بازدید 4559

نارضایتی شدید شرکای آمریکا از اعمال تعرفه‌های تجاری جدید

بنابر گزارش های منتشر شده، دونالد ترامپ سرانجام دیروز دستور اعمال تعرفه های تجاری جدید در خصوص واردات فولاد و آلومینیوم را صادر کرد. تعرفه های جدید اعمال شده از سوی آمریکا موجی جدید از نارضایتی را در میان شرکای داخلی و خارجی دولت ترامپ به وجود آورده و بر احتمال وقوع جنگ جهانی اقتصادی دامن زده است.
کد خبر: ۷۸۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ 09 March 2018

نارضایتی شدید شرکای آمریکا از اعمال تعرفه‌های تجاری جدیدبنابر گزارش های منتشر شده، دونالد ترامپ سرانجام دیروز دستور اعمال تعرفه های تجاری جدید در خصوص واردات فولاد و آلومینیوم را صادر کرد. تعرفه های جدید اعمال شده از سوی آمریکا موجی جدید از نارضایتی را در میان شرکای داخلی و خارجی دولت ترامپ به وجود آورده و بر احتمال وقوع جنگ جهانی اقتصادی دامن زده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Hurriyet، ترامپ با ذکر این نکته که آمریکا ''به دلیل اعمال تجاری تهاجمی کشورهای خارجی به یغما رفته است'' سیاست چند ده ساله ی آمریکا در خصوص سیاست باز تجاری را پایان داده است. بر اساس سیاست جدید دولت ترامپ، به واردات فولاد و آلومینیوم از خارج از آمریکا به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد تعرفه ی تجاری تعلق گرفت. از دیدگاه ترامپ، بسیاری از کشورهایی که در امور تجاری بدترین رفتار را با آمریکا دارند شرکای این کشور هستند. 

نارضایتی شدید شرکای آمریکا از اعمال تعرفه‌های تجاری جدید

به گفته ی ترامپ، تعرفه های جدید از ۱۵ روز دیگر اجرایی خواهد شد. این در حالی است که این تعرفه ها در وهله ی اول شامل کشورهای کانادا و مکزیک نخواهد شد و سایر شرکای آمریکا که از نظر تجاری و امنیتی برای این کشور حائز اهمیت هستند می توانند در خصوص معاف شدن از این تعرفه ها با دولت آمریکا مذاکره کنند. البته به این نکته باید اشاره شود که ترامپ همیشگی شدن معافیت کانادا و مکزیک از تعرفه های جدید را مشروط به به موفقیت رسیدن بازنگری ها در پیمان نفتا کرده است. مقامات مربوطه در دولت های کانادا و مکزیک در خصوص شرط های گذاشته شده از سوی ترامپ اعلام کرده اند که پیمان نفتا مسئله ای جداگانه است و و مذاکرات مربوط به آن نباید مشروط به شرایط خارج از این پیمان باشد. 

اعمال تعرفه های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم موجی از نارضایتی را در میان شرکای تجاری آمریکا به همراه داشته است. در این خصوص، دولت ژا‍‍پن اذعان کرده است که سیاست جدید ترامپ می تواند '' تاثیر سهمگینی را بر روی روابط تجاری آمریکا و ژا‍‍پن به عنوان نخستین و سومین اقتصاد های بزرگ دنیا بر جای بگذارد''. همچنین، چین اعمال تعرفه های جدید توسط دولت ترامپ را ''حمله ای جدی به وضعیت عادی نظم (کنونی) تجارت بین المللی'' نامیده است. اتحادیه ی اروپا نیز خواستار معاف شدن کل این اتحادیه از تعرفه های نامبرده شده است. همچنین، دولت برزیل نیز علیه تصمیم ترامپ مواضع تندی را اتخاذ کرده و گفته است که در پاسخ به تصمیم دولت ترامپ ''تمامی اقدامات لازم'' را برای ''حفاظت از حقوق و منافع'' خود در نظر خواهد گرفت. 

لازم به ذکر است که بزرگترین صادرکننده ی فولاد به آمریکا در سال گذشته کانادا بود و پس از این کشور برزیل، کره جنوبی، روسیه، مکزیک، ژا‍‍پن و آلمان در رتبه های بعدی جای گرفته بودند. علاوه بر این، کشورهای کانادا، چین، روسیه و امارات به ترتیب بزرگترین صادر کنندگان آلومینیوم و آلومینیوم اکسید به آمریکا بوده اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار