بازدید 9212

زنگ خطر باز هم به صدا درآمد؛ افزایش سهم پول در نقدینگی طی یک سال اخیر

نقدینگی از دو بخش پول و شبه پول تشکیل شده است. رشد نقدینگی از سمت رشد پول می‌تواند به عنوان زنگ خطری برای اقتصاد محسوب شود. آمار‌ها نشان می‌دهند در یک سال اخیر سهم پول در نقدینگی در حال افزایش بوده است. همچنین رشد پول در مرداد ماه ۱۳۹۷ در مقایسه با اسفند ماه ۱۳۹۶ حدود ۱۹ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۹.۷ درصد بوده است.
کد خبر: ۸۴۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 13 October 2018

زنگ خطر باز هم به صدا درآمد؛ افزایش سهم پول در نقدینگی طی یک سال اخیرنقدینگی از دو بخش پول و شبه پول تشکیل شده است. رشد نقدینگی از سمت رشد پول می تواند به عنوان زنگ خطری برای اقتصاد محسوب شود. آمارها نشان می دهند در یک سال اخیر سهم پول در نقدینگی در حال افزایش بوده است. همچنین رشد پول در مرداد ماه 1397 در مقایسه با اسفند ماه 1396 حدود 19 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 39.7 درصد بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، رشد عجیب نقدینگی که کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان بمب ساعتی اقتصاد ایران یاد می کنند، باعث شده است تا رهبر انقلاب در دیدارهای اخیر خود به رشد نقدینگی اشاره کند و به آن نقدهایی را وارد نماید. به عنوان نمونه در دیدار اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب در مورخه 24 تیر ماه 1397 وی در این زمینه فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است.  این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق ‌العاده ‌ای است، هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه ‌ای است.  یا رهبر انقلاب در دیدار دوم خود با اعضای هیات دولت در مورخه 7 شهریور ماه 1397 با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ‌ای تمام‌ وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

به تازگی گزیده آمارهای اقتصادی مرداد ماه 1397 توسط بانک مرکزی منتشر شده است. آمارهای منتشر شده در بخش گزارش پولی و بانکی نشان می دهند که میزان نقدینگی در مرداد ماه 1397 به یک هزار و 647 هزار میلیارد تومان رسیده است. این میزان نقدینگی در مقایسه با اسفند ماه 1396 رشد 7.6 درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 20.5 درصدی را داشته است.

نقدینگی خود از دو بخش تشکیل شده است: بخش پول و بخش شبه پول. پول شامل سپرده های دیداری بخش غیردولتی نزد بانک ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و شبه پول شامل سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، قرض الحسنه پس انداز و سپرده های متفرقه می باشد. با توجه به این تعاریف می توان این گونه عنوان نمود که رشد نقدینگی از سمت بخش پول بسیار خطرناک تر از رشد نقدینگی از سمت بخش شبه پول می باشد.

آمارهای مرداد ماه 1397 نشان می دهند که از یک هزار و 647 هزار میلیارد تومان نقدینگی، سهم پول 232 هزار میلیارد تومان و سهم شبه پول یک هزار و 415 هزار میلیارد تومان بوده است. میزان رشد پول در مقایسه با اسفند ماه 1396، 19 درصد و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 39.7 درصد بوده است. همچنین میزان رشد شبه پول در مقایسه با اسفند ماه 1396، 6 درصد و در مقایسه با مرداد ماه 1397، 17.9 درصد بوده است. نتیجه آن که رشد پول نسبت به شبه پول در یک سال گذشته بسیار بیشتر بوده است.

زنگ خطر باز هم به صدا درآمد؛ افزایش سهم پول در نقدینگی طی یک سال اخیر

اگر نقدینگی به هر دلیلی از حالت شبه پول به پول تبدیل شود و یا به عبارتی سهم شبه پول از نقدینگی کم و سهم پول از نقدینگی زیاد شود، این می تواند برای اقتصاد خطراتی را به همراه داشته باشد. در شهریور ماه سال گذشته این اتفاق رخ داد و با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی برخی از سپرده گذاران تصمیم گرفتند، سپرده های خود را از بانک ها خارج کنند و به بازارهایی با سوددهی بیشتر ببرند. همین موضوع باعث بر هم ریختن بازارهای ارز، سکه، طلا و مسکن شد. آمارها نشان می دهند در حالی که در مرداد ماه 96 سهم پول از کل نقدینگی 12.1 درصد بوده است، این سهم در مرداد ماه 97 با افزایشی 1.9 درصدی به 14 درصد رسیده است. همین میزان افزایش در سهم پول از نقدینگی طی یک سال گذشته کافی است تا بازارها دچار بهم ریختگی شوند.

زنگ خطر باز هم به صدا درآمد؛ افزایش سهم پول در نقدینگی طی یک سال اخیر

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
عمه من که پول چاپ نمیکنه . اخه چرا باید بانک مرکزی زیر نظر دولت باشه تا دولت ها هر وقت دلشون خواست و کم اوردن پول چاپ کنن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
فکر کردی اون سرمایه دارایی که از 6 ماه پیش سکه و طلا و دلار خریدن به چند برابر فروختن.پس نیازی به چاپ پول برا افزایش نقدینگی نیست
از مقا مات استان خراسان كه براي مشكلات جهان راه حل ارايه مي دهند بخواهيد براي مشكل نقدينگي در بازار راه حل ارايه بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
دقیقااااااااااااااا
نقدینگی باید به سمت اشتغال میرفت.به دلیل کم کاری دولت این همه نقدینگی انباشته شده
شنبه ۲۱ مهر
تخلیه حباب بورس باشدت ادامه دارد
درادامه روندریزش شدید بورس شاخص کل امروز هم ۶۰۰۰ واحد دیگر سقوط کرد
ظرف چندروزگذشته شاخص کل نزدیک به ۳۰ هزارواحدسقوط کرده همه فروشنده اند
نمودار هزار میلیار تومان درست هست به اشتباه میلیارد تومان تایپ شده
روحانی درطول 5سال باوجودرفع تحریمها و آزادشدن بیش ازیک صدمیلیارددلارازاموال بلوکه شده وافزایش قیمت جهانی نفت از 45دلاربه بیش از80دلار و افزایش تولید نفت به میزان سه میلیون بشکه وعواید بسیارسرشازازفروش سکه ودلاتر وارزهای خارجی دیگر بجز گسترش فقر وفساد و فاصله طبقاتی بی سابقه بین بازنشستگان وکارمندان وکارگران باوزرا ومقامات دست آورد مثبتی برای کشورنداشته ودلار3000تومانی سال 92 رابه 15 الی 18هزارتومان رساند و تورم بی سابقه برملت تحمیل نمود بطوریکه کاردبه استخوان بازنشستگان وکارمندان وکارگران رسیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
روحانی همه اینکارارو کرده؟؟؟؟ پس بقیه و دولت درسایه همه خواب بودن یعنی؟؟؟؟؟
دیکه هیچ امیدی به این کشورنیست نابودش کردید
آقای احمدی نژاد روزگاری میگفتند که افزایش نقدینگی ربطی به تورم ندارد و ریخت یه 700 800 میلیارد دلار توی جامعه که سالها باید تبعاتش را بدهیم.حال اونهایی که ازش حمایت میکردند چه جوابی برای مردم و تاریخ دارند . ایشون جدیدا طلبکار هم شده است که چرا قیمت ارز رفته بالا غافل از اینکه نتایج اعمال ایشون تازه داره خودش را نشون میده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
افزایش نقدینگی اگه با افزایش پول مردم باشه افزایش تولید و رفاه بیشتر رو میاره. مساله توازن میان تولید و پول دست مردم هست.
ببخشید من زیاد اقتصاد نمی فهمم. الان و در شرایط حاضر یعنی مجموع پولی که به صورت سپرده چه از سوی مردم و چه از سوی نهادهای حقوقی توی حساب ها خوابوندن و وسود می گیرد یک و نیم تریلیون تومنه ؟؟
روز به روز بدتر
همین افزایش ساختگی قیمت دلار خود باعث میشود ،نقدینگی بیش از ۵۰٪ افزایش پیدا کند ،و پول در دست افرادی خاص قرار گیرد که به منافع ملی اعتقادی ندارند ؟ اگر دولت با اخذ مالیات ثروت اینگونه افراد را تعدیل کند ،و رقم ناشی از افزایش ارز خارجی را به تعدیل حقوق ،و دستمزد همهٔ افرادی که درآمد ثابت دارند و اصطلاحا حقوق بگیر گفته میشوند توزیع کند ،یقینا آثار رکود ،و تورم از میان میرود ؟ اجرای اینگونه اقدامات نیاز مند فهم منافع ملی میباشد ؟ که بیشترین سهم در منافع ملی حفظ قشر متوسط جامعه میباشد ،و کمک به افراد فرودست جامعه برای بازگشت به قشر متوسط جامعه است ؟ که باعث مشروعیت ،و حمایت از مسئولان میشود ؟،،،
اخذ مالیات بر درامد از همه به نسبت مبلغ و زمان و نوع
با افزایش دلار ارزش نقدینگی مردم به 1/4 کاهش پیدا کرد دولت با خیال راحت میتواند سه یا چهار سال دیگر پول بدون پشتوانه چاپ کند درود بر این دولت خدمتگزار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل