بازدید 4408
دست رد مجلسی ها روی سینه دانشجویان پژوهشگر؛

مجلس راه خودش را می رود و با مطالبات دانشجویان کاری ندارد!

پس از گذشت چند ماه که دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه های سراسری با هزاران مشقت و سختی پیگیری مطالبات بر حق خود را از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال کردند و در بیش از 170 دیدار اختصاصی خود با نمایندگان از آنها قول مساعدت گرفتند، حالا مجلس تبصره ای را به تصویب رسانده که مصداق بارز دست رد روی سینه دانشجویان است.
کد خبر: ۷۷۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 21 February 2018

 مجلس راه خودش را می رود و با مطالبات دانشجویان کاری ندارد!پس از گذشت چند ماه که دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه های سراسری با هزاران مشقت و سختی پیگیری مطالبات بر حق خود را از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال کردند و در بیش از 170 دیدار اختصاصی خود با نمایندگان از آنها قول مساعدت گرفتند، حالا مجلس تبصره ای را به تصویب رسانده که مصداق بارز دست رد روی سینه دانشجویان است.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه هفته جاری و در جریان تصویب بندهای مختلف لایحه بودجه سال 97، تبصره ای را به تصویب رساندند که در ظاهر به منظور حمایت از دانشجویان دکتری و پژوهشگران اجرایی خواهد شد، اما در باطن جز افزایش مشکلات پژوهشگران و تنظیم یک قانون بی سر و ته چیز دیگری را نشان نمی دهد.

در تبصره 9 و بند 1 الحاقی آن که روز دوشنبه با رأی اکثریت نمایندگان به تصویب رسید، موضوع هزینه کردن اعتبارات دولتی در پژوهش هایی است که دانشجویان پسادکتری و دانش آموختگان پژوهشگر دانشگاهی انجام می دهند و بر اساس قاون 60 درصد از اعتبارات پرداختی به آنها تخصیص خواهد یافت.

در این بند که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است، وزاتخانه هایی مثل اقتصاد و داریی، جهاد کشاورزی، وزارت علوم، صنعت معدن و تجارت شامل اجرای این بند هستند و پژوهش های اجرایی در این وزارتخانه شرایط مطلوبی را برای پژوهشگران این حوزه ها فراهم می کند.

در این بند تلاش شده است تا تحقیقات و پژوهش های دانشجویی را به سمت تولید هدایت کنند تا از این طریق منابع در آمدی قابل ذکری برای دانشجویان فراهم شود.

این تبصره و بند 1 الحاقی آن که به صورتی کاملاً مبهم و پر ایراد به تصویب نمایندگان رسید، شامل اشکالات عدیده ای است که اعتراضات برخی نمایندگان مثل ابطحی نماینده خمینی شهر و ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان به آن با اصرار رئیس مجلس مطرح نشد تا با سرعت مجلس از این مصوبه پر ایراد عبور کند.

اولین ایراد بزرگ این مصوبه و مصوبه های از این دست، فاصله قابل توجه آن با خواست و مطالبات دانشجویان دوره دکتری است. دانشجویان دکتری در جریان پیگیری های خود درخواست داشتند که نمایندگان مجلس پژوهش های دوره دکتری آنها نظیر رساله و مقالات را کاربردی تر کنند، ارتباط بین آنها با نهادهای اجرایی را از شعار به عمل برسانند و منابع درآمدی پایداری را برای پژوهش های آنها در نظر بگیرند.

مطالباتی که هر چند در مقام حرف و در جریان جلسات خصوصی نمایندگان با این دانشجویان مورد تأیید قرار می گرفت اما در عمل اجرایی نشد و پوشش قانونی به خود نگرفت، تا نشان دهد که همیشه حرف زدن از عمل کردن آسان تر است.

ایراد بزرگ دیگر این مصوبه آن است که به چند وزارت خانه محدود می شود. برای مثال با این مصوبه مجموعاً دانشجویانی که در رشته هایی مثل کشاورزی، مهندسی، اقتصاد تحصیل کرده اند، شامل این امتیازات می شوند و مابقی دانشجویان از منافع این مصوبه بی بهره خواهند ماند!

این همه ایرادها نیست و شاید اصلی ترین ایراد مصوبه اخیر این باشد که نمایندگان مجلس عملاً با مصوبه اخیر خود ضمن ارزش بخشیدن به مقطع پسادکتری، بدون اینکه برای دانش آموختگان دکتری تخصصی شغل و منابع مالی پایدار فراهم کنند، آنها را ترغیب می کنند که وارد مقطع تحصیلی دیگری چون پسادکتری شوند و آخرین سال های جوانی خود را نیز به این شیوه تلف و نابود کنند.

البته نمایندگان مجلس جدا از نادیده گرفتن عامدانه حال و روز دانشجویان دوره دکتری، دانش آموختگان مقطع ارشد را نیز به کلی فراموش کرده اند و گویا تصمیم یا بنایی برای ارئه تسهیلات مناسب به صدها هزار دانش آموخته بیکار مقطع ارشد را نیز ندارند.

ایرادهایی که به مصوبه مجلس در مورد پژوهش های دانشگاهی می توان گرفت به این موارد ختم نمی شود و آنها در مصوبه خود ساز و کار تضمینی و دقیقی که هم بتوان با آن از عدالت قراردادهای پژوهشی مطمئن شد و هم از اجرایی شدن صد در صدی آن اطمینان حاصل کرد، را گویا لحاظ نکرده اند.

اگرچه زمان به خوبی نشان خواهد داد که این قانون های کاغذی به چه میزان در عمل کاربردی هستند، اما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار این است که در آینده زندگی و برای آینده تصمیم گیری کنند؛ اتفاقی که نه تنها در این مورد خاص رخ نداد بلکه با وعده های آنها به دانشجویان دکتری نیز تناقض دارد.

گفتنی است برخی نمایندگان مجلس همچون اسماعیلی نماینده مردم کوار برای تحقق طرح های پژوهشی دانشگاهی و اختصاص منابع درآمدی آن به دانشجویان تلاش های فراوانی انجام دادند که بر اساس این مصوبه گویا این تلاش ها با یک دست به صدایی نرسید و رأی غالب نمایندگان لایحه بدفرم دیگری را به قانون تبدیل کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر