بازدید 15528
۲

چگونه بفهمیم خانه‌ای در برابر زلزله مقاوم است یا نه؟

کد خبر: ۷۵۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵ 28 December 2017

مسعود شهیدی عضو سازمان نظام مهندسی گفت: 10 درصد از ساختمان‌های تهران در صورت زلزله بالای هفت ریشتری فرو خواهند ریخت که این شامل ساختمان‌های اسکلت فلزی که در 30 تا 40 سال اخیر ساخته شده‌اند هم می‌شود؛ البته بقیه ساختمان‌ها هم آسیب می‌بینند.

به گزارش روزنامه وقایع اتفاقیه، وی افزود: مقاومت ساختمان در برابر زلزله بستگی به پارامترهای مختلف دارد و نمی‌توان بر‌اساس سن ساختمان نظر نهایی داد اما بی‌تردید با پیشرفت آیین‌نامه زلزله در دهه‌های اخیر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بیشتر شده است. با این‌حال، نمی‌توان با اطمینان گفت ساختمان‌هایی که از سال 90 به بعد ساخته شده‌اند امن هستند و در صورت زلزله هفت ریشتری مردم در امان خواهند بود.

او گفت: اگر فردی بخواهد بداند ساختمانش تا چه اندازه امن است، کارشناس به نقشه نیاز دارد و بدون نقشه کار بسیار سخت خواهد بود. با نقشه می‌توان تحلیل کامپیوتری کرد و میزان مقاومت ساختمان در برابر زلزله را تا حدودی تعیین کرد. اگر ساختمان نقشه نداشته باشد باید در خانه کمی خرابی به بار آورد برای مثال دیوار را بشکافند تا بتوانند میزان مقاومت را تخمین بزنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
در تکمیل و یا تصحیح فرمایش ایشان: بررسی نقشه توسط کارشناس صرفا جنبه بررسی نحوه طراحی محاسباتی سازه را دارد. به عبارت دیگر، تایید نقشه منجر به تایید محاسبات سازه می شود و هیچ گواهی بر تایید فنی و ضابطه ای (آیین نامه ای) اجرای ساختمان نخواهد داشت . با این توضیح که متاسفانه وضعیت اجرا و نظارت بر نحوه اجرا به شدت در کشور مورد تردید است(هرچند در زمینه محاسبات قطع به یقین مشکلی وجود ندارد). موضوع دوم اینکه بررسی سازه بدون نقشه (و به قول ایشان با شکافتن دیوار) به مراتب پر هزینه می باشد و محدود به شکافتن دیوار (به نحوی که گفته شده است، نمی باشد) و پس از بررسی سازه و اینکه نیاز به مقاوم سازی باشد ، گاها از هزینه تخریب و نو سازی فراتر میرود و قطعا از عهده بخش خصوصی (مالک ساختمان) خارج است. با تشکر - کارشناس ارشد عمران - عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
به نام خدا ؛ بهترین کار این است که صبر کنیم یک زلزله بیاد . اگه خراب نشد مقاومه اگه خراب شد معلومه که مقاوم نیست .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار