برای نیمه ۲۰۱۸ منتشر کرد. به گزارش این نهاد، در نیمه نخست ۲۰۱۸ «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI)» جهانی ۴۱ درصد کاهش یافت و از ۷۹۴ میلیارد دلار دوره مشابه ۲۰۱۷، به ۴۷۰ میلیارد دلار رسید. در این گزارش،‌ بزرگ‌ترین کشورهای پذیرنده «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» نیز رتبه‌بندی شده‌اند. بر این اساس، در نیمه نخست ۲۰۱۸، چین با جذب ۲/ ۷۰ میلیارد دلاری سرمایه‌‌های مستقیم خارجی، جای آمریکا را در رده نخست گرفت. انگلیس نیز با جذب ۵/ ۶۵ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی، توانست جایگاه ۱۶ گزارش پیشین خود را تا رده دوم بالا بکشد. آمریکا، هلند و استرالیا نیز به ترتیب در رده‌های سوم تا پنجم این رتبه‌بندی جای گرفته‌اند. 

به گزارش «آنکتاد»، بخش عمده کاهش «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» در کشورهای توسعه‌یافته اتفاق افتاد و جریان ورودی این سرمایه‌گذاری با کاهشی چشمگیر و ۶۹ درصدی به سطح ۱۳۵ میلیارد دلار رسید. ایرلند با جریان منفی ۸۱ میلیارد دلاری در ورود «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» و سوئیس با منفی ۷۷ میلیارد دلار ضعیف‌ترین عملکرد را در میان این کشورها داشتند. آمریکا از دیگر کشورهایی است که در نیمه نخست ۲۰۱۸ جریان ورودی «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» آن کاهشی چشمگیر یافت (با کاهشی منفی ۷۳ درصدی به ۴۶ میلیارد دلار رسید). /دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
وقتی شرکتی مثل کیان تایر (لاستیک البرز)در سالهای 77یا 78روزانه تا 80 تن تولید داشت و در این سالها با ورود لاستیکهای چینی و بی تدبیری ها تولیدش روزانه به چند حلقه ی انگشت شمار رسید و گارگرانش کارشان را از دست دادند و یا چند ماه چند ماه حقوق شان را دیر دریافت کردند و مدام مجبور به اعتراض و درگیری شدند .مردم باید لاستیک چینی نمیخریدند که خریدند.لذا ایرادی ندارد که امروز مردم سند به دست و از کله ی صبح در صف انتظار باشند تا شاید یک جفت تایر را بتوانند با پول بیشتر بخرند.خود کرده را تدبیر نیست.
پاسخ ها
مهدی
| Netherlands |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
لاستیک بی کیفیت تولید نمیکردند تا مردم لاستیک خارجی نمیخریدند
لاستیک های ایرانی واقعا از نظر کیفبت و طول عمر و. خدمات پس از فروش هیچ حرفی برای گفتن ندارند
مردم ایران دو سوم عمرشان را در صف های بی هدف گذرانده اند.
یک سوم بقیه را هم در ترافیک ها
الله برکه الله
پاسخ ها
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
الی برکت الله
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
علی برکة الله
پرتقال فروش: افزايش درآمدهاي نفتي با افزايش شاخص فلاكت همراهه!!!!
قابل توجه آنهاي كه به كليد روحاني راي دادند
با تدبير و درايت مسئولين نظام ، به دهه ٦٠ رجعت نموده ايم ، كوپن ، سهميه ، صف ،
پاسخ ها
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
راضی باش به رضای خدا
خودم کردم که لعنت بر خودم باد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر