بازدید 13265
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش قدرت خرید مردم فرانسه» تا «استفاده از مادر شیاطین برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی ترکیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون حرکت بانک‌های مرکزی جهان به سمت سیاست پولی سخت‌تر، فروش زمین در ترکیه فقط با لیر، دلار استرالیا در پایین‌ترین سطح دو سال و نیم سال اخیر، تأثیر پیشنهاد واشنگتن به پکن بر سهام آسیایی، چرا ارزش سهام در بورس عربستان به شدت سقوط کرد، گرایش جهانی به کاهش استفاده از دلار، اوج گیری دوباره طلا جهانی ناکام ماند، بدهی دولت به بانک‌ها طی سیزده سال اخیر ۵۴ برابر شده است و زمان واریز یارانه شهریور ماه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 14 September 2018

از «کاهش قدرت خرید مردم فرانسه» تا «استفاده از مادر شیاطین برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی ترکیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حرکت بانک‌های مرکزی جهان به سمت سیاست پولی سخت‌تر، فروش زمین در ترکیه فقط با لیر، دلار استرالیا در پایین‌ترین سطح دو سال و نیم سال اخیر، تأثیر پیشنهاد واشنگتن به پکن بر سهام آسیایی، چرا ارزش سهام در بورس عربستان به شدت سقوط کرد، گرایش جهانی به کاهش استفاده از دلار، اوج گیری دوباره طلا جهانی ناکام ماند، بدهی دولت به بانک‌ها طی سیزده سال اخیر ۵۴ برابر شده است و زمان واریز یارانه شهریور ماه را در بر دارد.

حرکت بانک‌های مرکزی جهان به سمت سیاست پولی سخت‌تر

رویترز نوشت: بانک های بزرگ مرکزی جهان در حال در پیش گرفتن سیاست پولی سفت و سخت تری هستند و تأثیرات این سیاست در حال نمایان شدن در سرتاسر بازارهای مالی جهان است. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد، نرخ معیار بهره از سال ۱۹۸۵ میلادی به بعد در شماری از کشور به بالای ۵۰ درصد رفته است. در حال حاضر نرخ بالای بهره در آرژانتین و ترکیه برای مهار سقوط ارزش پول این کشورها در مقابل دلار اتخاذ شده است. /ایبنا

کاهش قدرت خرید مردم فرانسه

روزنامه لوفیگارو نوشت: بر اساس انتشار نظرسنجی مؤسسه CSA و همچنین مطالعات سالیانه ای که توسط مؤسسه اعتباری 'کودیفیس' صورت گرفته است، 54 درصد مردم فرانسه معتقدند که سبد خریدشان در مقایسه با سال گذشته کوچکتر شده است. مردم فرانسه بر این باورند در مقایسه با سال گذشته میلادی، قدرت خرید آنها 6 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که بر اساس این نظرسنجی، قدرت خرید بازنشستگان فرانسوی 10 درصد کاهش یافته است. انتشار این آمار در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قرار است به زودی طرح مبارزه با فقر را اعلام کند. بر اساس این گزارش، نزدیک به 45 درصد از جمعیت 30 هزار نفری این شهر در حومه پاریس زیر خطر فقر روزگار می گذرانند. پیشتر کارشناسان هشدار داده بودند که سه میلیون کودک در فرانسه (یک کودک از هر پنج کودک) در خانواده های فقیر زندگی می کنند. بر اساس گزارش های رسمی، در سال 2016 میلادی 14 درصد از جمعیت فرانسه یعنی حدود 9 میلیون تن، زیر خط فقر زندگی می کردند. /ایرنا

اردوغان: فروش زمین در ترکیه فقط با لیر

رویترز نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دستور داد فروش زمین و قراردادهای اجاره دیگر نمی تواند به ارزهای خارجی باشند. به موجب این تصمیم، فروش زمین و قراردادهای اجاره باید به لیر ترکیه انجام گیرد. بر همین اساس، این اقدام در جهت تقویت لیر ترکیه انجام شده است. اردوغان گفت: فروش زمین با ارزهای خارجی و قرار دادهای اجاره باید ظرف سی روز به لیر تبدیل شود.

دلار استرالیا در پایین ترین سطح ۲.۵ سال اخیر خود ایستاد

دلار استرالیا که یکی از شاخصه های اندازه گیری رشد جهانی است از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸ درصد ارزش خود را از دست داده است. به نظر می رسد که جنگ تجاری بین قدرت های اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول کشورهای نوظهور نظیر آرژانتین و ترکیه در این مسأله بی‌تأثیر نبوده باشد. در آخرین مبادلات ارزهای جهانی، هر دلار استرالیا به ۰.۷۰۸۵ دلار آمریکا کاهش پیدا کرد که از فوریه سال ۲۰۱۶ تاکنون بی‌سابقه است. با این حال این کاهش ارزش باعث افزایش سرمایه گذاری های خارجی و صادرات استرالیا شده است. حجم سرمایه‌گذاری خارجی در استرالیا در دوازده ماه منتهی به ژوئن به ۶۰ میلیارد دلار رسیده که از سال ۲۰۱۲ تاکنون مشاهده نشده بود. از طرف دیگر، بدهی دولت استرالیا با سرعتی بیش از حد تصور در حال افزایش است و طی یک دهه اخیر با ۶۰ درصد افزایش به ۵۳۴ میلیارد دلار استرالیا رسیده است.

تأثیر پیشنهاد واشنگتن به پکن بر سهام آسیایی

چین صبح روز پنجشنبه اعلام کرد از پیشنهاد آمریکا برای برگزاری دور جدید مذاکرات استقبال می‌کند. بر اساس بیانیه‌ منتشر شده از سوی وزارت خارجه چین، پکن دعوت‌نامه‌ای از طرف آمریکا برای دور جدید گفت‌وگوهای تجاری دریافت کرده است. این در حالی است که چهارشنبه نیز روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شده بود، واشنگتن به دنبال حل مشکلات جاری از طریق مذاکره مجدد است. لری کادلو رئیس شورای اقتصادی کاخ سفید، با تأیید این خبر گفت: «بر اساس اطلاعاتی که ما به دست آورده‌ایم، دولت چین نیز علاقه مند به ازسرگیری مذاکرات است.» 

از «کاهش قدرت خرید مردم فرانسه» تا «استفاده از مادر شیاطین برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی ترکیه»

با افزایش امید به نشستن طرفین این جنگ تمام عیار بر سر میز مذاکره، شاخص MSCI آسیا اقیانوسیه که بزرگترین شاخص سهام آسیایی خارج از ژاپن محسوب می‌شود، دیروز 0.6 درصد رشد کرد. این در حالی است که این شاخص، روز قبل تر، با افت 0.3 درصدی به پایین‌ترین میزان خود از جولای 2017 رسیده بود. سهام بازار چین نیز، در نخستین ساعات کاری دیروز، با جهشی 1.2 درصدی همراه بود. Nikkei ژاپن نیز شاهد رشد قابل توجه یک درصدی بود. این در حالی است که روز چهارشنبه این شاخص حدود 0.4 درصد کاهش داشت.

چرا ارزش سهام در بورس عربستان به شدت سقوط کرد؟

شاخص اصلی بازار بورس عربستان روز پنجشنبه 0.4 درصد کاهش یافت و به هفت هزار و 591 واحد رسید؛ امری که در شش ماه گذشته بی سابقه گزارش می شود. همچنین سهام شرکت صنایع پایه عربستان «سابک» 1.2 درصد و شرکت بزرگ پتروشیمی صحرا نیز 1.1 درصد کاهش یافت. سقوط بازار بورس عربستان همزمان با آن روی می دهد که شاخص بورس قطر و کویت به ترتیب 0،3 و 0،4 درصد افزایش نشان می دهد. رویترز علت سقوط سهام بازار بورس سعودی را ناشی از این می داند که سهامداران در هفته های گذشته بیش از خرید سهام، اقدام به فروش کرده اند، در حالی که شرکت ها با توجه به بی ثباتی بازارهای نوظهور و تنش های تجاری کشورها، محتاط تر عمل کرده اند. این در حالی است که بسیاری از شاهدان عینی در عربستان از خروج سرمایه از این کشور سخن می گویند، به نحوی که سرمایه گذاری خارجی در عربستان طی چهار سال گذشته به پایین ترین سطح رسیده است.

از «کاهش قدرت خرید مردم فرانسه» تا «استفاده از مادر شیاطین برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی ترکیه»

بسیاری از تحلیلگران خروج سرمایه از عربستان و سقوط بورس این کشور را به دلیل نگرانی سرمایه گذاران نسبت به موج بازداشت فعالان مدنی و مذهبی در این کشور اعلام کرده اند. از سوی دیگر گزارش ها حاکی است برخی خانواده های عربستانی به دنبال یافتن راه های پنهانی برای خروج سرمایه های خود از این کشور و سرمایه گذاری در دیگر کشورها از جمله در مصر هستند. خروج سرمایه از سعودی، چشم انداز موسوم به 2030 سعودی برای ایجاد 500 هزار فرصت شغلی برای شهروندان آن طی پنج سال آینده را با شکست رو به رو کرده است.

گرایش جهانی به کاهش استفاده از دلار

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در اجلاس اقتصادی شرقی در ولادی‌ وستوک، با اشاره به بدهی بالای آمریکایی‌ها گفت که گرایشی جهانی در بین کشورها، برای کاهش سهم پرداخت‌های بین‌المللی خود به دلار، به راه افتاده است. پوتین گفت: با توجه به آن‌چه در موقع پرداخت با دلار با آن روبه رو هستیم، کشورهای بیشتری علاقه دارند با ارزهای ملی خود تجارت کنند. او اضافه کرد: به علاوه برای ایجاد پایداری مالی بهتر است تجارت‌های دوجانبه را با ارزهای ملی انجام دهیم. ما به تدریج به سوی این امر حرکت خواهیم کرد. رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد که ریسک‌هایی در تجارت با ارزهای ملی وجود دارد اما می‌توان آنها را به حداقل رساند. او گفت: ریسک‌ها همه‌جا وجود دارند، اما باید آنها را به حداقل رساند و برای به حداقل رساندن آنها لازم است در تجارت ایجاد تنوع کنیم. پوتین گفت: دلار آمریکا یک ابزار مالی پر ریسک است. بدهی خارجی آمریکا بالغ بر ۲۰ تریلیون دلار است. بعد از این چه خواهد شد؟ کسی چه می‌داند. پوتین ادامه داد: روسیه در حال تنوع بخشی به ذخایر ارزی خارجی و اوراق قرضه خود است. او گفت: تمام این‌ها باعث ایجاد پایداری در سیستم مالی می‌شود.

اوج گیری دوباره طلا جهانی ناکام ماند

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه آسیا با امیدها نسبت به دور جدید مذاکرات تجاری چین و آمریکا که ارزش دلار را ضعیف کرد، ثابت ماند و در بالاترین حد خود در بیش از یک هفته گذشته ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات بازار سنگاپور پس از این‌که روز چهارشنبه به ۱۲۰۸.۴۸ دلار صعود کرد، روز پنجشنبه در ۱۲۰۵.۱۶ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۰.۷ درصد افزایش داشت که بزرگترین افزایش یک روزه از ۲۴ اوت بود. به نقل از ایسنا در بازار آمریکا نیز هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ثابت بود و در ۱۲۱۰.۵۰ دلار ماند. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با ۸.۷۰ دلار یا ۰.۷ درصد افزایش، در ۱۲۱۰.۹۰ دلار بسته شده بود.

چشم انداز ضعیف تقاضای نفت در جهان

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت 22 سنت کاهش داشت و بشکه‌ای 79.52 دلار معامله شد،‌ قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم با افت 49 سنتی بشکه‌ای 69 دلار و 88 سنت به فروش رفت. قیمت سایر فرآورده‌های پالایشی هم با کاهش همراه بودند، به طوری که بنزین 14 سنت کاهش داشت و گالنی 203 دلار معامله شد. نفت کوره و گازوئیل هم با 50 سنت کاهش مواجه شد. رویترز در این باره نوشت: روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش داشت و تا حدودی افزایش‌های روزهای گذشته را خالی کرد. دلیل کاهش قیمت نفت نگرانی اقتصادی و احتمال کاهش تقاضا در بازارهای جهانی است. /فارس

بدهی دولت به بانک‌ها طی سیزده سال اخیر ۵۴ برابر شده است

معاون اسبق وزارت اقتصاد گفت: بدهی دولت به بانک‌ها از سال ۸۳ تا پایان سال گذشته ۵۴ برابر شده است. به نقل از صداوسیما، حسین قضاوی در گفت وگوی ویژه خبری، افزود: اگر دولت تلاش کند در قالب جیب خود خرج کند و سراغ بانک‌ها نرود رشد نقدینگی کنترل می‌شود. وی ادامه داد: نرخ سود متناسب با تورم انتظاری نقدینگی را کنترل می‌کند، اما راهکار مهم و عاجل کنترل نقدینگی ابزارمند شدن بدهی دولت به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی است و باید برای آن اوراق صادر شود. وی با بیان اینکه، سهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سیزده سال گذشته ۶۶ برابر شده است، گفت: پایه پولی در این مدت چهارده برابر، اما نقدینگی ۲۲ برابر افزایش یافته است. قضاوی گفت: این یعنی هر واحد پولی که بانک مرکزی چاپ کرده به مراتب بیشتر از وام و پول آفرینی در اقتصاد داشته است. وی افزود: در سیزده سال اخیر بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی چهار برابر، بدهی دولت به بانک مرکزی دو نیم برابر و بدهی بخش دولتی به بانک‌ها ۲۲ برابر شده است. وی ادامه داد: این بدهی نشان می‌دهد بخش دولتی به جای بانک‌ها تسهیلات گرفته است.

زمان واریز یارانه شهریور ماه مشخص شد

میزان نوشت: پیش بینی می‌شود هشتاد و نهمین مرحله یارانه نقدی بامداد (دوشنبه ۲۶ شهریور ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شود. لازم به ذکر است که مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

حداکثر نرخ هر کیلو طلای سرخ 12 میلیون تومان

نایب رئیس شورای ملی زعفران،از افزایش 25 تا 40 درصدی نرخ زعفران طی روزهای اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 5 میلیون و 200 و حداکثر 12 میلیون تومان است. غلامرضا میری با اشاره به دلایل گرانی زعفران در بازار و انتقاد به عرضه این محصول در بورس کالا، افزود: خرید زعفران برای نخستین بار از سوی سازمان تعاون روستایی و عرضه آن از طریق بورس کالا موجب شد برخی افراد سودجو و دلال پس از خرید محصول و نگهداری در انبارها اقدام به خروج آن از گردش بازار کنند و از آنجا که دیگر زعفرانی دست کشاورزان نیست، قیمت‌ها را به دلخواه خود در بازار افزایش دهند. /باشگاه خبرنگاران جوان

صادرات سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی را مدیریت کنید/ بازار داخلی دچار مشکل می‌شود

رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه اتحادیه بارفروشان در نامه ای به رئیس اتاق اصناف تهران، خواستار توقف صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی شده است، اظهار کرد: ما رونوشت این نامه را به وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال کرده ایم، چون در صورت ادامه روند فعلی صادرات، شاهد نایاب شدن این محصولات در داخل خواهیم بود. وی قیمت هرکیلوگرم سیب زمینی را در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۱۷۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی را بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در این ده روز اخیر سیب زمینی حداقل ۸۰۰ تومان گران شده، حال اینکه در فصل گرما قیمت گوجه فرنگی نباید در سطح قیمت های فعلی باشد.

از «کاهش قدرت خرید مردم فرانسه» تا «استفاده از مادر شیاطین برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی ترکیه»

حسن صابری در گفت وگو با مهر، با اشاره به اینکه چند روز دیگر ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی فرا می رسد و تقاضا برای این دو محصول افزایش می یابد، گفت: هر سال در این ایام قیمت این دو محصول بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می یافت اما امسال فکر می کنم با وضعیت ایجاد شده، نرخ آنها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شود. ضمن اینکه امسال ظرفیت انبارهایمان به دلیل صادرات بی رویه برای شب عید نیز کافی نیست و در صورت ادامه دچار مشکل خواهیم شد.

استفاده از مادر شیاطین برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی ترکیه

رئیس جمهوری ترکیه اواسط سال جاری میلادی طی سخنانی از بهره بانکی با اصطلاح «مادر شیاطین» یاد کرده بود. با وجود این، بانک مرکزی ترکیه دیروز در پایان جلسه تعیین سیاست های مالی خود و در راستای کاهش ارزش پول ملی این کشور، نرخ بهره بانکی را با 625 امتیاز رشد از 17.75 درصد به 24 درصد رساند. بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، پس از این تصمیم بانک مرکزی، نرخ ارزهای خارجی به شدت کاهش یافت، به طوری که نرخ دلار و یورو در بازار معاملات ارز با حدود 8 درصد کاهش قیمت، به ترتیب به ارقام 6.01 و 7.11 لیر افت کرد. قیمت دلار پیش از افزایش نرخ بهره در ترکیه 6.63 و یورو 7.56 لیر معامله می شد. بانک مرکزی ترکیه در اطلاعیه ای ضمن اعلام خبر افزایش نرخ بهره بانکی افزود: استقرار آرامش و ثبات قیمت ها در بازار مهم ترین هدف بانک مرکزی است و از همه ابزارها برای پیشبرد این هدف استفاده می کند.

از «کاهش قدرت خرید مردم فرانسه» تا «استفاده از مادر شیاطین برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی ترکیه»

افزایش نرخ بهره بانکی در حالی اعلام می‌ شود که نگرانی‌ها دربارۀ افزایش نفوذ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بر سیاست های پولی همچنان بازار مالی را تحت تأثیر قرار می دهد. افزایش نرخ بهره بانکی، تصمیمی بر خلاف سیاست های اردوغان محسوب می شود که خود را «دشمن نرخ بهره» می خواند و معتقد است، افزایش نرخ بهره به افزایش تورم در کشور منجر خواهد شد. همچنین رئیس جمهوری ترکیه دیروز طی سخنانی در مجمع عمومی تجار و صنعتگران ترکیه در آنکارا حساسیت خود در خصوص نرخ بهره بانکی را بدون تغییر خواند و تأکید کرد: بانک مرکزی ترکیه نهادی مستقل است و تصمیمات خود را به صورت مستقل اتخاذ می کند؛ اما باید گفت کسی حق ندارد از نرخ بهره به دلخواه خود بهره برداری کند. اردوغان، نرخ بهره بانکی و تورم را علت و معلول خواند و اظهار کرد: افزایش نرخ بهره بانکی عامل رشد نرخ تورم است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۷
ترکیه باید بفهمد ( که نمی فهمد ) که روسیه یعنی ابرقدرت سابق جهان در برابر تحریم ها زانو زد و پوتین شخصا بعد از جام جهانی به دیدار ترامپ رفت تا مدیریت بازی جهانی سیاست را به ترامپ بسپارد حال چه شده است که ترکیه با اقتصاد فاسدش مقابل دلار ایستادگی میکند همان مثل خودمان است که میگوید شتر در خواب بیند پنبه دانه .......
چند درصد بسیار کم مردم فرانسه در حالی زیر خط فقر هستند که براساس شنیده هایمان خدمات آموزش و بهداشت در فرانسه همچنان از بهترین های جهان و در مواردی رایگان است.
در عوض مقایسه کنید با ایران که اگر ابتدای سال تحصیلی پول ندی فرزندت با کودک کاری که از پاکستان و افغانستان آمده فرقی نداره !!

انصاف داشته باشید و اول خودتان را محک بزنید.
روزهای سخت ترکیه در راهه
سیاستهای پولی اردوغان فقط چند هفته جواب داد.
ترکیه از روسیه موذی تر و زرنگ تر نیست. با اردوغان مغرور ، ترکها هم با مخ زمین خواهند خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
اتفاقا خوب جواب داده، مثل اینکه مطلب را اصلا نگرفتی. از این حرفا خیلی می گفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
کسی آرزوی بدبختی همسایگانش را بکند نمی تواند خوشبخت باشد. واقعا متاسفم.
ما که تمام شدیم و رفت. جوانی مان و پولمان و سرمایه هایمان رفت اما ترکها بدانند در مقابل ابرقدرت جهان ایستادن آنقدر هزینه دارد که فقط مردم آسیب میبینند و ارزش ندارد چون در آخر اردوغان هم مثل برخی مسئولان خودمان به ملت ترکیه خواهد گفت :

خودتان خواستید چون خودتان انتخابمان کرده بودید.
مردم فرانسه بر این باورند که در مقایسه با سال گذشته میلادی، قدرت خرید آنها 6 درصد کاهش یافته است
پس چرا دولتمردان ما بهشون کمک نمیکنن؟؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
این همه قراردادهای یک طرفه با شرکتهای نفتی و هواپیمایی بستن. عجب نمک بحرامی هستید. دولتمردان دیگه برای شهروندان کشور فرانسه چکار باید می کردند؟!
قدرت خرید ما چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
عزیز، شما که با دلار حقوق میگیری و خرید می کنی... شما چرا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
فکرشو نکن، ما قدرت خریدمونرو به افزایش هست و خودمون خبر نداریم
مزاح می فرمائید قدرت خرید مردم فرانسه کاهش یافته و قدرت خرید مردم ایران افزایش یافته . یک نگاهی به زندگی مردم عا دی بیاندازید و از رویاهایتان بیرون بیائید
بانک مرکزی ترکیه کاملا مستقل است نه مثل ایران که شده عامل بی ارزش کننده ریال به دستور ریس جمهور
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
مستقل یا غیر مستقل هروز داره شرایطشون بدتر میشه
از کلیه بازنشستگان عزیز تقاضادارم جهت همدری با مردم فرانسه که قدرت خرید آنها کاهش یافته یک روز حقوق خود را به آها اختصاص دهند
از استقلال بانک مرکزی ترکیه که مقابل خواست رییسجمهور استاد حالا چه به درست و چ به علط مرا یاد ابتهاجرئیس سازمان و برنامه زمان شاه انداخت که وقتی شاه پس از مدتی که او را مغضوب کرده بود و دوبار خواست که او بر گردد به او گفت ببینید من می آیم ولی من همان ابتهاجم و کار خودم را انجام میدهم.. ولی در کشور هایی که زمینی میخورند که دیگر پمیتوانند بلند شوند روسا و وزیران افراد معمولا خیلی ضعیف تری را بعنوان معاون و زیر دست تر انتخاب میکنند .
بنده خداها مردم فرانسه وضع ما که خوبه باید به داد مردم قحطی زده فرانسه برسیم!!
شده مثل ایران . افزایش نرخ بهره آزاد کردن غولی است که دیگر نمی توان آن را به شیشه برگرداند . مشکل دلار فقط با حذف دلار از معاملات جهانی حل می شود. الان در ایران و ونزویلا دلار چنان پول ملی را در هم پیچیده کرده که بهره 50 درصدی هم برای کنترل بازار بی فایده است و فقط وضعیت چرخش مالی صنعت و بازرگانی مولد را نابود می کند . چون بانکی که 25 درصد بهره بدهد باید از صنعت و بازرگان 30 در صد بهره بگیرد. آنوقت کالای داخلی گرانتر از گذشته با پول بی ارزش ملی و افزایش هزینه های مالی نابود می شود.
زمان واریز یارانه شهریور ماه مشخص شد..چقدازاین خبرخوشحال شدم حداقل یک وعده غذای سیرمیخوریم انشالله دولت فرانسه هم مثل دولت مابه فکراقتصادمردمش باشه
تابی نترسیدی ملت برن برا فرانسه شمع روشن کنن
کاهش قدرت خرید مردم فرانسه!!!!
تابناک جون رویه ای که داشتی و واقعیت ها رو می نوشتی رو ادامه بده!
این کارا رو نکن عزیزم! خواننده ات رو از دست میدی ا
افزایش نرخ بهره ترکیه به ۲۴ درصد فقط بصورت مقطعی جواب میده آین را مردم ترکیه بهتر از هر کسی میدانند به همین علت روز پنج شنبه که نرخ لیر در برابر دلار افزایش یافت حدود ۲ میلیارد دلار خریداری کردند که خود گویای سقوط لیر تا ۸/۳ تا سه ماه آینده است.
نرخ بهره در آمریکا ۰.۲۵ درصد و در ترکیه ۲۴ درصد. دیگه وقتش ترکیه از گروه ۲۰ خارج بشه.
با این اوصاف دیگه وضع مردم ایران خوب شد دیگه !!نه خبری از سکه میزارید نه از دلار نه گرونی کمرشکن برای طبقه کارمند و کارگر !همه چی آرومه گوجه فرنگی ۵۰۰۰ عادیه!بابا مردم دارند زیر بار تورم خرد می‌شند متوجه هستید یا نه؟! رسالت اطلاع رسانی شما کجا رفته ؟ کمی به خاطر امام حسین و دستگاه امام حسین جانب حق باشید.
خدا لعنت کنه ترامپ رو که با تحریم هاش باعث شد رنو ، پژو ، سیتروئن و توتال کار و کاسبیشون کساد بشه و مردم شریف فرانسه دچار فقر و تنگدستی بشن . کاش میشد یه مقدار بهشون صدقه میدادیم تا از این فلاکت در بیان .
قدرت خريد ما ٦٠٠ درصد و مال فرانسه ٦ درصد ...
همه چی ارزونه
من چقد خوشحالم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی