بازدید 2136

تفاوت فرزندخواندگی با «امین موقت»

کد خبر: ۸۱۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸ 03 July 2018

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۲۵ هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از میان آن‌ها حدود ۱۰ هزار کودک در مراکز شبه خانواده زندگی می‌کنند.

به گزارش دانشجو، محمد نفریه گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و این کودکان شامل افرادی هستند که با حکم قاضی در مراکز ویژه بهزیستی نگهداری می‌شوند.

وی افزود: ۱۵ هزار نفر از این کودکان در خانواده‌های جایگزین نگهداری می‌شوند و ۱۰ هزار کودک باقی مانده نیز در مراکز شبه خانواده حضور داند.

نفریه در مورد تفاوت طرح امین موقت و فرزندخواندگی گفت: درمورد فرزندخواندگی حمایت‌های بیشتری از کودک مانند تعهدات مالی و تغییر شناسنامه با نام سرپرستان صورت‌می‌گیرد؛ این نوع سرپرستی دائمی است، اما امین‌موقت یک حکم قضائی است و برای کودکانی صادر می‌شود که پدر و جد پدری آن‌ها امکان سرپرستی شان را به‌صورت موقت ندارند.

وی ادامه داد: در امین موقت تغییر شناسنامه و هویت صورت نمی‌گیرد. ضمنا تعهدات مالی به نفع کودک انجام نمی‌شود. ضمن آن‌که این نوع سرپرستی، موقت است و در صورت بازگشت شرایط پدر و جدپدری، حکم فسخ می‌شود.

نفریه در مورد دلایل سپرده‌شدن کودکان صفر تا ٦‌سال به شیرخوارگاه‌هاگفت: کودکان بنا به دلایلی و با معرفی‌نامه مقام قضائی جهت برخورداری از خدمات مراقبت و پرورش در بخش شبه‌خانواده پذیرش می‌شوند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور گفت: فوت سرپرستان یا تنها سرپرست، زندانی‌بودن سرپرست، مفقودالاثر بودن سرپرست، مجهول‌الهویه بودن کودک، عدم‌صلاحیت سرپرست با حکم قضائی و به‌دلیل وجود شرایط خاص آسیب‌پذیری برای کودک در خانواده مانند سوءرفتار شدید جسمانی، عاطفی- روحی، جنسی، بی‌توجهی و غفلت یا ترکیبی از همه موارد از جمله این دلایل سپرده شدن کودکان به شیرخوارگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: بیماری‌های واگیر صعب‌العلاج و بیماری‌های روانی در خانواده و اعتیاد سرپرستکه به سلامت جسمی، روانی، رشد و تعالی همه جانبه کودک آسیب می‌رساند.

وی در توضیح شرایط فرزندخواندگی برای خانواده‌ها نیز گفت: امکان شناخت هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری آن‌ها وجود نداشته باشد؛ پدر، مادر، جد پدری و وصی منصوب از سوی، ولی قهری آن‌ها در قید حیات نباشد؛ افرادی که سرپرستی آن‌ها به موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده شده و تا زمان دو‌سال از تاریخ سپردن آن‌ها به سازمان، پدر، مادر، جد پدری یا وصی منصوب از سوی، ولی قهری برای سرپرستی آن‌ها مراجعه نکرده باشند؛ هیچ‌یک از پدر، مادر، جد پدری یا وصی منصوب از سوی، ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی به ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار