بازدید 12616
۵

نامه وزرای خارجه سه کشور اروپایی به دولت آمریکا درباره شرکت‌های سرمایه گذار در ایران/هشدار نماینده ایران در آژانس به آمریکا و اروپا

وزرای خارجه و دارایی سه کشور اروپایی در نامه ای خطاب به دولت آمریکا، از واشنگتن خواستند تا شرکت های اروپایی را که پس از حصول برجام در ایران سرمایه گذاری کرده بودند، از تحریم های ثانویه خود معاف کند. در همین راستا، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در سخنرانی هشدارآمیز خود عنوان کرد که ایران نمی پذیرد به اجرای تعهداتش همزمان با تحریم ها ادامه دهد.
کد خبر: ۸۰۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 06 June 2018

وزرای خارجه و دارایی سه کشور اروپایی در نامه ای خطاب به دولت آمریکا، از واشنگتن خواستند تا شرکت های اروپایی را که پس از حصول برجام در ایران سرمایه گذاری کرده بودند، از تحریم های ثانویه خود معاف کند. در همین راستا، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در سخنرانی هشدارآمیز خود عنوان کرد که ایران نمی پذیرد به اجرای تعهداتش همزمان با تحریم ها ادامه دهد.

به گزارش «تابناک»؛ در نامه مشترک وزرای خارجه و دارایی سه کشور اروپایی، از دولت آمریکا خواسته شده است، آن دسته از شرکت‌های اروپایی را که پس از اجرای برجام در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند از تحریم‌های ثانویه خود مستثنا کند.

وزیران کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا در نامه خود به طور مشخص خواستار مستثنا شدن شرکت‌های اروپایی فعال در بخش‌های مهم داروسازی، بهداشت و درمان، انرژی، خودرو، هواپیمایی غیرنظامی، زیرساخت و بانکداری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند.

بنابراین، نویسندگان این نامه از واشنگتن خواسته‌اند شرکت‌ها و اشخاص اروپایی فعال در ایران مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا نشوند.

در این نامه که در چهارم ماه ژوئن به امضای وزرای خارجه و دارایی سه کشور اروپایی رسیده، بار دیگر تأکید شده که خروج ایران از توافق هسته‌ای می‌تواند منطقه خاورمیانه را دستخوش ناامنی بیشتری کند و از این منظر موجب تحمیل هزینه‌های امنیتی بالایی خواهد شد.

در این نامه همچنین از اقدامات ایالات متحده آمریکا برای به خطر انداختن منافع امنیتی کشورهای اروپایی ابراز نگرانی شده است.

گفتنی است، نامه وزرای خارجه و دارایی بریتانیا، فرانسه و آلمان به امضای فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا و برخی دیگر از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا نیز رسیده است.

نامه وزرای خارجه سه کشور اروپایی به دولت آمریکا درباره شرکت های سرمایه گذار در ایران/هشدار نماینده ایران در آژانس: ایران نمی پذیرد که به اجرای تعهداتش همزمان با تحریم ها ادامه دهد

این موضع‌گیری در شرایطی صورت می‌گیرد که پیشتر سازمان انرژی اتمی ایران به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده بود که تهران قصد دارد ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد.

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه سه‌شنبه‌شب در نشست خبری با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «از قانونی بودن تصمیمات هسته‌ای اخیر ایران اطلاع دارد، ولی همچنان نسبت به احتمال افزایش تنش در صورت اجرای این تصمیمات نگران است.»

«مایا کوکسیانچیچ»، سخنگوی «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیشب به تصمیم ایران برای راه‌اندازی مرکز ساخت سانتریفیوژ واکنش نشان داد و گفت: این کار بر خلاف مفاد برجام نیست، ولی در مسیر اعتمادسازی میان ایران و اتحادیه، گام مفیدی هم نخواهد بود.

«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه هم امروز گفت: بیانیه تهران در زمینه افرایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در صورت از بین رفتن توافق هسته‌ای، امکان عبور از خط قرمز را ایجاد می‌کند.

گفتنی است، روز گذشته رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست فصلی ژوئن شورای حکام در چارچوب بررسی گزارش اخیر مدیرکل آژانس درخصوص اجرای برجام سخنرانی و مواضع و دیدگاه‌های کشورمان درخصوص تحولات اخیر به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام را تشریح کرد.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به اینکه انعقاد برجام به بحرانی غیرضروری ـ که بیش از یک دهه به درازا کشیده بود، پایان داد و نشان داد که دیپلماسی و گفت وگو می تواند همچنان موثر باشد ـ گفت: برجام یک توافق چندجانبه براساس عمل متقابل است. دامنه، مقررات و زمان‌بندی آن مبتنی بر یک توازن دقیق، مذاکره شده و مورد توافق چندجانبه است که نمی‌تواند گسترده‌تر شود، تغییر یابد یا مورد مذاکره دوباره قرار گیرد.

وی افزود: همان‌گونه که در طول مذاکرات برجام و سپس اجرای آن همواره اعلام کرده ایم اجرای متقابل و کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، بنیان اساسی برجام و عنصری حیاتی برای پایداری آن به شمار می‌رود.

نجفی با اشاره به اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام و اقدامات متعاقب دولت آن کشور گفت، این اقدامات بی‌اعتنایی کامل به حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد بوده، اصل حل و فصل صلح‌آمیز اختلافات را تضعیف می‌کند، چندجانبه‌گرایی و نهادهای آن را به مخاطره می‌اندازد، حاکی از بازگشت به عصر فاجعه‌بار و شکست‌خورده ‌یک‌جانبه‌گرایی است و باعث تشویق سرکشی و قانون‌ ستیزی می‌شود.

نماینده دائم کشورمان در آژانس همچنین ضمن اشاره به سابقه و رفتار غیرسازنده آمریکا در اجرای برجام گذشته گفت: خروج نامشروع دولت آمریکا از برجام و به ویژه روش های قلدرمآبانه ای که این دولت برای همراه ساختن سایر کشورهای جهان به کار می گیرد، اصل وفای به عهد را به شدت نقض، حاکمیت قانون در سطح بین المللی را بی اعتبار، اهداف و اصول منشور ملل متحد را تضعیف می کند و نهادهای بین المللی را به چالش می کشد.

وی همچنین یادآور شد: اقدام غیرقانونی ایالات متحده در خروج از برجام، این کشور را در قبال نقض فاحش و اساسی تعهداتش ذیل این توافق مسئول می سازد؛ بنابراین، ایالات متحده باید در قبال عواقب عمل زیانبار و خطرناکش که در چالش آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است، مسئول شناخته شود.

نامه وزرای خارجه سه کشور اروپایی به دولت آمریکا درباره شرکت های سرمایه گذار در ایران/هشدار نماینده ایران در آژانس: ایران نمی پذیرد که به اجرای تعهداتش همزمان با تحریم ها ادامه دهد

نماینده کشورمان در آژانس افزود: در راستای تعهد ایران به قانونمندی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است، برای یافتن راه حل ها و نیز تعیین امکان و چگونگی تضمین منافع کامل و حقوق حقه مردم ایران از این دستاورد دیپلماتیک جهانی توسط مابقی اعضای برجام و دیگر شرکای اقتصادی، با حسن نیت به سازوکارهای برجام توسل جوید. چنانچه پس از پیمودن راهکارهای موجود برای جبران خسارت، حقوق و منافع مردم ما به صورت کامل تأمین نشود، این حق غیرقابل انکار ایران است که نسبت به اتخاذ اقدامات مناسب در پاسخ به اعمال غیرقانونی فراوان و مداوم ایالات متحده به ویژه خروجش و تحمیل دوباره همه تحریم‌ها، مبادرت ورزد.

نجفی تصریح کرد: چنانچه برجام بخواهد به حیات خود ادامه دهد، مابقی اعضای برجام و دیگر شرکای اقتصادی باید کاملا اطمینان دهند که منافع ایران بدون هیچ قید و شرطی، با اقدامات مناسب ملی، منطقه ای و جهانی جبران می‌شود. ملت ایران نمی پذیرد که به اجرای تعهداتش طبق برجام ادامه دهد، در حالی که اقدامات محدودکننده و تحریم ها در حال اجرا باشند.

نماینده دائم کشورمان در آژانس همچنین ضمن اشاره به اینکه طرف خارج شده نباید اجازه یابد، از خروج غیرقانونی از برجام منتفع شده و یا بتواند سایر دولت ها را به نقض قطعنامه شورای امنیت تهدید یا مجبور کند، تأکید کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز باید به مسئولیت خود در این زمینه جدی عمل کرده و اجازه ندهد که یک عضو برای سایر اعضا تصمیم بگیرد.

وی همچنین گفت: بر خلاف رفتار ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل برجام کاملا پایبند بوده است. این امر، همان گونه که در گزارش های مدیرکل آژانس از روز اجرای برجام منعکس شده، توسط آژانس راستی آزمایی شده و گزارش اخیر مدیرکل نیز بار دیگر قویاً نشان می دهد، همه اقدامات مرتبط هسته ای کاملا از سوی ایران انجام شده اند.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت صیانت از اطلاعات پادمان هسته ای کشورمان از سوی آژانس، بر مواضع و ملاحظات کشورمان در زمینه آب سنگین تولیدی ایران و همچنین تعاریف موردنظر در زمینه ذخیره و موجودی اورانیوم کمتر غنی شده تأکید و طرح تفاسیر خودسرانه از مفاد برجام را قویا مردود شمرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵
به خودتون فشار نیارین الکی.
اونجایی که باید با قدرت حرف میزدین و خط و نشون میکشیدین روز مذاکرات بود.
برجام رو هواست بفهمین.
اگر جای شما بودم از همه معذرت خواهی میکردم و جهت تسکین آلام قشر جامعه استعفا میدادم
مشاهده می کنید هشدار رهبر کاربردی تر از عقب نشینیه؟
برجام
به نظر میرسد در جهان هیچ کشور مستقلی خارج از حیطهٔ قدرت اقتصادی ،ونظامی امریکا وجود ندارد ؟ بگونه ای که نامهٔ سه قدرت مطرح اروپا ،واتحادیهٔ اروپا دارند التماس میکنند به امریکا که رحمی بکنند ،واجازه دهند دولتها ،وبخش خصوصی آنها با ایران تجارت ،صادرات ،و،واردات داشته باشند ؟ ارباب و یا کدخدای جهان آیا رحمی به آنها میکند ؟ چین هم پهلوان پنبه ای است که با یک فوت امریکا متلاشی میشود ،و تنها روسها هستند که با سلاحهای اتمی به ارث رسیده از شوروی سابق ،و میزان تولید نفت ،وگازی که اروپاییان نیاز مند آن هستند ،خود را مترسک وار نگهداشته است ؟ ،،،
بیخود زور نزنن بدون اجازه امریکا آب هم نمیتونن بخورن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار