بازدید 7692

همراه با اخبار هفتمین روز سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا

انتظاری که مفیدترین کار در زمان آن، آموزش به امدادگران در خصوص محل قرارگیری جعبه سیاه و چگونگی کاوش برای یافتن آن است که کارشناسان شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر عهده دار آن شده اند. کارشناسانی که امروز به این منظور وارد یاسوج شده‌اند و امید می‌رود در سایه دانش و تجربیات ایشان، مشخص شدن علت این حادثه مرگبار سرعت بیابد.
کد خبر: ۷۷۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ 24 February 2018
هفت روز از حادثه هولناک سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا می‌گذرد، اما هنوز چیز خاصی از چرایی سقوط این پرنده به دست نیامده و پیکر بسیاری از جان باختگان نامکشوف است.
 
به گزارش «تابناک»، اوضاع جوی در منطقه محل حادثه به گونه‌ای است که امدادگران ارتفاعات را ترک کرده و در دامنه کوه مستقر شده‌اند تا با توقف بارش و کاهش باد و بوران، بار دیگر خود را به ارتفاعات رسانده و تجسس برای یافتن پیکر‌های جان باختگان و قطعات هواپیما، از جمله جعبه سیاه آن را از سر بگیرند.

انتظاری که مفیدترین کار در زمان آن، آموزش به امدادگران در خصوص محل قرارگیری جعبه سیاه و چگونگی کاوش برای یافتن آن است که کارشناسان شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر عهده دار آن شده اند. کارشناسانی که امروز به این منظور وارد یاسوج شده‌اند و امید می‌رود در سایه دانش و تجربیات ایشان، مشخص شدن علت این حادثه مرگبار سرعت بیابد.
 
اخبار روز نخست را اینجا بخوانید
 اخبار روز دوم را اینجا بخوانید
 اخبار روز سوم را اینجا بخوانید
 اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید
 اخبار روز پنجم را اینجا بخوانید
 اخبار روز ششم را اینجا بخوانید
 
این خبر تکمیل می‌شود...
 
هواپیما در شیب 50 درجه قرار دارد
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۳:۴۸

لاشه در ارتفاع 4 هزارمتری در سینه کش کوه قرار داشت. دسترسی به لاشه بسیار سخت بود. محل قرارگیری لاشه هواپیما شیب 50 درصد داشت که کار امدادرسانی را مشکل می کرد.

به گزارش میران، دو ساعت از اعلام خبر محو شدن هواپیمای آسمان از رادار نگذشته بود که اولین تیم های جستجوی هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. ظهر روز 29 بهمن ماه بود که سازمان هواپیمایی سقوط و مرگ 66 سرنشین هوا پیمای ATR مسیر تهران- یاسوج در ارتفاعات دنا را تائید کرد.

پس از آن تیم های مختلف امدادی از هلال احمر، سپاه، ارتش و مردم به محل آمدند و سرانچام صبح سه شنبه لاشه هواپیما در ارتفاع 4 هزار متری منطقه نوقل پیدا شد.

بعد از آن تیم های امدادی برای کشف پیکرها به محل اعزام و در ارتفاع 4 هزار متری مشغول جستجو شدند. سرانجام روز پنج شنبه با توجه به شرایط بد جوی، تیم هایی که شب مانی در محل سقوط داشتند به پائین منتقل و عملیات متوقف شد.

مجید نعمت اللهی، سرتیم امدادگران کوهستان لرستان که در ارتفاع 4 هزار و 80 متری قله دنا مشغول امداد رسانی بودند در گفت و گو با خبرنگار میزان از شرایط امدادرسانی می گوید.

چگونه به قله رسیدید؟

از طریق مسیر زمینی سی سخت بعد از 13 ساعت کوهنوردی و صعود به ارتفاع 4 هزار و 80 متری رسیدیم.

وضعیت قرار گیری لاشه هواپیما چگونه بود؟

لاشه در ارتفاع 4 هزارمتری در سینه کش کوه قرار داشت. دسترسی به لاشه بسیار سخت بود. محل قرارگیری لاشه هواپیما شیب 50 درصد داشت که کار امدادرسانی را مشکل می کرد.

چگونه امدادگران کوهستان در آن محل فعالیت می کردند؟

باور کنید بارش برف کار را بسیار سخت کرده بود. برف روی لاشه هواپیما و پیکرها را پوشانده بود و به دلیل سرما، این برف ها یخ زده و منجمد شده بود. کار برای تیم های امدادی بسیار سخت بود.

پیکرها چگونه کشف شد؟

پیکر قربانیان این حادثه پس از جستجوی فراوان در میان لاشه هواپیما کشف شد. البته به علت شدت حادثه بدنه هواپیما متلاشی شده بود.

وضعیت پیکرها چگونه بود؟

اول باید بگویم که هیچ پیکری سالم کشف نشده است و جسدی سالم به دور از قطعات هواپیما از سوی امدادگران کشف نشد. تمام پیکرهایی که تاکنون کشف شده از میان لاشه یا نزدیکی آن بوده و متاسفانه نتوانستیم پیکری را سالم کشف کنیم.

چه تعداد پیکر منتقل کردید؟

تعدادی پیکر از سوی تیم های امدادی هلال احمر منتقل شد. البته هنوز پیکرهایی وجود دارد که باید بعد از بهبود هوا آنها را جستجو و منتقل کنیم.

فکر می کنید عملیات دوباره چه زمانی شروع شود؟

روز دوشنبه بار دیگر عملیات به صورت رسمی آغاز می شود. اما هر زمان که بدانیم می توانیم به قله صعود کنیم و خطری تیم امداد را تهدید نمی کند، عملیات را آغاز می کنیم.

نگران از بین رفتن پیکرها نیستید؟

اجساد در زیر برف قرار دارد و با آن سرما هیچ حیوانی در ان ارتفاع قرار ندارد.

این بار عملیات جستجو متفاوت است؟

بله. اینبار باید با سونداژها در زیر برف به دنبال لاشه و اجساد بگردیم. ارتفاع برف به بیش از دو متر خواهد رسید و اینبار جستجوی سختی را پیش رو داریم.

پرونده سقوط هواپیمای ATR روی میز کمیسیون اصل ۹۰
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۳:۰۷

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قصور در سقوط هواپیمای ATR روشن است، گفت که این کمیسیون وارد بررسی موضوع سقوط این هواپیما خواهد شد.

ابهام‌های جدید در حادثه سقوط هواپیما
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۰:۴۰

به گزارش ایران، محمد علی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس این موضوع را عنوان کرد و گفت: با وجود چنین اخطاری اجازه پرواز به خلبان جای تعجب دارد. البته موضوع هواشناسی و بی‌توجهی شرکت آسمان به‌وضعیت جوی نامناسب، از چند روز پیش با صحبت‌های دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس رنگ و بوی جدی به‌خود گرفت و اکنون نوک پیکان به سمت سازمان هواشناسی است که طی چند روز اخیر سکوت کرده است.

چرا آسمان از خلبان خواسته که پرواز کند؟
اکنون که تیم تجسس و نجات در حال یافتن جعبه سیاه و اجساد است تا چرایی این حادثه ناگوار مشخص شود نگاه‌ها به سمت منابع داخلی است و اینکه اطلاعات موجود چرا به صورت شفاف اعلام نمی‌شود. دامادی می‌گوید: سازمان هواشناسی موظف است این موضوع را رسیدگی کند و به صورت شفاف و روشن بگوید چه اطلاعاتی را به‌شرکت آسمان داده است.آن گونه که مطلع شدیم از 12 ساعت قبل موضوع نامناسب بودن مسیر پروازی به شرکت آسمان گوشزد شده بود. لذا هنوز نمی‌دانیم چرا شرکت آسمان از خلبان خواسته که پرواز داشته باشد.

ما نمی‌توانیم شرکت‌ها را از پرواز منع کنیم
در عین حال احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با آنکه تمایلی به مصاحبه نداشت اما به بیان این جمله بسنده کرد که سازمان هواشناسی اطلاعات مربوط به وضعیت جوی را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌دهد و آنها باید تصمیم‌گیری کنند که به مقصد تعیین شده پرواز داشته باشند یا‌خیر. این سازمان نمی‌تواند هیچ شرکت هواپیمایی را منع به پرواز کند. در مورد هواپیمای ‌ای‌تی‌آر که به سمت یاسوج در حال پرواز بود و دچار سانحه شد، باید به‌صورت فنی صحبت کرد. این امر نیازمند بررسی‌های کارشناسی است.

اکنون که تیم تجسس و نجات در حال یافتن جعبه سیاه و اجساد است تا چرایی این حادثه ناگوار مشخص شود نگاه‌ها به سمت منابع داخلی است و اینکه اطلاعات موجود چرا به صورت شفاف اعلام نمی‌شود. دامادی می‌گوید: سازمان هواشناسی موظف است این موضوع را رسیدگی کند و به صورت شفاف و روشن بگوید چه اطلاعاتی را به‌شرکت آسمان داده است.آن گونه که مطلع شدیم از 12 ساعت قبل موضوع نامناسب بودن مسیر پروازی به شرکت آسمان گوشزد شده بود. لذا هنوز نمی‌دانیم چرا شرکت آسمان از خلبان خواسته که پرواز داشته باشد.

خلبان با مجوز شرکت اجازه پرواز پیدا می‌کندرضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم در مورد اینکه خلبان‌ها از وضعیت جوی مقصد مطلع می‌شوند، اظهار داشت:کادر پرواز قبل از آنکه وارد هواپیما شوند اطلاعات مسیر پرواز مانند ارتفاع و... را دریافت می‌کنند و بعد از دریافت پروفایل پرواز سوار هواپیما می‌شوند. اگر برج مراقبت و دیسپچ (دیسپچ به‌مراحل اعزام یک پرواز گفته می‌شود) اجازه دهد آن زمان خلبان می‌تواند استارت پرواز را بزند. در حقیقت شرکت هواپیمایی (دارنده هواپیما) با دردست داشتن اطلاعات، تعیین‌کننده پرواز است.

بر این اساس شرکت آسمان، از خلبان هواپیمایی ‌ای‌تی‌آر خود با 66سرنشین خواسته که به سمت یاسوج پرواز کند. البته این حادثه منجر به این شد که سازمان هواپیمایی پرواز هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر آسمان را تا اطلاع ثانوی متوقف کند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که 3 فروند هواپیمای این شرکت تا بررسی نهایی باید زمینگیر باشد. البته این اتفاق ربطی به هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر جدید پسابرجامی ندارد.

ایجاد گروه‌های تخصصی 11 گانه
سخنگوی سازمان هواپیمایی توضیح داد که اکنون گروه تخصصی 11 گانه برای بررسی سانحه تشکیل شده است. این گروه ضمن پیدا کردن دلیل این سانحه می‌توانند به نتایجی برسند که پیشگیری‌کننده از سوانح آینده باشد. لذا گروه‌های تخصصی با زیرشاخه‌های متعدد در بخش‌های عملیات، سوابق فنی، مراقبت پرواز، سیستم‌ها، تجسس و نجات، عوامل انسانی، شاهدان عینی، هواشناسی، سازه هواپیما، موتورهواپیما و دستگاه ثبت پروازی تشکیل شده است. تمام پارامترهای دخیل در پرواز باید مورد بررسی قرار گیرند تا به‌صورت کارشناسی و دقیق علت سانحه مشخص شود.لذا تا زمانی که نتوانیم به اطلاعات کافی برسیم نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد و تمام گفته‌ها در حد حدس و گمان است.

هنوز جعبه سیاه پیدا نشده است
وی با بیان اینکه هنوز جعبه سیاه هواپیمای ‌ای‌تی‌آر آسمان یافت نشده است ،تصریح کرد: اگر جعبه سیاه پیدا شود به مکالمات ثبت شده خلبان با مرکز کنترل فضای کشور، موضوعات تخصصی چون موتور و مابقی خواهیم رسید. جعفرزاده درباره حضور تیم فرانسوی در ایران برای بررسی این سانحه گفت: جلسات کارشناسی متعددی برگزار شده است و بزودی این تیم به‌ منطقه اعزام می‌شود تا بررسی‌ها با دقت بیشتری صورت گیرد. اکنون تیم تجسس و نجات فعالیت خود را متوقف کرده و هر زمان که امکان آن (حتی 10درصد) فراهم شود مجدداً بررسی‌ها آغاز می‌شود.

تنها پر ابر بودن، مشکل مسیر یاسوج نبود
محمد علی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که مهر تأیید بروضعیت آب و هوای مسیر یاسوج زد، گفت: هواپیما به‌جهت پرش از تهران و مقصد با هیچ شرایط ناپایداری روبه‌رو نبود اما طول مسیر مشکل داشت و این موضوع 12 ساعت قبل از سوی سازمان هواشناسی به شرکت آسمان گفته شده بود لذا شرکت نباید اجازه پرواز به خلبان را می‌داد.طول مسیر به‌غیر‌از پر ابر بودن مشکل بارش باران هم داشته است.حتی زمانی که هواپیما به نزدیکی فرودگاه یاسوج رسیده بود، به گفته شاهدان امکان نشست پرواز نبود. وی خاطرنشان کرد: این گفته‌ها قضاوت اولیه است اما وقتی 12 ساعت قبل سازمان هواشناسی اعلام کرده است که مسیر پرواز مناسب نیست، اجازه پرواز جای تأمل و سؤال‌دارد.

تا جعبه سیاه بازخوانی شود ‌ ای‌تی‌آر آسمان اجازه پرواز ندارد
از طرفی محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته است: اصل موضوع حادثه هواپیما این است که در آن شرایط جوی هواپیما باید پرواز می‌کرد یا خیر که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه کمیسیون عمران در حال حاضر روی شرایط جوی و وضعیت ایمنی هواپیما کار می‌کند، ادامه داد: هواپیماهای ATR72 سن بالایی دارند و اکنون باید وضعیت آنها بررسی شود.لذا سازمان هواپیمایی دستور توقف موقت (تا بازخوانی جعبه سیاه، دیگر این هواپیماها پرواز نمی‌کنند) فعالیت آنها را صادر کرده است.از طرفی باید منتظر جعبه سیاه هواپیمایی که سقوط کرده باشیم، شاید نقص فنی هم در این سقوط دخیل بوده است.

هواپیما 4 دقیقه قبل از سقوط وضعیت عادی داشته است
وی با بیان اینکه 4 دقیقه پیش از سقوط هواپیما مکالمه‌ای از یکی از مسافران هواپیما با فردی که در فرودگاه یاسوج منتظرش بوده وجود دارد، افزود: این مکالمه بسیار عادی بوده و نشان می‌دهد که شرایط هواپیما پیش از سقوط بسیار عادی بوده و مشکلی وجود نداشته است اما اینکه چرا به کوه برخورد می‌کند، از ابهاماتی است که باید به آن پاسخ داده شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حادثه سقوط هواپیمای ATR72 ابهامات زیادی برای همگان ایجاد کرده همانند نقص ارتفاع سنج و امکان یخ زدگی هواپیما که در کمیسیون عمران این موضوعات به‌دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تکذیب نقش چوپان محلی در پیدا شدن لاشه هواپیمای ‌ای‌تی‌آر 72
در عین حال در واکنش به بیانیه شرکت آسمان که در آن تصریح شده بود از طریق اطلاعات یک چوپان محلی توانسته‌اند لاشه هواپیما را پیدا کنند، مدیر کل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی ضمن تکذیب این موضوع توضیحاتی را ارائه کرد. محمد سعید شرفی هرگونه دخالت و کمک یک چوپان در پیدا کردن لاشه ‌ای‌تی‌آر 72 شرکت هواپیمایی آسمان در ارتفاعات دنا را رد کرد.
وی در گفت‌و‌گو با ایرنا با تشریح نحوه پیدا شدن لاشه هواپیمای‌ ای‌تی‌آر شرکت آسمان در منطقه کوهستانی دنا افزود: روز یکشنبه 29 بهمن ماه پس از ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادار سه ساعت بعد یک تیم 20 نفره متشکل از خلبانان، متخصصان شرکت فرودگاه‌های کشور و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری راهی منطقه شدند و در بخشداری بیده برای انجام عملیات جست‌و‌جو مستقر شدند.

نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه اظهارداشت: روز دوشنبه 30بهمن ماه ساعت 6 صبح با خلبانان جمعیت هلال احمر، سپاه پاسداران، هوانیروز جلسات ما آغاز شد به‌طوری که 13 پهپاد توسط اتحادیه هوا فضا و سپاه پاسداران به‌منطقه اعزام و پنج بالگرد نیز در همان روز برای انجام عملیات جست‌و‌جو آماده شد. وی ادامه داد: پس از اینکه عکس‌ها و مدارک موجود مورد بررسی تیم کارشناسی قرار گرفت سه محلی که پیش‌بینی سقوط هواپیما مدنظر قرار گرفته بود در یک منطقه متمرکز شد. شرفی افزود: سه بالگرد در منطقه عملیات جست‌و‌جو را انجام دادند و در نهایت چهارمین بالگرد شرکت هلی کوپتری یاس موفق شد محل دقیق سقوط هواپیما را در ارتفاعات دنا شناسایی کند.

خستگی و استراحت نجاتگران کوهنورد در راه رسیدن به محل لاشه هواپیما
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۰:۳۴

کوه دنا قله نغل - تاریخ: ۹۶/۱۲/۰۴

همراه با اخبار هفتمین روز سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا

احتمال زنده‌بودن مسافران پس‌از سقوط زیر صفر است
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۰:۰۰

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد شرایط انجام عملیات جست‌وجو در منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج گفت: با توجه به اینکه وضعیت هوا در منطقه بسیار بد و انجام عملیات واقعا خطرناک است تا دوشنبه امکان ادامه عملیات وجود ندارد.

وی در مورد وضعیت نیرو‌های امدادگر هلال احمر گفت: آن‌ها که در کمپ ۳۶۰۰ متری بودند پایین آمدند و در دامنه کوه اردوگاهی زده شده و این افراد آنجا مستقر هستند. حدود ۲۵ تیم آنجا آماده هستند تا در صورت مساعد شدن شرایط بتوانند عملیات را آغاز کنند؛ ضمن اینکه نیرو‌های پشتیبان هم آماده هستند.

سلیمی در پی شایع شدن گمانه‌زنی‌هایی در افکار عمومی مبنی بر اینکه ممکن است تعدادی از مسافران تا ساعاتی پس از سقوط هم زنده بوده باشند، گفت: من منطقه سقوط را از نزدیک دیده‌ام. با توجه به شرایطی که آنجا وجود دارد و نحوه برخورد هواپیما با کوه امکان اینکه پس از حادثه کسی زنده مانده باشد، زیر صفر است؛ بنابراین خوب است که مردم به شایعات این چنینی توجه نکنند و آن‌هایی که چنین مسائلی را هم مطرح می‌کنند، این کار را انجام ندهند. این گونه اخبار موجب فشار روحی به خانواده‌ها می‌شود.

سلیمی با اشاره به خانواده‌های بازماندگان حادثه نیز گفت: این خانواده‌ها بسیار عزیزند و حتی وقتی دیدند که شرایط برای انجام عملیات امدادگران خطرناک است، آن‌ها هم خواستند عملیات متوقف شود تا جان کسی به خطر نیفتد. این حاکی از بزرگواری این خانواده‌ها است و خواهش من این است که با انتشار چنین اخبار و گمانه‌زنی‌هایی بیش از این باعث اذیت این خانواده‌ها و داغ‌دیدگان نشوند.

اجساد برخی از جانباختگان شناسایی شد
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۹:۵۰

به گزارش فارس، رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: «تعدادی از اجساد سقوط هواپیمای تهران-یاسوج شناسایی شدند. اسامی جان‌باختگان شناسایی‌شده تا یک ساعت دیگر اعلام می‌شود.»

گزارش مقدماتی سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج منتشر شد
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۹:۲۹

همراه با اخبار هفتمین روز سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا

به گزارش تسنیم، در این گزارش آمده است: ­پرواز شماره 3704 هواپیمائی آسمان در 29/11/96 با 6 نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، 2 نفر مهماندار و 2 نفر نیروی امنیت پرواز) و 60 نفر مسافر(59 نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران ساعت 08:05 به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و 25 دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع و هواپیما در حوالی 9 مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.

بر اساس نقشه‌های عملیاتی کمترین ارتفاع مجاز در مسیر پروازی W144 که هواپیما در آن مسیر قرار داشته‌ 17000 پا بوده‌ است. چنانچه هواپیما دچار وضع اضطراری شود، ارتفاع 15500 پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازی است که هواپیما می‌توانسته است در شمال فرودگاه کاهش ارتفاع داشته باشد.

در سه سال اخیر در فرودگاه یاسوج سرمایه‌گذاری زیادی صورت‌گرفته و علاوه بر تطویل باند پروازی و جمع‌آوری موانع متعدد در اطراف آن، دارای دستگاه کمک ناوبری NDB عملیاتی بوده و دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME نیز در فرودگاه نصب و اقدامات لازم برای بهره‌برداری از آن برابر با مقررات ایکائو انجام شده است.

مطابق دستورالعمل‌های شرایط اضطراری، همزمان با اطلاع رسانی به همه مراجع و مبادی ذیربط، کمیته تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و مرکز مدیریت بحران در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد مدیریت بحران در استان‌های تهران- فارس- اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و تیم هماهنگی تجسس و نجات به منطقه عازم گردید. همزمان، هماهنگی‌های لازم به منظور اعزام ارگان‌های کشوری و لشکری مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد به منظور تصویر برداری و جستجوی نقطه‌ای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی ویژه بمنظور بررسی و پایش اطلاعات ماهواره‌ای و تصاویر منطقه از دیگر اقدامات در این مرحله بود.

گام مهم بعدی، تعیین نقاط احتمالی سقوط هواپیما بود که با تشکیل جلسه RCC و مدیریت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عینی، افراد محلی آشنا به ارتفاعات منطقه و نیروهای انتظامی محل و تکنیک‌های فنی و تخصصی، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت 05:30 دقیقه بامداد دوشنبه مشخص و اعلام شد. بالگردهای موجود در محل بر اساس موقعیت‌های سه گانه پیش‌بینی شده به جستجو در محل پرداختند. نقطه نهایی در ساعت 19:00 روز دوشنبه با استفاده از تصاویر دریافت شده از پهپادها، گراف های مخابراتی ایرانسل و استماع رویه های پروازی خلبان و تقلیل سه موقعیت به یک موقعیت، تعیین (پلات) شد و نقشه‌های مربوط به موقعیت نهایی چاپ و خلبانان وسائل پرنده در خصوص نقطه نهایی تخمین زده شده توجیه شدند.

دو فروند هواپیمای نیروی هوایی با قابلیت مانور در ارتفاع پایین و تصویربرداری به پرواز درآمدند و در نهایت در حدود ساعت 10 صبح محل سقوط هواپیما شناسایی و تائید شده و عملیات هلی‌برن نیروهای تخصصی امداد و نجات و تکاوران ارتش در ساعت 14:00 روز سه شنبه پس از توجیه ایشان در خصوص نحوه جمع‌آوری اجساد و در اختیار قرار دادن تصاویر جعبه سیاه توسط کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور به محل سانحه آغاز شد.

هم اکنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپیما و کمیته بررسی سوانح فرانسه (BEA) نیز در ایران حضور داشته و به گروه بررسی سانحه ملحق شده‌اند. لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهینامه‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند.

همچنین، مطابق بررسی‌های اولیه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعیت هوای گزارش شده مجاز بوده و ارزیابی وضعیت جوی نقطه‌ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه‌های ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.

تیم فرانسوی متخصص هواپیمای ای‌تی‌آر وارد یاسوج شد
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۸:۲۳

تیم فرانسوی متخصص هواپیمای ای‌تی‌آر به منظور آموزش بازخوانی جعبه سیاه وارد یاسوج شد.

به گزارش فارس، تیم فرانسوی متخصص هواپیمای ای‌تی‌آر وارد شهر یاسوج شد تا مأموریت خود را برای آموزش بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده انجام دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی