بازدید 5746

تب دلار دوباره در بازار ارز ترکیه بالا گرفت

افزایش چشمگیر نرخ ارز در ترکیه که طی هفته های اخیر آغاز و در آستانه تعطیلات 9 روزه عید قربان متوقف شده بود، دوباره با پایان یافتن تعطیلات شدت گرفت به طوری که امروز هر دلار به نرخ 6.23 و هر یورو نیز به قیمت 7.24 یورو به فروش رفت.
کد خبر: ۸۲۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵ 28 August 2018

افزایش چشمگیر نرخ ارز در ترکیه که طی هفته های اخیر آغاز و در آستانه تعطیلات 9 روزه عید قربان متوقف شده بود، دوباره با پایان یافتن تعطیلات شدت گرفت به طوری که امروز هر دلار به نرخ 6.23 و هر یورو نیز به قیمت 7.24 یورو به فروش رفت.

به گزارش ایرنا، سه هفته پیش با محکومیت حبس خانگی کشیش برونسون آمریکایی در دادگاه شهر ازمیر ترکیه، روابط میان آنکارا و واشنگتن به شدت تیره شد به طوری که دو طرف تحریم هایی را علیه مقامات و صادرات همدیگر وضع کردند و در پی این اقدامات، نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه به شدت افزایش یافت.

رایزنی و مذاکره مقامات ترکیه و آمریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کیشش آمریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز اعمال تعرفه برای واردات کالا از کشور مقابل ادامه یافت و با رد سه درخواست آمریکا برای آزادی کشیش از سوی دولت ترکیه، تداوم تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن موجب وارد آمدن شوکی دیگر به بازار ارز ترکیه شد به طوری که ارزش دلار و یورو اوایل هفته جاری به ترتیب به ارقام بی سابقه 6.98 و 7.95 لیر افزایش یافت.

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید قربان و اتخاذ تدابیری از سوی دولت ترکیه از جمله دعوت از مردم برای تبدیل ارزهای خارجی به لیر، ارایه تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران، تا حدودی از فضای ملتهب بازار ارز کاست به طوری که دلار در 10 روز اخیر در حدود 5.94 تا 6.01 لیر و یورو 6.98 تا 7.02 لیر در بازار ارز معامله می شد.

با پایان یافتن تعطیلات 9 روزه عید قربان و در اولین روز کاری، امروز دوشنبه بار دیگر شاهد افزایش ارزهای خارجی در بازار ترکیه بودیم به طوری که قیمت دلار هم اکنون 6.23 لیر و قیمت یورو نیز 7.24 لیر در تابلو صرافی های پایتخت ترکیه مشاهده می شود.

بنا بر اعلام بعضی از نشریات ترکیه، قیمت دلار و یورو در شهر استانبول بالاتر از این قیمت ها به مشتریان فروخته می شود.

اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار ترکیه معامله می شد که در مقایسه با قیمت کنونی می توان گفت که ارزش پول ملی ترکیه بیش از 70 درصد در هشت ماه سال جاری میلادی در برابر دلار افت کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی