بازدید 14847
سالی که نکوست از بهارش پیداست؟!

رکورد ده ساله کیفیت هوای تهران در نوروز شکست +جدول

هنوز چهار روز از آغاز سال جدید نگذشته، کیفیت هوای تهران در نوروز سقوطی را تجربه کرد که پیشتر تجربه نکرده بود؛ سقوطی رکورد شکنانه که ظاهرا قرار است در روزهای آینده تداوم داشته باشد؛ اتفاقی که حتی در سال‌های مصرف بنزین‌های تولیدی در پتروشیمی‌ها هم رخ نداده بود.
کد خبر: ۷۸۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 24 March 2018

آخرین وضعیت آب و هوا و ترافیک جاده‌ای؛ یکشنبه بیست و هفتم اسفندماه

رکورد ده ساله کیفیت هوای تهران در نوروز شکست و اتفاقی که حتی در سال‌های مصرف بنزین‌های تولیدی در پتروشیمی‌ها رخ نمی‌داد، رقم خورد.
 

به گزارش «تابناک»؛ در چهارمین روز سال ۱۳۹۷، شاخص کیفیت هوای تهران از مرز سالم گذشت و با رسیدن به عدد ۱۰۳، به وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» رسید؛ موضوعی که مسئولان را بر آن داشت تا از آن دسته شهروندان تهرانی که مشمول تعریف «گروه حساس» می‌شوند، بخواهند از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

اتفاقی که در ایام نوروز ده سال اخیر بی سابقه بوده و به نوعی رکورد شکنی به شمار می‌آید؛ رکورد شکنی از نوع منفی و ناخوشایند که حتی در دوران اوج گرفتن آلودگی هوا بر اثر مصرف بنزین پتروشیمی‌ها هم رخ نداده بود و از این روی عجیب به نظر می‌رسد.

اما دلیل این اتفاق چیست و چه شد که هوای پایتخت پرجمعیت کشورمان در نوروز هم «پاک» یا «سالم» نماند؟ لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش می‌گوید: ورود پدیده گرد و غبار به هوای شهر تهران، باعث افزایش قابل ملاحظه ذرات معلق (PM۱۰ و PM۲.۵) در هوای شد و کاری کرد که کیفیت هوا از شرایط پاک با شاخص ۴۵ به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص ۱۰۳ برسد؛ این شرایط در حالی ا‌ست که فروردین امسال کیفیت هوای تهران بدترین شرایط را در ده سال اخیر داشته است.

 
رکورد ۱۰ ساله کیفیت هوای تهران در نوروز شکست +جدول

همچنین حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی برای شهر تهران، در برخی ساعات روز جاری (شنبه) وزش باد موثر (بزرگی بین ۳ تا ۶ متر بر ثانیه) از سمت نواحی جنوب شرقی انتظار می‌رود و به تدریج در بعد از ظهر بر میزان ناپایداری جوی افزوده خواهد شد. با برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار در روز یکشنبه، برای برخی ساعات روز وزش باد شدید (بزرگی بین ۸ تا ۱۱ متر بر ثانیه) از سمت نواحی غربی-جنوب غربی و در شبانگاه وزش تندباد لحظه‌ای و بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود. همچنین دما تا روز آینده افزایش نسبی خواهد یافت.

وی در ادامه قرار گرفتن کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای بیشتر مناطق را پیش بینی کرد و افزود: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وضعیت کیفی هوای پایتخت طی روز جاری (شنبه) به دلیل افزایش نسبی غلظت ذرات معلق، در آستانه شرایط نامطلوب، به ویژه برای گروه‌های حساس، خواهد بود و انتظار می‌رود تا روز یکشنبه، شرایط کیفی هوای بیشتر مناطق شهر تهران در محدوده بین شرایط سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.

بدین ترتیب مشخص می‌شود، رکوردشکنتی نامطلوب هوای تهران تداوم خواهد یافت تا بدترین نوروز تهران از نظر آلودگی هوا، کماکان شرایط بدتری را تجربه کند؛ اتفاقی که امیدواریم در ادامه سال در سایه تصمیمات مسئولان از جمله اجرای طرح جدید ترافیکی ـ که از جمله انتقادات وارد به آن، افزایش شمار تردد‌های روزانه در محدوده طرح ترافیک است ـ ادامه پیدا نکند و مصداق ضرب المثل معروفِ «سالی که نکوست...» نگردد!

 
رکورد ۱۰ ساله کیفیت هوای تهران در نوروز شکست +جدول
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
تفریح ملت شده گشت زنی توی خیابونها و بزرگراهها.
بعضی ها رو در حال رانندگی نگاه می کنی چنان مستقل از سرعت مجاز در حال صحبت با بغل دستی هستند که معمولا هم جنس مخالف هست که هیچ شکی نمیکنی که اینها مقصدی ندارند!
فرهنگ رانندگی فقط مربوط به رانندگی نیست کل فرهنگ جامعه رو در بر میگیره که اون رو هم باید از شرکت های حفاری روسی کمک بگیری تا از قعر زمین بکشنش بیرون!
مشکل از خود تهرانه.
حالا که بخاری ها خاموشه و مردم هم رفته اند سفر بازهم هوا برای تنفس خطرناک است.
معادن شن و ماسه دوباره شروع کردن
اینان با همین بهانه ها جای قالیباف رو گرفتن،مشکل ترافیک و آلودگی هوا.حالا هر کاری میکنن جز حل اینها
فقط و فقط به خاطر ماشین های ایرانی هست که دارن هوا رو الوده میکنن بعد میگن حمایت از تولید داخلی.
تولید داخلی که نه کیفیت داره نه قیمت مناسب چه حمایتی داره؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
فقط و فقط به دلیل حرف مفت زدن این آلودگی ایجاد شده. مثل این حرف بالا.
عرضه دارید جلوی ریزگرد ها رو بگیرید .
تهران که الان خلوته تهرانیها هم رفتن شهرستاناشون . واقعا خدا رحم کنه امسال ( از مسئولین که امیدی نیست جر تعطیل کردن)
از جمله مقصرها ، نماینده های پوپولیست مجلس هستند که با افزایش قیمت سوخت مخالفت میکنند.
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
مشکل قیمت بنزین نیست تعرفه نجومی خودرو است. خودرو هیبریدی یا کم مصرف روز جهان هم آلایندگی بسیار پایین دارند و هم مصرف کم
با توجه به اینکه قبلا ایراد از بنز%
همه شاهدیم که تهران ازنظررفت وآمدبسیارخلوت شده حتی اگرنگوئیم خلوت ترازسال قبل یقیناپررفت وآمدترنیست ذرات معلق گردوخاک است که شبیه ابری روی تهران واطراف راگرفته که ارتباطی به گازاگزوزماشینهاویاپدیده وارونگی (اینورژن ) نداردواز جنس دیگریست،خفه کننده وسرطانزا، امیداست مسئولین توجه کنندفقط روی نقش اتومبیلهاتمرکزنکنندهمه عوامل رامدنظرگیرند.
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
مسوولان فقط حقوق مسوول رو می گیرند. ما را به خیر اینان امیدی نیست. امسال که یه طرح ترافیکی درست کردن در حد فاجعه
این نشان می‌دهد که ایجاد محدودیت برای خودروها چاره ساز نیست و اصولا مشکل از خودروها نیست. مشکل از کارخانه‌های اطراف شهر و همچنین فعالیت‌هایی مانند ماسه برداری در اطراف شهر است.
مشکل آلودگی به خاطر اتوبوس ها و خودروهای سنگینه که از گازوییل استفاده می کنند. گازوویلی که الان داره استفاده میشه درصد بالایی از گوگرد داره
بیشترین مشکل مربوط به خودروهای بی کیفیت خودمان هست که قراره حمایت هم بکنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل