بازدید 15966
۵
پشت پرده نشست خبری خانه سینما؛

تأیید حضور مدیر جشن خانه سینما در آمریکا در زمان برگزاری جشن / جزئیات هزینه 800 میلیون محرمانه است / هزینه‌های کلان برای چند متن حقوقی / سکوت سخنگوی خانه سینما در مقابل رسانه‌ها!

البته رفتن به آمریکا و حتی گرفتن گرین کارت یا اقامت آمریکا جرم نیست، ولی اینکه شخصی یکباره مسئولیتش را رها کند و به سفر آمریکا برود، پذیرفته نیست. در هیچ جشن یا رویداد سینمایی استانداردی مسئول اجرایی جشن، غایب مراسم نیست و اگر قرار بود این کارگردان چنین سفری داشته باشد، چه اصراری به انتخابش بود و باید شخصی دیگر به جای میری مدیر جشن می‌شد.
کد خبر: ۸۳۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ 02 October 2018

تایید حضور مدیر جشن خانه سینما در آمریکا در زمان برگزاری جشن / جزئیات هزینه 800 میلیون محرمانه است / هزینه‌های کلان برای چند متن حقوقی / سکوت سخنگوی خانه سینما در مقابل رسانه‌ها!نشست هیأت مدیره خانه سینما با رسانه‌ها که همراه با غیبت شماری از رسانه‌ها برگزار شد، محل طرح ادعاهای غیرواقعی و همچنین طرح برخی ابهامات تازه بود تا جامعه اصناف سینمای ایران برای تغییرات در مدیریت این مجموعه در مجمع آتی خانه سینما با اراده‌تر ظاهر شوند و تعاملات میان صنوف سینما که در هفته‌های اخیر افزایش یافته، منجر به تغییرات چشمگیری در مدیریت و سیاست گذاری این نهاد صنفی شود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از حواشی جشن خانه سینما و نقدهای جدی درون صنفی که به عملکرد هیإت مدیره خانه سینما و همچنین مجموعه برگزارکننده جشن مطرح شد، هیأت مدیره خانه سینما ـ که واپسین ماه‌های مسئولیتش را می‌گذراند ـ در نشستی با گروهی از رسانه‌ها به برخی ابهامات پاسخ‌هایی دادند که از حقیقت فاصله داشت و منجر به ایجاد ابهامات تازه‌ای شد.

در این نشست که با حضور فاطمه معتمدآریا، همایون اسعدیان، مرتضی رزاق کریمی، روانبخش صادقی، کامران ملکی و علی قائم مقامی برگزار شد و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در انتهای سالن سیف الله داد ساختمان سمنان ناظر نشست بود، بخش اعظمی از نشست را همایون اسعدیان سخن گفت و علی قائم مقامی که عنوان «سخنگوی هیات مدیره» را دارد، صرفاً به سخنان اسعدیان لبخند زد و از هرگونه اظهارنظر پرهیز کرد؛ واکنشی که نشان می‌دهد اختلافات جدی‌تر از این نمایش اتحاد است.

تایید حضور مدیر جشن خانه سینما در آمریکا در زمان برگزاری جشن / جزئیات هزینه 800 میلیون محرمانه است / هزینه‌های کلان برای چند متن حقوقی / سکوت سخنگوی خانه سینما در مقابل رسانه‌ها!

تأیید حضور مدیر جشن خانه سینما در آمریکا در زمان برگزاری جشن

همایون اسعدیان در بخشی از این نشست، غیبت سؤال برانگیز مازیار میری، مدیر اجرایی جشن خانه سینما در این جشن و رها کردن مسئولیت و رفتنش به آمریکا را توجیه کرد و گفت: «برخی این موضوع را مطرح کردند که وی در زمان برگزاری جشن در آمریکا بوده اما آیا این جرم است؟ رفتن به آمریکا از کی تا حالا جرم شده است.»

در پاسخ باید گفت: البته رفتن به آمریکا و حتی گرفتن گرین کارت یا اقامت آمریکا جرم نیست اما اینکه شخصی یکباره مسئولیتش را رها کند و به سفر آمریکا برود، قابل پذیرش نیست. در هیچ جشن یا رویداد سینمایی استانداردی مسئول اجرایی جشن، غایب مراسم نیست و اگر قرار بود این کارگردان چنین سفری داشته باشد، چه اصراری به انتخابش بود و باید شخصی دیگر به جای میری مدیر جشن می‌شد.

اگر حواشی یکی از دوره‌های پیشین جشنواره رخ می‌داد و پس از مراسم به عده‌ای برخورد می‌شد، در شرایطی که مسئول اجرایی این مراسم آمریکا بود، چه کسی باید به تمشیت امور می‌پرداخت؟ صرف نظر از این، آیا این یک توهین به جامعه سینما نیست که مدیر اجرایی جشن سینما، سفر شخصی‌اش را به مسئولیتی که پذیرفته ترجیح داد و همه چیز را بسپارد و راهی فرنگ شود؟ چرا تهیه کننده و رفیق مازیار میری بدترین توجیهات ممکن را مطرح کرده است؟

تکذیب حرف‌های علی نصیریان توسط عضو هیأت مدیره؟!

اسعدیان در بخش دیگری از این نشست به توجیه قرار گرفتن فیلم «سارا و آیدا» متعلق به مازیار میری مدیر جشن در میان فیلم‌های نامزد و اهدای جوایز به این فیلم پرداخت و گفت: «اگر من فیلمی دارم قرار نیست درباره دیگر افراد مثل بازیگران و عوامل دیگر تصمیم‌گیری کنم. چرا نباید فیلم آقای میری در جشن بزرگ سینمای ایران حضور پیدا می کرد در حالی که ۵۰ نفر دیگر هم در آن حضور داشتند.» این جای تأسف دارد که الگوی اسکار را برای جشن خانه سینما برمی‌داریم اما به قواعد آن پایبند نیستیم. بر اساس بررسی‌های «تابناک»، در دوره‌های پیشین، عوامل اصلی برگزاری مراسم اسکار، فیلمی در میان نامزدها نداشته‌اند و البته لابد آنها به قواعد آشنا نیستند!

از سوی دیگر با وجود آنکه علی نصیریان در جشن خانه سینما به صراحت گفت در زمان شمارش آرا حضور نداشته اما حاضران اصالت شمارش را تأیید کرده‌اند، مرتضی رزاق کریمی عملاً سخنان استاد نصیریان را تکذیب کرد و گفت: «آقای علی نصیریان در آغاز شمارش آرا حضور داشت!» جمله رزاق کریمی البته مبهم بود و شاید منظور آن بوده استاد نصیریان که در لحظه آغاز شمارش آرا حضور داشته و سپس محل را ترک کرده است. البته استاد نصیریان تاکید کرد که اساساً در این فرآیند حضوری نداشته است.

800 میلیونی که هیأت مدیره از محل هزینه‌اش بی‌خبر است

همایون اسعدیان ‌در بخش دیگری از این نشست گفت: «در سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت و صرف امور این چنینی شده و حتی کارت های هدیه که سال گذشته بین اعضا تقسیم شد، به این صورت نبود که مساوی تقسیم شود. البته ما نام افراد را هیچ گاه عنوان نمی کنیم، چون شأن اعضا برای ما مهم است.»

هرچند «تابناک» در گفت و گو با مدیریت خانه سینما به این موضوع واقف است که هزینه درمانی شماری از هنرمندان که رقم قابل توجهی بوده توسط خانه سینما از همین محل تامین شده و عدم اعلام اسامی کمک گیرندگان برای حفظشان این هنرمندان نیز امری قابل پذیرش و منطقی است؛ اما اینکه برخی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما در گفت و گوهای خصوصی اعلام می‌کنند حتی آنها نیز در جریان ریز هزینه کرد این 800 میلیون نیستند، قابل تأمل است. به هر حال منطق ایجاب می‌کند، دست کم هیأت مدیره خانه سینما از ریز هزینه‌های این مجموعه اطلاع داشته باشند و این اطلاع جمعِ محدودِ تصمیم گیرِ خانه سینما سالب شأن ایشان نیز نیست.

البته ابهام‌ها فقط در این زمینه نیست و بسیاری از هزینه‌های خانه سینما محل ابهام است. به عنوان نمونه در این نشست به طراحی ساختار و قرارداد تیپ اشاره شد؛ اما تأکید نشد این چند صفحه چه هزینه‌ای برای خانه سینما داشته است. بر اساس اطلاع «تابناک» برای خانه سینما که تعداد پرسنل آن به بیست تن نمی‌رسد، رقمی نزدیک به 100 میلیون تومان هزینه طراحی ساختار پرداخت شده و برای قرارداد تیپ سینماگران 50 میلیون پرداخت شده است!

ابهامات متعدد دیگری به صورت روزمره مطرح می‌شود که «تابناک» از بیان تک تک آنها برای جلوگیری از تضعیف خانه سینما پرهیز می‌کند. از نمونه‌های دیگر این ادعاها، طرح این موضوع توسط اسعدیان بود که برای انتخاب مدیرعامل خانه سینما دو بار رأی گیری و هر دو بار مدیرعامل کنونی انتخاب شده، حال آنکه به گفته برخی اعضای هیأت مدیره، برای انتخاب مدیرعامل تنها یک بار در ابتدای دوره این هیأت مدیره رأی گیری شده و هیچ گاه مجدداً برای ابقا رأی گیری نشده است. ای کاش اسعدیان صورت جلسه دو بار رأی گیری هیأت مدیره کنونی را منتشر کند که ابهام‌ها رفع شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
رانت عظیمی بین برخی سینماگران و‌ سلبریتی ها توزیع شده برای « تکرار» ۱۴۰۰..
اینا بیت المال نیست؟
صرفه جویی فقط برا مردم؟
پاسخ ها
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
بیت المال را به همه می دهند جز مردم ضعیف.
شخص محترمی که نحوه نامزدی فیلمها و برگزاری مراسم خانه سینما را الگوبرداری از مراسم اسکار ذکر میکند نشان می دهد که متاسفانه اطلاع کافی از نحوه برگزاری مراسم این مهمترین اهدای جوایز سینمائی ندارد
ماشالله به این همه بی عدالتی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل