بازدید 14795

هر شرکت واردکننده خودرو، چند خودرو می‌توانست با ارز دولتی وارد کند؟

حدود ۵۱ روز از انتشار فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو که ارز دولتی دریافت کرده اند، می‌گذرد و همچنان این فهرست جای بحث و بررسی بسیار دارد. طبق فهرست منتشره حدود ۲۱ شرکت ۱۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۸۴ یورو ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کرده اند. در مجموع این ۲۱ شرکت می‌توانستند حدود ۴۹۳۲ دستگاه خودرو به کشور وارد کنند.
کد خبر: ۸۲۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 24 August 2018

هر شرکت واردکننده خودرو با ارز دولتی چند خودرو می‌توانست وارد کند؟حدود ۵۱ روز از انتشار فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو که ارز دولتی دریافت کرده اند، می‌گذرد و همچنان این فهرست جای بحث و بررسی بسیار دارد. طبق فهرست منتشره حدود ۲۱ شرکت ۱۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۸۴ یورو ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کرده اند. در مجموع این ۲۱ شرکت می‌توانستند حدود ۴۹۳۲ دستگاه خودرو به کشور وارد کنند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از آن که مشخص شد، شرکت های واردکننده گوشی تلفن همراه ـ که ارز دولتی دریافت کرده بودند ـ تخلفاتی را در این زمینه داشتند، رئیس جمهور روحانی به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد که باقی فهرست شرکت های دریافت کننده ارز دولتی را نیز منتشر کند.

نخست در دهم تیر 1397 فهرستی ناقص از این شرکت ها منتشر شد که جای واردکنندگان برخی کالاها از جمله واردکنندگان خودرو در آن خالی بود و همین موضوع باعث فشار رسانه ها شد و سرانجام بانک مرکزی فهرست دوم شرکت های دریافت کننده ارز دولتی که مربوط به واردکنندگان خودرو بود را در دوازدهم تیر 1397 منتشر نمود.

انتشار این فهرست نشان می داد، در مجموع 21 شرکت حدود 120 میلیون و 845 هزار و 84 یورو ارز دولتی جهت واردات خودرو از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت کرده اند. این فهرست نیز با حاشیه هایی همراه بود؛ از جمله اینکه نام برخی نهادهای دولتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این فهرست دیده می شد که وزارت بهداشت عنوان کرد که ارز دولتی را جهت واردات آمبولانس دریافت نموده است. از این گذشته، برخی کارشناسان نیز بر این باور بودند که این فهرست کامل نیست، چون نام برخی واردکنندگان خودرو در آن به چشم نمی خورد.

هم اکنون با گذشت 51 روز از انتشار این فهرست می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم در مجموع این 21 شرکت با این میزان ارز دولتی دریافت شده، چقدر خودرو می توانستند وارد کنند و سهم هر شرکت از این میزان واردات چقدر بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش در آغاز باید به مصاحبه فرهاد احتشام زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در دوازدهم تیر 1397 رجوع کنیم. وی طی این مصاحبه عنوان نمود که طبق آمار سال گذشته متوسط قیمت خودروهای وارداتی 24 هزار و 500 یورو بوده است.

بنابراین با توجه به این مصاحبه، 21 شرکت واردکننده خودرو که 120 میلیون و 845 هزار و 84 یورو ارز دولتی دریافت کرده اند، می توانستند در مجموع به طور میانگین حدود 4932 خودرو وارد کشور کنند. جدول زیر سهم هر یک از این 21 شرکت از 4932 خودرو را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود شرکت جهان نوین آریا که دارای نمایندگی از نیسان ژاپن می باشد باید به طور میانگین با 30 میلیون و 437 هزار و 430 یورو دولتی دریافتی، 1242 خودرو وارد کرده باشد یا وارد بکند. همچنین آرین موتور پویا که دارای نمایندگی رسمی میتسوبیشی می باشد با 26 میلیون و 188 هزار و 738 یورو دولتی باید به طور میانگین 1068 خودرو وارد کرده باشد یا وارد بکند.

طبق جدول زیر کمترین سهم واردات خودرو با ارز دولتی هم متعلق به شخصی به نام محمد شادمان ابراهیمی است که باید با 49 هزار یورو ارز دولتی که دریافت کرده است، دو خودرو وارد بکند. بعد از شادمان ابراهیمی هم دو شرکت غیرنمایندگی نوشه تجارت سپهر و ملینا تجارت آرکا در رتبه های بعدی قرار دارند که هر یک با ارز دولتی که دریافت نموده اند، به طور میانگین می توانستند 7 خودرو وارد کشور کنند.

هر شرکت واردکننده خودرو با ارز دولتی چند خودرو می‌توانست وارد کند؟

گفتنی است، بنا بر آمار گمرک در سه ماهه نخست سال، ۷ هزار و ۴۳ دستگاه انواع خودروهای سواری به ارزش 198 میلیون و 950 هزار دلار وارد کشور شده است که طبیعتاً باید بخشی از این خودروها متعلق به همین شرکت هایی که ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کرده اند، باشد. لذا باید نهادهای مربوطه جهت شفافیت هر چه بیشتر، مشخص کنند که تاکنون این شرکت ها با ارزی که دریافت کرده اند، چند خودرو وارد کشور کرده اند؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۷
از خودروسازان حرف نزنید دل مردم خونه.

اینا مونتاژکار هم نیستند.
خاک بر سر خودروسازی که مونتاژ درست و حسابی هم نداشته باشه.
تحریم ها نشانداد زپرتی بودن خودروسازانی که حتی به دوران پیکان سازی هم نمیتونن برگردند .

اوج قدرت صنعت خودروسازی ما تغییر شکل رودری ها و داشبورد خودرو بدون موافقت سازنده اصلی بود.
حال انتشار این اسامی چه دردی از مردم دعوا خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
هیچ یک ماه است از میتشو بیشی شکایت کرده ام که 60 میلیون بالاتر به من لنسر را فروخته به ریشم می خندند در سازمان حمایت شکایت کردم.
ایا یک نفر از اینها پاسخگو شدن وافراد حامی انها که به احتمال قوی از مسئولان هستن بازخواست شدن
پیشنهاد میشه بجای تولید خودرو که ناممکن شده محل کارخانجات خودروسازی به پارک یا دریاچه جهت تفریح مردم تغییر کاربری داده بشه.
ثوابش بیشتر از تولید آشغاله.
هیچی وارد نکردن هر چی هم اوردن انبار کردن وگرنه چرا تحویل نمیدن!!!
اصلا" چرا باید به اینها ارز دولتی داده شود که خودرو وارد کنند؟پس تولید تولید ملی می گن کو؟!!!!
خب عرضه دارند خودرو با استاندارد بین المللی تولید کنند. وارد کردن را با ارز دولتی هر احمق و دست و پا چلفتی هم می تونه وارد کنه
این معما را چه کسی باید حل کند اگر تعداد بسیاری بدون انتقال ارز ماشین وارد کرده باشند و 10ماه ماشین‌ها در گمرک بدون دلیل امکان ترخیص نداشته باشند و به چوب دعواهای جناحی گرفتار باشند آن کس را لطفا به ماهم معرفی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
معمایی در کار نیست! مردم را مسخره کرده اند و علنی میگویند می بریم و می خوریم و یک لیوان آب هم رویش! شما هم هیچ کاری نمیتوانید بکنید
انهمه اعلامیه وتاسیس شعب دادگاه برای این ذزدیها حتی یک مورد از اینها دستگیر شدن
از 400 دستگاه آمبولانس بنز وارداتی وزارت بهداشت چه خبر ؟ واردات شیرینی بود ؟
ایا معاون قالیباف که اسمش همه جا بود دستگیر شد یا قاضی جرات نداره
تنها جایی که رانت نداشته ایم ورود حشرات بوده
میخوای مردم را به خاطر راحتی دزدی در این مملکت بجزونی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این فهرست دیده می شد که وزارت بهداشت عنوان کرد که ارز دولتی را جهت واردات آمبولانس دریافت نموده است.گفته شده امبولانس نبوده به مشخصات خودروهای وارداتی توجه کنید و حجم و نوع موتور ......اقای تابناک در یک گزترش اختصاصی پیگیری شود ...
اگر یک خط تولید خودرو حتی از نوع قدیمی از آمریکا وارد کشور میکردید ۶۰ درصد از واردات خودرو کم میشد و صادرات هم میداشتیم ضمن اینکه آمریکایی ها شرکتهای تحت مالکیت خودشان را تحریم نمیکردند و خودروسازی ایران به این روز نمی افتاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
صد میلیارد دلار قرارداد هواپیماهای خودشون را کنسل کردن که تازه شامل درامد از قطعاتی که به ایرباس فرانسه میدادن نمیشه. 90 درصد کامنتها کاملا نامربوط هست. انگار نشتی توی مینی بوس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
ما همه زندگیمان را باید از دست بدهیم تا شاید آقایان در یک زمانی که معلوم نیست کی هست بفهمند که چقدر اشتباه کرده اند! آن موقع هم البته دیگر نمیتوانند اشتباهشان را جبران کنند چون امکانش نیست .
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
ناشناس ۱۸:۴۷ نظرت بی منطق و کالسکه ای است چون دولت بجای واردات صنایع مادر اقدام به واردات محصولات تولید شده در خارج از ایران کردو نتیجه اش را دیدیم ؛ هواپیماهایی که نخواهند آمد.
در عوض دولت با قدرت بیشتر از قبل از برجام اقدام به واردات آشغالهای صنعت چین کرد و بدتر آنکه به قیمت بالا به مردم میفروختند.
اگر آمریکا وارد سرمایه گذاری در ایران میشد امکان نداشت بازار ایران را با خودزنی یعنی تحریم از دست بده.
باسلام
متاسفانه همکنون شرکت مفتاح رهنورد به مدیریت میثم رضایی پلمپ گردیده و ۱۴۰۰مالباخته سرگردادن دارد
خواهشمند است ضمن بررسی اطلاع رسانی فرمایید تا بدینوسیله مسولین رسیدگی پرونده نامبرده را که در دادسرای ناحیه ۲۸شعبه ۵بازپرسی باز گردیده تسریع فرمایند
فقط يك راه منطقي است و آن هم شكايت جمعي
باتشکر
در این مملکت هیچ کس پاسخگو نیست! در این مملکت وضعیت ونزوئلا را ببینید! آن کشور با حدود 28 میلیون جمعیت و با منابع غنی نفت و گاز و معادن و کشاوزی، امروز به خاک سیاه نشسته و مردمش در حال فرار هستند! علتش هم بی کفایتی مسئولان آنجا بوده است. ما هم داریم به همان سرنوشت دچار میشویم با این تفاوت که کشورهای اطراف ما از ما بدبخت تر هستند و جایی برای گریز نداریم... دگر تمام شده ایم ! اکنون عمرمان تباه شده و هیچ چیز نداریم...
دولتی که با ارز یارانه ای خودرو لوکس وارد کرد ولی از نداری دارو، منبع برای یارانه، نبود پول برای اشتغال زایی و غیره خرف نیزنه باید محاکمه و مجازات بشه.
لطفا در خصوص متن خبر دقت لازم صورت گیرد سانگ یانگ ساخت کشور کره است ولی در متن خبر زده شده چین !
به خدای احد و واحد یقه تک تک مسئولین رو در روز محشر خواهم گرفت اگه پول نفت مال همه مردم هست چرا خرج ورود ماشین های خارجی میشه؟ مگه چند درصد مردم میتونن ماشین خارجی سوار بشن؟!!! چرا صحبت حذف یارانه پر درآمد ها میشه حرف از بی عدالتی میشه که یارانه حق اونا هم هست؟
با سلام ضمن تشکر از گزارشتون امیداورم در صورت امکان به طور اختصاصی در مورد هر کدام از این شرکت ها مقاله مفصل چاپ بشه که به ابعاد این ماجرا بیشتر رسیدگی شه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار