بازدید 10051
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «عقب نشینی متفاوت بورس و ارز» تا «دفاع رئیس جمهور از افزایش قیمت بنزین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط بی سابقه‌ی ارزش سهام در بازار‌های بین المللی، دلار کانال 4700 تومانی را واگذار کرد، سقوط نگران کننده ارزش بیت کوین، کاهش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش سهام، ایران 45 تن طلا خرید، چشم انداز قیمت جهانی طلا در شش ماه نخست 2018، قاچاق کالا یک میلیارد دلار کاهش یافت و انتقاد توئیتری از افزایش عوارض پرداختی شرکت‌های بیمه‌  را در بر دارد. 
کد خبر: ۷۷۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 07 February 2018

از «عقب نشینی متفاوت بورس و ارز» تا «دفاع رییس جمهور از افزایش قیمت بنزین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط بی سابقه‌ی ارزش سهام در بازار‌های بین المللی، دلار کانال 4700 تومانی را واگذار کرد، سقوط نگران کننده ارزش بیت کوین، کاهش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش سهام، ایران 45 تن طلا خرید، چشم انداز قیمت جهانی طلا در شش ماه نخست 2018، قاچاق کالا یک میلیارد دلار کاهش یافت و انتقاد توئیتری از افزایش عوارض پرداختی شرکت‌های بیمه‌  را در بر دارد. 

سقوط بی سابقه‌ی ارزش سهام در بازار‌های بین المللی

بر اساس آخرین اطلاعات منتشره در روز سه شنبه، ارزش شاخص سهام داوجونز در نتیجه ی نگرانی ها در مورد افزایش تورم و نرخ بهره به شکل بی سابقه ای ۴.۶ درصد کاهش یافت و این امر به نوبه ی خود باعث ایجاد نوسانات شدید در بازار سهام شد. همچنین شاخص سهام در سایر نقاط دنیا مانند بازار بورس لندن و بازارهای شرق آسیا با افتی چشمگیر مواجه شد. به گفته ی جک ابلین یکی از تحلیلگران بازار بورس، دلایل سقوط ارزش شاخص سهام در روز گذشته را می توان در تغییر رئیس سیستم ذخیره ی فدرال آمریکا (بانک مرکزی آمریکا)، نگرانی های موجود راجع به افزایش نرخ بهره، و بیشتر بودن ارزش سهام ها نسبت به ''بنیادهای اقتصادی'' بازار خلاصه کرد. جزئیات بیشتر

میلیاردرهای جهان امروز ۱۱۴ میلیارد دلار ضرر کردند

درحالی‌که با شدت گرفتن نگرانی‌ها برای بالا رفتن تورم در آمریکا و هجوم سرمایه‌گذاران به فروش سهام، باعث شد سهام آمریکا سقوط کند، ۱۱۴ میلیارد دلار از ثروت ۵۰۰ میلیاردر برتر دنیا از میان رفت. سومین فرد ثروتمند جهان، وارن بافت، که رئیس برکشایر هاتاوی است، بیشترین ضرر را متحمل شد و طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ۵.۱ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داد. برکشایر بزرگترین سهامدار شرکت ولزفارگو است که ۹.۲ درصد سقوط کرد که بزرگترین سقوط یک شرکت در شاخص اس‌اندپی است. بافت، ۸۷ ساله، یکی از ۱۸ میلیاردر لیست بلومبرگ است که در دیروز بیش از یک میلیارد دلار را از دست داد. مدیر اجرایی ارشد فیس‌بوک، مارک زاکربرگ، هم ۳.۶ میلیارد دلار زیان دید که دومین زیان بزرگ دیروز بوده است. حتی ثروت مدیر اجرایی ارشد شرکت آمازون‌دات‌کام، جف بزوس، که ثروتمندترین فرد جهان است، از سقوط بازار در امان نبود. ثروت او هم ۳.۳ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۱۱۶.۴ میلیارد دلار رسید. سهام آمازون، این غول خرده‌فروشی، ۲.۸ درصد افت کرد. /مهر

عقب‌گرد دوباره شاخص به کانال 97 هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه، هفدهم بهمن ماه 96 با کاهش 105 واحدی معادل 0.11 درصد به رقم 97 هزار و 927 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری از سومین هفته بهمن ماه 96، بر خلاف دو روز گذشته، شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 33 واحدی معادل 0.11 درصد به رقم 31 هزار و 274 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن، با افت 33 واحدی معادل 0.19 درصد، عدد 17 هزار و 578 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 25 واحدی معادل 0.19 درصد به رقم 13 هزار و 209 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.12 درصد همراه شد و 131 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 104 هزار و 983 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 35 واحد کاهش معادل 0.05 درصد به رقم 69 هزار و 418 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 435 واحد کاهش معادل 0.21 درصد همراه بود و عدد 209 هزار و 284 واحد را به نمایش گذاشت.

 از «عقب نشینی متفاوت بورس و ارز» تا «دفاع رییس جمهور از افزایش قیمت بنزین»

سه شنبه کاهشی برای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد و سنا/دلار کانال 4700 تومانی را واگذار کرد

روز گذشته در پایان معاملات بازار ارز، در سامانه سنا نرخ دلار به طور میانگین با کاهش 676 ریالی همراه گشت و در پایان به طور میانگین به قیمت 46 هزار و 188 ریال فروخته شد. این ارز در بازار آزاد نیز با افت با افت 820 ریالی مواجه شد و به نرخ 46 هزار و 700 ریال معامله شد. همچنین یورو دیگر ارز پرطرفدار در بازار، با کاهش 383 ریالی در سامانه سنا، به طور میانگین به قیمت 58 هزار و 554 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز در پایان فعالیت رسمی بازار ارز، 12 هزار و 896 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 66 ریال ارزان تر در سامانه سنا، فروخته شد. به نظر می رسد در بازار روز قبل، فشار عرضه سنگین صرافی بانک‌ها و فروش ارزهای پتروشیمی‌ها در بازار، دلار آمریکا را در مسیر کاهشی قرار داد. دلاری که در روزهای قبل، سقف 4800 تومانی را نیز لمس کرده بود ولی عدم تمایل به خرید در این سطح، دلار را در کانال 4700 تومانی قرار داده بود و در نهایت روز سه شنبه، بیشتر در کانال 4600 تومانی معامله شد.

سقوط نگران کننده ی ارزش بیت کوین در روز سه شنبه

بر اساس اطلاعات منتشره ارزش هر بیت کوین بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ درصد کاهش یافته و به ۶۰۰۰ دلار رسیده است. لازم به ذکر است که بیت کوین در کمتر از دو ماه گذشته بیش از دو سوم از ارزش خود را از دست داده است. در روز گذشته، ارزش ارزهای مجازی مختلف در بازار ارزهای دیجیتال حداقل ۱۰ درصد کاهش داشت. در این خصوص، علیرغم اینکه هر واحد ''اتروم'' کمتر از یک ماه قبل با ۱۴۳۳ دلار معامله می شد، ارزش این ارز مجازی در روز سه شنبه حدودا ۳۰ درصد کاهش یافت و هر واحد آن با ۵۸۹ دلار مبادله شد. همچنین، قیمت ارز مجازی ''ریپل'' که در ماه ژانویه با ۳.۸۰ دلار معامله می شد، با کاهشی چشمگیر به ۰.۵۹ دلار رسید. به گفته ی گلب زادویا یکی از تحلیلگران بازار ارزهای مجازی ''دلایل کمی برای افت (ارزش) ارزهای مجازی در بازار وجود دارد. (به اعتقاد من از دلایل این کاهش می تواند این باشد که) اخیرا مقامات مربوط به امور مالی در آمریکا اقدام به انجام تحقیقات در خصوص بازار Bitifnex کرده اند. همچنین، مقامات هندی (اخیرا) اعلام کرده اند که ممکن است (استفاده از) ارزهای مجازی را ممنوع کنند. افزون بر آن، بسیاری از کشورها تصمیم گرفته اند که مقررات سخت گیرانه تری را در مورد ارزهای مجازی اعمال کرده و آن را کنترل کنند''. 

کاهش بهای نفت آمریکا با کاهش ارزش سهام و تقویت دلار در بازارهای بین المللی

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل تا ساعت ۱۲ به وقت تهران، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۷۱ سنت (۱.۱ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۶.۹۱ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۶۹ سنتی (۱.۱ درصد) بشکه ای ۶۳.۴۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که قیمت کنونی نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب ۴ و ۳ دلار کمتر از بالاترین قیمت ثبت شده در ماه ژانویه ی سال جاری است. گفته می شود که از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته، فروش گسترده ی سهام در بازار های بین المللی، فروش بیشتر نفت و افزایش ارزش دلار است. به گفته ی یکی از تحلیلگران بازار، با تقویت ارزش دلار مردم به خرید ارز برای در امان ماندن از نوسانات قیمتی بازار پناه آورده اند و این امر به خودی خود کالاهای اساسی را گران تر می کند و در نتیجه ی آن فروش آتی نفت گسترش می یابد. 

ایران ۴۵ تن طلا خرید 

شورای جهانی طلا اعلام کرد ایران و کویت تنها کشورهای خاورمیانه بوده اند که در سال گذشته میلادی تقاضای آنها برای طلا و جواهرات افزایش داشته است. این گزارش حاکی است، حتی با وجود آنکه تقاضا برای شمش و سکه طلا در این منطقه نفت خیز جهان در سال گذشته بیش از 2 برابر شده و به 40.5 تن رسیده است، بازار همچنان نسبت به متوسط تقاضای حدودا 70 تنی سال های 2007 تا 2016 کاهش قابل توجهی نشان می دهد. عربستان، بزرگترین خریدار طلا و جواهرات در منطقه خاورمیانه، در سال گذشته 45.7 تن واردات داشته، که 8 درصد کاهش سالانه نشان می دهد. در این سال ایران با افزایش 12 درصدی، میزان خرید طلا و جواهرات خود را به یک قدمی عربستان یعنی 45.4 تن رسانده است. این بیشترین میزان خرید طلا و جواهرات ایران از سال 2013 تاکنون بوده است. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا «با تیره تر شدن روابط ایران و آمریکا که موجب تضعیف احساس مصرف کننده (در ایران) شده» تقاضا برای طلا و جواهرات در این کشور در سه ماهه پایانی سال کند تر شده است. /بلومبرگ

چشم انداز قیمت جهانی طلا در شش ماه نخست 2018

بانک بی ان پی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که قیمت طلا می تواند در شش ماه نخست امسال روند صعودی ژانویه را ادامه دهد. بر اساس این گزارش بانک بی ان پی بر این باور است که قیمت جهانی طلا در شش ماه دوم امسال تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت و احتمالا با کاهش روبه رو خواهد شد. علت اصلی این مسأله عادی شدن سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره خواهد بود. تحلیلگران اقتصادی بانک بی ان پی اعلام کردند که افزایش انتظارات تورمی و کاهش ارزش دلار آمریکا موجب شده است تا قیمت جهانی طلا در هفته های اخیر با افزایش چشمگیری روبه رو شود. بانک بی ان پی اعلام کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2018 میلادی به بیش از 1315 دلار خواهد رسید. این بانک فرانسوی پیش بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2019 میلادی به کمتر از 1170 دلار خواهد رسید. در حالی که فدرال رزرو آمریکا در سال 2017 میلادی 3 بار نرخ بهره را افزایش داد ولی قیمت طلا تحت تأثیر کاهش ارزش دلار آمریکا با افزایش 13 درصدی روبه رو شده است. پیش بینی می شود که فدرال رزرو امسال نیز 3 بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

قیمت سنگ آهن رشد کرد

بهبود روند قیمت سنگ آهن در حالی اتفاق افتاد که امید به بهبود تقاضا در ماه مارس جو بازار را بهتر نمود. آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین ۲.۱۵ دلار نسبت به جمعه بالا رفته ۷۵.۹۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. قرارداد سواپ فوریه نیز ۱.۴ دلار رشد داشته ۷۴.۳ دلار هر تن خشک سی اف آر شد. این هفته نزدیکی تعطیلات سال نو چینی تاثیری بر تقاضا نداشت و امید به رشد تقاضا در ماه مارس خرید ها را افزایش داد.

سامانه ثبت سفارش شش روز قطع می‌شود

دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: سامانه ثبتارش «سامانه ثبت سفارش کالا» از تاریخ 18 تا 23 بهمن ماه 96 دچار اختلال خواهد شد و از دسترس کاربران خارج می‌شود. 

قاچاق کالا یک میلیارد دلار کاهش یافت/ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رئیس ندارد

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه افتتاح اولین دستگاه پرسرعت ایکس‌ری کامیونی با اشاره به اینکه ایکس‌ری‌های جدید در گمرکات کشور در حال نصب است، گفت:‌ از این طریق می‌توان محتوای داخل کانتینرها را تشخیص و با اظهارنامه کالا تطبیق داد که به دنبال توسعه این کار در مابقی گمرکات هستیم. وزیر کشور افزود: از طریق نصب دستگاه‌های ایکس‌ری امکان کنترل قاچاق کالا از مرزهای کشور امکان‌پذیر خواهد شد. وی تأکید کرد: همچنین در مبادی غیررسمی نیز به ویژه در حوزه کوله‌بری مصوبات خوبی در دولت تصویب شده و در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد کوله‌بری تحت کنترل دولت قرار دارد. همچنین میزان قاچاق کالا از طریق مبادی رسمی و غیررسمی کشور به ۱۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. رحمانی فضلی تأکید کرد: دولت در تلاش است تا قاچاق کالا به صفر برسد به گزارش فارس براساس آخرین آمار مسئولان رسمی کشور رقم قاچاق ۱۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده بود که اکنون به یک میلیارد دلار کاهش یافته است. این در حالی است که در هشت ماه گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رئیس ندارد.

سیف: اوراق مشارکت ارزی در راه است

رئیس کل بانک مرکزی از تلاش این بانک برای کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز خبر داد و اعلام کرد: اوراق مشارکت ارزی با همکاری شرکت ملی نفت طراحی شده است و ظرف دو هفته آینده عملیاتی می شود. «ولی اله سیف» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابزارهای ارزی و ریالی جدیدی برای سرمایه گذاران معرفی کرد و با اشاره به جذابیت بازارهای داخلی برای سرمایه گذاری ریالی هموطنان افزود: اکنون گزینه های جذاب و بدون ریسکی برای سرمایه گذاران داخلی از جمله اوراق گواهی سپرده گذاری عام ریالی، سپرده گذاری در بازار پول، بورس اوراق بهادار، اوراق بدهی و بخش مسکن وجود دارد. وی افزود: در عین حال برای آن دسته از سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در دارایی های با پایه ارزی دارند، بانک مرکزی و نظام بانکی گزینه های مناسبی را طراحی کرده که به زودی از آنها رونمایی خواهد شد. سیف گفت: انتشار اوراق مشارکت ارزی توسط بانک مرکزی از گزینه های پیش بینی شده و جذاب در این زمینه است که ظرف دو هفته آینده راه اندازی و عملیاتی خواهد شد.

انتقاد توئیتری از افزایش عوارض پرداختی شرکت‌های بیمه‌

عبدالناصر همتی در توئیتی نوشت: نمایندگان محترم مجلس با 10 درصد افزایش نسبت به سال ۹۶، با وضع 275 میلیون تومان عوارض بر شرکت‌های بیمه موافقت کردند، این رقم علاوه بر 10 درصد عوارض وزارت بهداشت است. همتی اضافه کرد: امیدوارم حداقل دو خط گزارش بدهند که این عوارض کجا و چگونه خرج می‌شود و چه نفعی برای بیمه دارد، یا لااقل از زیان بیمه‌ها نگوئید. رئیس کل بیمه مرکزی اخیرا در نشستی خبری نیز گفت: در سال گذشته صنعت بیمه ۱۰۵۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت و ۷۰۰ میلیارد تومان سود به دست آورد، این حجم از پرداخت عوارض برای صنعت بیمه کمرشکن است. /فارس

دفاع رئیس جمهور از افزایش قیمت بنزین

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور عصر دیروز، در نشست خبری گفت: "مگر نمی‌گوییم آلودگی هوا و زلزله؟ همه دنبال این هستیم که بگوییم بنزین و نان ارزان می‌شود. اینها درست و ممکن است عده‌ای کف بزنند برایمان اما مگر نباید آلودگی هوا حل شود؟ الان فقط مدارس را تعطیل می‌کنیم که ساده‌ترین و شاید بدترین راه است. راه صحیح و عاقلانه بدون پول ممکن نیست. باید خودروها و وسایلی که مصرف‌کننده انرژی هستند اصلاح شوند. این بودجه می‌خواهد. همین طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل بودجه می‌خواهد. عربستان سعودی که چند برابر ما نفت می‌فرشود از پارسال تا امسال بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است. ما به مجلس گفتیم همفکری و هماهنگی کنند. وزیر نفت ما اعلام کرد روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم! همه خیابان‌های ما تبدیل شده به پارکینگ."

تعداد بازدید : 92

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
ایران تقریبا 2.5تا3 میلیون بشکه نفت تولید داره اون وقت 5.5 بشکه مصرف گازییل و بنزینش هست؟دولتیها شوک دادن به مردم رو دوست دارن.فقط دنبال گرونی کردن هستند به دستمزد میرسه نداریم نمیشه هست.اوراق ارزی هر کی با دولت بانک مرکزی شریک بشه همیشه ضرر کرده و می کنه.
کاش مثل کشورهای اروپایی اینجا هم اهمیت زیورآلات طلایی کم میشد و بجای 45 تن طلا تکنولوژی وارد می کردیم.
بنزین اب برق گاز گران شود اقای رییس جمهور و مثال کشور های دیگر را زدید که حاملها گران است .ایا می دانید حقوق ودست مزد هم در این کشور ها سه برابر حقوق من کارمند قراردادی 1500000است به این موضوع هم اشاره وتوجه کنید؟؟؟!!!..........
اگر عربستان قیمت سوخت را دوبرابر کرد اول حقوق ماهیانه کارگر و کارمند تقریبا ۲۰۰دلار در ماه افزایش داد بدون آنکه مانند شما وقضیه یارانه ها آنرا مصیبت عظمی بخواند
اقای رئیس میدونن که حقوق اکثر جامعه حدود 1 میلیون تومنه؟
میدونن که حقوق در عربستان چقدره؟
رفاه چطور؟
امنیت اقتصادی؟
فقط از جیب من پراید سوار (اونم مدل پایین) کندن و خرج اصلاح امور کردن چیز خوبی نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان