بازدید 15217
عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با «تابناک» مطرح کرد؛

نباید کشور را به سمت جنگ کشاند/ تضمین های مد نظر ایران از اروپایی ها کدامند؟

پس از اعلام خروج ترامپ ار برجام و اظهار نظر مقامات اروپایی در خصوص تمایل به حفظ برجام و به دنبال آن تمایل ایران برای مذاکره با اروپا، تمام نگاه ها به اروپا و ایران معطوف شده است.
کد خبر: ۷۹۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 14 May 2018

پس از اعلام خروج ترامپ ار برجام و اظهار نظر مقامات اروپایی در خصوص تمایل به حفظ برجام و به دنبال آن تمایل ایران برای مذاکره با اروپا، تمام نگاه ها به اروپا و ایران معطوف شده است.

در این میان تحلیل های مختلفی درخصوص امکان حفظ برجام مطرح می شود که عمدتا بر پایه امکان حفظ مبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و اروپاست. سیاست مداران داخلی بر این اعتقاد هستند که اگر اروپایی ها تضمین های لازم را به ایران بدهند امکان ماندن در برجام وجود دارد.

هرچند که تا کنون به صورت متقن کسی درباره ماهیت این تضامین صحبت نکرده است اما برخی از افراد و بخصوص نمایندگان مجلس نظرات مختلفی در این خصوص ارائه کرده اند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: برای این دوره به نظر می رسد که سه سناریو وجود دارد، سناریو اول این است که اروپایی ها وارد یک تقسیم کار جدید با آمریکا شوند با فشار به آمریکاییها امتیازاتی دریافت کنند و تحریم ها را کمتر نمایند و در مقابل اروپایی ها ضامن پس گرد ایران شوند و ایران را وادار کنند تا برنامه های خود را متوقف کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر این تصمیم گیری ها صورت گیرد و ایرانی ها نیز از آن مطلع شوند، که می شوند خیلی زود از اروپایی ها قطع امید خواهیم کرد، که هنوز این تصمیم گیری در قاطبه تصمیم گیری کشور شکل نگرفته است.

این نماینده مجلس گفت: سناریو دوم درواقع نقطه مقابل مورد اول است، و اتحادیه اروپایی علاوه بر اینکه مقابل فشار ها مقاومت می کند یک سری بسته ها تشویقی هم به ایران بدهد تا ایران را در قالب برجام حفظ کند اگر این حالت شکل گیرد احتمال اینکه با اروپایی ها برنامه های فرا برجامی نیز انجام شود وجود دارد.

وی در ادامه گفت: اما یک سناریو سومی هم وجود دارد و آن اینکه اروپایی ها بخواهند کاری را انجام دهند اما محدودیت داشته باشند، که این هم با عدد و رقم قابل اثبات است. چیزی در حدود 18 تریلیون دلار مناسبات اقتصادی بین اتحادیه اروپایی و آمریکا وجود دارد و در عین حال امریکایی ها توانسته اند در شاهراهای اقتصادی و انرژی در دنیا حضور صد درصدی داشته باشند و درواقع تصمیم گیر باشند.

وی گفت: بنابراین این وضعیت توان اروپایی ها را محدود می کند، بنابراین من اعتقاد دارم اگر اروپایی ها در مذاکراتی که با ظریف صورت می گیرد بتوانند ایرانی ها را قانع کنند که در قالب سناریو دوم می خواهد عمل نمایند در آن زمان ممکن است که برجام دوام داشته باشد و امکان فسخ کامل این قرارداد به حداقل خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: خروج آمریکا از برجام مناسبات ایران را تا حد زیادی دو جانبه کرده است، به هر حال آمریکا تنها بازیگری بود که توان تاثیر گذاری فراگیر بر موضوع برجام را داشت، خروج آنها باعث شد که بسیاری از مسائل دو جانبه شود، در این حالت من اعتقاد دارم که کشور نباید اسیر رفتارهای غیر متعارف شود.

وی گفت: مسیری که آمریکا و مرتجعین عرب برای ایران شکل داده اند این مسیر با اینکه یک واقعیت در زندگی امروز است اما مسیر فراگیر در دنیا نیست و دنیا با این رفتار ها مخالف است، نقد هایی که به برخی رفتارها در داخل گرفته می شود نیز به همین دلیل است و نباید کاری کنیم که وضعیت به ضرر ایران تغییر کند چرا که در سازمانهایی بین المللی و حتی خود آمریکا به این وضعیت اعتراض می شود و ممکن است کارهای ما وضعیت را برعکس کند پس بنابراین باید احتیا زیادی به خرج داد تا بتوان از آن استفاده کامل را برد.

این نماینده مجلس گفت: کشور ما را می خواهد به سمت جنگ ببرند و بنابراین ما نباید کاری کنیم که با این نوع رفتارها در این دام بیافتیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۳۱
باز این اصلاح طلبا تو کار اجرایی موندن ؛ سایه جنگ برگشت!
واقعا رابطه بین واموندن اصلاح طلبا و سایه جنگ چی می تونه باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
آدم های که 4 سال کشور را منتظر برجام نگه داشتند. کارارا رو قفل کردند در انتظار
الان هم تازه طلبکار هستند.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
خب گلم همین اصولگراها بودن که شرایط جنگی رو از 8 سال پیش کلید زدن قربونت برم!
تحریم های سنگین نفتی، بانکی و ارزی و دریایی زمان اصلاح طلب ها بوده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
آقای نماینده
کدام جنگ؟
ترس برادر جنگ است
در عراق و افغانستان و سوریه شکست خوردند با ابران جرات جنگ دارند؟
چرا مردم را الکی میترسانید؟
تو که اهل دیار پهلوانانی
اتفاقاً برعکس ! باید وارد جنگ بشیم بزنیم تو گوش استکبار جهانی ، اسرائیل رو نابود کنیم ، انگلیس رو گوشش رو بپیچونیم ، فرانسه رو مداد لای انگشتاش بگذاریم ، ... هر چی پرچم دم دستمون بود آتش بزنیم .... بازم بگم ؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
تو این مدتی که شما غربی ها به قول وزیر خارجه آمریکا روی کار بودید و جنگ نبود میشه بفرمایید چه کاری کردید؟!!
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
خخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
بعد هم که زدن فک و دهنمون رو اوردند پایین سکوت خبری بگیریم وخبرهاشو سانسور کنیم
.ترامپ گفت شرکتهای اروپایی و امریکایی ممکن است از خارج شدن او از برجام ضرر کنند ولی ما امنیت و سود بالاتر در بلند مدت را فدای سود کوتاه مدت چند شرکت نخواهیم کرد. نتیجه اینکه خروج امریکا از برجام باعث بالا ماندن قیمت نفت و در نتیجه ادامه رشد سود ده تولید شیل نفتی امریکا از حدود 9 میلیون بشکه به بالای 14 میلیون بشکه یعنی 5 میلیون بشکه اضافی می شود که با نفت 70 دلاری یعنی روز 350 میلیون دلار مستقیم و بسیار بسیار بیشتر غیر مستقیم به نفع اقتصاد امریکا می شود که خود باعث رونق اقتصادی در امریکا و افزایش درامد مردم امریکا و در نتیجه افزایش سفر و نیاز بیشتر به بویینگ و ایرباس خواهد شد و حداقل ده برابر هواپیماهایی که بویینگ و ایرباس از ناحیه فروش به ایران خواهند داشت از ناحیه فروش به خود شرکتهای امریکایی و اروپایی و عربی تولید کنند نفت سود خواهند برد و در این وسط فقط مردم ایران و ونزوئلا هستند که باید ضرر کنند چون مسئولان ایرانی و ونزوئلایی هم با ایر لاینهای اروپایی و عربی برای دیدار ژنهای برتر خود در خارج سفر خواهند رفت!
ما ملت هماهطور که شعار مرگ بر امریکا را سر لوحه کردیم اماده جنگیم شما برو اگه جنگ نمی خوای پس چرا همش شعارمیدید . مرگ بر یعنی ما اماده جنگیم حالا که وقتش شد جا نزنید
آقا جمع کن تو رو خدا مردم رو 6 سال با همین دروغا معطل خوذتون کردید. اگه برجام سایه جنگ رو رقع کرد پس چرا هنوز سایه جنگ هستش البته این نظر بی پایه و اساس شماست. دارید فقط واسه وضعیت جدید بهانه درست میکنید. بسه دیگه ملت رو اینقد به بازی نگیرید
در هر حال راه حل مقابله با تهدید تحریم ها از گردنه تدابیر اقتصادی می گزرد وگرنه بازی با فرایند غنی سازی هیچ کمکی به حل مشگلات ما نمی کند و این تنها خواسته جماعتی افراطی،مغرض یا بی اطلاع است که از آن اهداف سیاسی باند خود را ولو به قیمت آب ریختن به آسیاب دشمن دنبال می کنند.پس از مذاکره با اروپایی ها وضعیت بین المللی ما و میزان مانور اقتصادی ما ما در شرایط جدید سیاسی مشخص می شود و بعد از آن باید وضعیت اقتصادی کشور را با این شرایط نهایی تطبیق داد و دنبال هیچ نوع راه حل ماجراجویانه دیگری هم نبود.
آفرین به درک و فهم این نماینده که امنیت ملی و منافع ملی کشور رو در نظر گرفته و صحبت می کند
«دنیا با این رفتارها مخالف است.» این «دنیا» کی هست دقیقا؟ وقتی صدام ۸ سال بمب و موشک و مواد شیمیایی سر ما می‌ریخت کجا بود این دنیا؟ آقایان بیدار شویم. هیچ کسی نه دلش برای ما سوخته، نه حاضر است برای منافع ما مقابل دیگری سینه سپر کند. نه روسیه و نه چین و نه اروپا. هر گلی زدیم خودمان به سر خودمان زدیم. دولت هم این راهی که می‌رود و کاسه گدایی دستش گرفته و مدام به روس و چین و اروپا اعتماد می‌کند نتیجه‌ای نداشته و نخواهد داشت.
جنگ؟!
مبارک ها باشه!
امیدواریم آقازاده ها رو در صف اول مبارزه حق علیه باطل ببینیم
الهی آمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
الانم در صف اولند حتی جلوتر از خط مقدم نفوذ کردن در عمق خاک دشمن نمیبینید :)
18 ترلیون دلار در مقابل چند میلیارد دلار ایران .مطمئن باشید اروپایی ها طرف آمریکا را میگیرند. بهتر است با ترامپ دوستی کنید و در غیر اینصورت ..............حتمی است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
مرده شور ترامپو ببرن پرچم کانادا . همونطور که مرده شور برجام رو شست و قبرکن خاکش کرد
اتفاقا چیزی که خطر جنگ رو بیشتر میکنه نشون دادن ضعف و گردن نهادن به خواسته های نامشروع دول غربیه صرفنظر از حس حقارت و ذلتی که بر یک کشور مستولی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
اگر دول غربی خواسته های مشروع داشت شما گردن می نهی؟
اگر آمریکا اینهمه قدرت اقتصادی و نظامی داره که اروپا هم در مقابلش ناتوان هست دیگه حساب ما که دیگه مشخصه از حال باید دنبال نرمشی دیگر بود ولی چرا این نرمشها دیر اتفاق میافتد یعنی زمانی که باعث خسارت و کمی هم احساس شکست میشود نمیشه مسایل را زودتر پیش بینی کرد دیگه اون تفکر فقط عمل به وظیفه و سپردن کار دست خدا شاید حلال مشکلات ما نباشد و کمی تعقل و اینده نگری هم بد نباشد.
از عوامل بیرونی جن، طلب که بگذریم در داخل خود کشور ما بودند وهستندعواملی که جنگ را بزرگترین نعمت میدانند ،انچه که کشور همیشه نیازمتدشه افراد خدوم وکار بلد وصبور وفروتن وملی ومیهن پرست ومردم دوسته
آیا این ضربه های اقتصادی که وارد امده جنگ نیست؟
به سمت جنگ چیه؟
مگه اینها کمبود بهانه دارند؟
بدون بهانه هم حمله میکنند.
پس لابد توانش رو ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
باید یک جوری ابروی برجام خودشون را نگه دارند
خیلی ساده ای که فکر میکنی اینا دنبال جنگ نیستن چرا نمی فهمی جنگ اتقصادی
اگر همین 5+1به اندازه 10درصد اطمینان داشتند که از طریق جنگ این کشور را نابود می کنند الان تا صبح هم صبر نمی کردند ، حمله می کردند پس به شما قول می دهم جنگ نمی شود فقط از طریق تحریم و کمک ایادی داخلی شان اهدافشان را پیش می برند.
گفته باشم، جنگ بشه خودتون هستین و خودتون!

مگر در زمان صلح برای ما زندگی درست کردید که حالا بریم جنگ؟؟؟!!!!
حتی اگر اهل مطالعه نیستد ( خود آگاهی و استحمار) دکتر شریعتی ترجیحا چاپ قدیم را پیدا کنید و بخوانید تا ببینید جنگها وتهدیدهای به جنگ برای چیست جنگهای که سالهای سال در شرف وقوع است و هنوز واقع نشده وشاید هیچ وقت واقع نشود دشمنان خونی که حتی به قدر دو دوست صمیمی مزاحمتی برای هم ندارند حالت نه جنگ ونه صلح صلح ناپایدار وشکنند هر جا چنین خبرهای هست موضوع اینست که کسی یا کسانی در پی رد گم کردن وانحراف توجه عمومی هستند .
نرمش‌قهرمانانه یک‌کم‌باید بیشتر بشه
روزى كه قطره چكان يارانه و رانت بدنبال
فلج اقتصادى روى دهد، متوجه
وخامت اوضاء خواهند شد،اقتصاد ايران
واردات محور است،توليد داخل نابود شده،
حياط بازارى به واردات است،من بعد شاهد
اعتصابات بازاريان و تجمع ناراضيان بيكار
خواهيم بود،بهتر أفراد ی،مثل نمايندگانى
كه پرچم مقدس يك كشور رأيت آتش مى زنند،
شيرازه تصميم گيرى أمور مملكت بدست
عقلا بيافتد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل