بازدید 8881
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «۵ مقصد عمده صادرات کالای ایرانی در بهار ۹۷» تا «عبور ۱۶ خودرو از فیلتر استاندارد»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته، تداوم افت سهام‌های آسیایی، نسخه‌ای جدید از تخلف در بازار لوازم‌خانگی، افزایش قیمت نفت با وقفه در تزریق نفت کانادا به آمریکا، چین حذف دلار را آغاز کرد، کاهش نرخ سکه تمام طرح قدیم به کانال ۲،۶۰۰،۰۰۰ تومانی، احتمال افت قیمت طلا تا ۱۲۳۸ دلار وجود دارد، کمک ۱۵.۷۷ میلیارد دلاری بی ام و ترامپ را خجالت زده کرد و حرکت اوراق در کانال ۶۸ هزار تومان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 05 July 2018

از «۵ مقصد عمده صادرات کالای ایرانی در بهار ۹۷» تا «عبور ۱۶ خودرو از فیلتر استاندارد»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته، تداوم افت سهام‌های آسیایی، نسخه‌ای جدید از تخلف در بازار لوازم‌خانگی، افزایش قیمت نفت با وقفه در تزریق نفت کانادا به آمریکا، چین حذف دلار را آغاز کرد، کاهش نرخ سکه تمام طرح قدیم به کانال ۲،۶۰۰،۰۰۰ تومانی، احتمال افت قیمت طلا تا ۱۲۳۸ دلار وجود دارد، کمک ۱۵.۷۷ میلیارد دلاری بی ام و ترامپ را خجالت زده کرد و حرکت اوراق در کانال ۶۸ هزار تومان را در بر دارد.

تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش 143 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 112 هزار و 490 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در پنجمین روز کاری هفته، شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 43 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 34 هزار و 145 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 25 واحدی معادل 0.14 درصد، عدد 18 هزار و 705 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 18 واحدی معادل 0.14 درصد به رقم 13 هزار و 475 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 19 واحد کاهش معادل 0.02 درصد را رقم زد و به سطح 123 هزار و 282 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 115 واحد افزایش معادل 0.14 درصد به رقم 82 هزار و 608 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 236 واحد افزایش معادل 0.11 درصد همراه بود و عدد 225 هزار و 189 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 137 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشت.

از «» تا «»

زیر سایه جنگ تجاری؛ تداوم افت سهام‌های آسیایی

روز چهارشنبه، با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل آخر هفته آمریکا برای وضع تعرفه بر ۳۴ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی، چشم‌انداز جنگ تجاری پررنگ‌تر شد و سهام آسیایی دچار لغزش شد. این درحالی صورت گرفت که با مداخله بانک مرکزی چین برای آرام کردن سرمایه‌گذاران، نرخ یوآن تثبیت شد. گسترده‌تردین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی یک روز پس از این‌که تا پایین‌ترین سطح ۹ ماهه خود سقوط کرد، ۰.۲ درصد دیگر هم پایین آمد. نیکی۲۲۵ ژاپن امروز ۰.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. سهام بازار سرزمین اصلی چین افت کرد و شاخص سی‌اس‌آس۳۰۰ هم ۰.۸۵ درصد پایین آمد. اس‌اندپی۵۰۰ افتی ۰.۴ درصدی را تجربه کرد و کامپوزیت نزدک ۰.۸۶ درصد از ارزش خود را از دست داد. سهام فیسبوک با انتشار گزارشی از انجام تحقیقات جدید در مورد استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران، ۲.۳ درصد سقوط کرد، درحالی‌که شرکت تسلا با تردیدهای به وجود آمده در مورد پایداری روند تولید سدان‌های مدل۳، با سقوط سنگین ۷.۲ درصدی روبه رو شد.

پنج مقصد عمده صادرات کالای ایرانی در بهار ۹۷

براساس آمار تجارت خارجی کشور، در بهار امسال، پنج کشور عمده صادراتی مشخص شد. بر این اساس، چین اولین مقصد کالاهای صادراتی بوده که عمدتا محصولات پتروشیمی و مواد خام به این کشور می‌رود و در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر 2 میلیارد و 245 میلیون دلار صادرات وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش 6 درصد رشد نشان می‌دهد. رتبه دوم را کشور امارات دارد و 2 میلیارد و 123 میلیون دلار صادرات کالا وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 43.57 درصد به لحاظ ارزش رشد دارد. عراق به عنوان سومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی شناخته می‌شود که در سه ماهه سال جاری بیش از 3 میلیون و 456 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 769 میلیون دلار بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد یافته است. دیگر همسایه ما یعنی افغانستان چهارمین مقصد کالاهای صادراتی بوده که بالغ بر 788 میلیون دلار ارزش آن است و نسبت به سه ماه نخست سال 96، 21.95 درصد به لحاظ ارزش دلاری افزایش دارد. پس از آن، پنجمین کشور جمهوری کره بوده که صادرات ما به آن با کاهش 15 درصدی به لحاظ ارزش روبه‌رو بوده است، بالغ بر 748 میلیون دلار کالا به کره صادر شد. به نقل از فارس، در مجموع جمع کل صادرات کالا که در سه ماهه نخست سال جاری 11 میلیارد و 618 میلیون دلار بوده که نسبت به همین مدت در سال 96 به لحاظ دلاری 15.58 درصد افزایش نشان می‌دهد. 

نسخه‌ای جدید از تخلف در بازار لوازم‌خانگی؛ پس از گرانفروشی، نوبت نفروختن است!

طبق بررسی‌های میدانی از بازار، نه تنها افزایش غیرقانونی قیمت لوازم‌خانگی خارجی همچنان برجاست، بلکه قیمت‌ها با نوسان بیشتر همراه شده‌اند و یک نوع کالا با مدل مشخص از سوی مغازه‌ها با نرخ های متفاوت فروخته می‌شود و این تفاوت قیمت از مغازه تا نمایندگی‌های فروش برندها بسیار چشمگیر و قابل تأمل است، چون به طور نمونه یک مدل یخچال در یک برند با تفاوت سه تا چهار میلیون تومانی از مغازه تا نمایندگی به فروش می‌رسد! یعنی یخچالی که قیمت مشخص شده آن از سوی شرکت ۹ میلیون تومان تعیین شده و در نمایندگی های مربوطه به این نرخ فروخته می‌شود در مغازه‌ها کمتر از ۱۲ میلیون تومان عرضه نمی‌شود که به معنای تفاوت بیش از ۲۵ درصدی قیمت است، حال آنکه معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با ایسنا، مدعی شده که "اکثر واحدها قیمت‌هایشان را اصلاح کرده و قیمت‌ کالاها را مطابق ۹.۶ درصد نرخ تورم افزایش داده‌اند و طبق بررسی‌های صورت گرفته از بازار فقط دو واحد نسبت به کاهش قیمت‌ اقدام نکرده‌اند که پرونده تخلف‌شان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است". البته پیش از این هم این انتقاد به این سازمان وارد بود که طی ماه‌های اخیر فقط به اعلام غیرقانونی بودن افزایش قیمت‌ها و ابلاغ اطلاعیه در این راستا بسنده کرده است. اما مشکل تازه‌ای که در رصد بازار لوازم خانگی مشاهده شده، این است که اکثر فروشندگان از فروش کالا خودداری می‌کنند و حتی حاضر به اعلام قیمت به مشتری نیستند و می‌گویند "تا در تعیین قیمت به نتیجه قابل قبولی نرسیم کالایی عرضه نمی‌کنیم". 

افزایش بهای نفت با وقفه در تزریق نفت کانادا به آمریکا

روز چهارشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۶ سنت افزایش یافت و ۷۷.۸۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۴۶ سنتی، بشکه ای ۷۴.۶۰ دلار صورت گرفت. دلیل افزایش قیمت نفت در این روز، اعلام گزارشی مبنی بر کاهش موجودی نفت آمریکا عنوان شده است. این کاهش موجودی به خاطر توقف عرضه نفت سینکرود کانادا، به عنوان یکی از تامین کننده های نفت آمریکا، است. این در حالی است که روز سه شنبه قیمت نفت سبک آمریکا با رسیدن به قیمت ۷۵.۲۷ دلار به ازای هر بشکه، به بالاترین نرخ خود در سه سال و نیم گذشته، یعنی از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ رسیده بود. پیش بینی می شود که در روز چهارشنبه به خاطر تعطیلی روز استقلال ایالات متحده، معاملات نفتی به صورت محدود انجام شود.

چین در پاسخ به آمریکا: جواب سیلی، سیلی است!

طبق گزارش رویترز، پکن برای مقابله با اقدام آمریکا، تعرفه های متقابلی را برای محصولات آمریکایی در نظر گرفته است. این تعرفه ها درست در همان روزی معرفی خواهد شد که واشنگتن تعرفه هایی را بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش 34 میلیارد دلار، اعمال می کند. به نقل از Russia Today، یکی از منابع مطلع در پکن به خبرگزاری رویترز گفته است: ”اقدامات ما درست برابر با اقدامات آمریکایی هاست و این به این معناست که اگر آن ها از ششم جولای شروع کنند، ما نیز از ششم جولای شروع خواهیم کرد... زمان اعمال تمام تصمیمات سیاسی از نیم شب شروع می شود.” در ۱۵ ژوئن، دولت ترامپ اعلام کرد از ششم جولای، ۲۵ درصد بر تعرفه واردات ۸۱۸ قلم از کالاهای وارداتی چینی که ارزشی معادل ۳۴ میلیارد دلار دارد، خواهد افزود.

چین حذف دلار را آغاز کرد

معاون و مدیر بخش قانون‌گذاری ارزهای خارجی بانک مرکزی چین اعلام کرد: چین مطمئن است که می تواند یوآن را تثبیت کرده و ارزش آن را در سطحی منطقی نگه دارد. گزارش های حاکی از آن است که بانک‌های دولتی چین از طرف بانک مرکزی این کشور در حال خرید دلار از مردم و مبادله آنها با یوان در بازارهای جهانی هستند به طور کلی وقتی بانک‌های مرکزی بخواهند ارزش پول ملی را تقویت کنند اقدام به خرید آن می‌کنند. بانک‌های مرکزی از طریق حفظ قدرت خرید ارزهای داخلی شهروندان، کشورهای خود را از افزایش قیمت مصرف کننده کالاها و ریسک تورمی دور می‌کند. چین همچنین اخیرا مبادله آتی نفت را به یوان که اقدامی برای به چالش کشیدن سلطه دلار بر بازار نفت محسوب می‌شود را آغاز کرده است. 

بازار سنگ آهن در چه حال است؟

آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۶۳.۷۵دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است. قیمت نسبت به جمعه اخیر کمتر از یک دلار افت داشت و قیمت قرارداد سواپ آگوست نیز ۷۰ سنت ارزان تر شده ۶۴ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است. کاهش خریدها پس از چند روز افزایش معاملات موجب شد پیشنهادهای قیمت کمتر شود و قیمت هم کمی کاهش یابد. فولادسازان چینی برای حداقل ۴۰ روز تولید سنگ آهن دارند. از این روی، طبیعی است که عجله ای برای خرید از خود نشان ندهند و تنها در تناژ پایین معامله شود. در هر حال فعالان بازار معتقدند هر گونه افت قیمت بیشتری محدود و جزیی خواهد بود.

کاهش نرخ سکه تمام طرح قدیم به کانال ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومانی

روز گذشته، نرخ سکه تمام طرح قدیم با کاهش ۷۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز قبل، به رقم ۲,۶۸۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید نیز همانند روز قبل، با کاهش ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی همراه شده و به قیمت ۲,۸۳۲,۵۰۰ تومان فروخته شد. باید یادآور شد که سکه تمام طرح جدید، یازدهم تیرماه ۹۷ به سطح ۳ میلون و ۴۶ هزار تومان نیز رسیده بود. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی، ۱,۴۰۲,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۲۸ هزار تومان ارزان‌تر شد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افت ۱۰ هزار تومانی به رقم ۷۴۰ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی ۴۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نشان از افت ۸ هزار تومانی نسبت به روز قبل دارد.

احتمال افت قیمت طلا تا 1238 دلار وجود دارد

سین لاسک تحلیلگر برجسته مؤسسه والش تریدینگ گفت: این احتمال وجود دارد که افزایش ارزش دلار آمریکا و فشار فروش در بازارهای جهانی موجب شود که قیمت جهانی طلا تا 1238 دلار کاهش یابد. وی افزود: هرچند تشدید تنش های تجاری در عرصه بین المللی می تواند به نفع تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا باشد، ولی در شرایط کنونی ظاهرا تقویت ارزش دلار موجب شده است تا سرمایه گذاران بیشتری به خرید دلار اقدام کنند. به نظر من شرایط فصلی نیز عامل مهمی برای ادامه روند نزولی قیمت طلا خواهد بود. آدام باتن تحلیلگر ارشد فارکس لایو نیز گفت: به نظر من، شرایط طلا از نظر تکنیکال چندان مساعد نیست و قیمت این فلز گرانبها در کوتاه مدت با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد. اگر کاتالیزور مهمی در شرایط کنونی وجود نداشته باشد، روند نزولی قیمت طلا ادامه خواهد یافت. رالف پریستون استراتژیست بازارهای بین المللی تأکید کرد: به نظر من تقویت ارزش دلار در کوتاه مدت مهمترین مانع برای افزایش قیمت جهانی طلا خواهد بود.

بازار اوراق مسکن؛ حرکت اوراق در کانال 68 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 68 هزار و 82 تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها در سطح 60 تا 66 هزار و 900 تومان از ابتدای سال تا هفته سوم خرداد، افزایش تقاضا با نزدیک شدن به فصل تابستان (اوج تقاضای مسکن) خروج «تسه»ها از حبس بازه‌ای مزبور را به دنبال داشت. در تیر نیز میانگین قیمت اوراق در سطح ۶۷ هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت. از ابتدای اردیبهشت روند نزولی «تسه»ها پس از ۶ ماه افت متوالی متوقف شد و در خرداد رشد ۴/ ۵ درصدی «تسه»ها رقم خورد. با وجود افت ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در خرداد، تداوم روند صعودی قیمت مسکن(رشد ۴۵ درصدی در خرداد نسبت به خرداد سال گذشته) عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان است.

کمک ۱۵.۷۷ میلیارد دلاری بی ام و ترامپ را خجالت زده کرد

شرکت بی ام او در اطلاعیه ای به ویلبر راس، وزیر تجارت دونالد ترامپ اعلام کرد که وضع مالیات های اضافی بر روی خودروهای اروپایی می تواند عواقب باورنکردنی بر روی سرمایه گذاری و اشتغال در آمریکا داشته باشد. این شرکت خودرو ساز آلمانی اعلام کرد که بی ام و ۱۵.۷۷ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده و بیش از ۱۲۰ هزار اشتغال زایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وجود آورده است. بی ام او به این نکته اشاره کرد که بازبودن اقتصاد آمریکا به روی تجارت منجر به راه اندازی کارخانه ای در کالورینا جنوبی با ظرفیت ۱۰ هزار نفر شد؛ ضمن اینکه این مجموعه ۶.۳ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا در سال اضافه می کند. این در حالی است که ترامپ به وزارت بازرگانی خود دستور داده که تحقیقات در مورد وضع تعرفه بر روی خودروهای وارداتی را بر اساس قانون ۲۳ توسعه تجارت انجام دهد. این قانون به رئیس جمهور ایالات متحده این قدرت را می دهد که واردات کالا را به دلیل نگرانی های امنیت ملی محدود کند. به نقل از ایبنا، همچنین ترامپ، اتحادیه اروپا را تهدید کرده که اگر موانع تجاری بر سر راه آمریکا را برندارد، بر روی واردات خودروهای اروپایی ۲۰ درصد تعرفه وضع می کند. از طرفی هم با شدت گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا به دنبال اعمال تعرفه بر روی واردات فولاد و آلومنیوم، اتحادیه اروپا هم یکسری از کالاهای آمریکایی را از قبیل شلوار لی، موتورسیکلت و... را مشمول افزایش تعرفه کرده است.

عبور شانزده خودرو از فیلتر استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: شانزده خودرو که عمده آنها تولید داخل هستند، موفق به رعایت استانداردهای جدید مد نظر این سازمان تا تاریخ یکم تیرماه 97 و دستیابی به استانداردهای 63 گانه شدند. به گزارش ایرنا، با اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد. تا ابتدای دی ماه پارسال خودروسازان باید مدارک استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و همه خودروهایی که قادر به رعایت این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند. از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای 63 گانه را اعمال کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده است. این مهلت تا اول دی ماه سال 1397 برای این خودروها باقی است؛ اما از آغاز زمستان آینده پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی و 22 استاندارد دیگر نیز اضافه می شود. پیروزبخت در ادامه به اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: با شرایط پیش آمده کنونی، این سازمان از مواضع پیشین خود کوتاه نمی آید، زیرا آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای 85 گانه خودرو تعدیل نمی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
" آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است." !!! اگه براتون مهم این همه کوتاه نمی اومدید.
خودرو پراید و پژو هیبریدی در راه است.
راه تو را میخواند ایران خودرو
سایپا مطمئن
توليد داخل يعني كشك خوب اگر توليد داخل خوب بود كه 2000 آمبولانس بنز ساخت آلمان وارد نميشد و ميبينيد كه با افتخار از واردات 2000فقط در يك مرحله پرده برداري ميكنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر