بازدید 33690
بازیگری که سینما را از سینما شروع کرد

جمشید هاشم‌پور سلطان سینمای اکشن ایران

"جمشید هاشم پور" بازیگر پیشکسوت و ماندگار سینمای ایران از جمله بازیگرانی است که برای خود امضایی ویژه در بازیگری بر جای گذاشته است. امضایی که حال پس از گذشت سالها فعالیت جوهرش خشک نشده است.
کد خبر: ۷۹۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ 15 April 2018

"جمشید هاشم پور" بازیگر پیشکسوت و ماندگار سینمای ایران از جمله بازیگرانی است که برای خود امضایی ویژه در بازیگری بر جای گذاشته است. امضایی که حال پس از گذشت سالها فعالیت جوهرش خشک نشده است.

به گزارش میزان، "جمشید هاشم پور" بازیگر پیشکسوت و ماندگار سینمای ایران از جمله بازیگرانی است که برای خود امضایی ویژه در بازیگری بر جای گذاشته است. امضایی که حال پس از گذشت سالها فعالیت جوهرش خشک نشده است.

هاشم پور را در ابتدا بیشتر برای بازی در فیلم های اکشن می شناختند. فیلم هایی که وی به نوعی پایه گذار آنها بوده و توانست در این سبک به یک الگو مبدل شود. الگویی که با بالا رفتن سنش همچنان جای خالی اش احساس می شود.

جمشید هاشم پور سلطان سینمای اکشن

اکثر کارگردانان و بازیگران سینمای ایران بر این رای اتفاق نظر دارند که هنوز پس از جمشید هاشم پور بازیگری شش دانگ در عرصه بازیگری سینمای اکشن وارد سینمای ایران نشده است و پس از هاشم پور ملقب به جمشید آریا سینمای اکشن خلا بزرگی احساس می کند.

اما هاشم پور این سالها نشان داده تنها توانایی اش در سینمای اکشن و رزمی و نیست و با بازی در سبک های متفاوت و مختلف توانایی های خاصی از خود بروز داده است. توانایی هایی که تا دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای وی پیش رفت.

جمشید هاشم پور سلطان سینمای اکشن

بازی او در نقش "زینال بندری" بود که جمشید هاشم‌پور را با سرِ تراشیده میان مردم مطرح کرد؛ تا جایی که تیپ قهرمان سرتراشیده تا سال‌ها مخاطبان بسیاری را روانهٔ سینما‌ها می‌کرد.

فیلم‌های بعدی او عبارتند از: فرمان، بازداشتگاه، نقطه ضعف، بالاش، پایگاه جهنمی، عقابها، یوزپلنگ، تیغ و ابریشم، عشق و مرگ، پرده آخر، تماس شیطانی، دادستان، قرق، مادر، طعمه، افعی، یاران، آخرین خون، نیش، پرواز از اردوگاه، آخرین بندر، ضربه طوفان، یاغی، رنجر، زخمی، مجازات، گروگان، عقرب، آواز قو، گشت ارشاد، مسافر ری و چندین فیلم دیگر تا به امروز.

جمشید هاشم پور سلطان سینمای اکشن

جمشید هاشم‌پور از معدود هنرپیشگان موفق سینمای ایران است که فعالیت تئاتری نداشت و بنا به گفته خودش در یکی از مصاحبه‌هایش سینما را از سینما شروع کرده‌است و تنها فعالیت تئاتری وی صحنه‌هایی از فیلم تماس شیطانی بود که صحنه‌های تئاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد.

هاشم‌پور پس از دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) برای بازی در فیلم هیوا (رسول ملاقلی پور) گزیده‌کار شد و سعی کرد در فیلم‌های خوب و متفاوت بازی کند. بازی بسیار خوب او در فیلم‌های آواز قو (سعید اسدی، ۱۳۷۹)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، ۱۳۸۰)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)، واکنش پنجم نشان از رویکرد سخت‌گیرانهٔ هاشم‌پور دارد. او در این سال‌ها یک بازی تحسین‌برانگیز در فیلم مسافر ری (داود میر باقری، ۱۳۷۹) از خود به نمایش گذاشت.

جمشید هاشم پور سلطان سینمای اکشن

جمشید هاشم‌پور در سال ۱۳۸۲ دو فیلم بر پرده سینما‌های تهران داشت: واکنش پنجم و سفر به فردا. بازی خوب او در فیلم «سفر به فردا» که نامزدی بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل اکران نامناسب و نوع فیلم آنچنان که باید دیده نشد.

وی سال گذشته در دو فیلم هایلایت و درخونگاه به ایفای نقش پرداخت و برای بازی خود در هایلایت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به خانه برد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۴
جمشید اریا
تیتر زیبایی انتخاب کردید.. ایشون گوشه ای از خاطرات دهه شصتی ها هستند. بدون حاشیه و چهره ای مردمی و دوست داشتنی. خدا بهشون سلامتی و عزت بدن
سلطان جمشید هاشم پور...
خدا بیامرزش
هوالسلام و ال هاشم25+1
تکرار نشدنی. زنده باشی
مرسی به خاطر خاطرات خوبی که برای ما دهه شصتی ها ساختی. مراقب خودت باش مرد.
فقط بهروز وثوق
من همیشه شخصیت استوارشو دوست داشتم . ایشان هنرمند بسیار خوب و ستودنی است ، واقعا جای یک مجلس گرامیداشت برای زحمات ایشان و سایر پیشکسوتان خالی است.
آریای سینمای ایران تکرار نشدنی است .. ایشالا همیشه سرحال و سلامت باشند...
بی نظیر بود اولین فیلمی که من در سینما دیدم فیلم افعی ایشون بود 100 بار هم نگاه کردم تا حالا برام تازه گی دارد
ایشان واقعا برای نسل ما اسطوره بازیگری محسوب میشد. واقعا بی نظیر هستند و بعد از ایشانشخصی جای ایشان را در سینمای اکشن پر نکرده است. یادش بخیر دهه هفتاد با فیلم های ایشان چقدر حال می کردیم ......هنوز حس فیلم های اکشنش واسم ملمموسه .... پرواز از اردوگاه..... خدا حفظشئن و کنه و سالم و موفق باشند.
چه شوقی میکردیم وقتی فیلماشو تلوزیون پخش میکرد
قهرمان فيلم‌هاي دوره نوجواني و جواني همدوره‌اي هاي ما بود و ما وقتي از سينما بيرون مي آمديم خودمون رو در نقش ايشون تصور مي كرديم و كلي ذوق مي كرديم
گویا ایشون هم در دهه شصت توسط مدیران سینمایی که الان اصلاح طلب شدن مورد عنایت قرار گرفتن
مگر فوت شدس؟
جمشید هاشم پور را یک بار من بر حسب تصادف دیدم و مسیرم طوری بود که حدود دقیقه پشت سر ایشان، در کنارشان و جلوتر از او حرکت کردم. ابهتی که در زندگی واقعی دارد چیزی کمتر از صحنه های سینما ندارد. با آن که سن و سالشان بالا بود ولی تناسب اندام، نحوه ی راه رفتن و از همه بالاتر تواضعی که داشت مرا به این جمع بندی رساند که برای بازیگر شدن و ایفای درست یک نقش باید زمینه ی آن را در زندگی واقعی هم داشته باشی یا به عبارت دیگر بخشی از نقش همان خودِ خودت باشد.
یادش بخیر.جمشید هاشم پور و ابوالفضل پور عرب ستاره های فیلمهای دهه 60 و 70
یاد فیلمهاشون میفتم که موقع دعوا وقتی مشت میزدن به طرف یه صدای عجیب و نوستالژیکی میگذاشتن :)))
واقعا خدا همیشه بهش سلامتی بده ، کلی خاطرات برای ما در سال های 70 و 80 به جا گذاشته.
یول براینر ایران...
با سلام

لطفاَ اصلاح بفرمایید . ایشان سال گذشته برای بازی در فیلم دارکوب (بهروز شعیبی) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد.
بنده دردهه 70 مدیرسینما بودم واقعا فیلمها تکرارنشدنی ایشان وبازی قوی ایشان رادرچندین فیلم چندین سری خودم دیدم که چه تاثیری آنموقع درفروش فیلمها داشت یادش بخیرفیلم عقابها- افعی گروگان - غافله و...خیلی فیلمنامه ها خوب وبازی ایشان درفروش تاثیرداشت انشاله که ازحضورچنین بازیگرهایی درسینما فعلی استفاده شود
با سلام واحترام :برای ایشان آرزوی سلامتی دارم .
واقعا وبدون اغراق چیزی از هنر پیشه های تراز اول هالیود البته در سبک اکشن کم نداشت ومی توانست در جوانی در آن فیلمها ایفای نقش کنه( البته با آن همه جلوه های ویژه بقول خودمان حقه های سینمایی) .امید وارم همیبشه سلامت باشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان