بازدید 24509
یک مجله آمریکایی عنوان کرد؛

ترامپ برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران با چه چالش هایی مواجه است؟

پس از حدود یک ماه تلاش دیپلماتیک از سوی اروپا برای متقاعد کردن دونالد ترامپ جهت ماندن در برجام، شب گذشته، رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: امروز تصمیم خودش در مورد برجام را اعلام خواهد کرد. در همین رابطه، «پیتر هارل»، کارشناس مرکز امنیت آمریکایی جدید، در مطلبی که در نشریه فارن افرز منتشر کرد، از دو بعد قانونی و دیپلماتیک به چالش‌هایی که دونالد ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از توافق هسته ای (برجام) به حالت تعلیق درآمده بود، پرداخته است.
کد خبر: ۷۹۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 08 May 2018

پس از حدود یک ماه تلاش دیپلماتیک از سوی اروپا برای متقاعد کردن دونالد ترامپ جهت ماندن در برجام، شب گذشته، رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: امروز تصمیم خودش در مورد برجام را اعلام خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ گمانه زنی ها حاکی از آن است که ترامپ تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید نخواهد کرد و در وضعیتی بدتر، ممکن است از برجام خارج شود.

در همین رابطه، «پیتر هارل»، کارشناس مرکز امنیت آمریکایی جدید، در مطلبی که در نشریه فارن افرز منتشر کرد، از دو بعد قانونی و دیپلماتیک به چالش‌هایی که دونالد ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از توافق هسته ای (برجام) به حالت تعلیق درآمده بود، پرداخته است.

در همین رابطه، هارل نوشته است: منتقدان برجام در داخل و خارج دولت فکر می‌کنند که صرف عدم تعلیق تحریم‌ها منجر به فشار اقتصادی فلج‌کننده بر ایران می‌شود. آنها معتقدند این فشار به واشنگتن برای مذاکره دوباره بر سر محدودیت‌های توافق بر برنامه هسته‌ای ایران و فشار بر تهران برای محدود کردن حزب الله سوریه و دیگر فعالیت‌های مخرب در سراسر خاورمیانه، اهرم فشار می‌دهد.

هرچند واقعیت اینکه تحریم‌ها چگونه عمل می‌کنند بسیار پیچیده‌تر است. تلاش مشترک کنگره و دو رئیس جمهور امریکا (جورج دبلیو بوش و باراک اوباما) تقریبا دو دهه به طول انجامید تا اقتصاد ایران را فلج کند. با توجه به مخالفت بین‌المللی با خروج امریکا از برجام و حمایت ضعیف بین‌المللی از تجدید تحریم‌ها، بازسازی این فشار اقتصادی بعد از خروج واشنگتن از برجام حتی چالش بزرگ‌تری خواهد بود. نتیجه می‌تواند وضعیت «برد-برد» برای ایران باشد که در آن هم از محدودیت‌های برجام بر فعالیت هسته‌ای خود آزاد است و هم می‌تواند حداقل بخشی از تعلیق تحریم‌‎ها را به خاطر آنچه چانه‌زنی کرده، حفظ کند.

ترامپ برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران با چه چالش هایی مواجه است؟

دستور العملی برای هرج و مرج؟

ترامپ پس از خروج از برجام با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد شد. اولین چالش، ایجاد ساختاری قانونی برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران است. تحریم‌هایی که امریکا پیش از برجام علیه ایران تحمیل کرد، یکی از پیچیده‌ترین مسائل در تاریخ امریکا بود که شامل قوانین چندگانه از جمله فرامین اجرایی و صدها صفحه قوانین فدرال می‌شد. دولت اوباما در اجرای برجام، قوانین فدرال را از نو نوشت، بیش از 400 مقام، شرکت، و واحدهای حکومتی را از فهرست تحریم‌های امریکایی خارج و چندین صفحه راهنمای دقیق منتشر کرد که برجام را برای دولت‌های خارجی و بخش خصوصی توضیح می‌دهد.

با وجود اینکه عدم تعلیق تحریم‌ها برخی تحریم‌ها را به معنای حقوقی بازمی‌گرداند، انجام این کار بدون اصلاح قوانین امریکا که تجدید تحریم‌ها را نشان دهد و بدون انتشار راهنمایی اجرایی، دستورالعملی برای هرج و مرج خواهد بود. بانک‌ها و بنگاه‌های بزرگ و پیچیده چند ملیتی که ارتباطات مالی زیادی با امریکا دارند، احتمالا داوطلبانه تحریم‌های تجدیدشده را رعایت می‌کنند؛ هرچند شرکت‌های کوچکتر و همچنین شرکت‌هایی که کمتر با امریکا تعامل مستقیم دارند، به آسانی در صورت نبود مدیریت و فشار خاص برای توقف رابطه، به تعامل خود با ایران ادامه می‌دهند. این حقیقت که فقط تعلیق برخی تحریم ها از جمله تعلیق تحریم‌های اصلی بر بانک مرکزی ایران در 22 اردیبهشت به پایان می‌رسد، در حالی که تعلیق دیگر تحریم‌ها تا اوایل ماه تیر منقضی نمی‌شود، هم این سردرگمی را پیچیده‌تر می‌کند.

دولت ترامپ در تعیین اینکه آیا و چگونه تحریم‌ها علیه مقامات، بازرگانی، و وزرای حکومتی، که به عنوان بخشی از برجام از فهرست تحریم‌های امریکایی حذف شدند، را دوباره بازگردانند، با چالش قانونی مهم دیگری روبه‌رو است. این شامل بیشتر بانک‌ها و شرکت‌های اصلی انرژی ایران و تعدادی از شرکت‌های کمتر شناخته شده می‌شود.

تحریم‌های هدفمند، این شرکت‌ها را از نظام مالی و بازرگانی جهانی جدا می‌کند و به خاطر نقشی که این شرکت‌ها در متصل کردن ایران و جهان ایفا می‌کنند، ستون اصلی فشار امریکایی و بین‌المللی بر ایران بودند. یک کمپین جدی برای تحمیل دوباره فشار اقتصادی بر ایران باید شامل تجدید تحریم‌ها بر بسیاری از این بنگاه‌ها باشد.

دولت‌های بوش و اوباما اصلا بسیاری از این شرکت‌های هدف را بر مبنای اینکه با برنامه هسته‌ای ایران مرتبط بودند یا از برنامه‌های هسته‌ای آن حمایت مالی می‌کردند، تحریم نمودند. همانطور که مقامات دولت ترامپ تأیید کردند، ایران از اوایل 2016 به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام پایبند بوده و این امر را برای واشنگتن غیر محتمل می‌کند که بتواند نشان دهد هر کدام از این بنگاه‌هایی که از فهرست تحریم‌های امریکا خارج شدند، اخیرا در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشارکت کردند.

در عوض ترامپ باید به دنبال مبنای قانونی جدیدی برای تعیین تجارت‌هایی که می‌خواهد تحریم کند، باشد. هرچند وزارت خزانه‌داری دارای اختیارات گسترده برای تحمیل تحریم‌هاست و احتمالا می‌تواند مبنایی قانونی برای انجام آن پیدا کند، این فرایند، عملی زمان‌بر است و به کاری فشرده نیاز دارد.

آخرین مانع قانونی که ترامپ برای تحمیل تحریم‌ها بر ایران با آن روبه‌رو است، تضمین این است که تجدید تحریم‌ها دسترسی ایران به تجهیزات ارتباطی و سرویس‌هایی که به شهروندان ایرانی کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار و حکومت خود را پاسخگو کنند، قطع نشود.

در پی اعتراضات اواخر 2017 در ایران، وزیر خزانه‌داری امریکا دوباره تأکید کرد، «ایالات متحده متعهد به توانمندسازی ایرانیان است برای اینکه با جهان تعامل کنند، نظر خود را بیان نمایند و حکومت ایران را به خاطر اقداماتش مسئول و پاسخگو سازند». وزارت خزانه‌داری همچنین حمایتش از مجوزهای صادره در 2014 را اعلام کرد که به شرکت‌های امریکایی و خارجی اجازه می‌دهد به ایران گوشی‌های هوشمند، تبلت، نرم‌افزارهای ارتباطی و خدمات اینترنتی ارائه کنند. اگرچه خروج از برجام، قانونی این مجوزها را بی‌اثر نمی‌کند، در فقدان اقدامات قانونی و سیاسی توسط دولت، فروش محصولات و خدمات به ایران را برای شرکت‌های آی.تی بسیار دشوارتر می‌سازد.

موانع دیپلماتیک

این چالش‌های قانونی و تنظیمی هرچند مهم هستند، در مقایسه با چالش‌های دیپلماتیکی که ترامپ برای اقناع دولت‌ها و شرکت‌های خارجی برای قطع تجارت خود با ایران با آن روبه‌رو است، کم اهمیت‌تر است. دولت‌های بوش و اوباما در سال‌های 2006 تا 2015 وارد یک تلاش دیپلماتیک پیچیده و چند جانبه شدند تا دولت‌ها و شرکت‌های خارجی را قانع کنند که به ایالات متحده برای تحمیل تحریم‌ها علیه ایران بپیوندند. حتی در مواردی که دولت‌ها رسما تحریم‌های خود را عملی نکردند اما مقامات دولت‌های خارجی اغلب محتاطانه به بخش‌های تجاری کشورهایشان فشار می‌آوردند تا از تحریم‌های امریکا تبعیت کنند، چون آنها نگرانی‌های مشترکی با دولت امریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران داشتند. دولت ترامپ روح همکاری مشابهی را با دولت‌هایی که توسط خروج امریکا از برجام، فاصله گرفتند، پیدا نخواهد کرد.

احتمالا بزرگ‌ترین چالش دیپلماتیکی که ترامپ با آن برای اعمال دوباره تحریم‌ها، روبه‌روست، قانع ساختن خریداران نفت ایران برای کاهش خرید خود است. دولت اوباما در سال‌های 2012 و 2013، خریداران را قانع کرد که واردات خود از نفت خام ایران را تا تقریبا 50 درصد کاهش دهند، که به شدت به درآمدهای حکومتی ایران آسیب زد.

اروپا به صورت مؤثر واردات نفت ایران را حذف کرد، در حالی که خریداران بزرگی مثل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی خرید خود را تا روزانه صدها هزار بشکه کاهش دادند. کشورهایی هم که به واردات نفت از ایران ادامه دادند، موافقت کردند که پرداخت‌های خود را در حساب‌های سپرده نگه دارند که دسترسی ایران را به عایدات حاصل از فروش نفت باقی‌مانده، محدود می‌کرد.

هرچند از اوایل 2016 که تحریم‌ها تعلیق شد، صادرات نفت ایران از سرگرفته شد که در 2017 به دو میلیون بشکه در روز رسید. چین و هند بزرگ‌ترین واردکنندگان هستند و کره جنوبی، ژاپن و چند کشور اروپایی هم مقادیر قابل توجهی از نفت ایران را می‌خرند. با توجه به افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن بر سر مسائل تجاری و سرمایه‌گذاری، بعید به نظر می‌رسد چین به طور خاص خرید خود از نفت خام ایران را کاهش دهد. ترامپ همچنین با موانع دیپلماتیک جدی در اروپا که از زمان اجرایی شدن برجام، تجارتش با ایران افزایش یافته، روبه‌رو است. واردات اروپا از ایران از 2015 تا 2017 تقریبا 800 درصد افزایش یافت، در حالیکه در زمان مشابه صادرات سالانه اروپا به ایران بیش از 4 میلیارد یورو (معادل 5 میلیارد دلار) افزایش پیدا کرد.

شرکت‌های بزرگ اروپایی هم سرمایه‌گذاری در ایران را از سر گرفتند: برای مثال توتال فرانسه برنامه‌ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی ایران را اعلام کرد. با وجود آنکه دولت‌های اروپایی به صورت گسترده از تحریم‌ها علیه ایران بین سال‌های 2010 و 2016 حمایت کردند، همین دولت‌ها امروز به خاطر عصبانیت از ترامپ بابت خروج از برجام و تنش‌های فعلی امریکا- اروپا بر سر سیاست تجاری، در برابر فشار برای تحدید واردات نفت و تجارت با ایران مقاومت می‌کند. اروپای مصمم می‌تواند گام‌هایی را نظیر انتقال تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران از طریق بانک مرکزی اروپا برای تضعیف تأثیر تحریم‌های یکجانبه امریکا، بردارد.

اعمال فشار اقتصادی بر ایران همچنین به دیپلماسی با دو کشوری نیاز دارد که باعث چالش‌های مهمی برای امریکا شدند: یعنی روسیه و ترکیه. دولت ترامپ باید روسیه را قانع کند که علی‌رغم تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو، برنامه‌های اعلامی خود برای سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران را متوقف کند. ترکیه هم پیش از برجام به عنوان قطب دور زدن تحریم‌های ایران عمل می‌کرد که بین سال‌های 2012 و 2014، قاچاق میلیاردها دلار نفت ایرانی و دور زدن تحریم‌های مالی را تسهیل نمود. با توجه به روابط تنش‌آلود واشنگتن با آنکارا، معلوم نیست که ترکیه با تجدید فشار امریکا علیه ایران همکاری کند.

در نهایت اگر ترامپ از برجام خارج شود، در شرایط فقدان هرگونه مبنای قانونی بین‌المللی برای انجام این کار، برای قانع کردن کشورها جهت قطع روابط تجاری با تهران با مشکل برمی‌خورد. با وجود آنکه تحریم‌های امریکا علیه ایران همواره از تحریم‌های سازمان ملل قوی‌تر بوده، اما تحریم‌های این سازمان چارچوب بین‌المللی مهمی را ایجاد کرد که امریکا و دیگر کشورها بتوانند آن را توسعه دهند. بیشتر این تحریم‌ها با وضع قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015) که برجام را تأیید کرد، لغو شدند.

امریکا بر اساس مکانیزم بازگشت خودکار (موسوم به مکانیزم ماشه) در قطعنامه 2231، به عنوان یک موضوع کاملا قانونی، می‌تواند یکجانبه خواستار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تحت قوانین بین‌المللی شود؛ اما با توجه به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکررا پایبندی ایران به مفاد هسته‌ای برجام را تأیید کرده، واشنگتن هیچ حمایت سیاسی برای انجام این کار نخواهد یافت و احتمالا هزینه‌های دیپلماتیک درخواست یکجانبه فعال‌سازی دوباره تحریم‌های سازمان ملل بر مزایای آن سنگینی می‌کند.

قدم های بعدی ترامپ

چالش‌های حقوقی و دیپلماتیکی که ترامپ با وضع دوباره تحریم‌ها با آن روبه‌رو خواهد شد، این را دشوار می‌کند که بدانیم او چگونه فشار اقتصادی بین‌المللی علیه ایران را بازسازی می‌کند. با این حال گام‌هایی وجود دارد که دولت می‌تواند بردارد تا این فرایند را تسهیل کند؛ نخست اینکه حتی اگر ترامپ از برجام خارج شود هم باید نشان دهد که آماده مذاکره با ایران است. با توجه به تضادهای امریکا، ایران و دیگر طرف‌های برجام، دست یافتن به یک توافق جدید بعد از خروج امریکا دور از دسترس به نظر می‌رسد اما ترامپ نباید گزینه مذاکرات را از روی میز بردارد.

دوم، اگر دولت ترامپ درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران جدی است، باید وقتی اولین تعلیق تحریم‌ها منقضی شد، قوانین جدیدی با جزئیات، پرسش‌های متداول، و دیگر راهنماهای تفسیری را منتشر کند. چنین قوانین و راهنماهایی باید تحریم‌های مشخصی که دولت قصد احیای آن را دارد، جدول زمانی دقیقی برای اجرای آنها، و پاسخ به مجموعه پرسش‌هایی که دولت‌ها و بخش‌های خصوصی خواهند داشت را تعیین کند.

در نهایت، ترامپ باید روشن کند دولتش به شرکت‌ها زمان کافی را می‌دهد تا تجارت فعلی خود در ایران را قبل از آنکه با تحریم‌ها مواجه شوند، به پایان برسانند. تعهدات امریکا ذیل برجام شامل تعهد به شرکت‌ها مبنی بر دادن زمان برای خروج از ایران در صورت شکست برجام است، و ترامپ باید به آن تعهد احترام بگذارد تا آشفتگی بازار را کاهش دهد و واکنش بین‌المللی به تجدید تحریم‌ها را کم کند. کاخ سفید باید مشکلات ویژه تحریم‌ها را به صورت منعطف بررسی کند، همانطور که نتایج ناخواسته تحریم‌های اخیر امریکا علیه روسیه را مورد بررسی قرار داد. ترامپ همچنین باید تحریم مجدد مرحله‌ای تحریم‌ها را در نظر داشته باشد که به شرکت‌ها زمان کافی برای سازگاری می‌دهد.

هرچند حتی برداشتن تمام این گام‌ها هم این حقیقت را عوض نمی‌کند که خروج از برجام اشتباهی استراتژیک برای واشنگتن است، این کار به ایران اجازه می‌دهد تا برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد و خطر تقابل نظامی با تهران در آینده را افزایش می‌دهد و به احتمال زیاد حتی کاملا آن فشار اقتصادی که ایران را مجبور کرد تا برجام را در مرحله اول بپذیرد، تحمیل نخواهد کرد. نتیجه یک شکست بزرگ برای منافع استراتژیک امریکا خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷۷
قبل از این حرفا

وزیر خارجه و ریس جمهور در همان اوایل توافق میگفتند

که اصلا نمیتوان برجام بهم زد

یا

دیوار تحریم فروریخته


پس ول کنید این تحلیل ها رو... امریکا با هیچ چالشی روبرو نیست

تحریم ها سریع اعمال میشع
پاسخ ها
محمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
بیچاره ترامپ،چیکار کنه با این همه مشکل حالا...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
تنها چالش اصلی پیش روی امریکا اتحاد ملت ایران است.
سالها وقت و پول مردم تلف شد، فکر آنها درگیر شد، عمر دیپلماسی هدر رفت تا به جامی برسیم اگر به جای این، وقت صرف مدیریت اقتصاد در داخل، جلوگیری از ورود کالاهای خارجی و تاکید بر تولید ملی و صادرات کالا شده بود امروز کشوری مستقل و با عزت بودیم. آی همه خود باخته ها مردم را باور کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
تو سعه اقتصادی بدون تعامل با جهان امکان پذیر نیست! ما در دهکده کوچک جهانی زندگی میکنیم
خروج ترامپ از برجام مبارک باد تحریم بانک مرکزی مبارک باد استعفا سیف مبارک باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
آخری را خراب کردی کی گفته سیف میره اگر قرار بود با هر اشتباهی یکی از مسولین بروند که الان مملکت گلستان بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
سیف باید محاکمه بشه نه اینکه بعنوان سفیر بفرستنش استرالیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
استعفای سیف !!! هر هر ار
هیچ چالشی ندارد.ما چه چالشهایی خواهیم داشت....اقتصاد دزد و رانت و...
تجربه نشان داده كه با مشكل چنداني روبرو نيست كافيه كه دلار رو به ده هزار تومان برسونه .
با مردم صادق باشیم
ما ایرانیان کشورمان را دست کم گرفتیم
اما این در حالیست که حتی اوباما قبل از برجام گفته بود تحریمها بی اثر شده و نظام دلار در خطر است و باید با ایران بعنوان رهبر هژمونی ضدآمریکایی به توافق برسیم تا نجات منافعمان حفظ شود .
با این اوصاف مشخص میشود برجام بیشترین خدمت را آمریکا و اورپا کرد و دلیل مخالفتها با خروج ترامپ معلوم میشود .
اما دست ایران خالی منتظر سیب و گلابی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
یادتان نرود با همه این فرمایشات ما هم مجبور به مذاکره شدیم ووقتی که قرارداد امضا شد انوقت از داخل ندای مخالف سر دادند که نگران هستند
saman
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
یعنی میفرمایید دلار به خاطر ما در خطر بود؟؟؟؟تحریما کجاش بی اثر شده؟اوباما اگه اینو میگفت میخواست فشار داخلی رو کم کنه که بتونه توافقی باهامون امضا کنه مگه یادت نیست چه تورمی داشتیم ؟خدایا بهمون صبر بده
طوری خیال پردازی کرده نویسنده که آمریکا میخواد ژاپن تحریم کنه هیچ قدرتی توان ایستادن در مقابل اقتصاد آمریکا را ندارد و اروپا حتما از آمریکا تبعیت می‌کند چون چاره ای ندارد
الفاتحه






























راست گفت خداوند بزرگ و بلند مرتبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
الفاتحه مع احد عشر سوره القدر و التوحید
خیلی خوش خیال هستید.
هیچ مانعی عین ماست میتونه
این مقاله نویس مشخصه هنوز ترامپ رو نشناخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
آقدر ها هم که شما میفرمایید نیست واز لطف خدا ناامید نشوید اگر امریکا هم خارج نشود همین اش وهمین کاسه است واگر برود کمی اشمان تند میشود وممکن است جگر مردم را بسوزاند فقط مردم با از ما بهتران کاری نمیکند انهامثل امریکا قوی هستند ودر امریکا وانگلیس جا دارند فوقش میروند خانه ان اقازاده ها که دارند درس میخوانند که کم هم نیستند
چنان تحریمها رو برگردونه . اروپاییهام بلافاصله میشن دنباله رو ترامپ . وقتی اصل قضیه ( برجام ) چیزی نیست توقع دیگه ای نمیشه داشت
بقول دکتر سريع القلم چه اهرم هاي فشاري براي مقابله با اقدامات ترامپ داريم! از حربه نفت که نمي توانيم استفاده کنيم- مثل عربستان سرمايه گذاري عظيمي در امريکا نداريم که بخواهيم با تهديد بيرون کشيدن آن امريکا را بترسانيم- امريکا واردات گسترده اي به ايران ندارد که با قطع آن تحت فشار قرار بگيرد و..... پس قبول کنيم که متاسفانه در دنياي امروز دستمان از اهرم هاي فشاري که سالهاي قبل مي بايست به فکر آن مي بوديم خالي است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
اهرم ما همان اورانیوم هامون بود که مفت دادن
من مشاور ترامپ بودم میگفتم اینجور توییت کن

"ملت عزیز و جوانان برومند ایران، فقط بخاطر شما از این لحظه به بعد همه تحریم ها برداشته می شوند و اگر میخاهید وضعیت شما بهبود پیدا کند خود شما تلاش کنید و حق خود را طلب کنید
دیگر مدیران بهانه ای برای گرانی دلار و ارز و رکود ندارند پس خود شما وضع را تغییر دهید....
در صورتی که ترامپ برجام را پاره کند ایران باید سریعا به امریکا حمله کند فرصت نفس کشیدن هم ندهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
آفرین ناشناس عزیز فقط چاره کار همین است یا رومی روم ویا زنگی زنگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
موافقم فقط امریکا خیلی دوره
شما مثل اینکه هنوز نفهمیدید طرف کیه

طرف رئیس جمهور آمریکاست
با هیچ چالشی هم مواجه نیست
بگه کن، فیکون میشه
افتاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
هیچ دستی بالاتر از دست خدا نیست.
یدالله فوق ایدیهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
جز خدا کسی چنین قدرتی نداره
امان .
امان از وقتیکه دشمنت نقطه ضعفت رو بفهمه .
مثلا همین ترامپ ( که برج سازه و سیاست مدارنیست و ...)
فهمید که با پوف کردن و تهدید کردن
ارزش ریال براحتی سقوط میکنه .
حالا چیکار میکنه ؟
میگه که با متحدان اروپاییم مشورت میکنم
و بعدا تا یکماه دیگه تصمیم نهایی رو میگم .
یعنی اقتصاد ایران
تا یکماه دیگه لنگ در هوا میمونه .
در برزخ تصمیم گیری ترامپ و بازار در حالت بلاتکلیفی .
این بدتر از اونیه که تکلیف خودتون رو بدونین .
همینجوری بلاتکلیف ( حالت قپونی ) نگه میدارن طرف رو تا خسته بشه و بگه که تسلیم شدم و مطیع ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
فراموش نکنید ایشان کاسب است وحساب سود زیان را هم خوب بلد است از عربها میگیره از ترس ایران این دست اندر کاران ما هستند که از اقتصاد وکاسیب را فقط خوب بلد هستند وخیلی هم دلشان به حال مردم بدبخت میسوزد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
دقیقا همینطوره. تا الان هم همین کار رو کرده و منم فکر می کنم این وضعیت بلاتکلیفی رو همچنان ادامه میده. اتفاقا اگه خارج بشه معلوم میشه که واقعا دیوونه است. ولی خارج نمیشه
هیچ چالشی نخواهد داشت.رو قوی شو گر راحت جهان طلبی.قوی ،پولدار، با دانش، وسیع، صفات کشورش هست.برای هر چالشی راه حل داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
انوقت این که فرمودی یعنی چه ؟؟؟؟ فرمایش شما زمان میبره حرفتان متین وزمان چقدر دیگه بسه که همه دنیا شدند جهان انطرف اول وما هنوز دنبال مداح میگردیم خودمان سواد نداریم که بخوانیم وبفهمیم امامان ما چه کردند وچه گفتند
هیچی - برای اونا هیچ چالشی وجود نداره -
برد برد برای ایران و اشتباهی استراتژیک برای امریکا؟؟
برد چه بلائب بر سر مملکت خاهد اورد
اقای روحانی مدعی است برجام نتایج خوبی برای ملت ایران داشت بعنوان کسیکه دودوره به شما رای دادم وبازنشسته زیرمجموعه ریاست جمهوری هستم متاسفانه در 5سال دوره ریاست جنابعالی با دوره احمدی نژاد جز وخیمترشدن وضعیت اقتصادی وفشاراقتصادی لجام گسیخته وشرمنده شدن دربین خانواده ئبخاطر معیشت زندگی وکفاف نبودن حقوق دریافتی باهزینه های سرسام آورزندگی ندیدیم مگرآنکه باتوجه به پرداختیهای ناعادلانه وتبعیض آمیز بین کارمندان وبازنشستگان با وزرا ومقامات قدرت خرید جنابعالی برخلاف 80درصد بازنشستگان آنقدرزیاد است که در رفاه کامل هستید وتصورمیکنید ملت نیز مانند اعضا دولت ونوبخت در رفاه کامل هستند درحالیکه کاردبه استخوانشان رسیده ودیگر توان مقاومت در مقبل فشاراقتصادی راندارند
بارفع تحریمها و آزادشدن بیش از150میلیارددلارازاموال بلوکه شده وبالارفتن قیمت جهانی نفت از زیر45دلاربه بالای 75 دلار برخلاف ادعای جناب روحانی هیچ تغییری در وضعیت اسفناک اقتصادی بازنشستگان بوجودنیامده لذا ازجناب روحانی میخواهیم اینقدربرسر ملت ایران منت نگذارند وضعیت زندگی اقشارآسیب پذیر چون بازنشستگان نسبت به قبل ازدوره شما نه تنها بهبود نیافته بلکه اسفناکترهم گردیده
تورو خدا این تحلیلهای کشکی رو ول کنید..این مردک کم شعور هنوز تحریم نکرده دلار رفته طرف ۷...تومن...چالش مالش چیه دیگه
ده پاراگراف توجیه نوشتی جوابتون ی جمله است آمریکا از برجام بیرون بره بدبخت میشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
برجام هیچی نداشته بابا. این قدر ملتو نترسون. فقط دارو اگه مشکلی براش پیش نیاد دیگه مشکل جدیدی وجود نداره.
بسمه تعالی
آمریکایی ها قطعا با مشکلاتی مواجه میشوند لاکن ما نابود میشیم. نمونه اش همین تلاطم در قیمت ارز و سکه و غیره‌‌‌‌‌ است. پس بهتره خودمون رو با شعارهای باد هوا گول نزنیم.
مهم نیست ترامپ چه نتیجه ای میگیره یا تایید تا تخریب فرقی برای ما نمی کنه چون هر روز داریم فقیر و فقیر تر میشیم و هر روز مردم گرانی های هر گروه از اجناس که بالای 20 تا 30 درصد هستند رو میبینن
و هر بار هم از مقامات میشنوند که تورم زیر 10 درصد هست
تنها چالشش امضانکردنه. چالش دیگه ای نداره. من گفتم کافیه فقط واسه اروپاییها قوانین روادید بذاره. اونوقت همه میرن طرفش. این ماییم که میخوریم به چالش.
اونوقت میخوام ببینم باز جهانگیری چطور میخواد بندازه گردن این و اون و بگه احمدی نزاد باعث این وضعیته.
علی باریکالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
تلگرام هم که قطع کردن که بندازن گردن تلگرام بگن تلگرام باعث این کار شد
ترامپ با چالش رنگ مو مواجه هست چون موهاشو باید رنگ تیره بزنه .
هیچی
یکی میگفت که
این ترامپ برج سازه و سیاست سرش نمیشه و ......
حالا کوجاش رو دیدی دادا؟
همچین کاری کنه که دلار برسه به 30-40 هزار
تومنپ
مجبور بشیم به تومن بگیم تومنپ
خخخ خخخ خخخ خخخ فقط ما هارتو پورتیم .
.

کارخونه ها و کارگراو ادارات تا چند ماه دیگه با گرون شدن دلار همشون تعطیل میشن
ترامپ جان کوتاه نيا
باید با توکل بر خدا و هوشیاری و اتحاد این توطئه دشمن را خنثی کرد. فقط همه کس بدانیم که آمریک گاو شیرده می خواهد که انشاءالله با هوشیاری همگان و یاری خدا این ذلت از این ملت دور می شود و ملت ایران همان طوری که جنگ تحمیلی نظامی را با موفقیت پشت سر گذاشت، این جنگ اقتصادی را هم پشت سر می گذارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
اینکه اونها دنبال منافعشون هستند کاملا صحیح میفرمایید. ولی برای اینکه با موفقیت این جنگ رو پشت سر میگذاریم باید عرض کنم یک همت عظیمی لازم داره که هیچ نشانه ای از اون در مملکت ما دیده نمیشه. کدوم برنامه صحیح و جامعی بوده که ما رو به سمت عظمت سوق بده و چندین سال باشه که روش کار کرده باشیم. کل کار ما تو این چندین ساله برنامه ریزی روزمره بوده و مطمئن باشید این نوع برنامه ریزی عزت نمیاره برای مملکت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
صبح به خیر قربان
خداحافظ دوران طلایی بورس
هیچ چالشی در مقابل ترامپ برای اینکار وجود نداره.. بهتره دلخوش به تغییر نظر ترامپ نباشیم و از حالا خودمون رو برای آخر خط حاضرکنیم.
هرچند که نمی توان تاثیر اقدامات آمریکا را بر اقتصاد ایران نادیده گرفت، ولی در حال حاضر عمده مشکلات ما ریشه در داخل کشور داره
من که چالشی نمیبینم
نويسنده محترم در عنوان مطلب به جاي "با چه چالش هايي" عبارت "با چه مشكلاتي" زيباتر و سليس تر نيست؟ مگر واژه زيباي "مشكل" چه گناهي كرده كه آن را طرد كرده ايد حتي به قيمت از دست رفتن زيبايي كلام!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
درگیری با خودت
آمریکا در طول این سا لها شکست خورده است و فقط ایران برنده واقعی بوده از وضع زندگیمان مشخص است و از مهاجرت بچه هایمان به آمریکا کاملا مشخص تر
اونایی که سبب تحریم شدن را فرا موش نشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
باشه فراموش نمیکنیم، اصن تو از همه بهتری
با نام خدا .


با سلام و تحیات .

سوال اساسی که مطرح است این است که : میلیونها دلار دولت ایران هزینه کرده است و با اینهمه جلسات مشخص شد که همش وقت تلف کردن بود .

دستاورد وزیر امور خارجه و همراهانش در اینهمه جلسات و اروپا و آمریکا رفتن چه بود ؟

خانم موگرینی پس چه کاره بود . آدم با یک زن توافق کند نتیجه اش همین است > !!!

اگر بود اسلام دستور چنین کاری را میداد . در کجای صدر اسلام پیامبر و یارانش قراداد با یک نماینده زن منعقد کردند ............

اگر در تاریخ اسلام هست شما این عهد نامه ها را بیان فرمائید ........عهد نامه با یک نماینده زن کفار .

جناب آقای جلیلی و دوستانش بسیار زیرک تر و باهوش تر بودند .

حالا خسارت اینهمه هزینه های میلیاردی را باید ملت مظلوم ایران بپردازد .

بلایی بر سر ما خواهد آمد .

ما ملت ایران دیگر طاقت و توان نداریم ، ما در حال اهتزار هستیم .......ما رنج کشیده هستیم
در جنگ دوم جهانی شنیدیم که آمریکا چه بلایی بر سر ژاپن آورد ...............ما که از ژاپن قدرتمند تر نیستیم.

آمریکا قدرت بلامنازعه دنیا است ...........مرگ بر آمریکای جهان خوار .
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
خود داعشی تو
مشکل کشور فساد و رانت و دزدی است که کشور رو اسیب پذیر کرده
او به تمام وعده های انتخاباتی اش عمل میکند و گر نه حامیانش او را بر میدارند
ترامپ گفت چه عجب ایرانیها دیگه نمیگن مرگ بر آمریکا ، همون روز مردم گفتن مرگ بر آمریکا ، و اینطوری شد که ت امپ به این نتیجع رسید که بدون اینکه به خودش فشار بیاره با یه حرفش ما به دنبالش میریم میگید نه باشه
شک نکنید قحطی و جنگ در راه است
نمیفهمم که ی این ترامپ تازه به دوران رسیده دوره اش تموم میشه یه نفس راحت شاید بکشیم اونم شاید.
ما مردم بدبخت ایران چه گناهی کردیم که این وسط گیر کردیم هر کی از راه میرسه یه تحریم اعمال میکنه خیلی نامردیه الان جوری شده میریم خرید مثلا دیروز یه چی گرفتم 5 تومن امروز 500 تومن اومد روش 3 روز قبلتر 500 تومن دیگه اومده بود روش خدا میدونه تا چند سال دیگه همینطوری جلو بره چطوری از پس مخارج بر بیاییم درامد ثابته هزینه ها مرتب در حال رشد
دلتونو به این مقالات خوش نکنید خواهید دید که ترامپ از برجام خارج خواهد شد و تحریم ها بر می گردد خدا کنه اجازه ندن یک قطره نفت صادر کنید نفتی که یک سنتش خرج مردم ایران نمی شه همون بهتر که تحریم بشه.
همه فرمایشات آقایان یکطرف، مبادا غالفگیر شیم و طرف به بهانه خروج از پرجام به دست آوردهای پرجام توسط عوامل و نوکرانش و یا حتی خودش ، حمله ای صورت دهد.
مسئولین و رسانه های ایران یه خورده هم مسئله را بزرگ نمائی می کنند.اینکه ترامپ از برجام خارج بشود یا بماندمهم نیست . ترس ومهم تر این است که خودی ها از این مسئله چه سوء استفاده هائی در دفع پیامد های این مسئله خواهند کرد. تجربه دوران احمدی نژاد این را ثابت
کرد که بعنوان دور زدن تحریم ها در لباس دلسوزی چه ها که نکردند
سال ها وقت صرف شد تا غلط کاری های دولت نهم و دهم که موفق شد همه دنیا را علیه ما یکپارچه کند را متلاشی کنیم و ظاهرا فراموش شده که اگر ادامه پیدا می کرد نتیجه اش ناکجا آباد بود . پس هزینه ای که برای برجام شد ارزش داشت. اینکه دیگری به تعهداتش عمل نمی کند و قلدر دنیاست هم ربطی به برجام ندارد زیرا برجام اصلا تفاهم نامه و توافقنامه نبوده که همه بر مبنای اعتماد عمل کرده باشند. و اگر برجام برای آمریکا و اروپا پر هزینه نبود این همه زمان برای پاره کردن آن نیاز نبود . لذا بسیار حقوقی و پرقوام صورت گرفته و دست مریزاد دارد. یک عده به گونه ای حرف می زنند که انگار سال 1390 و 1391 هیچ مشکلی نبود و دولت از سر شکم سیری به سمت مذاکره رفت. کاملا مسلم است که اتکا به داخل باعث تقویت اقتصاد کشور می شود و نیازمند مدیریت درست است اما اگر مردم نخواهند که در حال حاضر نمی خواهند این اتفاق نخواهد افتاد. تعداد زیادی از همین مردم وقتی در هر پست و مقامی در دولت و غیر دولت هستند ابایی از عدم انجام درست کار ندارند ,پارتی بازی عادی شده ، رشوه دادن و رشوه گرفتن آشکارا صورت می گیرد ، فراری مالیاتی به وفور امکان پذیر است واردات قاچاق بیداد می کند همه و همه نخواستن پیشرفت کشور توسط همین مردم است. دولت و حاکمیت باید نظارت کند اما آیا می شود همه را نظارت کرد در حالی که خود ناظر جزء همین مردمی است که ممکن است مسئولیتی داشته باشد و سوء استفاده هم بکند.
اقا یکی برای ما روشن کنه اون صدوپنجاه میلیاردی که ترامپ ادعا میکنه بعد برجام به ایران رسیده و مقامات ما هم تکذیب نکردن کجا و چگونه خرج شده اگه برای ما ملت بخت برگشته خرج شده بود که وضعمون هر روز بدتر نمیشد
چرا مثبت مثبت منفی رو خراب کردی ):
نبود دلار 10000 تومان شاید 15000 تومان مشت محکم بر دهان امریکا..!!!!!!!!!!!!!!!!
ما خیلی وقته مرده ایم !! خودمان خبرنداریم !! ترامپ هم داره رجز میخونه چون پیروز میدانه !!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست