بازدید 27261
تأملی بر تلاش دولت برای افزایش سه تا شش برابری عوارض خروج از کشور؛

چه کسی پایان جنگ تحمیلی را به نمایندگان مجلس یادآور خواهد شد؟!

این روند تغییرات در حالی جریان داشته که دولت های مختلف، مبلغ این عوارض را در بودجه های سنواتی هر سه سال یک بار به روز کرده و با تأیید مجلس، اجرایی می‌کردند؛ افزایشی که قرار بود به تناسب نرخ تورم و افزایش آن باشد و تا کنون نیز این گونه اعمال می‌شد، ولی ظاهرا دولت دوازدهم تمایل ندارد از چنین فرمولی تبعیت کند.
کد خبر: ۷۵۴۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ 11 December 2017

در حالی که چند دهه از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، قانونی که برای وضعیت ویژه جنگی وضع شده بود، سر و صدای زیادی به پا کرده تا این پرسش پدید آید که چه کسی باید این موضوع را به قانون گذار متذکر شود؟

 به گزارش «تابناک»؛ با منتشر شدن لایحه بودجه سال 97 و در حالی که بسیاری چشم انتظار شنیدن تغییرات کلان رقم خورده در بودجه 1195 هزار میلیارد تومانی سال آینده بودند، خبری منتشر شد که به غایت عجیب و دور از انتظار بود؛ آنقدر که واکنش عمومی را به دنبال داشت و در زمانی کوتاه، اغلب مردم از آن آگاه شدند.

دولتمردان در حال افزایش سه تا شش برابری عوارض خروج از کشور را در لایحه بودجه سال آینده گنجانده و تسلیم مجلس شورای اسلامی کرده‌اند که کمتر کسی از چرایی وضع چنین عوارضی آگاه بود؛ موضوعی که این پرسش را به دنبال داشت که آیا گرفتن چنین عوارضی در دیگر کشورهای جهان نیز رایج است یا خیر؟

پرسش ها و ابهاماتی که کنکاش در خصوصشان به جواب های قابل تأملی می‌رسد. از جمله چرایی وضع دریافت چنین عوارضی در کشورمان که به سی و چند سال پیش بازمی‌گردد. به دوران جنگ تحمیلی و شرایط ویژه‌ای که بر کشورمان حاکم بود و بر اساس آن، نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی، قانون دریافت عوارض خروج از کشور را به تصویب رساندند.

قانونی که در سی ام تیرماه سال 1364به تصویب مجلس رسید و بر اساس مفاد آن، دولت مکلف شد از هر مسافری که با گذرنامه ایرانی سفر می‌کند، عوارض بگیرد؛ عوارضی که مبلغ آن برای بار اول در هر سال پنج هزار تومان در نظر گرفته شده بود و برای بار دوم به بعد، ده هزار تومان بود. با این ملاحظه که این قانون کودکان زیر هفت سال و شاغلان برخی مشاغل یا موارد خاص را جدا می‌کرد و برای زائران هم 50 درصد تخفیف قائل شده بود.

جالب آنکه بر اساس مکاتبات صورت گرفته در آن زمان، اعضای شورای نگهبان وضع چنین قانونی را مغایر با حقوق مسلم فردی و اجتماعی افراد تشخیص داده اما با عنایت به وضع فوق العاده آن روز، آن را تأیید کردند؛ بدین شرح: «حق مسافرت و آزادی سفر از اعمال عادی و حقوق مسلم فردی و اجتماعی هر شخص است که طبق اصل ۲۰ قانون اساسی همگان از آن برخوردارند. سلب این حق در شرایط عادی با موازین شرعی و قانون اساسی مغایرت دارد، ولی نظر به وضع فوق‌العاده فعلی و جنگ تحمیلی با اکثریت آرا تأیید شد.»

البته این پایان راه نبود و این قانون بارها و بارها به مجلس شورای اسلامی برگشت و هر بار با تغییراتی به تصویب رسید؛ تغییراتی که گاه از جنس جایگزین کردن لغت «شهربانی» با «نیروی انتظامی» بود، گاه تغییر افراد معاف از پرداخت این مالیات، مثل خدمه اتوبوس‌ها را شامل می‌شد، گاه به افزایش دایره دریافت این عوارض به مرزهای دریایی می‌رسید و... .

این روند تغییرات در حالی جریان داشته که دولت های مختلف مبلغ این عوارض را در بودجه های سنواتی هر سه سال یک بار به روز کرده و با تأیید مجلس، اجرایی می‌کردند؛ افزایشی که قرار بود به تناسب نرخ تورم و افزایش آن باشد و تا کنون نیز این گونه اعمال می‌شد اما ظاهرا دولت دوازدهم تمایل ندارد از چنین فرمولی تبعیت نماید.

همه اینها در حالی است که می‌دانیم این قانون برای وضعیت جنگی و به تناسب آن روز وضع شده و همان گونه که در مکاتبه شورای نگهبان آمده، با حقوق مسلم اشخاص و به نوعی با قانون اساسی در تعارض است و حالا که شرایط جنگی مدت هاست از بین رفته، باید به لغو این قانون گره بخورد؛ اتفاقی که رخ ندادن آن بر عجایب ماجرا می‌افزاید، به ویژه اگر بدانیم قانون گذار به خوبی به موضوعیت نداشتن دریافت این عوارض از مردم در زمان حال حاضر واقف است!

این را می‌شود از طرحی دریافت که سه سال پیش در مجلس و در کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری در دستور کار قرار گرفته و بر اساس آن قرار بود درآمدهایی که از عوارض خروج از کشور به دست می‌آید، به میراث فرهنگی و گردشگری کشور بازگردانده شود؛ طرحی که هرچند می‌توان انتقادات زیادی به آن وارد کرد، ثابت می‌کند که دریافت چنین عوارضی از مسافرانی که قصد خروج از کشورمان را دارند و اختصاص آن به امور دیگر، تا چه اندازه بی پشتوانه و دور از منطق است.

عوارضی که باید با پایان یافتن جنگ تحمیلی دریافت آن از مردم متوقف می‌شد؛ اما مدتی است برخی می‌کوشند برای دریافت آن توجیه و استدلال های گردشگری بیاورند و حتی دولتمردان برای افزایش چند برابری آن با چنین استدلالی برنامه ریزی هم کرده‌اند؛ شاید به این دلیل که خوب می‌دانند مجلسی ها از چرایی وضع چنین قانونی باخبر نیستند و یادشان رفته جنگ تمام شده و باید مصوبات جنگی اسلافشان را تغییر دهند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰۰
پیرو سیاست جدید دولت، احتمالا چون ملت تو سفر به خارج از کشور عملکرد خوبی داشته اند عوارض سفر به خارج زیاد شده!
جریمه مسافرت .
حتی از جریمه مرتضوی هم بیشتره
ممنون از شجاعت سايت تابناك و گفتن حقيقت و يك مطلب ديگه درخواست اين افزايش از طرف كي بوده و قراره اين بودجه به كدام سازمان تعلق بگيره؟ميراث فرهنگي!تابناك جان !ماشاالله در اين مملكت همه ميخوان اقوامشون يك شبه ثروت حضرت سليمان به دست بيارن ژن برتر مثل اينكه خيلي در اين مسئله در نظر گرفته شده
این کار را کردند که جلوی راهپیمایی کربلا هم گرفته بشه
دمت گرم تابناک، نکنه باز جنگ شده و ما خبر نداریم، یا اینکه درگیر جنگ داخلی شدیم احیانا بین مردم و دولت، نمایندگان عزیز هم که هلو بخورن، بخوابن، تا الان که کار مثبتی از نمایندگان ندیدیم و نخواهیم دید. دولت عزیز لطف کنه یه صندوق بذاره و از همه مردم بخواد که تا الان دریافتی یارانه روپس بدین شاید دیگه بحث صدقه به مردم یا گدا مطرح نشه، این از اقتصادو دیپلماسی و تفرقه مذهبی و بیکاری و و بدتر از همه بی اعتمادی و پشیمونی. به کجا چنین شتابان راستی....
خوب بگين براي بودجه بد نيست
ميرن تايلند يا انتاليا بايد پول بدن ارز مملكت رو ميربن خرج ....ميكنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
خرج افرادی امثال تو؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
مگر پول شما را خرج می کنند که ناراحتی؟
شما پولت رو جمع می کنی اما برخی دوست دارند باهاش تفریح کنند
واقعا جای تاسف دارد!!! معلوم نیست این قوانین بی پشتوانه از کجا .میاد. مسولین در صورتیکه فکر می کنند با این عوارض سنگین از خروح مشافران از ایران کم کی کنند، 100% اشتباه می کنند. فقط با این کارا درصد نارضایتی مردم را افزایش می دهند تا یه روزی صبر مردم لبریز بشه . واقعا متاسفم برای هم چین مسولینی . می دونم پیامم رو منتشر نمی کنید. اما به خدا بارها و بارها نوسته هام رو پاک کردم تا بشه منتشرش کنید اما دیگه از این ملایم تر نمی تونم بنویسم. خوش باشید.
ممنون از توضیحات تابناک.
در ادامه باید از مسئولین پرسید با این نفری هفتاد و پنج هزارتومان چه گلی به سر مملکت زدید و چرا وضعیت فرودگاه بین المللی ما اینقدر فلاکت بار است؟
در ضمن به اون آقایی که فکر می کنه خیلی زرنگ است و با این روش از پولدارها بیشتر می گیرد بفرمائید که یه مقدار جلوتر از نوک دماغش را ببیند و بفرماید که واقعا فکر می کند به زغم ایشان افراد پولدار این پول را از جیب مبارک می پردازند و یا از جیب بقیه مردم و ما برمی دارند و به دولت می دهند؟
به غیر از حدود ده کشور از دویست کشور دنیا، این رویه گرفتن باج از کسانی که قصد و یا اجبار و یا الزام به مسافرت خارج دارند رایج نیست و چرا ما باید فقط از آنها الگو برداری کنیم؟
چرا وقتی که ارز مسافرتی می دادند به افراد زیر هجده سال نمی دادند ولی از آنها عوارض خروج از کشور می دادند؟
قدر تتلو را ندانستیم !
فریب شعار را خوردیم.
البته در کره شمالی هزینه خروج از کشور این است که از پشت با گلوله بدرقه می شوند
من و خانواده ام بابت رای به روحانی اشتباه بزرگی کردیم و از همین جا بابت این حماقتم از ملت ایران و فرزندان آینده این مرز و بوم عذرخواهی میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
ما اگه می گفتیم به روحانی رای ندید برای گرون شدن مسافرت خارجی نبود. حالا تازه اولشه.
سلام کجای کار عامو ، دستنزد کارمندان ده درصد افزایش می یابد تو بودجه ۹۷ ، هزینه عوارض خروج از کشور ۳۰۰ برایر افزایش یافته ، دولت همه رو به قانون گرایی دعوت می کنه اما خودش
چی بنویسم که بشه نشان داد!
آهان: همه خوبید؟
آقا جون من تمام کنید این بازیها را آخه عوارض خروج دیگه چیه؟
قضیه دویست تومن عوارض رو bold نکنید. کسی جواب بده چرا وزارت بهداشت بودجش انقدر بالا رفته. آقای قاضی زاده هاشمی نظام بهداشت و درمان رو ورشکست کردن حالا دارن از جاهای دیگه میزنن همین عوارضم یکیش تا به وزارت بهداشت (پزشکانی که جیبشون سیاهچالست) پول بدن
به طور از منافع شخصیتون مطلب بنویسید. لابد هر سال چند تا سفر خارجی دارید که اینقدر فشار اومده بهتون وگرنه در شهر ما غیر از سفرهای زیارتی سالی ده نفر هم سفر خارجی نمیره که دغدغه ما باشه. ما تو شهرمون کار نیست , بیمارستان ها خیلی وضعشون خرابه , و هزارتا مشکل دیگه داریم نه عوارض خروج از کشور. مگه ما ایرانی نیستیم. فقط تهرانی ها مهم تند فقط تهرانی ها آدم اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
معلوم شد خوانندگان تابناک همه تهرانی اند!!!
این مالیات در خیلی از کشورها گرفته میشود اما روی بلیط هواپیما محاسبه میشود واین جور نیست که مثلا سه بار از کشور خارج بشی دوبرابر بشه بلکه براساس فاصله یا مدت زمان پرواز ونوع بلیط محاسبه میشود.جالبه هنوز تصویب نشده ویکی پدیا نرخ 220 تومن را برای ایران ثبت کرده
تابناک خیلی وقتهبرخی نمایندگان یادشون رفته برای چه کاری به مجلس اومدن حالا توقع داری زمان جنگ و قوانین اون موقع یادشون باشه دوم برقراری یارانه نقدی که از هدفمندی یارانه و توزیع عادلانه و مساوی بین تمام مردم اما داریم میبینیم با وضع قوانین بی عدالتی و اختلاس ژنهای خوب این کار ها و قوانین بیشتر برای عدم توزیع عادلانه ثروت ملی ست
متاسفانه یک تعدادی جمع شده اند و دارند خوب تجارت میکنند. کم هم میارند یقه مردم را میگیرند. کجای میراث فرهنگی در ایران سالم مونده و کجا به گردشگری رسیدگی شده است که دارند عوارض را بیشتر میکنند. خود مسئولین با پاسپورت دیپلمات و خدماتی حین خروج نه عوارض میدهند و نه در حین ورود گمرگ میدهند.
ببخشید کلمه محترم یادم رفته بود که امیدوارم مسئولین محترم ناراحت نشوند
واقعا"جنگ تمام شده ؟ کی ؟!
در تمام دنیا ثروتمندان به طرق مختلف مالیات بیشتری میدهند و اینکار درستترین است
چون با توجه به توان مالی از رفاه یارانه ای بیشتری بهره مندند مثلا میزان مصرف آب و برق و گازشان و....حتی تعداد سفرهای خارجیشان با بنزین سوپرoa دولتی
سلام
خود این کار که اشتباهه بماند ولی خداییش کجا راهمون می دن که بریم. داریم کنار هم خوش می گذرونیم والله !!!
دولت فرض رو بر این گذاشته که تمام افرادی که از کشور خارج میشن کلا مرفهین بی درد هستند. به نظر من این رقم صرفا برای خروج از کشور نجومی محسوب میشه.
دولت روحانی مثل اینکه بعد از انتخابات خیالش راحت شده . حذف یارانه ها و چند برابر کردن عوارضها و.......
احتمالا عده ای رو مامور کردن که بگردند و ببینند و کشف کنند که کدام کشورها برای چه نوع کاری از مردم عوارض میگیرند و یا در کدام کشور ها چه نوع خدماتی گران تر از همه است تا بتوتند در مقابل پاسخ خبرنگاران و ملت ان دولت را مثال بزند و بگوید فلان دولت مثلا بورکیناقاسو عوارض خروج N تو مان است و ما داریم ازرزان تر میگیریم و یا در کشور افقانستان تلفن x تومن است و ما داریم نصف قیمت از مزدم میگیریم و تازه هم سوبسید میدهیم و هم زیان و
البته این از اویل کاراست :
باش تا دولت صبح ات بدمد
با توچه به طراز منفی توریست و جهانگردی کشور ما این اقدام لازم بود. افرادی هستند که برای خریدن لباس زیرشون هم به ترکیه میرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
خوب کاری می کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آره والا چرا نمیرن همون جا زندگی کنن؟؟
لطفا یه نگاه به نتیجه نظر سنجی خودتون در رابطه با مولفه حکمرانی خوب بیاندازید
این عوارض یک کار خوب وبه موقع است..تو کشورهای صنعتی بیشترین مالیات را ثروتمندان میدن تا برای قشرهای پایین هزینه بشه .این عوارض را یک کمک به همنوع ووطن بدونیم..من کارمند دولتم شرایط مالی خوبی هم ندارم اما چهارساله یارانه هم نمیگیرم..اگر به فکر نسل اینده وبچه هامون هستیم بیایم با کارهای دولت که فکر میکنیم منطقیه همراهی کنیم
تابناک عزیز، چرا اجازه نمی دی کشور را غیر نفتی اداره کنیم؟
انچه در این لایحه امده عوارض نیست بلکه جریمه خروج از کشور است.ممکن است بعدها زندان هم به ان اضافه شود
با سلام - چنین برخورد هایی در ایران میشود فکر نمیکنم در هیچ کشور آفریقایی و فقیر با مردمان خود انجام دهند .
به نظر من خوب کاری میکنند عوارض میگیرند چند درصد مردم توان خروج از کشور را دارند پول مملکت را میبرند آن طرف خرج خوش گذرانیشان میکنند ومردم ما باید فقیر باشند این پول را این آقایان از جیب این مردم در میآورند
بودجه ارگانها ی دولتی را کم کنید بجای فشار به مردم
به جای افزایش عوارض هزینه های مسافرت داخلی را کاهش دهند مثلا هزینه مسافرت کیش 3 برابر مسافرت ترکیه نباشه یا هزینه هتل داخلی گرانتر از هتل های خارجی نباشه مردم پول گردشگری خود را در داخل خرج کنند. ضمنا مگه مسافرت به به خارج از ایران گناه است که باید این چنین تاوان سنگینی بدهند کما این که مگر نداریم که بر روی زمین سیر و سیاحت کنید ملی نه ایرانی جماعت باید در هر زمینه ایی نقره داغ شود.
در دیگر کشور ها این قانون چگونه است؟آیا برای خروج از کشوشان باید عوارض خروج پرداخت کنند؟
وقتی می رویم خارج 15 میلیون در یک هفته خرج می کنیم چه اشکالی دارد 400 هزار تومان هم هزینه کشور خودمان بکنیم؟
وقتی بعضی از کارمندهای دولتی از پول نفت برایشان حقوق خوبی می دهند و ایشان سالی یکبار هوس خرج کردن پس انداز خود در خارج از کشور می کند و با این کار اشتغال و تولید را در خارج از کشور رونق می بخشد، باید مقدار ناچیزی از آن را به بیت المال باز گرداند.
البته باید برای کسانی که دانشجو هستند و یا برای کارهای درمانی و تحقیقاتی می روند تمایز قائل شد. چون اینها پول نفتی براشان داده نشده است که بخواهند پس بگیرند.
عالی بود، مشکل این هست نمایندگان مجلس رو مردم انتخاب میکنند تا به نفع دولت ها قانون گذاری کنند!!!
قبل از انتخابات آقای روحانی منشور حقوق شهروندی رو توی تمام در و دیوار شهر نوشت ولی الان داره همه رو داغون و پایمال میکنه
متاسفانه دولت آقای روحانی ضعف عملکرد اقتصادی خودش رو می خواهد از جیب مردم جبران کند. حذف یارانه، افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش چند برابری عوارض خروج از کشور
جالبه که در همه کشورهای دنیا عوارض ورود مسافر افزایش پیدا می کنه تا در زمینه صنعت توریسم کشور هزینه بشه ولی در ایران برعکس همه کشورهاست.
تا حالا کلمه حصر خانگی داشتیم اما از سال آینده باید کلمه #حصر_وطنی هم به دایره لغات اضافه کنیم.
فکر کردیم آقای بنفش اومده با کلیدش درهای بسته رو وا کنه برعکس شد! داره درها رو می بنده که
تا اسراییل و آمریکا هست فقط ما فقرا در زیر جنگیم.
چرا هرکسی فکر میکنه هرچیزی به ذهنش میرسه بهترین مقله است???اخه یعنی چی اون مال زمان جنگ بود.من با این طرح موافقم.تو ایران شدیدا اختلاف طبقاتي هست.البته این طرح به شرطی خوبه که درآمدش در سازمان میراث فرهنگی و خرج جذب گردشگر به ایران بشه.
نمایندگان دهه شصت با الان خیلی فرق دارند.الان بیشتر نماینده دولت هستند تا مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
وکیل الدوله .
بالاخره نفت سر سفره ها بايد يه جوري برگرده ديگه
آفرین
ولی وقتی نماینده های واقعی مردم تو مجلس نیستند که از حقوقشون دفاع کنند بدتر داغ دل مردم تازه میشه
آفرین
ولی وقتی نماینده های واقعی مردم تو مجلس نیستند که از حقوقشون دفاع کنند بدتر داغ دل مردم تازه میشه
ممنون از شما . به نكته خوبي اشاره كرديد.
باسلام خدمتتان مردم شریف و دولتمردان این قانون فقط بحث درامدزایی دارد برای کسری هایی که در دولت وجود دارد و چون هیج حساب و کتابی ندارد و مردم هم بی خبر هستند که باید این آزادی را داشته باشند گرفته می شود و باتوجه به این قانون هیچ امکاناتی به مسافرین در مبادی خروجی و ورودی داده نمی شود جالب هست؟
والا ما که همین شاه عبدالعظیم خودمونم نمی تونیم سالی بریم . و سفرهای خارجی ما بسیار بی مورد شده اند . اینکار اگه موجب میشه از سفرهای بی خودی مردم به کشورهای مثل گرجستان ارمنستان و ترکیه و اربیل جلوگیری کنه و از خروج ارزی که دولت داره روش سوبسید می ده جلوگیر کنه و یا حداقل از خروجش کم کنه و اگر این ارز صرف توسعه کارهای صادراتی بخش خصوصی یا میراث فرهنگی برای گسترش توریسم بشه ، خیلی هم خوبه . منطور من سفرهای تحصیلی یا خدایی نکرده پزشکی نیست. متاسفانه بسیاری از قشر متوسط کشور هر سال می خوان برن ترکیه و فقط یک چمدون جنس بنجل بیارن توی کشور .
جالب است که برای اهالی رسانه موضوع خروج از کشور مهمترین بخش بودجه است موضوعی که فقط بخش کوچکی از مردم را درگیر میکند اینجاست که معلوم میشود رسانه فقط صدای بخش مرفه جامعه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
و البته همینطور مشتریان تابناک!!!
یک کاری می کنند که اون دو نفر و نصفی هم که تا الان موندن ایران ، مهاجرت کنند . مسئول گرامی ! وقتی هزینه زندگی کردن در ایران را بدون ارتقاء کیفیت ببری بالا ، انگیزه ای برای ماندن در این بهشت برای کسی باقی نمی ماند . فکر کردین اینجا خیلی دوست داشتنیه ؟
توجه کنیم
این حاشیه سازی رسانه ایست تا موضوع اصلی فراموش شود
درآمد دولت از حذف 23میلیون یارانه بگیر دهها برابر افزایش عوارض خروج است
جنجال میکنند تا به آن پرداخته نشود
برخی بی نیاز داریم اما اکثر این23میلیون روی همین یارانه حساب کردند
بیچاره مردم متوسط به پایین که تریبون ندارند
ضمنا پول این درآمدهای کلان هم قرار است به جیب مسئولان سلامت ، برخی پزشکان و خصوصا مافیای دارو و تجهیزات پزشکی رود متاسفانه
علی برکت...
بجای اینکه از ورود گردشگر کسب درآمد کنیم
از خروج مردم کسب درآمد میکنند
برای افزایش حقوق های نجومی خود به هر کاری دست می زننند.
تا کی قراره از این مردم بدبخت فلک زده به اشکال مختلف و با هزار تا مکر و حیله پول های زور گرفته بشه؟ تاوان بی عرضگی ها و کارنابلدی رو چرا مردم باید بدن؟ اگه عرضه دارند گردشگر جذب کنند و درآمدش رو خرج گسترش گردشگری کنند. فکر کن مردم انقدر احمق باشن که باور کنن این پول های غیرقانونی و غیر اخلاقی که ازشون گرفته میشه و حرام اندر حرامه قراره خرج توسعه توریسم بشه !!!! اگه هم واقعا در این راه خرج بشه قطعا در کشور دیگه ای خرج توسعه توریسم میشه نه ایران.
مسولان بر خلاف تمام ادعاهایی که دارن فقط به فکر تامین بودجه خودش از جیب مردم هست اگر به جای اینکار بودجه بسیاری از موسسات که در قانون بودجه سالانه آمده را قطع و یا کم می کرد و یا وقتی به آنها بودجه اختصاص می دهد مالیات نیز اخذ بنماید دیگر نیازی و جریمه خروج از کشور(عوارض خروج )نیست
جماعت مایه دار چرا از این عوارض ناراحت شده . مگر چند درصد مردم قراره از کشور برن بیرون که اینطور پوپولیستی با این موضوع برخورد می کنین . طرف چند میلیون تومان در عرض دو سه روز می ریزه تو جیب خارجی ها خب یه شندرغاز هم عوارض بده .
جا داره اون وکلای عزیز ایرانی که حنجره پاره میکنن، بلند شن برن دیوان عدالت اداری شکایت کنن.
دولتها الحمد الله همه چیز رو برای کمک به قشر حقوق بگیر و کم درامد گرون میکنند تا دمار از روزگار ثروتمندان در بیاورندولی تا حالا نتیجه معکوس داشته فقرا له و لورده شدن ثروتمندان با
ژنهای خوب ثروتمندتر
پول مفت و بادآورده را همه دوست دارند از جمله کسانی که مخاطب این مطلبند.
همانطور كه عوارض خودرو را به بهانه پوسيده حمايت از توليد داخلي افزايش مي دهند، اين تعرفه را هم به بهانه مضحك حمايت از گردشگري داخلي چند برابر كرده اند! باز هم گلي به گوشه جمال همان پوپوليست ها!
اصولا ورود به مکانی جهت استفاده از خدمات آن مکان هزینه دارد نه خروج ازآن کسی که ازکشور خارج میشود وتازمان که در خارج از ایران بسرمیبرد از امکانات کشور استفاده نمیکند از خدمات شهری و غیره هیچگونه استفاده ای ندارد هزینه چه چیزی را باید پرداخت کند ؟ مانند کسی است که خانه او در محدوده طرح ترافیک واقع شده وهنگام خروج از محدوده توسط دوربینهای خروجی جریمه میشود .درحالیکه کسی بایدجریمه شودکه قصدورود به محدوده طرح را دارد اینها همه حاکی ازآن است که برخی بدون هیچگونه منطقی صرفا قصد گرفتن پول از مردم را دارد تابا جیب مردم هزینه های دستگاههای خودرا که دراثر سو مدیریت سربه فلک گذاشته را پوشش دهد.
پيرو افزايش بي رويه عوارض خروج از كشور پيشنهاد ميشه براي افزايش درآمد دولت در خروجي قم و فقط قم عوارضي بصورت زير براي خروج از قم بزاره
دفعه اول 5 هزا ر تومن به ازاي هر نفر
دفعه دوم 25 هزار تومن به ازاي هر نفر
دفعه سوم و بيشتر 50 هزار تومن به ازاي هر نفر

خلاصه هر كي از قم ميخواد بياد بيرون بايد عوارض هم بده
جبران کسري بودجه ها و اختلاس ها!!! و بي کفايتي ها از جيب مردم؟؟؟؟؟
تشکر .مقاله خوبی بود
ما الان هم تو شرایط تحریم هستیم هم جنگ که اقایون خودتحریمی کردند از اون ور جنگ بین خودشون برای پول و قدرت بیشتر
آقایان شب میخوابند صبح بلند میشند بدون هیچ دلیل موجهی قیمت ها رو چند برابر میکنند
کسانی که مدام خارج میروند اکثرا برای تفریح باید عوارضشا ن ده برابر شود این افراد بهتر است پولشان را در داخل کشور خرج کنند.
مثل هميشه ، با كمي كاهش تصويب ميشود و با اين همه جارو جنجال كليت بودجه بندي كه اصل موضوع هست به بوته فراموشي سپرده ميشود ، وسلام
واکنش افراد با این پیشنهاد یک وابستگس سطح استفاده از این خدمات را نشان می دهد. هر کس که سفر بیشتری انجام می دهد اعتراض بیشتری هم از خود نشان می دهد. ما که در طول عمر خود از این امکانات استفاده نمی کنیم!
این دیگه عوراض نیست جریمه است ، هیچ دولتی این کار رو با شهروندان خودش نمیکنه هیچ دولتی. بعضی جاهای کوچک معمول هست که موقع ورود از به آن منطقه / کشور از تورسیت خارجی عوارضی گرفته میشه نه از خود مردم اون کشور یا منطقه؟؟؟!
خدایا به داد مردم برس
من به روحانی رای دادم ولی این تصمیم نشون میده کارهای دولت بدون هیچ گونه مطالعه انجام میشه از نظراتی که جناب نوبخت دادن کاملا مشهود بود که فکری در این مورد نشده حرف شما کاملا درست است مساله عوارض نه تنها در معارضه با قانون و حق مسلم شهروندیست بلکه اینکار بیشتر یک نوع بازی دولت از قشر متوسط جامعه می باشد تا جبران کارکرد بدون بهره وری خود باشد
معلوم است كه دولت به فكر ٩ ميليون مسافريني كه به خارج سفر ميكنند نيست. چرا كه دولت خود پيشنهاد را لايحه بودجه به مجلس ميبرد. اما چند نكته : اولاً اينكه با توجه به تحليل سبد رأي اقاي روحاني اكثريت اين مسافرين به ايشان رأي داده اند و اين عوارض جديد صرف نظر از هر منفعت- ضرري جفاي به طرفدار است. ثانياً بيشتر از قبل نشان ميدهد كه دولت در كسب در امد پايدار از ساير منابع معقول، معمول نا توان و برايند عقل تيم اقتصادي دولت در كسب در امد و اقتصاد مقاومتي حول و حوش چنين راه حلهايي ميچرخد. ثالثاً نظر طيفي از رأي دهندگان به خصوص در دور دوم رياست جمهوري براي دولت برامده از همين طيف (ها) و رعايت ان محلي از أعراب ندارد چون مجالي و نيازديگري براي جلب اراي اين طيف نيست. رابعاً اينكه " فقط رأي مردم مهم است و نه خواست انها " در هر دوره رياست جمهوري تكرار ميشود و گرچه حافظه مردم هر دفعه به هنگام رأي گيري دچار نسيان ميشود ولي شايد تكرار بتواند به مردم بياموزد و ملكه ذهنشان كند كه در هر انتخابي شركت و رأي خود وا منوط به حفظ و حراست از منافع مادي و معنويشان از سوي كانديدا بكنند تا مثل هميشه رأيشان زينت المجالس نباشد
اینجا ایران است.
سلام، برای ما که از خارج به ایران سفر میکنیم و هیج منافعی از این دولت نسیبمان نمی شود و هیج ارزی نمی گیریم چرا باید این عوارض رو پرداخت گنیم و بخاطر کدام زیر ساخت گردشگری؟
هتل خوبی داریم، فرودگاه خوبی داریم وسایل حمل و نقل مناسب و در خورمان داریم ؟ آخه چرا این مردم مظلوم و بدبخت رو با اینهمه ثروت به میخ میکشید؟
خداوند کنی به برخی مسولین شرف اسلامی و سیاسی و اجتماعی بدهد تا بفکر رفاه مردم بیافتند
متاسفانه این قانون در صورتی که تصویب بشه برای مردم خیلی بد هست و اگر هم تصویب نشه همون مبلغ زور قبلی رو میگیرند پس باید تمامی تلاش رو مردم با نمایندگان مجلس بکنند که تصویب نشود . من همش فکر میکنم اینا به مرگ میگیرند شما به طب راضی شید 220 نشد 100 بگیرند.در صورتی که باید کاملا حذففففففففف بشه.
از رای خودم به روحانی شدیدا پشیمانم واز ملت بی پناه طلب عفو می نمایم
با سلام ... گفتند که با این پول می خواهیم زیر ساختهای گردشگری را مرمت و یا احیا کنیم ... کدام گردشگری ؟ آقای نوبخت یه سر به مرز و گمرک بازرگان بزنند و ببینند چه افتضاح است ، دریغ از یک خدمات درست و حسابی .. خودش هم از هر مسافر هزار تومان اضافه می گیرند ... یه بار بنده اعتراض کردم به این پول اضافی جواب دادند پس ما چی بخوریم
حتی شرکتهایی مثل کشتیرانی هم ضرر میکنند چون مسافرانشان عمدتا محلی هستند و ساکنان جنوب کشور هم توان پرداخت چنین عوارضی راندارند ... کشتیرانی والفجر تعطیل ....
کار خوبی هست چون قیمت واقعی دلار الان بیش از این ارقام هست و هرکس میره خارج داره یارانه ارزی میگیره چون دولت نمی خواد تورم بره بالا قیمت دلار رو پایین نگه داشته پس باید یه جور دیگه که همون بالا رفتن عوارض هست این یارانه رو جبران بکنه
واقعامایه شرمساری هست
دولت قبل برای کسری بودجه اوراق بهادار منتشر و اسکناس چاپ میکرد و با عث افزایش تورم شد و هدفمندی یارانه ها به این تورم دامن زد دولت فعلی میخواهد تورم را کنترل کند اما برای نگه داشتن تورم نمیتواند پول چاپ کند چون چاپ پول باعث افزایش تورم خواهد شد و بشدت نیازمند پول است برای کسری بودجه مجبور است از روش های عوارض خروج از کشور و حذف یارانه بگیران و ...هزینه این کسری را از جیب مردم جبران کند
ممنونیم اقای کلید ساز
جالبه اکثر اونهایی که میان اینجا و در مخالفت با این طرح نظر میدن تو بخش نظرات خبرهای دیگه از نداری و فقر و فلاکت خودشون و اطرافیانشون داستان ها مینویسن، شما که نداری بخوری چرا گرون شدن عوارض خروج از کشور اینقدر برات مهمه. کسی که پول نداره سفر خارجی نمیره!!
هموطن های عزیز کی گفته فقط مرفه های بی درد میرن مسافرت خارج از کشور. مسافرت داخلی یه چیزه مسافرت خارجه یه چیز دیگه حتی گردش آخر هفته هم یه مقوله دیگه است . تو کشورهای دیگه عوارض تولید دی اکسید کربن واسه سفر گرفته میشه ولی به این صورت توی ایران شبیه جریمه است و بیشتر ریشه در ذهنیت هایی مثله همین دوستان داره که کامنت میزارن و مرفهین رو به صورت دیو ترسیم میکنن. من هم کارمندم ولی جایگاه خودم رو میدونم و تفریحاتم هم شبیه قشر خودمه.
با سلام و خسته نباشيد، جناب آقاى رئيس جمهور وعده هاى انتخاباتى خود را فراموش كرده اند ، در اين ٥ سال نه تغيير مثبت محسوس اقتصادى ديده شد نه ارزش پاسپورت ايرانى زياد شد و طرح تحول سلامت هم ديديم به كجا رسيد نرخ روزانه أرز و سكه هم گويا شكوفايي اقتصاد ماست! و خيلى وعده هاى پوچ ديگر ، همه جاى دنيا قانون وضع ميشود براى بهبود وضع مردم و خرسندى آنان مگر در ايران كه قوانين فقط مشكل سازند و دست و پا گير و هزينه ساز آن هم از جيب مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر