بازدید 3357

کنترل روند صعودی قیمت نفت با افزایش تولید اوپک

در آستانه اجرای تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، نگرانی‌ها درباره کاهش صادرات این کشور، قیمت نفت امروز در بازارهای جهانی شاهد افزایش بود. هرچند روند این سربالایی با افزایش ذخایر اوپک به طور موقت متوقف شد.
کد خبر: ۸۳۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 03 September 2018

کنترل روند صعودی قیمت نفت با افزایش تولید اوپکدر آستانه اجرای تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، نگرانی‌ها درباره کاهش صادرات این کشور، قیمت نفت امروز در بازارهای جهانی شاهد افزایش بود. هرچند روند این سربالایی با افزایش ذخایر اوپک به طور موقت متوقف شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از گزارش دوشنبه رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت، امروز با 45 سنت افزایش به 78 دلار و 9 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با رشد 15 سنتی به ۶۹ دلار و 95 سنت رسید.

شرایط اخیر بازار برگ جدیدی از نگرانی‌ها حول عرضه و تقاضا را رقم زده به شکلی که هر دو شاخص طی دو هفته اخیر شاهد رشد چشمگیری بوده‌اند، و قیمت نفت برنت در کمتر از نیم ماه 10 درصد افزایش یافته است.

با نزدیک شدن دور جدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، صادرات نفت ایران روند نزولی داشته است، و با توجه به آشتفگی بازار و افت ذخایر نفتی بازارهای دیگر دنیا می‌توان انتظار داشت قیمت طلای سیاه از مرز 100 دلار نیز عبور کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که از دیگر کشورها می‌خواهد تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان) خرید نفت از ایران را به صورت کامل متوقف کنند. این کشور که در دوره قبلی تحریم‌های نفتی، الگویی پلکانی برای کاهش خرید نفت از ایران را به متحدانش دیکته کرده بود، این بار توقف یکباره و کامل خرید نفت از ایران را خواستار شد.

در حالی که هنوز چند هفته مانده، این نگرانی‌ها تاثیر خود را بر روی صادرات نفت ایران گذاشته است.

بانک سرمایه‌گذاری جفریز آمریکا ادعا کرد "در نیمه نخست ماه آگوست بارگیری نفتکش‌های حامل نفت ایران به‌طور متوسط روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه قبل کاهش یافته و چنانچه این روند حفظ شود، با کاهش بیشتری همراه خواهد بود.»

بسیاری از کشورها از جمله متحدان آمریکا در اروپا و همچنین چین و هند مخالف وضع تحریم های جدید علیه ایران هستند، اما آنگونه که به نقل از یک مقام هندی اعلام شد، آمریکا خواستار توقف کامل خرید از همان اولین روز اعمال تحریم‌های نفتی است. به گفته این مقام، که مایل به فاش شدن نامش نبود، وزارت خارجه آمریکا از واشنگتن درخواست کرده تا به هیچ کشور یا شرکتی، معافیت موردی برای ادامه خرید نفت از ایران ندهد.

ذخایر نفتی: تسکین موقت

افزایش بهای نفت روز دوشنبه بواسطه افزایش تولید کشورهای عضو اوپک در ساعات پایانی تا حدی مهار شد.
آمار منتشر شده اوپک حاکی از آن است که مجموع تولید این سازمان با رشد 220 هزار بشکه‌ای در ماه آگوست به 32 میلیون 790 هزار بشکه در روز رسیده، که این رقم در سال 2018 بی سابقه بوده است.

افزایش تولید برخی میدان‌های نفتی لیبی و رشد صادرات عراق در ماه اخیر، و همچنین افزایش برداشت از میدان‌های نفتی آمریکا برای نخستین بار در سه هفته اخیر بازار نفت امروز را کمی هموارتر ساخت.

با این حال به گفته بسیاری از کارشناسان از جمله بانک فرانسوی سوسیته ژنرال ، هرچند در حال حاضر «عرضه کافی نفت در بازارهای فیزیکی وجود دارد... اما تحریم های ایران یک میلیون بشکه نفت را از بازار خارج خواهد کرد.»

گزارش‌ها از بازار جهانی نفت حاکی از آن است که در پی نگرانی‌های مصرف‌کنندگان نفت خام از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و تلاش آن ها برای افزایش ذخایر نفتی خود، ذخایر نفتی حوضه آبریز اقیانوس اطلس در هفته‌های اخیر دچار افت شدیدی شده است.

بر این اساس، در پی روی آوردن مشتریان نفتی به بازارهای جایگزین در نقاط مختلف جهان، میلیون‌ها بشکه نفت مازاد در غرب اروپا، مدیترانه و آفریقا که در ماه‌های جولای و آگوست ذخیره شده بود به سرعت در حال کاهش است.

خریداران نفت هفته گذشته اعلام کردند که نفت باقیمانده از برنامه تحویلی آگوست و سپتامبر به 30 محموله است؛ یعنی به طور میانگین فقط 930 هزار بشکه در روز.

برای مثال، نفت مازاد در بازار غرب آفریقا که به کاهش بی سابقه قیمت‌ها در چند ماه اخیر منجر شده بود، تقریبا به طور کامل به اتمام رسیده است.

نگرانی‌ها نسبت به تاثیر تحریم‌های نفتی آمریکا همچنان پابرجاست به طوری که کارشناسان این حوزه بر این باورند با آغاز دور جدید تحریم‌ها، بازار با آشفتگی‌های جدی روبرو خواهد شد.

در این خلال، به نظر می‌رسید عوامل دیگری از جمله اختلاف تجاری امریکا و چین و اختلالات پیش بینی نشده در عرضه نفت همچنان گریبانگیر بازار باشد.

در این میان بازارهای بورس آسیا تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین همچنان دست به عصا پیش می‌روند به طوری که شاخص‌های MSCI و نیکی ژاپن با کاهش حدود نیم درصدی مواجه شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل