بازدید 11112
پیمانه اقتصادی؛

از «راهکار ایران و هند برای دور زدن تحریم‌ها» تا «کشوری که سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی است»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش نسبی بهای نفت با افزایش موجودی نفت خام آمریکا، نوسان قیمت انواع سکه در آخرین روز کاری هفته، تضعیف ارزش دلار قیمت طلا را ۴ دلار افزایش داد، آمریکا از نهایی شدن افزایش تعرفه بر واردات فلزات خبر داد، سنگاپور طولانی ترین پرواز جهان را انجام می دهد، واردات دام زنده بلامانع است و خروج بیش از 93 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات اسباب‌بازی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ 01 June 2018

از «راهکار ایران و هند برای دور زدن تحریم‌ها» تا «کشوری که سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی است»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش نسبی بهای نفت با افزایش موجودی نفت خام آمریکا، نوسان قیمت انواع سکه در آخرین روز کاری هفته، تضعیف ارزش دلار قیمت طلا را ۴ دلار افزایش داد، آمریکا از نهایی شدن افزایش تعرفه بر واردات فلزات خبر داد، سنگاپور طولانی ترین پرواز جهان را انجام می دهد، واردات دام زنده بلامانع است و خروج بیش از 93 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات اسباب‌بازی را در بر دارد.

راهکار ایران و هند برای دور زدن تحریم‌ها

بر اساس گزارش های منتشره، گفته می شود که هند از این پس پول نفت وارداتی از ایران را با هدف دور زدن فشارهای اقتصادی آمریکا علیه این کشور به روپیه (واحد پول هند) پرداخت خواهد کرد. به نقل از Russia Today، بر اساس توافقی که بین دو کشور صورت گرفته، پول نفت وارداتی از ایران توسط بانک دولتی UCO هند پرداخت خواهد شد.

گفتنی است، این بانک هیچ گونه ارتباطی با آمریکا ندارد. همچنین، این دو کشور در حال مذاکره برای استفاده از روش معاوضه ی کالا در معاملات فیمابین برای دور زدن تحریم های آمریکا هستند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در سفری که اخیرا به هند داشته در ملاقات با سوشما سواراج همتای هندی خود اذعان کرده بود که طرفین در رابطه با افزایش روابط در حوزه بانکی، انرژی، تجارت، بیمه، حمل و نقل دریایی، استفاده از ارز ملی در مبادلات فیمابین، پروژه ی بندر چابهار و همچنین خط راه آهن چابهار ـ زاهدان به بحث و تبادل نظر پرداخته اند.

کاهش نسبی بهای نفت با افزایش موجودی نفت خام آمریکا

روز پنجشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۳۸ سنت (۰.۵ درصد) کاهش یافت و بشکه ای ۷۷.۱۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۰ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۶۸.۰۱ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در اواخر روز گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به طور چشمگیر به ترتیب ۲.۸ و ۲.۲ درصد افزایش یافته بود. بنا بر گزارش های منتشره، افزایش موجودی نفت خام در آمریکا یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته بوده زیرا این مسئله می تواند نشانگر افزایش بیش از پبش تولید نفت خام این کشور باشد. به گفته ی موسسه نفت آمریکا در هفته ی منتهی به ۲۵ می موجودی نفت خام آمریکا با افزایش ۱ میلیون بشکه ای به ۴۳۴.۹ میلیون بشکه رسیده است، حال آن که تحلیلگران قبل از این پیش بینی کاهش ۵۲۵،۰۰۰ بشکه ای موجودی نفت خام آمریکا را کرده بودند. قرار است که آمار های رسمی در این خصوص امشب توسط مؤسسه اطلاعات انرژی آمریکا اتخاذ گردد.

نوسان بهای انواع سکه در آخرین روز کاری هفته

روز پنجشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با افت ۵ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه، به قیمت ۲,۰۸۵,۰۰۰ تومان فروخته شد. هر سکه تمام طرح جدید نیز در پایان معاملات امروز، ۲,۱۵۵,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی نیز با ۵ هزار تومان عقب نشینی نسبت به روز گذشته، به رقم فروش یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز در آخرین روز کاری بازار سکه در هفته جاری، ۶۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه، بدون تغییر قیمت معامله شد.

تضعیف ارزش دلار قیمت طلا را ۴ دلار افزایش داد

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت طلا 3.9 دلار افزایش یافت و هر اونس از این فلز به قیمت 1304 دلار و 80 سنت معامله شد. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره با رشد 7 سنت هر اونس 16.55 دلار به فروش رفت. فلزات گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم هم افزایش‌هایی به ترتیب 6 و 2 دلار را تجربه کردند.

رویترز نوشت: قیمت طلا روز پنج‌شنبه با فاصله گرفتن ارزش دلار از بیشترین میزان پنج، شش ماه گذشته باعث تقویت طلا شد. ارزش دلار که طی چند هفته گذشته با افزایش بیش از اندازه‌ای مواجه شده بود امروز تا حدودی کاهش یافت و همین عاملی برای تقویت قیمت طلا شد. تضعیف ارزش دلار طلا را برای خریداران با دیگر ارزها ارزان‌تر می‌سازد بنابراین تقاضا در بازارهای جهانی بالا رفته و قیمت افزایش می‌یابد. عامل دیگر تقویت دلار افزایش تداوم جنگ تجاری آمریکا و چین است. به رغم مذاکرات اخیر بین دو کشور که تصور می‌شد این تنش‌ها تا حدود زیادی فروکش یابد اما هنوز ابهامات زیادی در این باره وجود دارد.

آمریکا از نهایی شدن افزایش تعرفه بر واردات فلزات خبر داد

«ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا امروز (پنجشنبه) از نهایی شدن اجرای طرح اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات برخی فلزات از کانادا، مکزیک و اروپا خبر داد که می تواند آغازی بر یک جنگ جهانی تجاری قلمداد شود. به نقل از تارنمای خبری سی.بی.سی، دولت آمریکا در ماه مارس (اسفند گذشته) اعلام کرده بود که تعرفه‌ 25 درصدی برای واردات فولاد و 10 درصدی برای واردات آلومینیوم اعمال می کند. در آن زمان کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا به مدت سه ماه از این طرح مستثنی شده بودند تا زمینه برای مذاکرات و گفت وگوهای تجاری بیشتر فراهم شود؛ گفت وگوهایی که سرانجام به نتیجه ای نرسید. در همین راستا وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد که تعرفه های جدید از فردا یک ژوئن (11 خرداد) برای کشورهای یاد شده هم اعمال خواهد شد. راس گفت: کانادا و مکزیک به علت در جریان بودن مذاکرات تجاری توافق نفتا (قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی ) مستثنی شده بودند؛ اما این مذاکرات، بیش از آنچه امید داشتیم به طول انجامیده است. وی ادامه داد: با وجود این، همچنان مشتاق به گفت وگوهای بیشتر در این رابطه خواهیم بود. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که در واکنش به این موضوع و در اقدامی مقابله جویانه، تعرفه‌‌های سنگینی برای برخی برندهای مشهور آمریکایی وضع خواهد کرد. تحلیلگران تحولات اخیر را به منزله آغاز یک جنگ جهانی تجاری قلمداد می‌کنند.

سنگاپور طولانی ترین پرواز جهان را انجام می دهد

شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاین اعلام کرده که طولانی ترین پرواز بدون توقف جهان را در ماه اکتبر امسال (مهر 97) انجام می دهد. این شرکت هواپیمایی یک سفره یک روزه را در دو جهت میان فرودگاه «چانگی» در سنگاپور و فرودگاه «نیوآرک لیبرتی» در نیویورک سیتی آغاز خواهد کرد. اولین پرواز یازدهم اکتبر (19 مهر) صورت می گیرد و در این پرواز بیش از 10 هزار مایل تا نیویورک طی خواهد شد.

سنگاپور اعلام کرده است که این سفر باید کمتر از نوزده ساعت طول بکشد. هواپیمایی که این سفر را انجام می دهد، ایرباس A350-900ULR است که ظرفیت 67 تن در بخش تجاری و 94 صندلی در بخش لوکس را دارد. شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاین اعلام کرد، پروازهای بدون توقف میان سنگاپور و لس آنجلس نیز در حال برنامه ریزی است که جزئیات آن در آینده اعلام می شود. رکورد طولانی ترین سفر اکنون به شرکت هواپیمایی «قطر ایرویز» تعلق دارد که بین آوکلند و دوحه انجام می شود؛ این سفر ۱۷ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می کشد.

واردات دام زنده بلامانع است

وزارت صنعت معدن و تجارت در بخشنامه‌ای به ۳۱ سازمان استانی خود اعلام کرد: واردات دام زنده بلامانع است. در این نامه‌ آمده است: طبق نامه شماره ۱۰۳۱/ ۵۰۲/ ۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ وزارت جهاد کشاورزی در مورد ضوابط واردات دام زنده کشتاری به آگاهی می‌رساند: واردات «دام زنده کشتاری» از مبادی زمینی برای کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی مورد تایید سازمان دامپزشکی در نوار ۲۰ کیلومتری مرزهای زمینی و کشتارگاه‌های واقع در اطراف فرودگاه‌های بین‌المللی همچنین مبادی دریایی (بنادر) برای کشورهای اروپای غربی، استرالیا، نیوزلند، آمریکا، کانادا، اروگوئه، پاراگوئه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان و راه‌های هوایی (فرودگاه‌های) اردبیل و پیام در استان البرز از کشورهای اروپای غربی،‌ استرالیا و نیوزلند برای کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی اردبیل و زیاران آبیک با رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و مطابق پروتکل بهداشتی واردات دام زنده بلامانع است.

خروج بیش از 93 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات اسباب‌بازی

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۵ هزار تن انواع اسباب بازی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم اسباب بازی به کشور، ۹۳ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۴۸۹ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۴۹۳ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که انواع اسباب بازی در ۱۲ ماهه سال ۹۶ از ۲۱ کشور دنیا از جمله چین، قبرس، آلمان، اسپانیا، زیمبابوه و ... وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در میان کشور‌های ذکر شده اولین و بزرگترین کشور صادرکننده انواع اسباب بازی به ایران، چین بوده است که با فروش بیش از ۲۲ هزار تن از این محصول به کشور، درآمد ۸۳ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۳۹۲ دلاری را نصیب خود کرده است.

تولید نفت اوپک ماه آینده افزایش نخواهد یافت

قیمت نفت پس از این که عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته اعلام کردند بخشی از تولیدی که تحت توافق کاهش تولید با ۲۲ کشور دیگر برای حذف مازاد عرضه جهانی محدود کرده بودند را احیا خواهند کرد، سقوط کرد. صحبت درباره مذاکرات اوپک برای افزایش بخشی از عرضه‌ای که تحت توافق نفتی محدود شده بود، در چند روز اخیر افزایش یافته است. اما دیوید لینوکس، تحلیلگر منابع در شرکت "فت پروفتس" به شبکه "سی ان بی سی" گفت: اوپک احتمالا در ژوئن چنین اقدامی انجام نخواهد داد زیرا رویدادهای ژئوپلیتیکی دیگری در سراسر جهان در جریان است که ممکن است رشد جهانی را متأثر کند. وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان اوپک احتمالا به صحبت درباره اینکه بازار و قیمت نفت را تحت نظر دارند، ادامه خواهند داد. /ایسنا

صادرات نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت

دانیل گربر، رئیس شرکت ترابری نفت واقع در ژنو اعلام کرد، حجم صادرات ایران بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز از بیشترین سطح ماه آوریل کاهش یافته است، اما در حال حاضر نشانه‌ای از کاهش جدی دیده نمی‌شود. این شرکت به جزئیات دقیقی از صادرات ایران در ماه می یا آوریل اشاره‌ای نکرد. پیش از این، ایران اعلام کرده بود، حجم صادراتش در ماه آوریل ۲.۶ میلیون بشکه در روز بوده که یک رکورد بی‌سابقه از زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شد. آمار کشتی‌های رویترز هم حاکی از این است که صادرات نفت خام ایران از زمانی که ترامپ خروج از برجام را اعلام کرد به ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، یعنی حجم صادرات ایران در ماه آوریل ۱۰۰ هزار بشکه در روز افت کرده است. رئیس شرکت ترابری نفت همچنین گفته است علی‌رغم کاهش در ماه می، حجم صادرات نسبت به میانگین دوازده ماه گذشته همچنان بالاست و پالایشگاه‌های اروپایی همچنان به بارگیری نفت خام ایران در طی ماه ادامه می‌دهند.

کشوری که سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی است

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: عراق به عنوان سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی شناخته می شود. فرود عسکری شامگاه چهارشنبه در نشست مرزی استان های ایلام و واسط عراق اظهار کرد: ایران و عراق همواره مراودات تجاری فعالی با یکدیگر دارند. وی افزود: مرز مهران به عنوان یکی از مهمترین مرزهای کشور برای توسعه فعالیت های تجاری، ترانزیت کالا و تردد مسافر شناخته می شود. عسگری تصریح کرد: به رغم همه ظرفیت ها و امنیت مطلوب در مرز مهران، شاهد افت شدید صادرات کالا از مرز مهران به عراق هستیم. رئیس گمرک کشور افزود: طی یک سال گذشته شاهد افت یک میلیارد دلاری صادرات کالا از مرز مهران به عراق بوده ایم، بطوریکه ترانزیت کالا در مهران از چهار میلیون تن به زیر 500 هزار تن رسیده است. /ایرنا

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
خطوط هوایی بین المللی که تا چند وقت پیش از آسمان غرب ایران استفاده می کرده اند امروز با چند کیلومتر جابجایی از آسمان شرق عراق پرواز می کنند.و ما از این درآمد بسیار مهم محروم شده ایم.
راهکار ایران و هند برای دور زدن تحریم‌ها.

توقف خرید نفت ایران توسط هند به دلیل تحریم‌ها
روپیه ؟؟؟
چرا چغندر بجاش نمی گیرید؟
روپیه تو هیچ بازازی نیست !!!
روپیه ارز بین المللی نیست!!
روپیه تو بازار ارز جهانی فارکس هم جایی نداره!!
با روپیه فقط میشه از خود هند خرید کرد!!
اون وقت هند چی داره که ازش خرید کنیم؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
برنج ، بادوم هندی ، تمبر هندی ، فلفل ، راستی فلفل دوست داری ؟
سید امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
میزان صادرات و واردات ما و هند تقریباً عدد یکسانی هستش و این یعنی نیازی به ارز واسط مثل دلار نداریم.
این خیزها بیشتر گزارشی است برای خزانه داری امریکا که تمام سوراخهای نفوذ اقتصاد ایران زا ببند . بنویسید ایران با کدام کشور جقدر نفت وچطوری تصفیه حساب وچه کالاهایی از ان کشوزمی خرد وارز مبادله را چی تعین می کنند
روپیه! پول بی ارزش و کم ثبات! نفت به جای کالا یعنی تیر خلاص بر پیکر تولید ملی و بی نام شدن کارگر ایرانی!
اولويت اول درانتخاب راهكار نبايد خريد وفروش باشد دولت بايد فرض را براين بگذارد كه تحريم ها راه صادرات وواردات كالا به كشور را مسدود ميكند وبايد زمينه را براى تامين تأمين تمام نيازمنديها مردم وكشوردرداخل فراهم كند نه كه راه خريد وفروش پيدا كند
برید یک ذره آمار از زندگی آقازاده ها جمع کنید بجای اینکه به اسباب بازی بچه کوچولوها گیر بدید
پاسخ ها
سید امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
واردات خیلی از همین اقلام بچه کوچولوها دست همون آقازاده هاست.
شانس آوردیم هسته ای رو بتن ریختیم وگرنه هند به ما روپیه نمی داد بدبخت می شدیم می رفت پی کارش.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها