بازدید 3313

بی رغبتی به خرید کالای ایرانی یکی از معضلات محیط کسب و کار

در نخستین روز سال 97، مقام معظم رهبری در پیامی سال جدید را با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری کردند. انتخاب این شعار بسیار هوشمندانه بوده است چرا که گزارش های شش فصل اخیر اتاق بازرگانی پیرامون پایش محیط کسب و کار نشان می دهد که بی رغبتی به خرید کالای ایرانی به عنوان یکی از معضلات جدی محیط کسب و کار مطرح بوده است.
کد خبر: ۸۰۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 16 June 2018

بی رغبتی به خرید کالای ایرانی یکی از معضلات محیط کسب و کاردر نخستین روز سال 97، مقام معظم رهبری در پیامی سال جدید را با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری کردند. انتخاب این شعار بسیار هوشمندانه بوده است چرا که گزارش های شش فصل اخیر اتاق بازرگانی پیرامون پایش محیط کسب و کار نشان می دهد که بی رغبتی به خرید کالای ایرانی به عنوان یکی از معضلات جدی محیط کسب و کار مطرح بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در نخستین روز از سال 97 حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت سال 1397، سال جدید را سال "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری کردند. ایشان در بخشی از سخنان خود گفتند: سالی که از این لحظه آغاز می شود آنچه مهم است، این است که همه باید سخت کار کنند. بنده در شعارهای سال ها معمولاً مخاطب را مسئولین قرار می دادم؛ امسال مخاطب، همۀ آحاد ملت و از جمله مسئولین خواهند بود. مقدمتاً عرض کنم، مسئلۀ اقتصاد و فرهنگ و مسائل گوناگون همه مطرح است لکن مسئله اصلی ما امسال هم مسئلۀ اقتصاد و معیشت مردمی است. همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملی را همه تعقیب کنند و دنبال گیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم – هم مسئلۀ اشتغال و هم مسئلۀ سرمایه گذاری و بقیۀ چیزها – حل خواهد شد. آسیب های اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد؛ یعنی محور تولید ملی است؛ بنابراین اگر تولید ملی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من این را محور قرار دادم برای شعار امسال؛ شعار امسال "حمایت از کالای ایرانی" است.

انتخاب این شعار بسیار هوشمندانه بوده است چرا که گزارش های شش فصل اخیر اتاق بازرگانی پیرامون پایش محیط کسب و کار نشان می دهد که بی رغبتی به خرید کالای ایرانی به عنوان یکی از معضلات جدی محیط کسب و کار مطرح بوده است.

شایان ذکر است که در گزارش های پایش محیط کسب و کار اتاق بازرگانی سعی شده است تا موانع مختلف موجود بر سر راه کسب و کارها از دیدگاه فعالان اقتصادی استان های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد. فعالان اقتصادی هر استان به این موانع از صفر تا ده نمره ای را اختصاص می دهند. نمره ده در این نظرسنجی به منزلۀ بدترین و نمره صفر به منزلۀ بهترین وضعیت ممکن می باشد. در این گزارش ها مولفه ای تحت عنوان " تمایل شهروندان به خرید کالاهاي خارجی و بی رغبتی به خرید محصولات ایرانی" وجود دارد که در نمودار زیر روند میانگین نمره دهی فعالان اقتصادی سراسر کشور به این مولفه در شش فصل اخیر به تصویر کشیده شده است.

همان گونه که ملاحظه می گردد همواره میانگین نمرات داده شده به این مولفه از 5 بالاتر بوده است و این نشان می دهد که در شش فصل اخیر "تمایل شهروندان به خرید کالاهای خارجی و بی رغبتی به خرید محصولات داخلی" به عنوان مانعی جدی بر سر راه کسب و کارهای داخلی مطرح بوده است. نمودار نشان می دهد که از پاییز 95 تا بهار 96 روند نمرات این مولفه نزولی و رو به بهبود بوده است اما از بهار 96 تا پاییز 96 روند این مولفه صعودی شده و این مولفه از دیدگاه فعالان اقتصادی به عنوان مانع جدی تری بر سر راه کسب و کارها خود را مطرح کرده است. خوشبختانه گزارش اخیر اتاق بازرگانی از پایش محیط کسب و کار که مربوط به زمستان 96 می باشد نشان می دهد که نمره این مولفه به 5.16 کاهش یافته و به سمت بهتر شدن در حال حرکت است.

بی رغبتی به خرید کالای ایرانی یکی از معضلات محیط کسب و کار

به هر صورت آنچه مشخص است، از دیدگاه فعالان اقتصادی بی رغبتی به خرید کالای ایرانی به عنوان یکی از معضلات جدی بر سر راه کسب و کارهای داخلی مطرح می باشد و آحاد ملت از جمله مسئولین باید در راستای به گردش درآوردن چرخ های اقتصادی مملکت و کاهش نرخ بیکاری تمایل بیشتری به خرید کالای ایرانی پیدا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار