بازدید 8512
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «وعده وزیر نفت برای عرضه نفت در بورس» تا «فرار خودروسازی مرسدس‌بنز از چین با جنگ تعرفه‌ ای ترامپ»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون 18.7 میلیارد دلار درآمد صادرات غیرنفتی به نیما عرضه نشده است، بسته جبرانی برای حدود ۷ میلیون حقوق بگیر، شاخص کل ۳۵۵۲ واحد دیگر جهش کرد، بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها زیر فشار عرضه، کاهش قیمت طلا به دلیل لغو مذاکره چین با آمریکا، نگرانی هند از احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار و پایان چاپ اسکناس در قدیمی‌ترین بانک مرکزی دنیا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 25 September 2018

از «وعده وزیر نفت برای عرضه نفت در بورس» تا «فرار خودروسازی مرسدس‌بنز از چین با جنگ تعرفه‌ ای ترامپ»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون 18.7 میلیارد دلار درآمد صادرات غیرنفتی به نیما عرضه نشده است، بسته جبرانی برای حدود ۷ میلیون حقوق بگیر، شاخص کل ۳۵۵۲ واحد دیگر جهش کرد، بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها زیر فشار عرضه، کاهش قیمت طلا به دلیل لغو مذاکره چین با آمریکا، نگرانی هند از احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار و پایان چاپ اسکناس در قدیمی‌ترین بانک مرکزی دنیا را در بر دارد.

18.7 میلیارد دلار درآمد صادرات غیرنفتی به نیما عرضه نشده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال تا 23 شهریور حدود 22.7 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که تاکنون چهار میلیارد دلار آن به سامانه نیما تزریق شده است. به نقل از خانه ملت، عبدالناصر همتی پس از حضور در نشست امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: دولت تاکنون 13 میلیارد تومان ارز دولتی برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری تخصیص داده است. رئیس کل بانک مرکزی درباره حضورش در نشست کمیسیون برنامه و بودجه توضیح داد: مهمترین بحث در این نشست موضوع تأمین ارز مورد نیاز کارخانه‌ها برای مواد اولیه و تجهیزات آنها بود؛ در این جلسه توضیحاتی درباره بازار ثانویه و سامانه نیما به اعضای این کمیسیون ارایه شد. همتی گفت: صادرات غیرنفتی منبع عمده تأمین کننده بازار ثانویه و سامانه نیماست؛ تا 23 شهریور حدود 22.7 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که ارز حاصل از آن باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. وی افزود: روش‌هایی برای بازگشت به اقتصاد پیش‌بینی شده است که بر اساس آن، صادرکنندگان یا باید واردات رسمی انجام دهند و یا ارز را از طریق سامانه نیما به چرخه بیاورند و از طریق شبکه نیما و یا هر روشی که بانک مرکزی تعیین می‌کند ارز را در خدمت اقتصاد قرار دهند.

بسته جبرانی برای حدود ۷ میلیون حقوق بگیر

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تهیه بسته جبرانی برای ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار حقوق بگیر، خبر داد و گفت: این بسته حمایتی بعد از بازگشت رئیس جمهور بررسی و پس از تصویب اجرایی می شود. محمدباقر نوبخت ­رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست با رؤسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی سراسر کشور درباره دو بسته معیشتی حمایت از مردم اظهار داشت: این بسته‌ها بعد از سفر رئیس جمهور بررسی می شود و هر وقت به تصویب نهایی برسد اجرا خواهد شد و یکی از این بسته​ ها، بسته جبرانی برای حقوق بگیران است. نوبخت افزود: اگر قرار باشد افزایش حقوقی برای کارکنان دولت داشته باشیم حتما در قانون بودجه سال آینده است و اطلاع رسانی می شود اما قرار شد به ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار حقوق بگیر بسته جبرانی داده شود. /مهر

شاخص کل ۳۵۵۲ واحد دیگر جهش کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۳۵۵۲ واحدی معادل ۲.۱۵ درصد به رقم ۱۶۸ هزار و ۶۲۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۳۸ واحدی معادل ۲.۱۵ درصد به رقم ۴۹ هزار و ۲۸۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد ۶۲۲ واحدی معادل ۲.۱۷ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۳۴۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۴۴۰ واحدی معادل ۲.۱۷ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۷۴۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۹۱۰ واحد افزایش معادل ۲.۲۲ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۹ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۲۶۹۵ واحد افزایش معادل ۲.۲۲ درصد به رقم ۱۲۴ هزار و ۳۱۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم، با ۶۶۹۶ واحد افزایش معادل ۲.۰۴ درصد همراه بود و عدد ۳۳۵ هزار و ۴۰۳ واحد را به نمایش گذاشت.

 از «وعده وزیر نفت برای عرضه نفت در بورس» تا «فرار خودروسازی مرسدس‌بنز از چین با جنگ تعرفه‌ ای ترامپ»

وعده وزیر نفت برای عرضه نفت در بورس

بیژن زنگنه درباره عرضه نفت در بورس گفت: این تصمیم توافق سران سه‌قوه بوده است و با توجه به حساسیتی که در این زمینه وجود داشت، قرار است با ۲۰ درصد تسویه ریالی و ۸۰ درصد تسویه ارزی، آزمایشی و محدود نفت در بورس عرضه شود و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی شود. به نقل از مهر، وی در پاسخ به اینکه عرضه به چه نحوی خواهد بود، توضیح داد: می توانیم حدود ۴۰ هزار بشکه در روز عرضه داشته باشیم؛ اما به طور کلی عرضه به صورت خرد و آزمایشی است.

بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها زیر فشار عرضه

هر ورقه «تسه» اسفند 95 با افت 3 درصدی در معاملات دیروز به قیمت 62 هزار و 367 تومانی معامله شد. قیمت تمام سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن طی روز گذشته کاهش یافت، به‌ طوری که برخی سررسیدها با افت حدود 5 درصدی به کار خود پایان دادند. از طرفی ارزش معاملات این بازار به رقم 5 میلیارد و 400 میلیون تومان رسید. حرکت محسوس سرمایه‌ها به سمت بازار سهام در کنار چشم‌انداز رکودی بازار مسکن، در ضعف تقاضای اوراق تسهیلات مسکن در حال خودنمایی است. افزایش قیمتمصالح ساختمانی در کنار تورم مسکن در دو فصل گذشته باعث کاهش حجم معاملات این بازار شده است. در همین راستا، مرکز آمار ایران از افزایش حدود ۳۰ درصدی متوسط قیمت فروش زمین و زیربنای مسکونی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

کاهش قیمت طلا به دلیل لغو مذاکره چین با آمریکا

رویترز نوشت: قیمت جهانی طلا در بازار معاملات روز دوشنبه به دلیل تقویت ارزش دلار در پی خبر لغو انجام مذاکرات میان رده ای چین با ایالات متحده با کاهش روبرو شد. همچنین بازارهای جهانی این هفته بر روی تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی تمرکز کرده اند که این موضوع هم بر روی قیمت نزولی طلا در بازار معاملات تأثیر گذاشته است. در همین حال سرمایه گذاران بعد از عدم پذیرش چین برای انجام مذاکرات میان رده ای با آمریکا، تمرکز خود را بر روی تنش های تجاری قرار داده اند. قیمت منطقه ای طلا با ۰.۲ درصد کاهش به یک هزار و ۱۹۶ دلار و ۱۷ سنت در هر اونس رسید؛ این در حالی است که قیمت طلا در روز جمعه تا ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده بود.

نگرانی هند از احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار

با توجه به پیش‌بینی معامله‌گران نفتی مبنی بر رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه تا پایان سال جاری میلادی، پالایشگران هند کاهش واردات نفت و استفاده از ذخیره‌سازی خود را بررسی می‌کنند. با توجه به رسیدن قیمت شاخص نفت خام برنت به بیش از ۸۰ دلار برای هر بشکه در هفته جاری و پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا ضد ایران، شرکت‌های معامله‌گر نفتی همچون ترافیگورا و مرکوریا پیش‌بینی کردند که قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار برسد. رشد قیمت نفت در شرایطی رخ می‌دهد که ارزش پول کشورهای در حال توسعه، از جمله روپیه هند، تحت فشار است و این مسئله، خرید نفت را برای آنها پرهزینه‌تر می‌کند. دو منبع پالایشی اعلام کردند هند که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، برای کنار آمدن با این افزایش قیمت، ممکن است واردات خود را کاهش دهد و از ذخیره‌سازی نفت خود استفاده کند. سانجیو سینگ، رئیس هیأت مدیره شرکت ایندین اویل که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت در هند است، تأیید کرد که برنامه کاهش واردات و استفاده از ذخیره‌سازی در یک نشست با حضور مسئولان پالایشی، بررسی شده است. وی گفت: جدا از گزینه‌های دیگر، ما برداشت از ذخیره‌سازی با هدف کاهش هزینه‌های وارداتی، را بررسی می‌کنیم. /شانا

پایان چاپ اسکناس در قدیمی‌ترین بانک مرکزی دنیا

پس از ۲۶۳ سال، بانک مرکزی سوئد امور مربوط به چاپ اسکناس های این کشور را به انگلیس سپرد. به نقل از اسپوتنیک، بانک مرکزی سوئد با امضای موافقت‌نامه‌ای با مؤسسه «د لا قو» انگلیس، چاپ اسکناس کرون را به آن واگذار کرد. این قرارداد سه ساله است و امکان تمدید آن به چهار سال نیز وجود دارد. آن فریدل، مدیر بخش اطلاعات و توسعه "ریکسبانکن" در کنفرانسی خبری گفت: از این که یک تأمین‌کننده جدید یافته‌ایم خرسندیم، این مؤسسه انگلیسی بیش از ۲ قرن است که سابقه چاپ اسکناس دارد. به گزارش ایسنا، مؤسسه د لا قو یکی از بزرگ‌ترین چاپ کنندگان اسکناس در جهان است که پول ملی بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، ایسلند و ونزوئلا را چاپ می‌کند.

صادرات گوجه ممنوع شد

وزارت صنعت معدن و تجارت در بخشنامه‌ای به تمامی سازمان‌های صمت استانی اعلام کرد، صادرات گوجه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

در این بخشنامه آمده است: به پیوست تصویرنامه شماره 170779 / 60 مورخ 27/ 06/ 1397 مقام عالی وزارت درخصوصت ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ارسال و به اطلاع‌ می‌رساند: صادرات گوجه فرنگی از تاریخ ابلاغ نامه فوق الذکر تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌باشد. خواهشمند است مراتب یادداشت و به متقاضیان اعلام گردد. به نقل از فارس، در روزهای اخیر قیمت گوجه در سطح شهر حداقل ۲ برابر شده است.

فرار خودروسازی مرسدس‌بنز از چین با جنگ تعرفه‌ ای ترامپ

با توجه به اعمال تعرفه‌های سنگین تجاری آمریکا بر خودروهای وارداتی از چین، شرکت خودروسازی مرسدس‌بنز بنا دارد تا کراس‌اوور جی‌ال‌سی را که پرفروش‌ترین محصول این شرکت به‌ شمار می‌آید، از هند به آمریکا صادر کند تا بتواند از این طریق از اعمال تعرفه بر این محصول بگریزد. پس از شرکت فورد‌موتور اکنون مرسدس‌بنز نیز از هند به‌ عنوان کشور جایگزین برای صادرات خود به آمریکا استفاده می‌کند. از سوی دیگر، جنرال‌موتورز نیز در تلاش است تا سایت خود در هند را به پایگاهی برای صادرات تبدیل کند؛ با این حال اطلاعاتی از اینکه این خودروساز آمریکایی قصد داشته باشد که از این مرکز برای صادرات خودرو استفاده کند، منتشر نشده است. به نقل از دنیای اقتصاد، تبدیل شدن هند به کشور جایگزین چین برای صادرات خودرو در ادامه افزایش تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن و اعمال تعرفه‌های تجاری سنگین بر خودروها و قطعات آن انجام شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مثلی هست که میگویند بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
دبیرستان غفاری واقع در شهرری بلوار امام حسین ع بسیار قدیمی فرسوده و کثیف است چرا مدرسه از نو ساخته نمی شود بچه ها با چه روحیه ای در این مدارس درس بخوانند
گوجه شده کیلویی ۷۰۰۰، رب گوجه شده ۲۰۰۰۰ اینم به دلار مربوطه؟ یا اینکه داریم بسمت نظام سرمایه داری پیش میریم! هیچ نظارتی در بازار نیست سرمایه دارهم نبض بازار رو در دست گرفته.
اقای نوبخت عزیز چه بسته ای؟ سطح عمومی قیمتها بیش از سه برابر شده. چه بسته ای؟ قراره صدقه سری دوکیلو برنج و یک قوطی روغن بدید؟ تکلیف بازنشستگان چی میشه؟ به گدایی باید بیفتیم؟
نفت در بورس جواب نمی دهد فقط سوداگران و رانت خواران را بزرگتر می کند آقای زنگنه کارش درست است چون به بورس نمی توان اطمینان کرد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی