بازدید 9574
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «رکورد شرکت‌های بیمه امارات با ثبت ۳۸۱ میلیون دلار سود» تا «نظر وزیر اقتصاد درباره نرخ فعلی ارز»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص سهام ۵۷۳ واحد دیگر از دست داد، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای ششمین هفته‌ی متوالی، گرانی طلا در واکنش به تصمیم جنجالی ترامپ، نرخ دلار در سامانه نظارت ارز کاهش یافت، ایران روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت صادر می کند و مشروط شدن واردات لوازم خانگی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 04 March 2018

از «رکورد شرکت‌های بیمه امارات با ثبت ۳۸۱ میلیون دلار سود» تا «نظر وزیر اقتصاد درباره نرخ فعلی ارز»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص سهام ۵۷۳ واحد دیگر از دست داد، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای ششمین هفته‌ی متوالی، گرانی طلا در واکنش به تصمیم جنجالی ترامپ، نرخ دلار در سامانه نظارت ارز کاهش یافت، ایران روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت صادر می کند و مشروط شدن واردات لوازم خانگی را در بر دارد.

شاخص سهام ۵۷۳ واحد دیگر از دست داد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه دوازدهم اسفند ماه ۹۶ با کاهش ۵۷۳ واحدی معادل ۰.۵۸ درصد به رقم ۹۷ هزار و ۳۸۸ واحد رسید. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری از هفته جاری، شاهد روند نزولی اکثر شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش ۱۸۲ واحدی معادل ۰.۵۸ درصد به رقم ۳۱ هزار و ۴۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد ۴۳ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد، عدد ۱۷ هزار و ۶۶۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۲ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد به رقم ۱۳ هزار و ۲۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت ۰.۵۷ درصد همراه شد و ۵۹۶ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۱۰۴ هزار و ۶۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۰۳ واحد کاهش معادل ۰.۷۲ درصد به رقم ۶۹ هزار و ۶۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز چهارشنبه گذشته، با ۷۱۳ واحد کاهش معادل ۰.۳۴ همراه بود و عدد ۲۰۷ هزار و ۹۶۵ واحد را به نمایش گذاشت.

از «رکورد شرکت‌های بیمه امارات با ثبت ۳۸۱ میلیون دلار سود» تا «نظر وزیر اقتصاد درباره نرخ فعلی ارز»

افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای ششمین هفته‌ی متوالی

گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۲ مارچ آمریکا با افزودن ۱ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۰۰ عدد رسانده است. همچنین، مجموع دکل های نفتی و گازی فعال در این بازه ی زمانی ۹۵۵ عدد ثبت شده است. باید به این نکته اشاره گردد که مجموع دکل های نفتی و گازی آمریکا در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۸۷۶، ۵۰۹ و ۹۷۸ عدد بوده است. لازم به ذکر است که تعداد فعلی دکل های نفتی فعال در آمریکا در بالاترین حد خود از ماه آپریل سال ۲۰۱۵ تا کنون قرار دارد. این برای نخستین بار از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تا کنون است که تعداد دکل های نفتی آمریکا برای ششمین هفته ی متوالی افزایش یافته است.

گرانی طلا در واکنش به تصمیم جنجالی ترامپ

اکثر کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز با اشاره به ابهامات اقتصادی و ضعف دلار آمریکا، افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. از میان ۲۱ کارشناس بازار که در نظرسنجی طلای وال استریت شرکت کردند، ۱۴ نفر یا ۶۷ درصد افزایش قیمت طلا و سه نفر یا ۱۴ درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند را پیش بینی کردند در حالی که ۴ نفر یا ۱۹ درصد نسبت به روند قیمت طلا در هفته جاری نظری نداشتند. در این بین، از ۵۴۱ سرمایه‌گذاری که در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز شرکت کردند، ۲۷۲ نفر یا ۵۰ درصد نسبت به افزایش قیمت‌ها در هفته جاری خوش‌بین بودند و در مقابل، ۱۸۹ نفر یا ۳۵ درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کردند و ۸۰ نفر یا ۱۵ درصد نیز نظری نداشتند. جزئیات بیشتر

رکورد شرکت‌های بیمه امارات با ثبت ۳۸۱ میلیون دلار سود

سود سالانه تجمعی شرکت‌های بیمه لیست شده در بازارهای مالی امارات متحده عربی از ۹۰۰ میلیون درهم در سال ۲۰۱۶ به ۱.۴ میلیارد درهم (۳۸۱ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. این رشد سود به افزایش حق بیمه تحت سیاست‌گذاری یکپارچه بیمه‌ای که از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شده است، مربوط می‌باشد. طبق گزارش آژانس خبری امارات، «وام»، این قانون جدید باعث تقویت منابع مالی بیمه‌گرها شده است. طبق تحلیل‌های «وام» از ۳۱ شرکت بررسی شده، ۲۲ شرکت گزارش سود داده‌اند در حالی‌که مابقی ضرر کرده‌اند. سود ۱۷ شرکت لیست شده در شاخص آدکس با ۴۳.۳ درصد افزایش از ۴۷۱ میلیون درهم در سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ به ۷۵۶ میلیون درهم افزایش یافته است. درحالی که سود ۱۴ شرکت لیست شده در شاخص دی‌اف‌ام با ۶۶.۶ درصد افزایش، از ۴۲۹ میلیون درهم در سال ۲۰۱۶، به ۷۱۵ میلیون درهم افزایش یافتته است. شرکت بیمه نشنال تکافل، بیشترین رشد سود را به دست آورده است. سود این شرکت از ۴۰۰۰۰۰ درهم در سال ۲۰۱۶ به ۷.۶ میلیون درهم تا پایان ۲۰۱۷، جهش یافته است. شرکت بیمه یونیون مقام دوم را در این راستا به دست آورده است. این شرکت ضرر ۱۰.۵ میلیون درهمی در سال ۲۰۱۶ را به سود ۱۰.۳ میلیون درهمی در سال ۲۰۱۷ تبدیل کرده است. جزئیات بیشتر

نرخ دلار در سامانه نظارت ارز، کاهش یافت

بر اساس اطلاعات سنا، در پایان معاملات بازار ارز روز شنبه، هر دلار آمریکا با افت 28 ریال نسبت به پایان هفته قبل، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 562 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 28 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 54 هزار و 746 ریال رسید. دیگر تازه وارد سنا، یوآن چین بود که روز گذشته با نرخ فروش 7423 ریال بازار را به پایان رساند.

از «رکورد شرکت‌های بیمه امارات با ثبت ۳۸۱ میلیون دلار سود» تا «نظر وزیر اقتصاد درباره نرخ فعلی ارز»

ایران روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت صادر می کند

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه نفت ایران همیشه مشتری دارد، گفت: تولید روزانه نفت کشور در حال حاضر حدود چهار میلیون بشکه و صادرات نفت و میعانات گازی نیز حدود 2.6 میلیون بشکه است. وی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، درباره ماندن یا نماندن شرکت‌های خارجی در صورت تعلیق برجام از سوی رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: شرکت‌های خارجی می‌گویند می‌مانند، اما اگر برجام برای ایران منافع اقتصادی نداشته باشد و دوباره با مشکلات پیشین روبه‌رو شویم، دلایل قانع‌کننده‌ای برای ماندن در برجام نخواهیم داشت. وی خاطر نشان کرد: باید صبر کرد، همه چیز به ماندن یا از بین رفتن برجام ختم نمی‌شود و امکان دارد تحولات دیگری نیز در پیش باشد. معاون وزیر نفت همچنین درباره تقاضا برای نفت خام ایران گفت: نفت همیشه مشتری دارد، اما باید گفت ایران هنوز به استفاده از راه‌های خلاقانه برای فروش نفت نیاز پیدا نکرده است. /ایرنا

بازگشت «تسه»ها به مدار صعود در بازار اوراق مسکنب

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد چشمگیر 4 درصدی به قیمت 65 هزار و 158 تومان معامله شدند. پس از ریزش قابل‌توجه قیمت اوراق وام مسکن طی هفته گذشته به نظر می‌رسد که تعادل نسبی در این بازار برقرار شده است و قیمت اغلب اوراق وارد مدار صعودی شده است. هفته قبل، قیمت اوراق تسهیلات ضمن تحرک بیشتر معامله‌گران، به‌طور میانگین ۸ درصد کاهش یافت. این در حالی بود که قیمت اوراق تسهیلات عمدتا روند کم نوسان یک درصدی را تا پیش از این تجربه می‌کردند. به نظر می‌رسد افت سنگین قیمت اوراق تسهیلات طی هفته گذشته ناشی از افزایش نرخ سود در بازار پول بوده است که مشوقی برای خروج سرمایه‌گذاران این بازار، افزایش عرضه و در نتیجه ریزش قیمت‌ها بوده است. به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود این، معاملات اوراق در نخستین روز هفته بهبود نسبی یافت و قیمت‌ها رشد کرد.

واردات لوازم خانگی مشروط شد

به تازگی برای واردات انواع لوازم خانگی شروطی در نظر گرفته و اعلام شده است بر اساس این شروط ثبت سفارش واردات در این بخش با شرایط جدیدی همراه خواهد بود. طبق آنچه اعلام شده انجام ثبت‌سفارش کالاهای لوازم خانگی از امروز (۱۲ اسفند) منوط به اخذ شناسه_کالا و ثبت نمایندگی کالا توسط مرکز اصناف در سامانه یکپارچه مجوزها خواهد بود. به نقل از ایسنا، بر همین اساس لازم است پیش از شروع فرآیند ثبت‌سفارش، موارد اشاره شده مورد توجه قرار گیرد و تجار جهت اخذ نمایندگی به مرکز اصناف و بازرگانان ایران مراجعه کنند.

نظر وزیر اقتصاد درباره نرخ فعلی ارز

مسعود کرباسیان، در پاسخ به این سؤال که قیمت دلار در بازار برخلاف آنچه گفته می‌شود، پایین نیامده و بانک مرکزی اجازه فروش بالاتر از ارز مداخله‌ای را نمی‌دهد، اظهار داشت: این موضوع را باید از رئیس کل بانک مرکزی بپرسید. وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد این مسئله که اکنون نرخ دلار در بازار بیش از 4800 تومان است، گفت: نه؛ قیمت‌ها 4800 تومانی که می‌گویید، نیست. وی در مورد اینکه صرافان می‌گویند اگر بانک  مرکزی ارز مداخله‌ای ندهد، ارز نمی‌فروشیم، گفت:‌ سؤال من این است، واقعا ما که مشکل ارز نداریم، اگر نرخ بالا برود، غیرواقعی است،‌ چون دولت نرخ را تنظیم می‌کند. کرباسیان در پاسخ به این سؤال که یعنی نرخ ارز و دلار را دستوری تنظیم می‌کنید، بیان داشت: مگر نرخ دلار دستوری بالا رفته که دستوری پایین بیاید. اصلاً نرخ فعلی واقعی نیست. به گزارش فارس، نوسان بازار ارز نشان می‌دهد برخلاف تصور، در عمل نرخ‌ دلار و یورو کاهش نیافته، بلکه بانک مرکزی با تعیین نرخ ارز مداخله‌ای و توزیع محدود از سوی برخی صرافی‌ها، کل بازار را ملزم به معامله نرخ در همان قیمت مصوب کرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴
وزیر اقتصاد خودش فهمید چی گفت؟
چندوقت بود داشتم فکر مي کردم ايران اصلاوزير اقتصاد نداره. تا اينکه حالا بالاخره يه خودي نشون داد
ببخشید میشه از ایشان بپرسید نرخ حواله در صرافی ها چند است؟
یه جوری میگن کسی چیزی نفهمه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار