بازدید 5408

افزایش شدید قیمت نفت با توقف صادرات نفت از خط صادراتی لیبی

روز چهارشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز سه شنبه ی گذشته، قیمت نفت به طور چشمگیری افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۷.۰۲ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، توقف صادرات ۹۰،۰۰۰ بشکه ای نفت از خط صادراتی لیبی عنوان شده است.
کد خبر: ۷۵۹۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷ 27 December 2017

روز چهارشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز سه شنبه ی گذشته، قیمت نفت به طور چشمگیری افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۷.۰۲ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، توقف صادرات ۹۰،۰۰۰ بشکه ای نفت از خط صادراتی لیبی عنوان شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۲۲ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۶.۸۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۱۰ سنتی بشکه ای ۵۹.۸۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل امروز قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به بشکه ای ۶۷ و ۶۰ دلار رکوردی جدید را از دو سال و نیم گذشته تا به حال به نام خود ثبت کرده است.

افزایش شدید قیمت نفت با توقف صادرات نفت از خط صادراتی لیبی 

از دلایل افزایش قیمت نفت، توقف صادرات نفت از خط لوله ی تغذیه کننده ی بندر Es Sider لیبی در روز سه شنبه بوده است. لازم به ذکر است که لیبی از این خط صادراتی روزانه ۹۰،۰۰۰ بشکه نفت به بازار عرضه می کند.

از سویی دیگر، از سرگیری قریب الوقوع صادرات نفت از خط لوله ی فورتیس بریتانیا از افزایش بیشتر قیمت ها جلوگیری کرده است. در این خصوص، پس از کشف ترک خوردگی در بزرگترین خط لوله ی صادراتی بریتانیا که فورتیس نام داشته و در میدان های گازی و نفتی دریای شمال قرار دارد، تصمیم گرفته شد که صادرات نفت خام از این خط لوله برای چندین هفته جهت انجام عملیات تعمیر متوقف شود. صادرات نفت توسط این خط صادراتی تاثیر بسزایی در تعیین قیمت نفت خام دارد زیرا خط صادراتی فورتیس مهمترین خط لوله ی نفتی از میان پنج خط صادراتی عمده ای است که با توجه به آن ها قیمت نفت برنت تعیین می گردد. گفته می شود که روزانه ۴۵۰،۰۰۰ بشکه نفت از طریق لوله های نفتی فورتیس به کشورهای مختلف صادر می شود.

در این رابطه، شرکت اینوز که گرداننده ی خط لوله ی فورتیس است قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد از تاریخ ۱۱ دسامبر ظرف ۲ تا ۴ هفته ترک خوردگی لوله ها را تعمیر کند. گزارش ها حاکی از آن است که در اوایل ماه ژانویه ی سال آتی صادرات نفت از خط فورتیس به طور تدریجی از سر گرفته خواهد شد. برخی تحلیلگران بر این عقیده اند که مجموع میزان عرضه ی نفت از خطوط صادراتی لیبی و فورتیس در مقایسه با مقدار تقاضا و عرضه در دنیا که در حال نزدیک شدن به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است ناچیز است. گفته می شود که توقف صادرات نفت از سوی لیبی و خط لوله ی فورتیس تاثیرات کاهش عرضه ی نفت توسط اوپک و کشورهای هم پیمان آن را نمایان تر می سازد.

علاوه بر آن، باید به این نکته اشاره گردد که به گفته ی اداره ی اطلاعات انرژی آمریکا، پس از افزایش چشمگیر مازاد عرضه بر تقاضا در سال ۲۰۱۵، بازار نفت در سال ۲۰۱۶ شاهد تعادلی نسبی بود و در سال جاری با کسری عرضه نسبت به تقاضا مواجه شد. این کسری موجب شد موجودی نفت در بازارهای جهانی کاهش یابد. همچنین، انتظار می رود که در سه ماهه ی نخست سال ۲۰۱۸ بازار نفت به طور روزانه با کسری ۱۸۰،۰۰۰ بشکه ای مواجه شود. بر اساس گزارش ها، تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۶ درصد افزایش یافته و به سرعت به مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز نزدیک شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر