بازدید 17506

تا اطلاع ثانوی روی «امداد» هلال احمر حساب نکنید!

اگر با سانحه یا حادثه‌ای مواجه شوید، روی کمک کدام نهاد حساب خواهید کرد؟ اگر پاسخ تان جمعیت هلال احمر است، ظاهرا نیازمند بازبینی در محاسباتتان هستید؛ این را مسئولان این نهاد فریاد می‌زنند!
کد خبر: ۸۲۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 18 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفاگر با سانحه یا حادثه‌ای مواجه شوید، روی کمک کدام نهاد حساب خواهید کرد؟ اگر پاسخ تان جمعیت هلال احمر است، ظاهرا نیازمند بازبینی در محاسباتتان هستید؛ این را مسئولان این نهاد فریاد می‌زنند!

به گزارش «تابناک»، از زلزله و سیل گرفته تا سقوط هواپیما و رویداد‌هایی مانند حریق و فروپاشی پلاسکو، تا پای حوادث دردناک به میان می‌آید، همگان چشم انتظار حضور نیرو‌های امدادی‌ای هستند که نه برای منافع مادی، از سر اخلاص در محل حادثه حضور می‌یابند و حاضرند تا پای جان برای رهایی به دام افتادگان و خدمت به آسیب دیدگان تلاش کنند.

صحبت درباره امدادگران جمعیت هلال احمر کشورمان است که چه حادثه در ارتفاعات دنا و از نوع سقوط هواپیما باشد و چه از جنس انفجار معدن در اعماق زمین، چه رویدادی از نوع برخورد مرگبار و سوزان دو قطار در هفت خوان یا شعله‌های غیرقابل مهار پلاسکو پیش رو باشد و چه وقوع زلزله و ماموریت‌هایی مانند رهایی به دام افتادگان یا بیرون کشیدن پیکر‌های بی جان یا اسکان زلزله زدگان و خسارت دیدگان، همیشه آماده خدمتند.

خدمت گزارانی که همواره در جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی کشور، به ویژه در فصول مسافرت در کشورمان مانند نوروز شاهد زحمتاشان هستیم، اما کمتر می‌دانیم جز مبلغی بسیار جزئی -که آن هم تنها برای ده روز در ماه به ایشان پرداخت می‌شود، نه بیشتر، عایدی دیگری ندارند و از آن مهم‌تر، گاه به قدر امکانات اولیه هم تجهیز نمی‌شوند؛ وضعیتی که موجب می‌شود در بسیاری از حوادث از خدمت رسانی مناسب عاجز باشند و گاه به ناحق آماج انتقادات قرار گیرند. درست مثل اتفاقی که در روز‌های اخیر رخ داد و انتقاداتی را متوجه نحوه امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر کرد.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که خبر رسید تونلی در درون تپه خاکی در روستای عارف آباد کاشمر فروریخته و بر اثر آن، چند تن جان خود را از دست داده و چند تن دیگر مصدوم شده‌اند. رویدادی که اورژانس کشور آمار جان باختگان و مصدومانش را هفت تن (۳ جان باخته و چهار مصدوم) ذکر کرد و خبر رسید که کار امداد و نجات آن بر عهده تیمی از هلال احمر کشورمان قرار گرفته بود.
 
تا اطلاع ثانوی روی امدادگری هلال احمر حساب نکنید!

رویدادی که اگرچه تا اینجای کار نکته قابل عرضی نداشت، اما با انتشار برخی تصاویر تغییر کرد و به شکل گیری انتقاداتی از عملکرد هلال احمر کشورمان منجر شد چراکه بر اساس تصاویر منتشر شده، عملیات آواربرداری به کمک یک دستگاه «بکهو» (نوعی تراکتور که بدان تجهیزاتی برای خاک برداری افزوده شده است) و به شکلی بسیار ابتدایی و ناایمن انجام شده است. آن هم در شرایطی که ماموران امداد و نجات در محل حادثه حضور داشتند و کار رهایی مصدومان و جان باختگان را عهده دار بودند.

وضعیتی که با تصورات همگان از امداد و نجات فرسنگ‌ها فاصله داشت و از این رو، انتقادات زیادی را، به ویژه در فضای مجازی موجب شد. انتقاداتی که البته نه متوجه امدادگران، که به عملکرد متولیان جمعیت هلال احمر کشورمان و سازمان امداد و نجات در زیرمجموعه آن وارد می‌شد چراکه به زعم امثال دکتر رحمت‌اله حافظی، از سیاستمداران نام آشنای کشورمان، «این تجهیزات باعث شرمساری #هلال_احمر و سایر نیرو‌های امدادی است.»

متنی که با انتشار آن در توئیتر عضو سابق شورای شهر تهران و یادآوری، حساب کاربری رسمی جمعیت هلال احمر کشورمان در این شبکه اجتماعی به آن واکنش نشان داد و نوشت: «این اتفاق در حوالی روستای عارف آباد از توابع بخش مرکزی کاشمر افتاده و از امکانات محلی موجود برای آواربرداری تونل استفاده شده. نیرو‌های هلال احمر شهرستان به عنوان نیروی پشتیبان وارد عملیات شدند. این تجهیزات متعلق به #هلال_احمر نیست. هلال احمر تجهیزات سنگین راهداری یا آواربرداری ندارد.»

پاسخی عجیب که به جهاتی قابل تامل به نظر می‌رسد، به ویژه اگر به جمله انتهایی آن دقیق شویم. اینکه هلال احمر کشورمان تجهیزات سنگین آواربرداری ندارد و تنها تجهیزات سبک (چیزی در حد "بیل") در اختیار دارد و بس! اما مگر می‌شود بزرگترین سازمان تخصصی امداد و نجات در کشورمان تجهیزات آواربرداری نداشته باشد و برای امدادرسانی به مردم دست به دامان تراکتور کشاورزان شود؟ آیا این کار با بدیهی‌ترین اصول ایمنی همخوانی دارد که یک کشاورز پشت فرمان بکهویش بنشیدند و عملیات امداد را به اجرا درآورد؟
 
تا اطلاع ثانوی روی امدادگری هلال احمر حساب نکنید!

این دست ابهامات موجب شد تا حافظی خطاب به ایشان بپرسد: «آیا امداد و نجات از وظائف هلال احمر هست یا خیر؟»؛ پرسشی کلیدی که برای تاکید بر آن، مستندی در خصوص گوشه‌ای از شرح وظایف هلال احمر پیوست گردید که تاکید دارد «نجات مصدومان با استفاده از تجهیزات فنی و دستگاه‌های هیدرولیک از وظایف امدادگران جمعیت هلال احمر در زمان حوادث است.»

وظیفه‌ای که ظاهرا آنقدر به بوته فراموشی سپرده شده که متولیان این نهاد امدادی آن را از یاد برده‌اند و تلاشی برای کسب امکانات برای اجرای صحیحش صورت نمی‌دهند. این را می‌شود از سکوت مسولان جمعیت هلال احمر کشورمان دریافت که حتی در مواقع بروز این دست حوادث نیز شکسته نمی‌شود تا بلکه فرجی حاصل آورد و به تامین نیاز‌های ضروری ایشان گره بخورد.

اینجاست که ناگزیر از این نتیجه گیری هستیم که نمی‌توان روی امدادگری هلال احمر کشورمان حساب چندانی باز کرد مگر آنکه در کانون حادثه‌ای کوچک قرار بگیریم که امدادرسانی در آن به امکانات چندانی نیاز نداشته باشد؛ مثل حوادثی که می‌شود با بیل و بیلچه رفع و رجوعش کرد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
جهان سوم هم نیستیم.جهان بی جهانیم ما ایرانی ها
رو هلال هم نشه حساب کرد خیلی دردناک میشه اوضاع
متاسفانه هلال احمر شده فقط برای حقوق گرفتن یه عده. تو موقع خطر که مردم ملزومات رو تهیه می‌کنند و داوطلبان کمکهای نیروی انسانی. اون بودجه عظیم، برای نیروی ثابت هدر میشه، جبهه بدونین که بودجه بین‌الملل هم داره این هلال احمر
متاسفانه در هر سازمان و اداره ایی وارد میشی نابسامانی را به وضوح میبینی
تو زلزله بم یادمان هست که نیروهای مردمی اوار برداری میکردن و نیروهای هلال احمر فقط لباس پوشیده بودند و عکس میگرفتند.
امروز در شبکه خبر دیدم که رئیس هلال احمر در باره کمپین نذر آب توضیح می داد واقعا این سازمان چرا بجای تمرکز روی وظیفه اصلی خودش اسیر جو جامعه در زمینه کمپین سازی شده واقعا این کمپین ها چقدر موفق بوده اند ؟مگر کمپین دیوار مهربانی یادمان رفته من اگر جای رئیس سازمان بودم کسی را که این پیشنهاد نذر آب را داده اخراج می کردم چرا که به یک مشکل اساسی کشور دامن زده و آن هم این است که هیچ کس وظیفه خود را انجام نمی دهد و در کار دیگران دخالت می کند با این کار هلال احمر باید شاهد باشیم که پرسنل سازمان آب در جاده عملیات امداد و نجات انجام می دهند.
با سلام
به جرأت متونم قسم بخورم این حرفایی که واسه نیروهای هلال احمر میزنن حق الناسه و یه روزی باید جوابگوی اونا باشن
من خودم نجاتگرم داوطلبانه دارم خدمت می کنم چون هلال احمر رو دوس دارم در صورتیکه کارمندم ولی همیشه تا جایی که بتونم خرضی میگیرم و میرم هلال احمر
نبود تجهیزات تو هلال احمر رو باید از مسئولین رده بالای کشور بپرسید نه هلال احمر ، وقتی بهترین تجهیزات رو میخرن ولی حتی راهنمایی و رانندکی برای یه پلاک کردن تجهیزات امدادی که واسه جون آدماست میاد میگه هر پلاک ماشین 40 میلیون تومان هزینه داره چه انتظاری مردم دارن.
مردممون شریفن فهمیدن فرهنگی هستن بیان یه کمپین بزارن که پولا کجا میره چرا واسه تجهیزات امدادی هم باید مالیات و هزینه پلاک بگیرن ؟
مگه نجاتگری که داوطلبانه میاد خدمت می کنه اون دل نداره؟
کرمانشاه رو یادشون بیاد. هفته پیش رفتن زابل واسه خدمت به مناظق محروم مردم راست میگن تجهیزات ندارن ولی باید بپرسن چرا ندارن بودجه هلال احمر کجا صرف میشه که به خودش نمیرسه؟ الان حتی بودجه واسه آموزش نمونده . بپرسن حادثه هواپیما کیا رفتن مگه همین داوطلبا نبودن ؟
پولای میلیاردی جای دیگه هزینه میشه بدنامیش واسه هلال احمر
راست میگن تجهیزاتی که اورژانس و آتش نشانی دارن رو بدن هلال احمر بعد ببینن هلال احمر چطوری اداره می کنه عملیات رو
پرکیسی که نیروهای اورژانس می گیرن کیلومتری محاسبه میشه کجاشو به هلال احمر میدن
از مسئولان خراسان بپرسید چرا حدود یک ماه پیش نیروی انتظامی شب نیروهای هلال احمر رو بازداشت کرد و توهین کرد و دست بند زد و کتک زد ولی صدای کسی در نیومد ؟
اینا همه سوال هایی هستن که نجاتگرا از مردم دارن از مسئولان دارن
تجهیزات آتش نشانی چقدرش رو هلال احمر داره
بازم غیرت دارن کسایی که بدون هیچی با دست خالی دارن کمک می کنن بدون حتی هیچ حق الزحمه ای
پست های جاده ای هلال احمر رو برید اگه یه روز پرسنل اورژانس یا آتش نشانی اونجا خدمت کردن هر چی دلتون خواست بگید.
تو رو خدا خوبی ها رو هم ببینید

مردم کشورم ببینید این جوونای شما با کمترین تجهیزات تو زلزله کرمانشاه ، بم ، معدن یورت ، سقوط هواپیما تو سرمای طاقت فرسا ، تو زمستون تو جاده ها ، تو سوانحی مثل حادثه قطار نیشابور ، مثه انفجار خط لوله سرخس خیلی چیزا دیدن که حتی یکی از امدادگرای هلال احمر وقتی رسید سر حادثه از شدت هولناکی دق کرد دارن زحمت می کشن به عشق مردمشون برای کمک به هموطناشون این ظلمه ، بی عدالتیه ، ناحقیه اینطوری بخاید در موردشون قضاوت کنید..

آخرین حرفم اینه کمپین بزارید و بپرسید از مسئولای کشورتون واسه هلال احمرتون چه تجهیزاتی میدن چه پولی هزینه کردن از لحاظ حقوقی چیا بهشون دادن کدوم قانون پشت یک امدادگره که جونشو کف دستش گذاشته رو میره خدمت می کنه کجا براش حسب میشه تو رو به همون خدایی که قبول دارید برید بپرسید
[.....] اینم شماره منه که فکر نکنید دروغه
از مدیر تابناک میخام سوالای منو از مسئولان بپرسه واقعا
ممنون ازتون
نمی دونم من که حدود 3ماه پیش تو دربند حدود شیر پلاا بیهوش شدم و قلبم مشکل پیدا کرد دو جوان فداکار مرا پایین آوردند چون هلال احمر از یک ارتفاعی بالاتر گفتند نمی آیند کمک بعدش هم 4ساعت بعد تو یکی از رستورانها تازه هلال احمر آمد بعد این حادثه من همش غش می کنم شاید اگه زودتر هلال احمر به دادم می رسیدانطور نمی شد والبته از اون دو جوان که فرشته نجاتم شدند بینهایت ممنونم اما هلال احمر....
تنها این سازمان نیست که باید روی آن حساب باز کرد بنده زلزله بم را دیدم وامیدی به هیگدام از این سازمانها خصوص ستاد بحران نیست چونکه برنامه مدونی برای بحرانها ندارند و اگر هم دارند میبایست به صورت روشن در رسانه های گروهی منعکس نمایند. .
سلام
چزا هرجا کم میارین میاندازید گردن مردم
جمعیت هلال احمر یک موسسه خیریه غیردولتی است که بسیار بیشتر از ظرفیت و تعهداتش در جنگ و صلح ، سیل و توفان و زلزله انجام وظیفه کرده است .
وادارکردن هلال احمر به تاسیس درمانگاه و بیمارستان در دهها نقطه جهان ، درگیر کردن هلال احمر با اقداماتی که وظیفه دولت و سازمانهای دولتی است و صدها مشکل دیکر باید دیده شود.
دوستان بررسی کنند یک جمعیت ملی دیگر در جهان پیدا کنید که مانند هلال احمر ایران در حوادث حضور فیزیکی ، کیفی ، کمی ، بلندمدت و...پیدا کند.
ضمنا هلال احمر ایران در اول انقلاب بیش از 15000تخت بیمارستانی و بیش از 450بیمارستان ملکی و وقفی داشته است. کسانی که این املاک را از هلال احمر گرفته و 40 سال است تعیین تکلیف نمی کنند بهتر است پاسخگو باشند؟
سلام
انچه را كه ميكويم نه افتراسن ونه توهين
مهمترين دغدغه مسولين عالي جمعيت هلال احمر حضور در جلسات صليب سرخ جهاني و جلسات مرتبط در ديگر كشورهاست انهم با صرف هزينه هاي هنگفت
ويا برگزاري همايشهاي بي خاصيت از جمله بررسي كميد در سفرريس صليب سرخ جهاني به تهران در چند ماه قبل اجاره برج ميلاد و دعوت از گروه اواز رستاك واوردن صدها نفر تحت عنوان امدادگر با صرف هزينه چند ميليارد توان دراين وانفساي اعتباري چه توجيهي دارد

كار هلال احمر يك كار حاكميتي وتخصصي است ومديريت مربوطه كه در واقع دبير كل جمعيت هلال احمر بايد سرامد در اين موضوع باشد ليكن واقعيت اين است كه دبير كل فعلي هلال احمر اولا فاقد يك روز تجربه عمليات است وثانيا دردناكترين بخش اينكه اولين سابقه اداري اش در هلال احمراست
ما چكونه ميتوانيم انتظار داشته باشيم فردي كه بديهيات اوليه را نمي داند بيايد و ارايه راهكار بدهد
جمعيت هلال احمر كمبود اعتبار ندارد فقدان مدير ومدبر در سطح عالي دارد
وجود بيشاز سه هزار ملك در سراسر
وجود بنگاههاي اقتصادي فعال در امر توليدو توزيع دارو وتجهيزات پزشكي وفعال در ساخت وسازهتي كلان ساختمان و توليد عمده بخش نساجي
پشتوانه ايست بزرك در امور اقتصادي
اما اين انبوه سرمايه در اختيار افراديست كه نميتوانند راهبرد اقتصادي كنند
ما مردم دیگه منتظر هیچ کس نیستیم شما راحت باشید.مسئولین هم کشور تکونی بخور اماده پرواز هستند.
پس روی چی یا روی چه کسی یا چه وزیری باید حساب کنیم ؟ وزیری که خودش و فرزندانش پورشه سوار میشوند و در کاخها سکونت دارند یا........
حیف بودجه ای که صرف نهاد هایی مثل هلا ل احمر می شود. حقوق می گیرند و کاری نمی کنند. فقط امار و ارقام الکی می دن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل