بازدید 21071

با سدی آشنا شوید که قرار است بلای جان مردم مازندران شود!

نگرانی‌های متوجه سد هزار به ویژه در بعد زیست محیطی همچنان پابرجاست و این سد را به بلایی برای جان صد‌ها هزار شهروند مازندرانی بدل کرده است؛ اتفاقی نگران کننده که انتظار می‌رود، پیش از هر گونه اقدام مؤثر برای نهایی کردن سد، به آن توجه و تضمین‌های کارشناسی و دقیقی در این باره به مردم ارائه شود.
کد خبر: ۸۲۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷ 17 August 2018
با سدی آشنا شوید که قرار است بلای جان مردم مازندران شود!از سال ۱۳۸۸ و بدون توجه به مسائل زیست محیطی استان مازندران، متولیان منابع آب کشور تصمیم گرفتند تا عملیات احداث یک سد بزرگ را در ۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان آمل اجرایی کنند؛ سدی که گفته می‌شود، در فاصله کمتر از ۵ کیلومتری محل دفن زباله‌های ۷ شهر استان قرار دارد و هنوز اقدام مؤثری برای رفع نگرانی‌های زیست محیطی آن صورت نگرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ سد هراز، نام عملیات عمرانی چندساله‌ای است که هم اکنون در دستور کار مسئولان ارشد وزارت نیرو قرار دارد تا با نهایی کردن آن ۶۴۵ میلیون متر مکعب آب سالیانه تنظیم و از قبل آن علاوه بر استفاده‌های کشاورزی، ۲۵ مگاوات برق نیز به صورت روزانه تولید شود؛ سدی که پس از پیشرفت ۳۵ درصدی دچار مشکلات زیست محیطی شد و هنوز نهایی شدن آن زیر سئوال است.

سدی که از آن سخن به میان است، در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر آمل قرار دارد و کمتر از ۵ کیلومتر با محل دفن زباله ۷ شهر استان مازندران یعنی منطقه عمارت ـ که نزدیک به ۳۵ سال است در آنجا دفن زباله صورت می‌گیرد ـ فاصله دارد. این سد در حوضه آبریز فرعی هراز ـ قره سو قرار دارد و بناست با نهایی کردن آن بر روی رود هراز بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب به صورت سالیانه تنظیم و در اختیار بخش کشاورزی، شرب و صنعت استان مازندران قرار بگیرد.

طول تاج سد مورد اشاره ۳۷۷ متر، ارتفاع آن از پی ۱۵۰ متر، حجم مخزن سد در حد نرمال ۲۴۰ میلیون متر مکعب و حجم مفید آن نیز ۱۵۱ میلیون مترمکعب است؛ سدی که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی بناست در سال ۱۳۹۸ عملیات ساختش به پایان برسد.

همان گونه که مطرح شد، فاصله نزدیک این سد با محل دفن قدیمی و بسیار خطرناک زباله‌های هفت شهر استان مازندران، دورنمای ویرانگری را برای محیط زیست استان ترسیم می‌کند، به ویژه اگر بدانیم ارتفاع حجم زباله‌ها در این مدفن زباله به ۱۵۰ متر می‌رسد. معضلی بزرگ که در سال‌های اخیر بار‌ها عملیات ساخت این سد را به چالش کشید و اعتراضات مردمی و زیست محیطی فراوانی را سبب ساز شده است.

این اعتراضات که در همه آن‌ها نگرانی‌های زیست محیطی و خسارات برآمده از محل دفن زباله برای بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب مردم استان مازندران مطرح بود، تا جایی رسید که عملیات ساخت سد در مقطعی کوتاه متوقف و تلاش‌ها برای حل مشکل موجود آغاز شد.

با اینکه انتظار می‌رفت تا بر طرف شدن همه مشکلات متوجه سد و ارائه تضمین‌های زیست محیطی کامل، استمرار فرایند ساخت سد دنبال نشود، روز گذشته رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه حضور در آمل جهت افتتاح چند پروژه، از تخصیص بودجه ۸۰ میلیارد تومانی برای آغاز دوباره فرایند ساخت این سد خبر داد.

رضا اردکانیان روز گذشته پس از بازدید از سد مخزنی هراز به رسانه‌ها گفت: هم‌اکنون وضعیت خوبی در سد هراز پیش می‌رود و کار به روال در حال اجراست. تلاش داریم با حمایت دولت، نمایندگان مجلس و نماینده مردم آمل در مجلس پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه امیدواریم بتوانیم منابع مالی مناسبی را برای سد هراز سرعت بگیرد.

وزیر نیرو افزود: بحث توقف سد هراز در کار نیست؛ کندی داشتیم که بر اثر کندی تزریق منابع مالی بود که جبران می‌شود. برای سال جاری، مبلغ ۸۰ میلیارد تومانی تأمین اعتبار شده تا بتوانیم مشکلات پیش رو را برداریم. تاکنون ۳۵ درصد از عملیات اجرایی این سد مخزنی انجام شده و امید داریم در آینده نزدیک مابقی اجرای پروژه نیز رفع شود و سرعت بگیرد.

بدین ترتیب مشخص می‌شود، وزیر نیرو و سایر متولیان منابع آب کشور بنا دارند بدون توجه کافی و اطمینان بخش به مسأله خسارات‌ زیست محیطی محل دفن زباله شهر آمل، عملیات احداث این سد را نهایی کنند؛ آن هم در شرایطی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، این محل دفن زباله همچنان پذیرای صد‌ها تن زباله در روز است.

البته بیش از این خبر‌هایی از سوی مسئولان سازمان محیط زیست استان مازندران و شهرستان آمل مبنی بر تلاش برای تغییر محل دفن زباله مذکور مطرح شد که این تلاش‌ها هنوز آنچنان که باید و شاید به سرانجام مشخصی نرسیده است. برای مثال سال گذشته بهمن صادق نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل با بیان اینکه نفوذ شیرابه‌های ناشی از زباله به آب رودخانه هراز و زمین‌های کشاورزی اطراف خسارات جبران ناپذیری وارد کرده، گفت: پساب ناشی از انباشت زباله و تخلیه فاضلاب در سال‌های اخیر تا عمق ۱۵۰ متری زمین نفوذ کرده و شیرابه‌های آن هم اکنون به سمت رودخانه هراز و بستر سد در حرکت است.

وی از همکاری اداره اوقاف و واگذاری حدود ۱۵ هکتار زمین در منطقه پساکش در کوهستان‌های مسیر جاده هراز به عنوان مکان جدید ساماندهی زباله‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: جمع آوری زباله از محل سابق دپوی زباله این شهرستان در محل عمارت، ضروری بوده و این اداره برای پاسخگویی به مطالبه عمومی شهروندان این شهرستان موضوع را تا نتیجه نهایی آن پیگیری خواهد کرد.

با اینکه تلاش‌هایی در سال گذشته برای تغییر محل دفن زباله آمل و در نتیجه از بین بردن تهدید‌های متوجه سد آغاز شده، چند نکته مهم در این باره قابل طرح است؛ نخست اینکه این تغییر محل دفن زباله هنوز نهایی نشده و همچنان گزارش‌هایی مبنی بر دفن زباله در محل قدیمی مطرح می‌شود.

دوم آنکه حتی در صورت تغییر محل دفن زباله، با توجه به نفوذ شیرابه‌های زباله در عمق زمین و پایداری زیان‌های بهداشتی آن، تضمینی بر آلوده نشدن آب سد هراز حتی در صورت تغییر محل دفن زباله، وجود ندارد.

سوم اینکه در سخنان وزیر نیرو که اهتمام ویژه‌ای بر احداث دارد نیز اشاره صریح و شفافی به این مسأله نشد و نگرانی‌های زیست محیطی سد مورد توجه قرار نگرفت.

با این تفاسیر می‌توان گفت، نگرانی‌های متوجه سد هراز به ویژه در بعد زیست محیطی همچنان پابرجاست و این سد را به بلایی برای جان صد‌ها هزار شهروند مازندرانی بدل کرده است؛ اتفاقی نگران کننده که انتظار می‌رود پیش از هر گونه اقدام مؤثر برای نهایی کردن سد، به آن توجه و تضمین‌های کارشناسی و دقیقی در این باره به مردم ارائه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۳
این وزیر کسی است که در دورانی که معاون امور اب وزارت نیرو بود دهها سد ساخت و یا شروع کرد که بسیاری از انان با حداقل مطالعات و بدون پیوست زیست محیطی و الان معضل زیست محیطی کشور شده و هنوز عطش سد سازی ایشان تمام نشده خدا عاقبت این کشور را بخیر کند
پاسخ ها
ناصرخان
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
بعد از خوزستان نوبت مازرونه؟
سد سازی جز کاراهای خیلی بزرگ و برای چند سال میتونن خوب فاکتور سازی کنن. به خاطر همین هست که عطش سد سازی در دوره حاج آقا خاطره زیاد بود. درآمد نفتی ایران بالا بود و این پول ها به جای اینکه در یک بستر شفاف صرف ساخت زیر ساخت های اولیه کشور مثل جاده ها، فرودگاه ها، کنترل جمعیت، تجهیز مدارس و رسیدگی به نقاط محروم کشور شود سرف چند پروژه به درد نخور و شروع اشرافی گری شد. در همین دوره بود که بسیاری از کارگزارانی ها برای صد سال آینده جیب خود را حسابی پر کردن. ما با این همه نفت و گاز آخه چه نیازی به سد سازی داشتیم. با چند نیروگاه گازی یا گازوئئیلی میتونستیم برق کشور رو تامین کنیم.
پناه بر خدا




سد سازی در کشور دست بردن در کارخداست.










خدایا مسئوولان با ما چه ها که نکردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
جان؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
البته سدسازی در ایران دست بردن در کار خداست همون طور که شما گفتی.تو کشورایی که مثل آدم رفتار می کنند، سدسازی در راستای علم خداست
ان از سد گتوند که با اشتباهات بزرگ که بیشتر بوی خیانت ملی می دهد باعث شده تا اب کارون ۸ برابر دریا شورتر شود و هزاران هکتار از بهترین زمینهای حاصلخیز خوزستان نابود و شوره زار گردد .
واقعا پس از ۴۰ سال دیگر نمی توان به اینکارها اسم اشتباهات گذاشت بلکه خیانت است و مسببان باید اعدام شوند .
خیلی چیرها الان بلای جان مازندرانی ها شده است، از زمان افتتاح سد لفور تا کنون منطقه سوادکوه به یک منطقه شرجی تبدیل شده است در حالی که پیش از این خنک تر ا ز مناطق دیگر مازندران بود
چرا کسانی که چنین سدهایی رو طراحی کردند محاکمه نمیشن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
چون جزو مافیای قدرتند
سد خوزستان و فاجعه معدن نمک
سد فارس و فاجعه زیر اب بردن تاریخ کهن ایران
و حالا .....
کاش ما به جای 120 میلیون نفر جمعیت کنونی مثل 40 سال پیش 20 میلیون نفر جمعیت داشتیم. بدبختیش اینه که در این کشور بالای 70 درصد مردم در فقر و فلاکت هستن و همیشه به خاطر شرایطی که دارن مینالن و زمین و زمان رو مقصر میدونن. در حالی که به نظر من مشکل از خودشونه. آدمی که آینده شغلی درستی نداره و وضع مالیش خرابه و حقوقش کفاف زندگی خودش رو هم نمیده با چه هدفی زاد و ولد میکنه. ما تا نریم به سمت کنترل جمعیت مشکلات کشور حل نمیشه. ما نباید از این مسئولین انتظاری داشته باشیم.
چرا خب پولش رو نمیدند به این بی کفایتها تا به کشور اسیب نرسونند؟الان جای این مسخره بازیها راحت می تونند انرژی پاک یا همون پنل خورشیدی کار بزارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
سیر میشن ؟
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
چون منافع سد ساز تامین.میشود ب
مشاور طرح باید ضمانت بدهد که اگر مشکل زیست محیطی پس از ابگیری پیش امد هزینه رفع انرا و متضررین را پرداخت نماید بگذارید یکبار شده
مگه تو کشور ما کار کارشناسی هم میشه؟؟؟؟؟؟؟
با این خبرهایی که شما در مورد سدها منتشر میکنین وهیچ خبر مثبتی درآن مشاهده نمیشود یا شما بیش از اندازه فرافکنی میکنید تا ذهنیت مردم را نسبت به حکومت ایران تغییر دهید ویا واقعا حکومتی درراس کار است که هیچ کار ی که خروجی مثبتی درآن باشد در این کشور انجام نداده است.
عیب کلی در این مملکت این ایت که هرکسی که میآید سرکار گذشته ها قبول ندارند ومیگوین که همه کارها اشتبا بوده
مافیای سد سازی!
اون از گتوند که کارخانه ی شورابه سازیه و اینم از سد آمل که قراره کارخانه فاضلاب سازی باشه
مردم آمل نباید دست روی دست بذارن تا این فاجعه براشون اتفاق بیوفته
باسلام و احترام
سد....مازندران.................دریاچه خزر.....................
این دیگر بی تدبیری نیست.......................تدبیری است برای نابودی ایران
تونی که تواین پروژه ها است توهیچی نیست
همه هم کارشناس میشن اگه این چهار تا سدم نبود که الان مخصوصا تهرانی ها تلف شده بودن از بی آبی الکی جو ندین چیزی که آگاهی ندارین
جالب است که بعد از آبرو ریزی های مربوط به سد سازی در دوه دهه گذشته در ایران هنوز هم مسئولین دنبال سد سازی هستند! بابا تموم شد اون دوران که سد سازی نشانه توسعه بود....
تراژدی سد گوتوند را تکرار نکنید
پس گتوند دوم در راه است.
با اينكار ميشه صددرصد مطمئن شد كه فاجعه سد گتوند اشتباه نبود بلكه سدسازي شده منبعي از بودجه واسه يك عده نورچشمي
کی باید جلوگیری کنه؟
نماینان مازندران مردن؟؟؟؟؟؟
هر دم از این باغ بری می رسد!!!!!
به گتوند و ناداني 2 خوش آمديد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار