بازدید 14510
به نام سیب زمینی کاران به کام صادرکنندگان؛

تلاش شائبه برانگیز چند نماینده مجلس برای از سرگیری صادرات سیب زمینی!

ماجرای لغو یا اعطای مجوز صادرات تعدادی از محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه که در ماه‌های اخیر و به واسطه افزایش قیمت دلار بازارشان مختل شد، هنوز خبرساز است و این محصولات با قیمتی گزاف در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد؛ وضعیتی آشفته که گویا قرار نیست سامان پیدا کند. به ویژه اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان از تلاش مسئولان برای لغو صادرات محصولاتی مثل سیب زمینی گلایه مندند و در پی افزایش صادرات این محصولات هستند.
کد خبر: ۸۴۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 10 October 2018
سنگ تمام نمایندگان مجلس برای صادرکنندگان سیب زمینی از جیب کشاورزانماجرای لغو یا اعطای مجوز صادرات تعدادی از محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه که در ماه‌های اخیر و به واسطه افزایش قیمت دلار بازارشان مختل شد، هنوز خبرساز است و این محصولات با قیمتی گزاف در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد؛ وضعیتی آشفته که گویا قرار نیست سامان پیدا کند. به ویژه اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان از تلاش مسئولان برای لغو صادرات محصولاتی مثل سیب زمینی گلایه مندند و در پی افزایش صادرات این محصولات هستند.
 
به گزارش «تابناک»، اوایل هفته جاری تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در حوزه انتخابیه آن‌ها کشت سیب زمینی رواج دارد، در نامه‌ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی ضمن گلایه از درخواست وی مبنی بر لغو مجوز صادرات این محصول، لغو این درخواست را از وی خواستار شدند؛ نامه‌ای که هر چند با ذکر نام و منافع کشاورزان تنظیم شده است، اما به نظر اقدامی علنی در راستای منافع صادر کنندگان این محصول تنظیم شده است.

در نامه‌ای که به آن اشاره شد، خطاب به محمود حجتی آمده است: از آنجا که جنابعالی بع موجب نامه شماره ۱۳۱۳۶/۰۲۰ مورخ ۷/۷/۹۷ از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت خواستار جلوگیری از صادرات سیب زمینی شده اید. با ملاحظه‌ی شرایط وخیم سیب زمینی کاران در سال‌های گذشته که دچار خسارت‌های عمده‌ای گردیده اند و امسال که با صادرات آن، بخشی از خسارت‌ها در حال جبران است و فصل برداشت فرا رسیده و بیم تکرار خسارت می‌رود، باعث تعجب است که به جای حمایت از کشاورزان و تنظیم بازار خواستار جلوگیری از صادرات شده اید؛ لذا بدینوسیله از جنابعالی مصرانه می‌خواهم نسبت به لغو درخواست و واگذاری تنظیم بازار به وزارت صمت اقدام فوری معمول فرمایید.

از جمله نمایندگانی که این نامه را امضاء کرده اند، می‌توان به فریدون احمدی نماینده مردم زنجان، شکور پورحسین نماینده مردم پارس آباد، احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده، اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، یوسف داوودی نماینده مردم سراب، احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر، یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت، ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر، محمد فیضی نماینده مردم اردبیل، عین الله شریف پور نماینده مردم چالدران و... اشاره کرد.
 
سنگ تمام نمایندگان مجلس برای صادرکنندگان سیب زمینی از جیب کشاورزان

همانطور که از متن نامه بر می‌آید، امضاء کنندگان آن با ذکر نام سیب زمینی کاران و اشاره به وخامت حال آنان در سال‌های گذشته، افزایش صادرات این محصول را در سال جاری به مثابه جبران خسارت‌های گذشته و بهبود وضعیت مالی آن‌ها عنوان کرده اند.

از سویی نیز نمایندگان مورد اشاره با گلایه از وزیر جهاد کشاورزی بخاطر لغو مجوز صادرات سیب زمینی به کشور‌های همسایه این اقدام را مغایر با منافع کشاورزان توصیف کرده و خواسته اند که وزیر جهادکشاورزی از درخواست خود خطاب به وزیر صمت صرف نظر کند.

این مکاتبه و درخواستی که به آن اشاره شد، در حالی آن هم با بهانه حمایت از حقوق جامعه سیب زمینی کار کشور صورت گرفته است که از آن سو افزایش شدید قیمت سیب زمینی در بازار برای جمع قابل توجهی از مصرف کنندگان غیر قابل تحمل شده است.

از سویی نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت این محصول به واسطه افزایش حجم صادرات به ویژه به کشور عراق، قیمت خرید سیب زمینی از کشاورزان چندان تغییری پیدا نکرد و آنچه در نهایت برای تولیدکنندگان این محصول باقی مانده و می‌ماند با قیمت نهایی صادراتی به شدت تفاوت دارد.

اکنون قیمت خرید سیب زمینی از کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول برای هر کیلوگرم در حالی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان برآورد می‌شود که از آنسو نرخ فروش این محصول در بازار عمده کشور چیزی بین ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ تومان و نرخ سیب زمینی در بازار خرده نیز ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است.

با این حال پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که قیمت فروش هر کیلو گرم سیب زمینی به کشور‌های همسایه مثل عراق با دلار صورت می‌گیرد و برای صادرکننده نهایی که محصول را وارد کشور عراق می‌کند، درآمدی بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان باقی ماند.

نا گفته پیداست که در وضعیت آشفته و نا به سامان بازار سیب زمینی، چه صادرات برقرار باشد و چه تصمیم بر لغو آن گرفته شود، آنچه تغییری نخواهد کرد وضعیت اقتصادی و معیشتی کشاورزان است؛ کشاورزانی که نیک می‌دانیم قدرت چندانی برای مدیریت امور پر هزینه‌ای مثل صادرات و حتی توزیع محصول در بازار داخلی را ندارند.

در چنین شرایطی رونق گرفتن بازار صادرات معنایی جز خالی شدن بازار داخلی از این محصول پر متقاضی و افزایش قیمت آن در بازار داخلی ندارد؛ اتفاقی که نه تنها سود قابل توجهی را متوجه کشاورزان نخواهد کرد، بلکه با افزایش قیمت در بازار داخلی، فشار غیر قابل توصیفی را نیز متوجه مصرف کنندگان خواهد کرد.

بر اساس این نامه، گویا امضاء کنندگان نامه مذکور توجهی به نیاز داخلی ندارند و برایشان باور پذیر نیست که روزی به واسطه کمبود شدید این محصول در بازار داخلی، مسئولان ناچار شوند با قیمتی بیشتر این محصول را وارد کنند!

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، سامان بخشی به بازار داخلی و حذف واسطه میان تولید کننده و مصرف کننده و خرید منصفانه محصول از کشاورزان با قیمت گذاری منصفانه آن برای مصرف کنندگان بهترین راهی باشد که هم رضایت تولید کننده و هم رضایت مصرف کننده را به همراه خواهد داشت؛ اتفاقی خوب که هر چند در نامه نمایندگان نشانی از آن دیده نمی‌شود، اما امید است در روز و هفته‌های آتی به دستور کار مدیران اجرایی کشور تبدیل شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
اگر فساد و رانت نباشد باید دولت تمام سیب زمینی را به نرخ منصفانه و تضمینی از کشاورز بخرد و بازار داخلی را تامین و مازاد آن را صادر کند و ارز حاصل از درامد آن را صرفه پرداخت به کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه کند و یا در بخش تامین آب هزینه کند تا هم دست دلال قطع شود هم کشاورز به خودش برسد و هم ارز حاصل از صادرات برای کشاورزان هزینه شود
یکسال کشاورز سر زمین نمیداند چه بکند و محصولش فروش نمیرود چون جلوی صادرات نه تنها گرفته میشود بلکه کلی محصول وارد بازار شده واردات بی رویه انجام میشود باید این امر توسط ستاد تنظیم بازار انجام شود و مواقعی که محصول مازاد بر نیاز داخل بود صادر و بر عکس آن وارد شود الان هم به خاطر صادرات سیب زمینی و هندوانه و غیرو به عراق که در نهایت سودش عاید دلالان است و بنده خدا تولید کننده و مصرف کننده تماشاگر این وضعیت هستند دچار چنین چالشی شده است در این میان نمایندگان محترم با نزدک شدن انتخابات و وانمود کردن به این که به فکر کشاورز هستند میخواهند سهمی از این مسائل داشته باشند بهتر است نمایندگان عزیز کاری بکنند که در بحث عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی در یک سال اینهمه ملتهب و در یک سال دیگر مسکوت نباشد و راهکار اساسی و عاقلانه ارئه دهندنه مقطعی . انشالله
مملکت خودشونه دلشون می خواد سیب زمینی صادر کنن
مردم هم برن اشکنه ی بی سیب زمینی بخورن
نمی میرن که !
چقدر سخت می گیرین شما ضد انقلابها !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
خیلی بی منطقی ،حتما. از اون بی دردهای مرفه هستی ولاغیر
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
دوست من حتی به عنوان طنز وشوخی هم نباید این جسارت را به مردم بکنی.به اندازه کافی مردم بازیچه مسئولان شدن شما لطفا نمک به زخم نپاشید
اي برادر چرا گوش شنوا نداريد
در عجبم صادرات سيب زميني و گوجه فرنگي همه را قلقلك داده است ولي صادرات فولاد ،مس،آلومينيم و مواد پتروشيمي كه مواد اوليه كارخانجات و در ساخت مسكن مردم مصرف دارد و به طبع آن باعث گراني سرسام آور شده است هيچ كس را قلقلك نميدهد .برادر 5ميليون نفر در صنعت ساختمان در حال بيكارشدن هستند و تمام كارخانجات در حال ورشكستگي هستند .حالا اگر كار نداري و پول نداري چه ففزق ميكند سيب زميني كيلويي 1000تومان باشد يا 4000تومان.
نمایندگان ب جای صادرات سیب زمینی ک تنها مورد خوراک ارزان و روز مره مردم بدبخته ب فکر لایحه منطقه ازاد باشند .چرا ک تو کارنامه چهار ساله شان ب غیر از این هیچ مورد مثبتی نداشتند ک اونهم ب علت و غر ضهای سیاسی رد شد؟واقعا دوره یازدهم با چ رویی میخواین دوباره مردم و گول بزنین و اخذ رای کنین .با صادرات و گرون کردن سیب زمینی .الحق ک لیاقت شما همین بوده ؟در ضمن ناگفته نماند این دفعه ما اردبیلیها اجازه نخواهیم داد برغیر از اردبیلی بر مسند نمایندگی تکیه بزنه و ب ریش ما بخنده .حتی شده با کمپین ....رای ب غیر اردبیلی ممنوع ؟؟؟؟
خوب مسلمون اگ سیب زمینی هم گران وحتی نایاب بشه که ملت میان یقه شما نماینده ها رو می گیرن . مصرف سیب زمینی بیشتر از سال قبل میشه .چون مردم مجبورن
با امارها بازی نکنید .با همین قیمتها هم کشاورز راضیه .دوبرابر شده کمه ؟
هی دنیا ...
یاد چند سال پیش افتادم که .... نماینده....بود، همون سالی که صادرات سیب زمینی آزاد شد ایشان مقدار بسیار زیادی سیب زمینی از کشاورزان پیش خرید کرده بود.
با سلام
هدف این دوستان کمک به کشاورزانی است که یک دهه متضرر شده اند. خب چه ایرادی دارد بک سری صادر کننده هم حالی بکنن این وسط
اینها وضع معیشتی مردم را درک نمی کنند مردم قادر به خرید حتی سیب زمینی هم نیستند
سلام
ببخشید یه سوال داشتم شما تا امسال که سیب زمینی رو کیلیوی 200 تا 400 تومن از کشاورز می خریدن دقیقا کجا بودین؟!؟! امسال هر کیلو سیب زمینی حدود 1500 تومن برای کشاورز هزینه برداشته اون وقت شما بازم می خوایید این بدبخت ها متضرر بشن! بجای زیر سوال بردن اقدام نماینده ها اگه راهکاری دارید بفرمایید! کشاورز به نون شبش محتاج همشون از دم بدهکارن با کلی چک برگشتی. چرا یه ارزیابی دقیقی از میزان تولید و نیاز مصرف کشور انجام نمیشه تا مازادش صادر بشه. خیلی کار سختی هست!
کسانی که علامند به صادرات هستند باید اب و سایر مواد مصرفی را هم به قیمت جهانی برایشان محاسبه شود
این مشکل و صداها مشکل دیگر ناشی از عمل نکردن به قوانین اقتصادی میباشد
ممکن از کسی تخلفی بکند و بتواند از مجازات بگریزد ولی اژ اشتباهات اقتصادی هرگز نمیتوان فرار کرد وباید بهای ان را پرداخت
اگر این نمایندگان ماهانه حقوق 1/5 میلیون تومان بگیرند. و با چهار سر عایله بخواهند گوجه و سیب زمینی را کیلویی 5000تومان بخرند . شاید اندکی درد مردم را بفهمند
بیش از یک سال از آزمون مرحله چهارم استخدامی (آزمون فراگیر) می‌گذرد ولی از وضعیت پذیرفته‌شدگان سازمان بنادر که زیرنظر وزارت راه و شهرسازی است، هیچ خبری نیست. از مسئولان امر درخواست می‌شود حدود 200 نفر پذیرفته شده را از این وضعیت بلاتکلیفی برهانند. تمام مراحل مصاحبه و استعلام‌ها هم انجام شده است. این درحالی است که بسیاری از پذیرفته‌شدگان دیگر وزارتخانه‌ها مدت‌هاست مشغول به کار شده‌اند.
جدا راست می گویند ملت ایران چیه هستند بزارید زجر بکشند اعراب همه چیز شان بهتراز ایرانیهاست فرهنگشان ، ادبشان و معرفتشان ملت ایران برای مکیدن خون هم خوبند
نکته جالب اینجاست که این محصولات جزو محصولات آب بر بالا هستند و نباید دولت اجازه صادرات این محصولات را دهد زیرا باعث حفر چاه های بیشتر و رغبت بیشتر کشاورزان به کاشت بیشتر و خشک شدن بیشتر زمین ها می شود. بهتر است به جای اینکه این محصولات به صورت خام و بدون فرآوری صادر شود دولت صنایع تبدیلی را برای صادرات حمایت کند تا ارزش افزوده ایجاد شده و به اشتغال کشور نیز کمک کند. از سوی دیگر به مصرف کنندگان خام محصول نیز فشار وارد نمی شود.
ممنون از تابناک بابت گزارش
وقتی دولت دلار 4200 تومنی میده برای واردات مواد غذایی اونوقت برای جلوگیری از اینکه برخی همین کالاهای وارداتی رو دوباره صادر نکنند و ارز حاصل رو با دلار خیلی گرانتر در بازار آزاد بفروشند، مجبور میشه صادرات کالاهای اساسی رو ممنوع کنه! یعنی سیاستهای دولت طبق معمول ضد صادرات و به نفع وارداته.
دولت هر بلائی که میخواهد سر کشاورز در میارد
اگر گوجه سیب زمینی ، یا هندوانه گرونه صادرات ممنوع میکنه، پس چرا صادرات میل گرد ،فولاد،آلومینیوم ممنوع نمکینه
چون دست مافیا در کاره
چون کشاورز قدرتی نداره
مگر هر نماینده مسؤلیت نمایندگی همه ملت را ندارد حقوق بگیران که اکثریت ملت راشامل میشوند برای نماینده اهمیت ندارند بجای درخواست حمایت از کشاورزان به وسیله دولت همه ملت را نا دیده میگیرند برای انتخاب بعدی اگر انتخابات مستقیم وبدون واسطه بود معلوم میشد چه خبره
خب عزیز من اگر سیب زمینی رو خارج از ایران با قیمت خوب می خرند تلاش کنید تولیدش رو بیشتر کنید!
خود به خود خیلی از مهاجران هم می تونن درآمد مناسب داشته باشند.
اشتغال زایی خوبی هم اتفاق می افته.
خب چرا همیشه می خواید پلیسی اقتصاد رو اداره کنید؟‌ این همه اینطوری اداره کردید درست شده مملکت؟
انها نماينده مردم نيستند
در ایران هیچ چیز سرجای خودش نیست نه وکیل مجلس وکالت میداند ونه وزیر وزارت ونه ریس بانک مرکزی بانکداری اقای وکیل بجای اینکه همه چیز را گردن همه بندازید بجز خودتان کمی فکر وتامل ضرر ندارد
مقصر اصلی خود دولت کریمه هست..کشاورز تقصیری نداره .ن نمیداند صادرات چیست ن اینکه میتواند از هزینه سنگین تولید حرف بزنه ؟این وسط دلال و دولت ه ک سود میبرن و مردم مصرف کننده هم با درد بی درمان بی پولی دست و پنجه نرم میکنه...در ضمن زیاد هم ب دروغ نمایندگان نگاه نکنین .چون بی کفایتی انها تو عدم تصویب منطقه ازاد ثابت شد.
بنده چهار سال هست که از کشت سیب زمینی ضرر کردم و امید به امسال داشیم که نامه وزیر کشاورزی جز ضرر و زیان برای کشاورز سیب زمینی کار چیزی نگذاشته خودم هم کشاورز هستم و هم فروشنده محصولات کشاورزی اول این که نوشتید کشاورز سیب زمینی را 1000 تا 1200 گیرش میایید به کلی اشتباه هست اولا تمام کشاورزان وسیله بنام تلفن همراه دارند که بوسیله آن با کاسبان بازار تمام میادین میوه و تره بار در کل کشور در ارتباط هستند و هر جا که نرخ بالا تر باشد به همان جا بارگیری میکنند . وبنده هم همینطور عمل میکنم و محصولم رو به دلال نمی فروشم و اثر قریب به اتفاق کشاورزان هم به همین شیوه عمل میکنند
بنده خودم کشاورز هستم بابا گذشت اون زمانی که کشاورز گول میخورد جنسش رو ارزون میفروخت
جلوگیری گیری از صادرات کشاورزی هیچ مبنای اقتصادی ندارد؟؟ و‌قطعا کشاوذزان مثل سه سال پبش زیان خواهند کرد بازار داخلی و خارجی قابل مدیریت است
این نمایندگان از الان به فکر جمع اوری رای برای دوره بعدی هستن ک۶ دوباره نماینده بشن
مملکتی که وزیر جهادش کارشناس عمران، نماینده اش به فکر رای، کشاورزش من فوق لیسانس و مردمانش فقط و فقط به فکر خود باشند و همه خود خواه باشیم کشاورز بدبختش که ضرر میکند
مرغ 9500 گوشت 65000 گوجه 3800 سیب زمینی 3300 تخم مرغ 600 اجاره خانه الی ماشالله خدایا به کی بگیم به اقا هم می گیم می گه صبر کنیم اخه تا کی تا کجا بابا بخدا داریم خورد وخمیر می شیم کسی به داد ما نمی رسه
نمایندگان محترم فعلا دور دور شماست براسب مراد بتازید
خدایا ، چقدر کشور ما افراد خائن داره
باسلام وخسته نباشید
بنده سلطانی هستم از اصفهان،با چندسال ضرردادن برای کشت سیب زمینی،به خدا لاشریک قسم با قرض و بدهی و فروش لوازم خانه تونستم پول جورکنم و تکه زمینی رو کشت کنم که به بی آبی برخوردم و کشت خوبی هم ندارم،الان با تورم چندین برابر شماها صادرات را لغو کردید،آخع من و زن و بچم باید چکارکنیم،به خدا قسم فقط نفرینتون میکنم سرنماز هم خودم هم خانوادم،ببینم خدایی هست که بلایی سر مسئول اینکار بیاره و بهش بفهمونه دلیلش چی بوده،فقط نفرینتون میکنم
ماسیب زمینی کارا چه گناهی کردیم ده ساله داریم ضرر میدیم کسی احوال نمیپرسید امسالم قیمت یه تکونی خورده همه شدن دلسوز ملت نشستین اون بالا خبراز زحمت وخرج ومخارج ندارین
کمک کمک کمک من کشاورزی فراری هستم که یک ساله خونوادم ندیدم امسال سیب زمینی کشت کردم اگر طلب کارام بدونن کجای ایرانم باید برم زندان آقا یانی که تصمیم بازار سیب زمینی دست شما هست تمام چکهای پارسالم به
بایدسیب‌‌‌زمینی‌صادر‌شود‌تا‌از‌کشاورزان‌حمایت‌گردد.
من به عنوان كشاورز سيب زميني كار كه توليد كننده برتر اين محصول هستم از سال ديگه به هيچ عنوان سيب زميني نخواهم كاشت .كشت جايگزين هم يونجه خواهد بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر