بازدید 36319

چه تعداد نهاد پولی فاقد مجوز و در شرف ساماندهی در اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند؟

ماجراهای سال های اخیر موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و همچنین نقش صرافی های فاقد مجوز در تلاطمات ارزی اخیر نشان داد که نهادهای پولی غیرمجاز چگونه قادرند سیستم اقتصادی یک کشور را دچار اخلال نمایند. پرسشی که در این بین مطرح است این است که در حال حاضر چه تعداد نهاد پولی فاقد مجوز و در شرف ساماندهی در اقتصاد کشور فعالیت می کنند؟
کد خبر: ۷۷۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸ 26 February 2018

چه تعداد نهاد پولی فاقد مجوز و در شرف ساماندهی در اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند؟ماجراهای سال های اخیر موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و همچنین نقش صرافی های فاقد مجوز در تلاطمات ارزی اخیر نشان داد که نهادهای پولی غیرمجاز چگونه قادرند سیستم اقتصادی یک کشور را دچار اخلال نمایند. پرسشی که در این بین مطرح است این است که در حال حاضر چه تعداد نهاد پولی فاقد مجوز و در شرف ساماندهی در اقتصاد کشور فعالیت می کنند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال های اخیر در بسیاری از رسانه ها خبرهایی را راجع به موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز و یا به اصطلاح رایج، غیرمجاز دیده یا شنیده ایم که این موسسات چگونه توانستند با حضور خود در سیستم اقتصادی کشور، این سیستم را دچار اخلال نمایند و با آغاز برخورد بانک مرکزی با این موسسات مالی و اعتباری چگونه سپرده گذاران آن ها با چالش های جدی مواجه شدند و سرمایه های آن ها که در این موسسات سپرده گذاری شده بود چگونه به مخاطره افتاده است. حالا بعد از ماجراهای موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، تلاطمات ارزی اخیر یک بار دیگر تمام نگاه ها را به سوی نهادهای پولی غیرمجاز جلب نموده است. بانک مرکزی با آغاز نوسانات نرخ ارز سعی نمود که از فعالیت بسیاری از صرافی های غیرمجاز جلوگیری نماید تا اندکی از شدت این نوسانات کاسته شود. از اواخر دی ماه سال جاری بود که بانک مرکزی با هماهنگی نیروی انتظامی اقدام به پلمب برخی صرافی های غیرمجاز در راستای سامان بخشیدن به اوضاع بازار ارز نمود.

پرسشی که در این بین مطرح است این است که در حال حاضر چه تعداد نهاد پولی فاقد مجوز و یا در شرف ساماندهی در اقتصاد کشور حضور دارند؟

در اقتصاد کشور 6 دسته نهاد پولی در حال فعالیت می باشند که عبارتند از بانک ها، موسسات اعتباری، تعاونی اعتباری، صندوق های قرض الحسنه، صرافی و لیزینگ. طبق گزارش های بانک مرکزی در حال حاضر 40 بانک در فضای اقتصادی کشور در حال فعالیت می باشند که 30 بانک مجاز و 10 بانک در شرف ساماندهی هستند. در زمینه موسسه اعتباری، 9 موسسه در حال فعالیت هستند که 5 موسسه مجاز و 4 موسسه در شرف ساماندهی هستند. در تعاونی های اعتباری 2589 تعاونی اعتباری در حال فعالیت می باشند که از این تعداد 257 تعاونی دارای مجوز، 343 تعاونی در شرف ساماندهی و 1889 تعاونی فاقد مجوز می باشند. در صندوق های قرض الحسنه که بیشترین آمار نهادهای پولی را به خود اختصاص داده اند، 3525 صندوق در حال فعالیت می باشند که از این تعداد 963 صندوق دارای مجوز، 1534 صندوق در شرف ساماندهی و 1028 صندوق فاقد مجوز هستند. طبق آمار 689 صرافی در فضای اقتصاد کشور حضور دارند که از این تعداد 579 صرافی مجاز و 110 صرافی در شرف ساماندهی هستند. از 350 لیزینگ حاضر نیز 33 لیزینگ دارای مجوز، 17 لیزینگ در شرف ساماندهی و 300 لیزینگ فاقد مجوز هستند.

درمجموع و طبق آمار فوق تعداد 5235 نهاد پولی فاقد مجوز و در شرف ساماندهی در فضای اقتصادی کشور در حال فعالیت هستند که هر یک از این 5235 نهاد پولی می تواند به تنهایی خود تهدیدی برای سرمایه های مردم و نظام اقتصادی کشور باشد.

امید است که بانک مرکزی هر چه زودتر برای این نهادهای پولی فاقد مجوز و در شرف ساماندهی چاره ای بیندیشد و یا در صورت داشتن صلاحیت های لازم به آنها مجوز دهد و آنها را تحت نظارت خود قرار دهد و یا به کمک نیروی انتظامی هر چه زودتر برخورد با این نهادها را آغاز نماید تا ماجراهای موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز یا صرافی های غیرمجاز دوباره دامن گیر این اقتصاد نشود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل