بازدید 5207

تازه‌ترین آمار جان باختگان آلودگی هوا

رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت تازه‌ترین آمار جان باختگان منتسب به آلودگی هوا را در سالهای ۹۲ تا ۹۴ را در کلانشهر کشور اعلام کرد و گفت: آلودگی هوا بار اقتصادی زیادی به دولت تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۷۶۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲ 17 January 2018

رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت تازه‌ترین آمار جان باختگان منتسب به آلودگی هوا را در سالهای ۹۲ تا ۹۴ را در کلانشهر کشور اعلام کرد و گفت: آلودگی هوا بار اقتصادی زیادی به دولت تحمیل می‌کند.

به گزارش تسنیم به نقل از سازمان محیط زیست، عباس شاهسونی در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک و در پنل گزارش عملکرد وزارتخانه‌ها در زمینه کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که 87 درصد از مردم دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که ذرات معلق بالاتر از حد استاندارد است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در کشور ما آلودگی هوا است، تصریح کرد: طبق برآوردهای سال 2017 ذرات معلق پنجمین علت مرگ در دنیا شناخته شد.

رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: 4.2 میلیون مرگ در دنیا منتسب به آلودگی هوا است؛ بانک جهانی اعلام کرده که از هر 10 مرگ یک مرگ مربوط به ذارت معلق است.

شاهسونی در ادامه با اشاره به اینکه سالانه 360 هزار مرگ در کشور داریم، گفت:‌ از این تعداد حدود 36 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا است؛ آلودگی هوا بار اقتصادی زیادی به دولت تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به یک برنامه مطالعاتی که از سوی وزارت بهداشت انجام شده، اظهار کرد: در مطالعاتی که در کرج داشتیم هزینه مستقیمی که مردم برای بیماری‌هایی مثل سکته قلبی و سکته مغزی به خاطر انتساب به آلودگی هوا می‌پردازند 1.1 میلیارد تومان است و هزینه مرگ منتسب به آلودگی هوا 150 میلیارد تومان است؛ این مبالغ، مبالغ بسیاری است که به دولت تحمیل می‌شود.

نماینده وزارت بهداشت در این پنل تخصصی توضیح داد:‌ بر اساس برآورد وزارت بهداشت در سال 94 در 25 شهر بامجموع 30 میلیون نفر جمعیت،12 هزار و 800 مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است؛ همچنین در همین سال در تهران 4 هزار و 300 نفر در اثر آلودگی هوا فوت شده‌اند؛ افزون بر این در سال 95 در شهر تهران با افزایش غلظت آلاینده‌ها، مرگ 4810 نفر منتسب به آلودگی هوا بوده است.

شاهسونی در ادامه با اشاره به ظرفیت قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: اگرچه این قانون نواقصی دارد، اما در صورت اجرا می‌تواند در کاهش آلودگی ناشی از منابع ثابت و متحرک نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه طبیعتا با بهبود کیفی هوا، تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا کاهش می‌یابد،‌ گفت: در سال 92 در بررسی‌هایی که در 10 کلانشهر صورت گرفته در آلودگی با غلظت 39 میکروگرم ، 9 هزار و 700 مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است؛ در سال 93 با غلظت 34 میکروگرم تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا به 9 هزار و 100 مرگ کاهش پیدا کرد؛ همچنین در سال 94 با غلظت 32 میکروگرم، آمار مرگ منتسب به آلودگی هوا به 9 هزار نفر رسید.

شاهسونی اظهار کرد: غیر از قانون هوای پاک، ماده 688 قانون مجازات اسلامی را هم در این زمینه داریم. این قانون اشاره می‌کند که هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی باشد، ممنوع است و مجازات آن یک سال حبس تعیین شده است. بر اساس این قانون سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باید مسببین آلودگی را اعلام کنند، بنابراین در شرایط کنونی باید به دنبال اجرایی کردن این قوانین باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر