بازدید 7504
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «نگاه آماری به ارزش صادرات ایران به آمریکا» تا «تأثیر نگرانی‌ها از جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان بر شاخص دلار»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون میزان صادرات غیرنفتی در پنج ماهه نخست سال جاری، هشدار صندوق بین المللی پول به هزینه سنگین جنگ تعرفه‌ای، استاد دانشگاه: پیش فروش خودرو به کاهش قیمت منجر نمی شود، بهای نفت به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه رسید، شرکت‌های کره جنوبی همکاری خود را با ایران قطع نکرده‌اند، اطلاعات هزاران مشتری شش بانک بزرگ استرالیا سرقت شد و ادامه رشد سهام چین را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 22 September 2018

از «نگاه آماری به ارزش صادرات ایران به آمریکا» تا «تاثیر نگرانی‌ها از جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان بر شاخص دلار»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون میزان صادرات غیرنفتی در پنج ماهه نخست سال جاری، هشدار صندوق بین المللی پول به هزینه سنگین جنگ تعرفه‌ای، استاد دانشگاه: پیش فروش خودرو به کاهش قیمت منجر نمی شود، بهای نفت به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه رسید، شرکت‌های کره جنوبی همکاری خود را با ایران قطع نکرده‌اند، اطلاعات هزاران مشتری شش بانک بزرگ استرالیا سرقت شد و ادامه رشد سهام چین را در بر دارد.

میزان صادرات غیرنفتی در پنج ماهه نخست سال جاری

صادرات غیرنفتی در پنج ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۹میلیارد دلار بوده است. رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد از مجموعه صادرات غیر نفتی صادرات گاز و فرآورده های نفتی معادل ۳میلیارد دلار بود، لذا حدود ۱۶میلیارد باقی مانده آن است که باید به چرخه اقتصاد برگردد. وی از مجموع ارز عرضه شده در سامانه نیما در مدت اجرای بسته جدید ارزی تاکنون نزدیک ۲ میلیارد یورو بوده است که بیش از ۸۰درصد مربوط به شرکت های پتروشیمی بوده و بقیه صادرکنندگان غیرنفتی سهمی کمتر از ۲۰ درصد در بازار ثانویه داشته اند. دکتر همتی از بقیه صادرکنندگان غیرنفتی خواست با عرضه ارزهای حاصل از صادرات خود در تعمیق بازارثانویه نقش آفرینی کنند. البته بانک مرکزی نیز جهت تنظیم این بازار برخی از انواع ارزهای مورد نیاز وارد کنندگان را عرضه میکند. وی عرضه ارز توسط صادرکنندگان رایک مطالبه ملی دانست که باید انجام پذیرد. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد ۱۳میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است که به تدریج تأمین و واردات آن ها در حال انجام است.

نگاه آماری به ارزش صادرات ایران به آمریکا

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در دوره پنج ماه 97 نشان می دهد، ارزش صادرات ایران به آمریکا با رشد 37.8 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم 45 میلیون و 110 هزار 383 دلار رسید. جداول آماری گمرک ایران نشان می دهد، آمریکا در بین یکصد کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران جای گرفته و در پنج ماه امسال یک هزار و 487 تن کالا به آمریکا صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 60.8 درصد افزایش داشت. برابر آمار گمرک، تراز تجاری ایران و آمریکا در پنج ماه نخست امسال مثبت 3.8 میلیون دلار شد، در حالی که تراز تجاری پنج ماهه نخست پارسال منفی 21.6 میلیون دلار بود. ماست، زرشک، زعفران، خاویار، گلیم، گبه و مغز پسته جزو اقلام صادراتی به این کشور است. علاوه بر این، واردات از این کشور در دوره این گزارش نیز کاهش داشت. برپایه آمار گمرک ایران، ارزش کالاهای وارداتی و اقلام مصرفی از آمریکا در مدت این گزارش به ارزش 41 میلیون و 275 هزار و 471 دلار بود. عمده اقلام وارداتی از این کشور، کالاهایی از قبیل تخم سبزیجات برای کشت، مکمل غذایی، افزودنی های خوراک آماده دام و طیور، کودهای معدنی یا شیمیایی، دستگاه آندوسکوپی، پروتزهای دندان و دیگر وسایل پزشکی دیده می شود. مطابق آخرین آمارهای گمرک، میزان واردات از آمریکا در پنج ماه امسال، تا پایان مردادماه 12 هزار و 980 تن بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 18.5 درصد کم شده است. بررسی میزان واردات و صادرات کالا بین ایران و ایالات متحده آمریکا با در نظر گرفتن صادرات 45 هزار و 110 دلاری و واردات 41 هزار و 275 دلاری به این ترتیب تراز تجاری ایران با آمریکا حدود 3.8 میلیون دلار مثبت بوده است. به گزارش ایرنا، مطابق آمار گمرک در پنج ماهه نخست پارسال 32 میلیون و 722 هزار دلار کالا به آمریکا صادر و 54 میلیون و 413 هزار دلار کالا از این کشور وارد ایران شد. 

هشدار صندوق بین المللی پول به هزینه سنگین جنگ تعرفه‌ای

خبرگزاری فرانسه نوشت: صندوق بین المللی پول نسبت به خسارات جنگ تجاری بین آمریکا و چین هشدار داد. در همین حال «گری رایس» صندوق بین المللی پول گفت: این صندوق همچنان در حال بررسی تاثیر تعرفه های چین ـ آمریکاست؛ اما هزینه های اقتصادی به زودی به آن اضافه خواهد شد. رایس گفت: با توجه به عمیق تر شدن اعمال تعرفه ها این موضوع می تواند هزینه اقتصادی قابل توجه ای از خود به جای بگذارد.

استاد دانشگاه: پیش فروش خودرو به کاهش قیمت منجر نمی شود

عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران برنامه پیش فروش خودرو را در کاهش قیمت ها «بی اثر» توصیف کرد که فقط می تواند به کاهش برخی حباب های قیمتی بینجامد. امیرحسن کاکایی در گفت وگو با ایرنا افزود: با جو ایجاد شده در صنعت خودرو و همچنین اتفاق هایی که در بازار سرمایه رخ داد، حاشیه بازار خودرو در یک ماه گذشته به شدت بالا رفت. به گفته وی، با حرکت نقدینگی سرگردان به بازار سکه، طلا و ارز در ماه های گذشته و اشباع شدن این بازارها، موج نقدینگی به بازار خودرو رسید و حاشیه قیمتی افزایش یافت. این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز دولت همچنان در قیمت گذاری جدید خودروها بلاتکلیف است و اجازه نمی دهد خودروسازان با وجود افزایش نرخ نهاده ها، به افزایش قیمت بپردازند. وی به پیش فروش های خودروسازان اشاره کرد و گفت: پیش فروش هایی که با قیمت های ابتدای سال انجام شده است، معنایی جز رانت و برخورداری از یارانه تفاوت قیمتی ارز رسمی و بازار آزاد ندارد. کاکایی بیان داشت: هر مشتری که در این طرح توانست به خرید خودرو اقدام کند، حاشیه قیمتی 50 درصدی نصیبش می شود، البته این حاشیه مربوط به مصرف کننده امروز نیست، بلکه از آنِ بازار سرمایه است. وی توضیح داد: بسیاری از خریداران خودرو، در حقیقت مصرف کننده نیستند و خودرو را برای سرمایه گذاری و دستیابی به سود خریده اند.

بهای نفت به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه رسید

بلومبرگ نوشت: در معاملات روز جمعه بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 86 سنت افزایش نسبت به روز قبل 79.56 دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری شد. قیمت نفت آمریکا نیز با 55 سنت افزایش 70.87 دلار در هر بشکه تأیید شد. به گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات روز پنجشنبه بازار جهانی انرژی 77.13 دلار قیمت‌گذاری شد. به گزارش نزدک از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت به بازار جهانی چند روز پیش از برگزاری نشست اوپک است. انتظار می‌رود اعضای اوپک در نشست پیش‌روی خود بر موضوع عرضه نفت به بازار جهانی تمرکز کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که تولید خود را افزایش دهند.

شرکت‌های کره جنوبی همکاری خود را با ایران قطع نکرده‌اند

سفیر کره جنوبی در تهران گفت: شرکت‌های کره‌ای روابط تجاری و اقتصادی خود را با بنگاه‌های ایرانی با وجود مشکل سخت تحریم‌ها، قطع نکرده‌اند. یو جانگ هیان در دیدار با محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران افزود: واقعیت این است که شرکت‌های کره‌ای علاقه مند به کار در ایران هستند و می‌خواهند به روابط تجاری و اقتصادی خود با این کشور ادامه دهند. وی اضافه کرد: البته مشکل تحریم‌های یکجانبه آمریکا وجود دارد اما اخباری که به تازگی مبنی بر قطع روابط تجاری شرکت‌های کره‌ای با ایران در رسانه‌ها به چشم می‌خورد بی‌اساس و جعلی است زیرا شرکت‌های کره‌ای همچنان به همکاری تجاری خود ادامه می‌دهند. سفیر کره جنوبی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های کره‌ای به نفت ایران وابسته هستند، همینطور صنایع شیمیایی و پتروشیمی کره از کمبود نفت ایران متضرر می‌شوند. ما در حال مذاکره با آمریکا هستیم که بتوانیم معافیت‌های لازم را برای ادامه خرید نفت از ایران کسب کنیم.

اطلاعات هزاران مشتری شش بانک بزرگ استرالیا سرقت شد

یک شرکت امنیت اطلاعات گزارش داد: اطلاعات شخصی و جزئیات مرتبط با شماره حساب ها و عملیات مالی هزاران نفر از مشتریان شش بانک از جمله دو بانک بزرگ وام دهنده استرالیا از طریق اَپ ها یا برنامه های جعلی بانکی در گوگل پلی به سرقت رفته است. به گزارش ایرنا از رسانه های استرالیایی، شرکت اطلاعات و امنیت داده ها مستقر در اسلواکی تحت عنوان ESET اعلام کرد: این برنامه های جعلی که از ماه ژوئن سال جاری (خرداد) در گوگل پلی نصب شده علاوه بر استرالیا در سایر کشورها نیز هزاران بار دانلود شده است. طبق گزارش استریت تایمز، تاکنون بانک های 'کامنولث استرالیا'، گروه بانکی مشترک نیوزیلند و استرالیا، بانک هایی در انگلیس، نیوزیلند، سوئیس و لهستان هدف این برنامه های جعلی قرار گرفته اند. کارشناسان این شرکت اعلام کردند: برنامه های جعلی احتمالا توسط یک نفر تهیه و در گوگل پلی ارائه شده است و تاکنون اطلاعات شخصی افرادی که از این برنامه های استفاده کرده اند، به سرقت رفته ولی گزارشی از بانک های مذکور از میزان خسارات یا سرقت های احتمالی از سیستم های اینترنتی آنها ارائه نشده است. بر این اساس، اَپ های تقلبی به روش فیشینگ اطلاعات مشتریان این بانک ها را بدون آنکه آنها متوجه شوند از کارت های اعتباری و شماره حساب های بانکی آنها برداشت کرده اند. این برنامه ها به گونه ای نوشته شده که هنگام دانلود آنها از نصب کننده اطلاعات فردی و شماره حساب شخصی بانکی و جزئیات آن را مورد سوال قرار می دهد. این برنامه مهاجم پس از سرقت اطلاعات موردنیاز خود از مشتریان پیام 'متشکرم' یا 'تبریک' را برای آنها ارسال کرده است.

سهام جهان به بالاترین سطح در شش ماه گذشته رسید/ ادامه رشد سهام چین

رویترز نوشت: در حالی‌ که سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند تأثیر آخرین تبادل تعرفه‌ها بین ایالات‌متحده و چین، از آن‌چه قبلا می‌ترسیدند، کمتر خواهد بود، سهام جهان به بالاترین سطح خود در بیش از شش ماه گذشته رسید. سهام اروپایی معاملات روز جمعه خود را با قدرت آغاز کردند؛ شاخص پن‌یوروپین استاکس۶۰۰ در ابتدای معاملات ۰.۶ درصد رشد کرد. با گمانه‌زنی‌ها در مورد این که پکن برای از بین بردن تأثیر منفی جنگ تجاری، مشوق‌های مالی بیشتری به اقتصاد تزریق می‌کند، سهام چین اوج گرفت و باعث شد گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، در خارج از ژاپن، ۱.۲۷ درصد جهش کند. این شاخص از پایین‌ترین سطح چهارده ماهه خود که در ۱۲ سپتامبر ثبت کرده بود، ۴.۶ درصد بالاتر آمده است. سهام چین که بیشترین آسیب را از جنگ تجاری متحمل شده بود، به رشد خود ادامه داد. شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰  سهام شانگهای و شن‌زن، که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح دو ساله خود رسیده بود، ۳ درصد جهش کرد و به سوی ثبت بزرگترین سود هفتگی خود در بیش از ۲ سال گذشته، پیش رفت. نیکی ژاپن ۰.۸ درصد رشد کرد و به بالاترین رکورد ۸ ماهه خود رسید. تقویت گسترده بازارهای مالی جهان به شاخص سهام جهانی ام‌اس‌سی‌آی کمک کرد تا به بالاترین سطح خود از ۱۳ مارچ تا کنون برسد. این شاخص تا ساعت ۱۶:۳۳ به وقت تهران، توانست ۰.۴ درصد رشد کند و به سوی ثبت بهترین عملکرد هفتگی خود از اوایل می تا کنون پیش می‌رود. /مهر

تاثیر نگرانی‌ها از جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان بر شاخص دلار

با افزایش فشار ناشی از جنگ تجاری بین چین و آمریکا روی واحد پول آمریکا، دلار در پایین‌ترین سطح دو ماهه اخیر خود قرار گرفت. به نقل از رویترز، شاخص دلار که برابری این ارز در شش ارز مهم جهانی دیگر را اندازه می‌گیرد به ۹۳.۹۰۸ واحد رسید که از نهم ژوئیه بدین سو بی‌سابقه است. این هفته دلار به دلیل نگرانی‌ها از جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان حدود یک درصد ارزش خود را از دست داد.  طی ماه‌های اخیر به دلیل تنش‌های تجاری دلار تقاضای زیادی از طرف سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده بود، چراکه معامله‌گران فکر می‌کردند دلار در برابر ارزهای نوظهور افزایشی خواهد بود. با این حال به نظر می‌رسد تشدید تنش‌های تجاری بر دید معامله‌گران اثر گذاشته است. از سوی دیگر، یورو که روزهای بسیار خوبی را تجربه می‌کند با ۰.۰۵ درصد افزایش در برابر دلار به ۱.۱۷۸۳ دلار رسید و این در حالی است که در روز پنجشنبه نیز ۰.۹ درصد در برابر دلار افزایش قیمت داشت. ماسافومی یاماموتو، استراتژیست ارزی بانک " میزوهو" گفت: مسأله بین آمریکا و چین روشن کرده که یورو در مسیر صعود قرار دارد. به نقل از ایسنا، پوند نیز با ثبت عملکردی مشابه به قله دو ماهه خود در برابر دلار رسید و هر پوند به ازای ۱.۳۲۹۵ دلار مبادله شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
میزان صادرات غیرنفتی در پنج ماهه نخست سال جاری
من یک صادر کننده کوچک هستم .
19میلیارد دلار صادرات غیر نفتی که 80% آن توسط شرکت های دولتی انجام شده وققط 20% آن به سامانه نیما آمده . بقیه اش کجاست ؟
من نمیدانم دولت زورش به کارمندان خودش نمیرسه بعد دایم بخشنامه صادر میکنه و جلوی این یک ذره صادراتی که توسط بخش خصوصی که موجب ایجان میلیون ها شغل شده را می گیرد.
حکایت دلار در بازار جهانی با حکایت وانفسای داخلی فرق داره با این قصه ها. قیمتش پایین نمیاد
کره خرید نفت از ایران را صفر کرده شرکتهای را ما خودمون باید بیرون بندازیم
تازه ادعا می‌کنه همکاری داره
ارزش دارایی من را برگردانید! حاصل یک عمر کار و تلاش و پس انداز، هیچ شد! نه ماشین میتوانم بخرم و نه خانه!!!!!

خدایا خسته شدم!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر