بازدید 6242

همتی بسته جدید ارزی را امشب رونمایی می‎کند

امشب اولین گفت وگوی رئیس کل بانک مرکزی بعد از رفتن او به برج میرداماد است. همتی قبلاً گفته بود: این روزها خیلی از فعالان حوزه رسانه که بابت همراهی خوب آنها در تنویر افکار عمومی در ماهها و سال های گذشته قدردان هستم، این سوال را مطرح می کنند که چرا همتی ارتباط خود با رسانه ها را قطع کرده است و توضیحی در مورد مسائل ارزی، پولی و اقتصادی نمی‌دهد؟
کد خبر: ۸۲۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱ 05 August 2018

رئیس کل بانک مرکزی برای رونمایی بسته جدید ارزی دولت امشب به تلویزیون می رود.

به گزارش تسنیم،‌ قرار است عبدالناصر همتی امشب با حضور در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در ساعت 22 و 45 دقیقه بسته جدید ارزی دولت را رونمایی و جزییات آن را اعلام کند.

همتی بسته جدید ارزی را امشب رونمایی می‎کند

امشب اولین گفت وگوی رئیس کل بانک مرکزی بعد از رفتن او به برج میرداماد است. همتی قبلاً گفته بود: این روزها خیلی از فعالان حوزه رسانه که بابت همراهی خوب آنها در تنویر افکار عمومی در ماهها و سال های گذشته قدردان هستم، این سوال را مطرح می کنند که چرا همتی ارتباط خود با رسانه ها را قطع کرده است و توضیحی در مورد مسائل ارزی، پولی و اقتصادی نمی‌دهد؟

وی در پاسخ به این موضوع نوشته است: اول اینکه از روزی که مسوولیت گرفته ام به همراه صاحبنظران، کارشناسان و سایر مسئولین اقتصادی تمام وقت درگیر بررسی راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی ارزی و یافتن بهترین راه با کمترین آثار منفی هستیم و نتیجه حاصله را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: دوم اینکه هرچند مسئولین بانک مرکزی در تمام کشورها بیشتر عمل می‌کنند و بندرت سخن می‌گویند، ولی با توجه به شرایط خاص کشورمان حتما در حد ضرورت مصاحبه و توضیحات لازم را ارائه خواهم داد.

یادآور می شود، معاون اول رئیس جمهور  روز گذشته گفته بود یکی از موضوعات جلسه شورای عالی اقتصادی، سیاست‌هایی بود که بانک مرکزی برای بخش ارز کشور پیش‌بینی کرده که کلیات آن مورد تأیید قرار گرفت و روز دوشنبه رونمایی می‌شود.

از زمانی که رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد و عبدالناصر همتی به برج میرداماد رفت مردم و بازاری ها منتظر برنامه های رئیس کل جدید برای مدیریت بازار ارز بودند و البته هنوز هم هستند.

همتی گفته که از روزی که در بانک مرکزی مسئولیت گرفته شبانه روز تلاش می کند تا بهترین تصمیم و برنامه ارزی را مهیا کند.

او قبلاً و در روز معارفه خود در بانک مرکزی هم گفته بود که برنامه های ارزی خود را اماده کرده و به رئیس جمهور داده و منتظر تایید اقای روحانی است.

برهمین اساس، هم برنامه های رئیس کل جدید بانک مرکزی با چکش کاری هایی در دولت همراه شد و بناست امشب بعنوان بسته جدید ارزی رونمایی شود.

از بسته جدید ارزی خبرهای مختلفی بیرون آمده است که البته هیچ کدام هنوز تایید رسمی نشده است؛ یکی از موضوعات مهم که قاعدتاً در بسته جدید ارزی است، آغاز به کار بازار دوم ارز به شکلی متفاوت با بازار فعلی است.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قبلاً گفته بود که همتی با تقویت بازار ثانویه موافقت کرده بنابراین بازار ثانویه باید بعد از رونمایی بسته جدید، به شکلی متفاوت و کاملتر از شرایط کنونی به فعالیت خود ادامه دهد.

گفته می شود خرید و فروش دلار و بازگشایی صرافی ها نیز در این بسته دیده شده است و عملاً عنوان قاچاق و عملیات مجرمانه از این بخش برداشته خواهد شد.

فعالان بازار پیش بینی می کنند در صورتی که خرید و فروش دلار آزاد شود، علاوه بر دلارهای صادرکنندگان، حجم زیادی از دلارهای خانگی نیز روانه بازار شود. و همین امر به کاهش قیمت ارز در بازار کمک می کند.

یکی از خبرهای تایید نشده از بسته جدید ارزی دولت این است که ارز دولتی از 4400 تومان فعلی به 8500 تومان افزایش پیدا می کند.

این احتمال موجب شده تا برخی از صرافی ها بگویند که دلار در بازار غیررسمی هم با تصمیم دولت، کاهش پیدا کند و به رقمی نزدیک 8500 تومان برسد.

برهمین اساس، مردم و بازاری ها تصور می کنند که قرار است نرخ دلار در بازار غیررسمی به 8500 تومان برسد از همین رو از خرید و فروش ارز دست برداشته و در انتظار کاهش قیمت ها و البته اعلام جزئیات بسته جدید ارزی هستند.

امروز اما خبری به نقل از رئیس مجلس از سوی یکی از نماینده های مجلس در محافل خبری مطرح شد مبنی براینکه دولت تصمیم گرفته در بسته جدید ارزی به رانت ارز مسافرتی پایان دهد.

این خبر موجب شد تا بازار هم فوراً واکنش نشان دهد و موید آنهم این که قیمت دلار در شهرهای مرزی هرات، سلیمانیه و مشهد به زیر 10 هزار تومان رفت و قیمت طلا نیز کاهش یافته است.

بازار ارز و سکه و البته مردم منتظر هستند تا سریعتر دوشنبه شود و از بسته جدید ارزی باخبر شوند چراکه ادامه مسیر قیمتی در این بخش منوط به تصمیم های تازه دولت در حوزه ارزی است.

بعید به نظر می رسد دولت اشتباه های قبلی را در بسته جدید ارزی هم تکرار کند و این امیدواری در مردم ایجاد شده که دولت بعد از اشتباه قبلی خود در تدوین سیاست غلط ارزی، راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی تدوین کند.

هر چند کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر تعللی در تشکیل بازار دوم دلار نبود و این بازار در کنار لار 4200 تومانی از همان ابتدا تشکیل می شد امکان حرکت دلار به بالای 7000 تومان نبود اما بلاتکلیفی بازار غیررسمی و عمق بسیار کم آن در کنار هدررفت میلیارد ها دلار از منابع ملی با دلار 4200 تومان باعث فرار نرخ به بالای 10 هزار تومان شد.

این متن به نقل از یک اقتصاددان در فضای مجازی دست به دست می شود که چرا بوراکراسی دولت در اتخاذ تصمیم های غلط اقتصادی سرعت عمل بالایی دارد اما در تصحیح خطا بسیار کند است؟ و حتی تصمیم اتخاذ شده را با چند هفته تاخیر نهایی می کند؟ دولت تصمیم اشتباه را شبانه اعلام کرد ولی برای اعلام تصمیم صحیح مدام امروز و فردا می کند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان