بازدید 9566
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «تحلیل رویترز از آینده بهای نفت با ادامه سیاست‌های تحریمی آمریکا» تا «کمپین‌های مردمی در ترکیه برای حمایت از لیر»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۲۴۰۴ واحدی شاخص کل بورس تهران، افت سهام بانک‌های آمریکا و اروپا با گسترش نگرانی‌های ترکیه، افزایش قیمت نفت با کاهش تولید عربستان در ماه جولای، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه جولای تقریباً نصف شد، ترکیه خرید آیفون و دیگر محصولات الکترونیکی آمریکایی را تحریم می‌کند و محدودیت تردد بی‌ام‌و در کره جنوبی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳ 15 August 2018

از «تحلیل رویترز از آینده بهای نفت با ادامه سیاست های تحریمی آمریکا» تا «کمپین‌های مردمی در ترکیه برای حمایت از لیر»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۲۴۰۴ واحدی شاخص کل بورس تهران، افت سهام بانک‌های آمریکا و اروپا با گسترش نگرانی‌های ترکیه، افزایش قیمت نفت با کاهش تولید عربستان در ماه جولای، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه جولای تقریباً نصف شد، ترکیه خرید آیفون و دیگر محصولات الکترونیکی آمریکایی را تحریم می‌کند و محدودیت تردد بی‌ام‌و در کره جنوبی را در بر دارد.

رشد ۲۴۰۴ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش 2404 واحدی معادل 1.87 درصد به رقم 130 هزار و 927 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 705 واحدی معادل 1.87 درصد به رقم 38 هزار و 388 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 77 واحدی معادل 0.41 درصد، عدد 19 هزار و 91 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 54 واحدی معادل 0.41 درصد به رقم 13 هزار و 513 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2522 واحد افزایش معادل 1.84 درصد را رقم زد و به سطح 139 هزار و 621 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1909 واحد کاهش معادل 2.04 درصد به رقم 95 هزار و 704 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 4131 واحد افزایش معادل 1.59 درصد همراه بود و عدد 264 هزار و 345 واحد را به نمایش گذاشت.

از «تحلیل رویترز از بهای نفت در ماه های آتی با ادامه سیاست های تحریمی آمریکا» تا «»

افت سهام بانک‌های آمریکا و اروپا با گسترش نگرانی‌های ترکیه

با تعمیم تنش‌های ترکیه به بازارهای مالی جهان و کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، سهام بانکی آمریکا و اروپا برای سومین جلسه متوالی افت کرد. در جلسه اخیر معاملات وال‌استریت، بخش مالی اس‌اندپی۵۰۰ بیشترین افت را داشت که عمده علت آن سقوط سهام بانک‌های بزرگ آمریکا با گسترش تنش‌های ترکیه در بازارهای مالی جهان بود. شاخص بانکی اس‌اندپی ۰.۹ درصد افت کرد و ضرر خود در سه جلسه متوالی را به ۳ درصد رساند. بانک‌های آمریکایی‌ که بیشتر از همه در معرض آسیب‌پذیری از بحران ترکیه بودند با بیشترین سقوط سهام روبه رو شدند؛ گلدمن‌ساکز ۱ درصد، بانک نیویورک ملون ۱.۴ درصد و بانک آمریکا ۱.۹ درصد سقوط کردند. درحالی‌که به نظر می‌رسید بانک‌های آمریکا کمتر در معرض آسیب‌پذیری قرار داشته باشند، سرمایه‌گذاران نگران این بودند که بحران ترکیه به آن سوی مرزهای آن هم سرایت کند. این بانک‌ها خدمات تبادل ارز خارجی و صدور اوراق خزانه‌داری را برای ۱۰ موسسه مالی برتر ترکیه انجام می‌دادند.

از «تحلیل رویترز از آینده بهای نفت با ادامه سیاست های تحریمی آمریکا» تا «کمپین‌های مردمی در ترکیه برای حمایت از لیر»

در اروپا هم با وحشت سرمایه‌گذاران از سرایت مشکلات مالی ترکیه به منطقه یورو، شاخص سهام بانکی اروپا ۱.۶ درصد سقوط کرد. این شاخص که برای چهارمین جلسه متوالی سقوط می‌کند، به پایین‌ترین سطح امسال خود نزدیک شد. سهام بانک‌های بی‌بی‌وی‌ای اسپانیا، بانک آی‌ان‌جی آلمان و یونی‌کردیت ایتالیا که همگی شعبه‌هایی در ترکیه دارند، بیش از ۳ درصد سقوط کرد. سهام بانک بی‌ان‌پی پاریباس هم یک درصد از ارزش خود را از دست داد.

تحلیل رویترز از آینده بهای نفت با ادامه سیاست های تحریمی آمریکا

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه نوشت: کارشناسان برجسته حوزه انرژی معتقدند که قیمت نفت در ماه های آتی به سطح تاریخی خود باز خواهد گشت و احتمال دارد که قیمت هر بشکه نفت خام به 150 دلار برسد. رویترز در مصاحبه با کارشناسان ارشد اقتصادی درباره سیاست های تحریمی امریکا علیه کشورها از جمله ایران نوشت: «پیِر آندوراند» تاجر و مؤسس اداره سرمایه‌گذاری آندوراند می گوید که ظرفیت مازاد تولید نفت در کشورهای عضو اوپک به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. انتظار می‌رود با مشکلاتی جدی مواجه شویم. «ژان لوئیس لومی» مدیر ارشد مؤسسه مالی «وست بِک» انگلیس هم در این رابطه معتقد است: ارزیابی ما این است که تا ماه نوامبر بین 1.3 تا 1.4 میلیون بشکه از تولید نفت روزانه را از دست بدهیم. این ارزیابی بر مبنای آن است که آمریکا چند استثنای موقت هم برای تحریم‌های ایران در نظر بگیرد. «ویل اسمیت» دیگر کارشناس اقتصادی این مؤسسه هم با پیش‌بینی رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 150 دلار ظرف مدت 12 تا 18 ماه، گفت: احتمال می‌رود تولید نفت ونزوئلا هم که با بحران اقتصادی دست به گریبان است، به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برسد. وی افزود: احساس نمی‌کنیم که عموم سرمایه‌گذاران هنوز به این موضوع ورود کرده باشند و تنها برخی به تازگی توجه نشان داده‌اند و این مساله [افزایش شدید قیمت نفت] همه را شوکه خواهد کرد. به گزارش ایرنا، کارشناسان پیش از این هم درخصوص پیامدهای تحریم ایران بر بازار جهانی انرژی هشدار داده بودند.

افزایش بهای نفت با کاهش تولید عربستان در ماه جولای

روز سه شنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت در روز جاری کاهش تولید عربستان در ماه جولای و همچنین شروع دوباره دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران عنوان شده که هر دو موجب نگرانی از کاهش عرضه جهانی شده اند. با این حال، جنگ تجاری گسترده و احتمال کاهش رشد اقتصادی جهانی و در پی آن کاهش تقاضا موجب شده است که قیمت ها افزایش بسیار زیادی نداشته باشند. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز دوشنبه، ۵۰ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۳.۱۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۵ سنت افزایش، بشکه ای ۶۷.۶۳ دلار صورت گرفت.

از «تحلیل رویترز از آینده بهای نفت با ادامه سیاست های تحریمی آمریکا» تا «کمپین‌های مردمی در ترکیه برای حمایت از لیر»

عربستان سعودی به سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) گفت، این کشور در ماه جولای تولید خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و به ۱۰.۲۹ میلیون بشکه در روز رسانده بود. خود اوپک، که از منابع دست دوم استفاده می کند، در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرده بود، میزان تولید عربستان در ماه گذشته را اندکی بیشتر از سطح اعلام شدهٔ امروز تخمین زده بود و سطح تولید عربستان در ماه جولای را ۱۰.۳۹ میلیون بشکه در روز می دانست. اما هر دو آمار حاکی از آن است که عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین تولید کننده اوپک، قصد ندارد تجربهٔ اشباع بازار نفت که در چند سال گذشته موجب کاهش قیمت ها شده بود، مجدداً اتفاق بیفتد. بیارنه شیلدراپ، تحلیلگر کالای SEB گفت: ما فکر نمی کنیم که عربستان سعودی به دیدن قیمت نفت زیر بشکه ای ۷۰ دلار علاقه ای داشته باشد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه جولای تقریباً نصف شد

آمار منتشره گمرک کره جنوبی نشان می‌دهد، این کشور در ماه گذشته میلادی، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۴۳.۵ درصد کم‌تر نفت از ایران وارد کرده است. آن طور که آمار گمرک کره نشان می‌دهد، میزان صادرات نفت خام ایران به این کشور در ماه جولای، معادل ۷۸۸ هزار و ۶۵۱ تن یا ۵.۸ میلیون بشکه بوده است. کره جنوبی با داشتن اقتصادی شکوفا، عطشی زیاد برای نفت دارد و پنجمین خریدار نفت خام دنیاست؛ کره‌ای‌ها در ماه جولای ۱۲.۴ میلیون تن نفت وارد کرده‌اند که با احتساب آمار منتشر گمرک این کشور، سهم ایران از این بازار، فقط ۶.۳ درصد بوده است. کره جنوبی بعد از چین و هند، سومین خریدار نفت ایران است؛ این سه کشور در کنار ژاپن، ۶۵ درصد از نفت صادراتی ایران را می‌خرند. آمریکا که اواسط مرداد دور اول تحریم‌های برجامی ایران را بازگرداند، از اواسط آبان ماه، نفت و بانک مرکزی ایران را هم تحریم می‌کند. واشنگتن برای توقف خرید نفت ایران، به متحدانش فشار می‌آورد. به نقل از مهر، کره جنوبی پیش از این گفته بود که برای گرفتن معافیت‌های موردی از دولت آمریکا، با واشنگتن مذاکره می‌کند ولی دولت ترامپ با شفافیت گفته که به کسی معافیت نمی‌دهد.

ترکیه خرید آیفون و دیگر محصولات الکترونیکی آمریکایی را تحریم می‌کند

اردوغان روز سه شنبه در آنکارا گفت: حمله ای اقتصادی علیه ترکیه وجود دارد. قبلا چنین چیزهایی به صورت مخفی انجام شده بود و اکنون برای ما آشکار است. ما می توانیم به دو صورت واکنش نشان دهیم: به صورت اقتصادی و سیاسی. رئیس جمهور ترکیه افزود: "وزارت امور مالی و خزانه داری ما روز و شب در حال کار کردن هستند ... ما کالاهای الکترونیکی را از ایالات متحده تحریم خواهیم کرد. آنها آیفون دارند، اما از سوی دیگر سامسونگ وجود دارد. ما برند داخلی مان Venus Vestel را داریم، ما از آن استفاده خواهیم کرد." قیمت سهام تولید کننده الکترونیک ترکیه Vestel به شدت بعد از این گفته ها افزایش یافت.

محدودیت تردد بی‌ام‌و در کره جنوبی

وزارت ترابری کره‌جنوبی اعلام کرده‌ است که ورود حدود ۲۰ هزار خودرو بی‌ام‌‌و را به خیابان‌های این کشور ممنوع می‌کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که نگرانی‌ها در میان مردم کره جنوبی به‌دلیل احتمال حریق در موتور خودرو‌های بی‌ام‌و افزایش یافته‌است. به نقل از دنیای اقتصاد، از ماه ژانویه تا جولای سال‌جاری موتور ۲۷ خودرو دچار حریق شده است. در پی این حوادث نماینده شرکت بی‌ام‌و در کره‌جنوبی از مردم این کشور عذرخواهی کرد و ۱۰۶ هزار خودروی دیزلی خود را فراخواند.بنابر اعلام بیانیه وزارت ترابری کره جنوبی این تصمیم درمورد ۲۰ هزار خودرویی که بخشی از خودروهای فراخوانده شده هستند خواهد بود اما باید یک بار دیگر آزمایش‌های ایمنی را با موفقیت بگذرانند. کیم‌هیون می‌ وزیر ترابری این کشور در یک نشست خبری گفت: من از مالکان خودرو‌های بی‌ام‌و که مورد فراخوان قرار می‌گیرند می‌خواهم که به طور فعالانه‌ای با ما همکاری کنند تا از وقوع حوادث جدی‌تر جلوگیری شود.

بازار اوراق مسکن؛ تداوم رشد تقاضای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۷۶۷ تومان معامله شدند. با تشدید نوسانات بازارهای موازی، ارز و سکه شاهد حرکت بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار مسکن به سمت بازارهای موازی بودیم. موضوعی که افت ۲۲ درصدی و ۹ درصدی ماهانه حجم معاملات را در خرداد و تیر رقم زد. با وجود این، در بازار اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای تابستان تا ۲۲ مرداد شاهد رشد ۲/ ۲۳ درصدی حجم معاملات «تسه»ها نسبت به دوره مشابه سال گذشته بودیم. اما تقویت سمت عرضه اوراق و قرار داشتن میانگین «تسه»ها در سطح ۶۷ هزار و ۶۰۰ تومان در سال جاری، نسبت به ۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان در بازه مشابه سال گذشته، رشد تنها ۵/ ۸ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها را رقم زده است؛ امری که سیگنالی برای تداوم رشد تقاضای مصرفی مسکن می‌تواند باشد.

الزام شرکت‌های هواپیمایی به عرضه بلیت ریالی

سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره تغییرات نرخ بلیت هواپیما در روزهای اخیر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری هیچ گونه نرخ تکلیفی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ نکرده است؛ آنچه مطرح بوده به خاطر نوسانات ارزی و این مسأله که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، قیمت بلیت تحت تأثیر قرار گرفته است. درباره تغییرات نرخ بلیت هواپیما در روزهای اخیر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری هیچ گونه نرخ تکلیفی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ نکرده است؛ آنچه مطرح بوده  است که به خاطر نواسانات ارزی و این که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، قیمت بلیت تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی افزود: برای رفع این مشکل راهکارهایی را ارائه کرده‌ایم، ابتدا قرار بود که بنا به بخش‌نامه بانک مرکزی، تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی از طریق سامانه سنا صورت ‌گیرد شرکت‌های هواپیمایی با کار کارشناسی اعلام کردند نرخ اعلام شده سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود، سازمان هواپیمایی کشوری طبق وظیفه خود با مقامات ذی‌ربط جلسه گذاشت و به بانک مرکزی اعلام شد که ارز به شرکت های هواپیمایی از طریق سامانه نیما به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص داده شود. این مقام مسئول‌ ‌در مورد نظارت‌های سازمان هواپیمایی کشوری بر بازار هوانوردی گفت: نظارت سازمان هواپیمایی کشوری نظارت گسترده‌ای است و در همه بخش‌های صنعت هوانوردی جاری است؛ در خصوص نرخ هواپیما دو نوع نظارت وجود دارد، یکی از طریق بازرسی‌های هواپیمایی کشوری است و دیگری از طریق گزارشات. وی ادامه داد: اعلام کرده‌ایم که شرکت‌های هواپیمایی باید بر نحوه توزیع بلیت‌های خود نظارت داشته باشند، ملاک نرخ بلیت، کلاس نرخی است که شرکت‌های هواپیمایی در سایت خود اعلام می‌کنند، این وظیفه شرکت‌های هواپیمایی است که نرخ خود را اعلام کنند، خریداران و توزیع‌کنندگان بلیت باید بر اساس آن نرخ عمل کنند.

کمپین‌های مردمی در ترکیه برای حمایت از لیر

همراه با دعوت اردوغان از مردم ترکیه مبنی بر فروش دلارها و طلاهای خود برای افزایش قدرت پول ملی کشور، استان‌های مختلف این کشور شاهد فعالیت مردمی در این راستاست. استان‌های ترکیه شاهد مردمی است که برای فروش دلار و خرید لیر در صف‌ها ایستاده‌اند و فروشنده‌ها و راننده‌هایی که هر یک به نحوی به دعوت اردوغان، برای حفظ ارزش پول ملیشان در تکاپو هستند. بنا بر اعلام خبرگزاری آناتولی، در استان «ادیامان» در جنوب شرق ترکیه، «ارکان تورک اغلو» کباب‌فروش است و بر روی شیشه مغازه خود نوشته است به هر فردی که اقدام به تبدیل دلار به لیر کند، یک وعده مجانی کباب می‌دهد. آناتولی همچنین با یک گروه دانشجو گفت‌و‌گو کرده است که هرکدام 100 دلار خود را به لیر تبدیل کرده‌اند. آن‌ها به خبرنگار آناتولی گفته‌اند که اگر هر دلار به 100 لیر هم برسد، باز هم در کنار ترکیه و اردوغان خواهند ایستاد.

در استان «دنیزلی» در غرب ترکیه، جمعی از رانندگان مینی‌بوس، از کسانی که دلار خود را به لیر تبدیل کرده و رسید آن را در اختیار دارند، کرایه نمی‌گیرند. بنا بر این گزارش، در استان «ارزنجان» در شرق ترکیه نیز یک شهروند ترک در فروشگاه تلفن همراه خود، به افرادی که دلار خود را به لیر تبدیل کرده و رسید آن را در اختیار دارند، هندزفری، باتری موبایل و دیگر لوازم گوشی تلفن همراه به صورت مجانی می‌دهد. به نقل از فارس، در استان‌های دوزجه، قیسری و بورصه نیز کمپین‌های مشابهی از سوی نانواها، میوه‌فروش‌ها و آرایشگرها شکل گرفته و به کسانی که دلار خود را فروخته و لیر خریده‌اند خدمات و کالای رایگان ارائه می‌دهند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴
درود بر مردم ترکیه . به شدت دارن از پول ملیشون حمایت میکنن . در روزهای اینده متتظر افزایش قیمت لیر باشید
کاری که بر عکس ایران شد . مردم با سقوط لیر نرفتن صف دلار و صف ایفون و سکه
اصلا تو ترکیه این چیزها اهمیت نداره
ترکیه دیگه به حدی رسیده که میخواد خودش رو به عنوان یه سیستم اقتصادی نو ظهور به رخ جهانیان بکشه
این کشور در بیشتر زمینه ها از جمله صنعت کشاورزی و امنیت غذایی - تولید پوشاک و نساجی- لوازم الکترونیک و خانگی - صنعت توریسم و گردشگری - صنعت ساخت و ساز و مسکن - سیستم بانکداری و جذب سرمایه های خارجی و... جزو بهترینها تو دنیاست .
هدف ترکیه قد علم کردن در برابر قدرت های بزرگ اقتصادی دنیا مثل المان و امریکا و ایتالیا و .... هستش
کاری که دقیقا انگلیس با اتحادیه اروپا کرد . اوایل خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا قیمت پوند به شدت سقوط کرد ولی بعد از مدت کوتاهی در صدر با ارزشترین ارزهای دنیا قرار گرفت
ترکیه در حال حاضر به اون حد رسیده که با توجه به خود کفایی اقتصادی داخلی که به دست اورده دیگه زیر سایه قدرتهای بزرگ اقتصادی از جمله امریکا و دلار نباشه و بتونه خودش رو به عنوان یه اقتصاد نوظهور و ابرقدرت به رخ جهانیان بکشه

مسلما ترکیه امروز از حد تحریم های یکجانبه امریکا عبور کرده .
به احتمال قوی قیمت لیر در روزهای اینده با افزایش رو برو خواهد شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
.اینا تجربه ندارن، فکر میکنند این کارشون تاثیر داره
دو روز دیگه که بفهمن مشکل از دولت خودشونه دیگه از این کارا نمیکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
اونا به دولتشون اعتماد دارند ، من که نمیتونم به این دولت اعتماد کنم ، هر حرفی زدند دروغ از آب در اومده
رابطه منطقی دولت و ملت این ویژگی را دارد. ما در ایران این رابطه را کور کردیم.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی