بازدید 4409
معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست در گفت و گو با «تابناك»:

در سند توسعه ششم، محيط زيست دريايي مورد غفلت قرار گرفت!/ برگزاري مانورهاي نظامي دريايي را از رسانه ها مي شنويم

بر اساس يك تجربه جهاني، كشورهايي كه در دهه هاي اخير توانستند سطح قابل توجهي از توسعه را براي خود رقم بزنند، از توانمندي هاي دريايي غافل نشدند و بعضاً بخش عمده اي از فعاليت هاي صنعتي و تجاري خود را سمت مرزهاي دريايي كشاندند؛ وضعيتي كه جمهوري اسلامي ايران نيز در سال هاي اخير به آن توجه كرده است و توسعه مرزهاي دريايي و نيز بهره برداري حداكثري از منابع دريا را دنبال مي كنند.
کد خبر: ۷۵۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 27 December 2017

در سند توسعه ششم، محيط زيست دريايي مورد غفلت قرار گرفت!بر اساس يك تجربه جهاني، كشورهايي كه در دهه هاي اخير توانستند سطح قابل توجهي از توسعه را براي خود رقم بزنند، از توانمندي هاي دريايي غافل نشدند و بعضاً بخش عمده اي از فعاليت هاي صنعتي و تجاري خود را سمت مرزهاي دريايي كشاندند؛ وضعيتي كه جمهوري اسلامي ايران نيز در سال هاي اخير به آن توجه كرده است و توسعه مرزهاي دريايي و نيز بهره برداري حداكثري از منابع دريا را دنبال مي كنند.

به گزارش «تابناك»، در پيش گرفتن سياست هاي توسعه اي در مناطق دريايي با توجه به حساسيت هاي موجود در اين مناطق زيست محيطي، در صورت بي توجهي به مسائل محيط زيستي مي توان خسارت هاي سنگيني را بر اكوسيستم اين مناطق وارد كند و حيات گونه هاي مختلف جانوري و گياهي را خطر بياندازد.

بر همين اساس وجود نظارت زيست محيطي بر اين مناطق و پيشگيري از مجموعه فعاليت هاي توسعه اي كه بر اساس اصول توسعه پايدار حركت نمي كند، امروزه به يك ضرورت اجتناب ناپذير تبديل شده است و در همين راستا يكي از بخش هاي مهم سازمان محيط زيست كشور نيز وظيفه نظارت بر اين مناطق را بر عهده دارد.

پروين فرشچي، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست كشور در رابطه با اهميت توجه به مناطق ساحلي و دريايي كشور به «تابناك» گفت: حدود ۶۵ درصد برنامه‌های توسعه کشور در مناطق ساحلی متمرکز است و این موضوع اهمیت سواحل و دریاها را پررنگ‌تر و مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست را سنگین می‌کند. بنابراین این سازمان باید در زمینه نظارت، کنترل، پیشگیری و پهنه‌بندی مناطق ساحلی آمادگی لازم را داشته باشد.

فرشچي ادامه داد: سیاست‌های کلان محیط زیست کشور که از سوی مقام معظم رهبری به تصویب رسیده، مهم‌ترین سند بالادستی برای تدوین برنامه‌ها است. برنامه توسعه ششم نیز محور تدوین برنامه‌ها در حوزه معاونت محیط زیست دریایی قرار گرفته است. باید توجه داشته باشیم که در سند توسعه ششم به موضوع دریا به طور مجزا اشاره نشده است اما فعالیت‌های ذیل محیط زیست شامل محیط زیست دریایی نیز می‌شود.

وی در رابطه با نگاه جديد حاكميت به سواحل مكران و افزايش فعاليت هاي توسعه اي در اين منطقه گفت: پهنه‌بندی این منطقه انجام شده است و فاز دوم آن نیز به زودی اجرایی خواهد شد. باید به خاطر داشته باشیم که قبل از هر توسعه‌ای جمع‌آوری داشته‌های علمی یک ضرورت است تا بتوانیم برنامه توسعه‌ای سواحل را به شکل پایدارعملیاتی کنیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هیچ کشور ساحلی نمی‌تواند به تنهايي محیط زیست خود را حفظ و حراست کند بنابراین لازم است با سایر کشورهای ساحلی تعامل داشته باشیم. در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست تلاش دارد كه همكاري هاي زيست محيطي خود را با كشورهاي همسايه آبي ايران افزايش دهد كه در برخي موارد مسائل سياسي بر آن اثر منفي مي گذارد.

فرشچی  با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون‌های تهران و کویت اظهار کرد: امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست ایران بتواند نقش خود را بهتر از گذشته در این کنوانسیون‌ها ایفا کند. هر یک از این کنوانسیون‌ها برنامه دو سالانه کاری دارند که سازمان حفاظت محیط زیست باید این برنامه‌ها را اجرایی کند.

اين مقام مسئول در سازمان محيط زيست در بخش ديگري از سخنانش در رابطه با مشكلات پيش روي سازمان محيط زيست در رابطه با نظارت بر فعاليت هاي دريايي و سواحل گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفاظت از محیط زیست دریایی باید در جریان مانورهای نظامی باشد. با اينحال سال قبل این مانورها به سازمان حفاظت محیط زیست و ارگان‌های دریایی ابلاغ نمی‌شد بنابراین ما از برنامه‌های دقیق مانورهای نظامی مطلع نمی‌شدیم مگر از طریق اخبار.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: با بخش‌های مربوطه نامه‌نگاری کرده‌ و نقش و مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست را در این زمینه مورد تاکید قرار داده‌ایم و درخواست کردیم که بخش‌هایی که مانور نظامی در دریا برگزار می‌کنند ما را در جریان این برنامه‌ها قرار دهند.

فرشچی تاکید کرد: تاکنون هیچ هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه برگزاری مانورهای نظامی در دریاها در دریا صورت نگرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست