بازدید 10226

سازمان امور عشایر ایران در خواب ناز و عشایر ایران در برف و کولاک

عشایر جنوب غرب کشور، که بنابر عادت سالانه در فصل بهار از مناطق قشلاقی خود در نواحی شمالی استان خوزستان به مناطق ییلاقی در مناطق غربی استان چهار محال بختیاری، اصفهان و لرستان کوچ می کنند، امسال و به دنبال سرد شدن ناگهانی هوا غافلگیر شده و اسیر برف و کولاک شدند؛ مردم غیوری که همیشه در بزنگاه ها به یاری دیگر هموطنانشان می شتابند، اکنون اسیر بی توجهی مسئولان هستند.
کد خبر: ۷۹۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ 11 May 2018

خسارت سنگین کولاک بهاری به ده ها خانواده عشایری در غرب اصفهان

عشایر جنوب غرب کشور، که بنابر عادت سالانه در فصل بهار از مناطق قشلاقی خود در نواحی شمالی استان خوزستان به مناطق ییلاقی در مناطق غربی استان چهار محال بختیاری، اصفهان و لرستان کوچ می کنند، امسال و به دنبال سرد شدن ناگهانی هوا غافلگیر شده و اسیر برف و کولاک شدند؛ مردم غیوری که همیشه در بزنگاه ها به یاری دیگر هموطنانشان می شتابند، اکنون اسیر بی توجهی مسئولان هستند.

به گزارش «تابناک»، به دنبال آغاز دور جدیدی از سرمای هوا در فصل بهار و بارش غیر منتظره برف و باران در مناطق ییلاقی عشایر غرب کشور که منطبق بر شهرستان هایی مثل کوهرنگ چهار محال بختیاری، چادگان و فریدونشهر اصفهان و الیگودرز استان لرستان است، صدها خانواده عشایری به همراه هزاران رأس دام در این مناطق به زحمت افتاده اند و مسئولان نیز برنامه مشخصی برای رسیدگی به آنها ندارند.

بر اساس گزارش های دریافتی، پنجشنبه ده ها خانوار عشایر در ارتفاعات شاهان کوه شهرستان فریدونشهر استان اصفهان اسیر برف و کولاک شدید شدند و بیش از هزار رأس دام آنها در دامنه های کوه پراکنده شد؛ وضعیت دشواری که به دلیل صعب العبور بودن منطقه از دسترس نیروهای امدادی دور ماند و تنها مردم محلی بودند که توانستند به یاری عشایر سرمازده بشتابند.

عشایری که از آنها سخن به میان است و اکنون به تازگی از شهرستان های استان خوزستان چون ایذه، مسجد سلیمان، دزفول و... به سمت ارتفاعات غربی زاگرس در استان های لرستان، چهار محال و بختیاری و اصفهان گوچ کرده اند، همه ساله و بر اساس برنامه دائمی این موقع از سال به مناطق ییلاقی خود کوچ می کنند و تا پایان فصل گرم سال در این مناطق باقی می مانند.

این خانواده ها که معیشتشان از طریق دامداری می گذرد و به دلیل عدم رسیدگی های اساسی متولیان سازمان امور عشایر و وزرات جهاد کشاورزی همواره با مشکلات رفاهی شدیدی دست و پنجه نرم می کنند، در سال جدید نیز با تصور پایان فصل سرد از مناطق قشلاقی روانه ارتفاعات زاگرس شد، اما سرمای ناگهانی هوا آنها را غافلگیر کرده و اکنون اسیر برف و کولاک منطقه هستند.

شرایط کنونی عشایری که کوچ کرده اند به قدری نگران کننده است که در صورت عدم برنامه حمایتی جدی از سوی مسئولان و متولیان امر، خیلی زود خسارات سنگینی به آنها تحمیل خواهد شد و چه بسا در این فرایند، صدها و یا هزاران رأس دام آنها از جمله گوسفندهایشان تلف شوند و تنها دارایی آنها از بین برود.

خبرهای رسیده از شهرستان فریدونشهر و بخش پشتکوه این شهرستان حکایت از این دارد که روز گذشته و پس از آغاز بارش شدید برف در ارتفاعات این منطقه، ده ها خانواده عشایر به همراه دام های خود زیر برف و کولاک گرفتار شدند و به دلیل برخورد صاعقه با زمین چندین رأس از دام های آن تلف شد.

طاهری، دهیار روستای کلوسه شهرستان فریدونشهر در مورد جزئیات این رویداد به خبرنگار «تابناک»، گفت: بعد از ظهر روز پنجشنبه برف و کولاک شدیدی در منطقه شکل گرفت که به دلیل حضور خانواده های عشایر و دام های آنها در ارتفاعات آنها را گرفتار سرمای شدید و وضعیت نامساعد جوی کرد.

وی افزود: وقوع صاعقه علاوه بر اینکه تعدادی از دام های آنها را تلف کرد، باعث شد، گوسفندانشان در ارتفاعات پراکنده شوند و به احتمال زیاد، شمار بسیاری از دام ها خوراک حیوانات وحشی منطقه شده و یا در سرمای هوا تلف گشته اند.

طاهری در مورد شرایط کنونی عشایر و نیز کمک رسانی به آنها نیز گفت: هنوز خبری از نیروهای امدادی نیست و اهالی روستای کلوسه با اطلاع از شرایط این افراد، آنها را به خانه هایشان میهمان کرده اند و هر یک از اهالی چند تن را در خانه خود جای داده است.

وی عنوان کرد: با وقوع برف و کولاک و صاعقه هایی که متعدد رخ داد، دام های عشایر در کولاک پراکنده شده و تعدادی نیز تلف شد و هم اکنون تمام هم و غم عشایر دربند کولاک و برف، نجات دام خود به عنوان تنها دارایی ایشان است.

دهیار روستای کلوسه فریدونشهر با اشاره به اینکه وضعیت جوی منطقه ناپایدار است، اضافه کرد: گویا در روزهای آتی دوباره شاهد وقوع برف و باران و نیز کاهش دمای هوا باشیم که این مسأله ضرورت ورود جدی مسئولان به این مسأله و رسیدگی به نیازهای عشایر را گوشزد می کند.

شرایطی که اکنون برای عشایر کوچ کرده به مناطق ییلاقی رشته کوه های زاگرس کوچ کرده اند و اسیر سرمای ناگهانی هوا شده اند، کمتر از یک حادثه طبیعی چون سیل و زلزله ندارد، چون این افراد خانه و کاشانه پایداری در اختیار ندارند و زندگی در چادر آن هم در دمای پایین مناطق کوهستانی برای آنها دشوار است.

رسیدگی به این موضوع با توجه به احتمال تداوم ناپایداری جو هرچند باید در دستور کار مسئولان سازمان امور عشایر ایران باشد و آنها به دلیل کم توجهی های روزهای گذشته باید پاسخگو باشند، شاید نیاز باشد ستاد مدیریت بحران کشور نیز پیش از هر گونه خسارت سنگین و جبران ناپذیر به مسأله ورود کند و رسیدگی به حداقل های رفاهی این مردم غیور را در دستور کار خود قرار دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۵
یک جا رو بگو که درست داره اداره میشه تا من جوان امیدم رو از دست ندمممممممممممممممممممممممممممممممم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
کشور قم
در خواب رویای باور نکردنی ثروت های نجومی .کاخ های افسانه ای جزایر بینظیر خریداری شده با پول مردم فلک زده ایران بیداری هم چاره ساز نخواهد بود
چرا همهچیز را می خ اهید رومانتیک یا ا. طرف دیگر تراژیک کنید و مخ خراب خودتان را به کله ی همه منتقل کنید؟!!
زندگی عشایری طبیعتش این است. هر کس مسئول زندگی و تصمیم خود است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
خواهشن حرف نزنی جای درد میگیره مثل اینه تو شهر پر اشغال بشه بعد شما بگی به شهردار چه به روفته گر چه هر کی مسول کار خودشه مکتب کجا با سواد شدی
دولت باید شرایطی و تسهیلاتی برای اسکان دائمی دریک نقطه برای عشایر فراهم کند این شیوه زندگی در قرن 21 ام دیگر نباید ادامه داشته باشد
پاسخ ها
م ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
این چه ربطی به قرن بیست ویکم داشت کاکو در هر جامعه یا هر جای دنیا یه سری مشاغل وکارهای تولیدی مثل دامداری سنت مخصوص به خود رادارد نمیشه مثل شما که حالا بعد چند سال زمین روستا را فروختی وپراید سوار شدی وتو شهر ویراز میدی الان تو خود کشور امریکا هنوز دامدارن یلاق ئ یشلاق میکنن ربطی به قرن بیست ویکم نداره
همه مسئولین در خواب ناز تشریف دارند.
من خودم ساکن منطقه غرب اصفهانم.اول ار مسئولین محترم بپرسین مگه قرا نبود ورود عشایر تا قبل از اول خرداد به مراتع شهرستان ممنوع اعلام بشه تا از نابودی فضای سبز که چراگاههای همون دامهاشونه جلوگیری بشه؟ پس چرا بازم مثل هرسال ده روز زودتر از موعد اومدن؟این چراگاهها سال به سال دارن کمتر میشن و اولین کسی هم که ضرر میکنه همون عشایر زحمت کش هستن.لااقل بذارین چراگاهها و مراتع شهرستان به گلدهی برسن و دانه دهی کنن تا لااقل نسل خودشونو جایگزین کنن.اینطور پیش بره که مراتع نابود میشن و به تبعش هم این بندگان خدا از کار بیکار میشن.
ما تئ مملکت خودمون فقط به اسم ستختاری تا دلت بخواد اداره جات داریم دوست عزیز وکا وئظیفه هیچ کدام معلو نیست اما تا دلت بخواهد ریئس معاون داریم که یکی از یکی خوش تیپ تر واتو کشیده تر اداره کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اداره کشاورزی امور دام و اعشایر وما بقیه حالا تو این اوضاع اصناف چند تا هم اداره دیگه مثل ستاد غیر مترقبه و دیگر مهادهای مرتبط دارن تو این ادارات چیکار میکنن بماند
خسته شدم از دست این نوع اخبار.بابا زندگی عشایری و کوچ نشینی همین مسائل را هم داره.اخه دولت و هلال احمر و نیروهای امداد و نجات چه کاری میتونند انجام بدهند.من اصفهانی هستم و سال گذشته همین موقع همین مسیر پشت کوه تا روستای پشندگان را رفتم.هوا هم عالی بود هیچ خبری هم نبود.حالا یک دفعه ناغافل یه برفی زده چه انتظاری از یک دستگاه و ارگان دولتی دارید.انتظار دارید صد نفر بلند شوند بروند تو دامنه کوه دنبال گوسفندها بگردند.بیخود انتظارات مردم را از حکومت زیاد نکنید.این اتفاق تو الپ سویس هم رخ میداد همین خبرا بود.منتها اینجا مردم از مسایل به حق دیگه ناراحتند اونوقت هر مسئله نامربوط را به دولت وصل میکنند.
پدر بیامزر مملکت را آب برده یک سری در عالم رویا سیر میکنند همه چیز را گل و بلبل می بینند تو فقط عشایرشو دیدی.
برخی مسوولان دارن دلار می خرن اگه گرون شد پولشون بی ارزش نشه
اقای ناشناس که فرموده ای انتظار رو از مسولین زیاد نکنین
اولا وظیفه مسولین همین کار هاست بعداش کسی نگفت اقای روحانی بره اونجا جناب هم ولایتی و هم عشایری همون اونها سویس اصلا اینجوری نیست
اخطار مربوط به وضعیت هوا در طول هفته و اخطار به عشایر را من اوایل همین هفته در سایت های خبری دیدم. میشه بپرسم چرا شما عشایر را افراد ناآگاه و ناتوان فرض می کنید که نمی توانند از تکنولوژی استفاده کرده و اخبار را دنبال کنند؟ مسوولیتی خود افراد نسبت به خودشان چیه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست