بازدید 2198

شیوع ۲۵درصدی آسم در کودکان

کد خبر: ۸۳۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ 04 October 2018

متخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه 20 تا 25 درصد کودکان از بیماری آسم رنج می‌برند،‌ توضیح داد: متأسفانه این بیماری در بین کودکان زیر یک سال نیز دیده می‌شود.

به گزارش فارس، منصوره شریعت متخصص آسم و آلرژی درباره بیماری‌های فصل پاییز اظهار داشت: آسم به عنوان یکی از بیماری‌های آلرژیک فصل پاییز شناخته می‌شود که شیوع آن در کودکان بیش از بزرگسالان است.

وی افزود: در فصل پاییز و با آ‌غاز حضور دانش‌آموزان در مدارس و همچنین سرد شدن هوا شیوع بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی افزایش پیدا می کند که لازم است خانواده‌ها توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

شریعت افزود: به طور کلی فصل پاییز را فصل آتش‌نشان آسم نامیده‌اند و در بیمارستان‌ها با بیمارانی مواجه می‌شویم که به دلیل حملات آسم به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند.

این متخصص آسم و آلرژی ادامه داد: فردی که زمینه آسم داشته باشد در تابستان عموماً با مشکل مواجه نخواهند شد اما در این فصل ممکن است فرد برای اولین بار به حملات آسمی دچار شوند.

وی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین علت حملات آسمی در کودکان ویروس‌ها هستند که معمولاً با سرماخوردگی به سراغ فرد می‌آیند. این ویروس باعث تشدید آبریزش بینی و عطسه خواهد شد و در افرادی که زمینه آسمی دارند ویروس از قسمت فوقانی تنفسی به قسمت‌های تحتانی انتقال یافته و علایم سرماخوردگی مثل تنگی نفس، خس‌‌خس قفسه سینه و افزایش تعداد تنفس در فرد بیمار مشاهده می‌شود.

شریعت با بیان اینکه خشکی و کاهش رطوبت هوا در این فصل نیز باعث تشدید بیماری آسم می‌شود، گفت: عموماً برای این افراد اسپری‌های پیشگیری‌کننده توسط پزشک تجویز می‌شود که در صورت نیاز بیمار می‌تواند با استفاده از آنها از وقوع حملات آسمی پیشگیری کند.

وی آلودگی را یکی دیگر از عوامل تشدید حملات آسمی دانست و عنوان کرد: اگر فردی در گذشته به بیماری آسم مبتلا بوده است لازم است از واکسن آنفولانزا استفاده کند اما باید توجه داشته باشیم که افرادی که از علایم بیماری سرماخوردگی برخوردار هستند نباید از این واکسن استفاده کنند.

وی توصیه کرد: با حضور در تجمع‌ها و همچنین بعد از ساعات کاری بهتر است دست‌ها شسته شود تا از انتقال بیماری جلوگیری به عمل آید.

شریعت با بیان اینکه کاهش رطوبت هوا بسیار مهم است، توضیح داد: در منازلی که از بخاری گازسوز استفاده می‌شود هوای خشک می‌تواند برای افرادی که زمینه آسم دارند به صورت محرک عمل کند اما باید توجه داشته باشیم که بالا رفتن میزان رطوبت در منزل نیز باعث فراهم شدن حضور مایک و قارچ می‌شود که این اتفاق نیز باعث تشدید بیماری خواهد شد.

این متخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه استفاده از سیگار در محیط‌های بسته باعث تشدید حملات آسمی می‌شود، توضیح داد: بیمارانی که آسم شناخته شده دارند معمولاً تحت درمان پیشگیرانه قرار می‌گیرند که هدف این کار این است که بیمار بتواند بیماری خود را به درستی کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از اسپری‌ها تحت عنوان عوامل پیشگیری استفاده می‌شود و در این زمان نیز برای افرادی که سابقه بیماری دارند داروهایی نیز تجویز می‌شود.

شریعت با بیان اینکه 20 تا 25 درصد کودکان از بیماری آسم رنج می‌برند،‌ توضیح داد: متأسفانه این بیماری در بین کودکان زیر یک سال نیز دیده می‌شود که علت آن تغییر سبک زندگی، کمبود ویتامین D و همچنین آلودگی هوا است.

این متخصص آسم و آلرژی توضیح کرد: افراد مبتلا به آسم بهتر است از مصرف غذاهای محرک مانند شکلات و غذاهای ترش که باعث تشدید آسم می‌شود پرهیز کنند.

وی در پایان با اشاره به بیماری سینوزیت توضیح داد: پس از هر بیماری احتمال بروز سینوزیت وجود دارد که با علایمی نظیر ترشحات پشت حلق و همچنین بسته شدن سینوس‌ها خود را نشان می‌دهد. این بیماری را نیز می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و اسپری‌ها درمان کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر