بازدید 12355

چوگان ایرانی و کمانچه ثبت جهانی شدند اما همه چیز قابل تغییر است!

هر اثری که به نام هر کشوری ثبت شده، در صورت درخواست سایر کشورها برای ثبت مشترک و ارائه مستنداتی از سوی آن کشور که نشان دهد، آن میراث در کشور دیگر نیز ریشه تاریخی دارد، به صورت مشترک ثبت می‌شود؛ برای نمونه اگر ایران درخواست ثبت مشترک دلمه را دهد، به ثبت آذربایجان افزوده می‌شود و اگر افغانستان درخواست افزوده شدن به ثبت چوگان و کمانچه را دهد، نام این کشور به این ثبت‌ها افزوده می‌شود...
کد خبر: ۷۵۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 07 December 2017

چوگانِ ایرانی و کمانچه ثبت جهانی شدند«چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، در دوازدهمین نشست کمیته یونسکو در کره‌جنوبی به صورت مشترک برای ایران و آذربایجان به ثبت رسید؛ اتفاقی که می‌تواند درباره سایر میراث ناملموس که به نام ایران و یا دیگر کشورها ثبت شده نیز رخ دهد و به تعبیر ساده‌تر، ثبت یک میراث ناملموس صرفاً به نام یک کشور، یک اتفاق مهم و لایتغیر نیست و به سادگی دیگر کشورها می‌توانند به این ثبت بپیوندند.

به گزارش «تابناک»؛ «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، در ساعات اولیه صبح امروز پنجشنبه 16 آذر در دوازدهمین نشست کمیته بین دولت های یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس جزیره ججو کره جنوبی به صورت مشترک با آذربایجان به ثبت رسید. این اتفاق پس از ثبت «دلمه» به عنوان میراث ناملموس آذربایجان رخ داد که با جنجال‌های بی‌حاصلی از سوی برخی همراه بود.

بدین ترتیب شمار آثار ثبت‌شده ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی به سیزده اثر رسید؛ سه اثر از این فهرست، از جمله نوروز، مهارت پخت نان تخت و کمانچه، میراث مشترک چندملیتی است. معرفی و ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی، معرف تاریخ، فرهنگ غنی، گسترده و متنوع ایران در سطح جهانی است.

چوگان ایرانی و کمانچه ثبت جهانی شدند اما همه چیز قابل تغییر است!

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی به‌ نام ایران و همچنین پرونده‌ی مهارت ساختن و نواختن کمانچه، مشترک با جمهوری آذربایجان که از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در فهرست معرف عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور کرده بود، با اکثریت آرا مورد تأیید اعضای کمیته میراث جهانی ناملموس قرار گرفت.»

به گفته معاون رئیس‌جمهور، این دو عنصر مانند دیگر عناصر نامملوس ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی، همه‌ی ارزش‌های مندرج در کنوانسیون ۲۰۰۳ به ‌عنوان شاهکار جهانی را دارا بوده‌اند و نماینده تنوع فرهنگی بشری هستند؛ بنابراین، ایران همواره تلاش کرده است تا روح صلح‌طلبانه و بشردوستانه این کنوانسیون را به راه های مختلف متجلی کند.

مونسان چوگان را بخشی از جهان‌بینی ایرانی دانست که توانسته تنوعات فرهنگی و هنری در میان اقوام مختلف را در قالب یک بازی آیینی ارائه دهد. او ارتباط میان انسان، طبیعت، اسب در قالب بازی، نمایش و موسیقی را از توانایی این بازی آیینی برشمرد و اظهار کرد: این بازی آیینی از دوره ساسانی تا امروز همیشه مورد حمایت حکومت‌های ایرانی و مردم قرار داشته است. از جمله اهمیت‌های این بازی، تأثیر آن بر هنر، اقتصاد هنر، موسیقی، ادبیات، نقاشی، مینیاتور و روایتگری است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمانچه را نیز یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین ابزار موسیقی در منطقه به‌ ویژه ایران و آذربایجان ـ که در اجرای موسیقی کلاسیک و فولکوریک مورد استفاده قرار می‌گیرد ـ دانست و گفت: «امکانات گسترده و متنوع صوتی کمانچه باعث شده که در بیشتر نقاط شهری و روستایی در ایران در بیشتر مراسم که نیاز به همنوایی با مردم احساس شود، از این ساز بهره برده شود.»

ثبت این آثار اما اتفاقی نهایی و لایتغیر نیست و هر اثری که به نام هر کشوری ثبت شده، در صورت درخواست سایر کشورها برای ثبت مشترک و ارائه مستندانی از سوی آن کشور ـ که نشان دهد، آن میراث در کشور دیگر نیز ریشه تاریخی دارد ـ به صورت مشترک ثبت می‌شود. به عنوان نمونه اگر ایران درخواست ثبت مشترک دلمه را دهد، به ثبت آذربایجان افزوده می‌شود و اگر افغانستان درخواست افزوده شدن به ثبت چوگان و کمانچه را دهد، نام این کشور به این ثبت‌ها افزوده می‌شود. بنابراین پیش‌دستی در ثبت میراث ناملموس به خودی خود ارزشی ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۲۸
این کمانچه ای که میفرمایید میشه بگید چه شکلیه؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اذربایجان جزیی از خاک ما وفرهنگ مابوده،چرا داره همه چیز ایران را به نام خودش میزنه؟؟؟
چه عجب !!!
نگذاشتند ترکیه و آذربایجان این دو را هم قلع و قمع کنند
دلمه و چوگان کلمات تورکی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
چوگان؟در منبع معتبری اومده که چوگان کلمه ترکی هست؟اگر در منبع معتبری وجود داره اون منبع دقیقا کدوم منبع است؟واژه چوگان؟امیدوارم بعضی از افراد هم با تفکرات پانترکیسمی و همچنین با بازی با کلمات و بدون دلیل منطقی جواب ندن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
چوگان؟در منبع معتبری اومده که چوگان کلمه ترکی هست؟اگر در منبع معتبری وجود داره اون منبع دقیقا کدوم منبع است؟واژه چوگان؟امیدوارم بعضی از افراد هم با تفکرات پانترکیسمی و همچنین با بازی با کلمات و بدون دلیل منطقی جواب ندن.
فرهنگ فحاشی به سلبریتی ها در اینستاگرام را هم به نام خودتان به ثبت جهانی برسانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
منظور از "خودتان"در نظرت چه کسانی هستند؟
جنجال برای چه؟ خوب دلمه غذای سنتی آذربایجان است برای آذری های ایران هم همینطور و صد البته برای دیگر هموطنان عزیز غیر آذری .
چرا وقتی اسم یک غذا ترکی آذری است مثل همین دلمه (به معنی پرشده) و یا قورمه (به معنی سرخ شده) نباید به کسانیکه این غذا ها غذای سنتی شان این حق را قایل نباشیم .
وقتی رسانه میلی ازنشان دادن آلات موسیقی ازجمله همین کمانچه خودداری میکند چه انتظاریست که کمانچه به اسم ایران ثبت شود؟البته این نکته راهم نباید فراموش کرد که این به اصصطلاح جمهوری آذربایجان همیشه تاریخ جزئی از خاک ایران بود که فتعلیشاه به بادش داد وبعدا استالین بانقشه اینکه آذربایجان اصلی یعنی جنوب ارس راهم از ایران جدا کند نام جعلی آذربایجان را براین سرزمین گذاشت(نام اصلی آران وشیروان بود)
چرا ما همه چیز را متعلق،به خود میدانیم آیا این نوعی،بیماری وخود کم بینی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
همه چی؟چه کسانی دقیقا همه چی رو متعلق به خود میدانن؟
وقتی منتشرنمیکنین واسه چی نظرمیخوایین
یه طوری می گویید دلمه و چوگان ترکی است انگار به ما ربطی ندارد.
مگر ایران ترک ندارد؟؟مگر زبان ترکی در ایران تکلم نمی شود؟
من یک ترک ایرانی هستم ولی معتقدم میراث فرهنگی اقوام آی متعلق به همه ایرانیان است.با همه با هم یک کشوریم و پیوند های ناگسستنی بینمان هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
وقتی کشور میشه تهران و دیگر قومیت ها دیده نمیشه میشه همین دیگه
تاريخ واقعي را اگر مي دانستيد مي فهميديد كه آذربايجان قرن ها دولت مستقل داشته است وقرن هاي مستقل بودنش بسيار بيشتر از با ايران بودنش هست
کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که مردمانشان آرزومند آنند که از زیر خاکی یا گوشه غاری و کنج جنگلی، لوحی، کتیبه ای، نیزه ای و یا حتی کوزه شکسته ای کهن بیابند و به استناد آن، برای خود تاریخ و تمدن و افتخاری دست و پا کنند و خود را ملتی ریشه دار و اصیل معرفی نمایند و سری بین سرها درآورند.
کشورهای زیادی هم این سابقه تمدنی را دارند و تمام هم و غم شان نیز حفظ این آثار و بزرگداشت بزرگان تاریخی شان است، از چین و مصر گرفته تا یونان و تمدن مایاها در آن سوی اقیانوس ها.
تا بدین جای سخن، همه چیز عادی است: "آنان که تاریخ و تمدن دارند، مفتخر و حافظش هستند و آنان که ندارند، در حسرت اند و جستجو."
اما قسمت عجیب داستان مربوط به سرزمینی است که تمدنی عظیم، تاریخی پرشکوه، یادگارهایی جاویدان، زنان و مردانی بزرگ و افتخاراتی کم نظیر دارد، اما در همین سرزمین، گروهی عزم خود را جزم کرده و دوپایشان را کرده اند در یک کفش تا بلکه بتوانند تمام داشته های تاریخی و تمدنی ملت خود را با لاک غلط گیر بپوشانند و آنچه باعث افتخار ملی شان است را تبدیل به ننگ و عار کنند
آن سرزمین ،"ایران" است، ایرانی که مردمانش بیش از هر زمان دیگری تشنه آگاهی از تاریخ و تمدن شان هستند و بیش از هر دوران دیگری بر هویت ملی شان تاکید دارند.
با این حال عده ای که تریبون دارند، ابایی از تحریف تاریخ و تحقیر شخصیت های تاریخی این مردم ندارند که بارها هم شاهدحمله آنها به تاریخ ایران بوده ایم
واقعا شرم آور است واقعاً این درد را باید با چه کسی گفت که مردی به عظمت کوروش که دنیا می ستاید را در همین ایران - در سرزمین خود کوروش - به بدی و حقارت و افترا نام می برند؟
به چه کسی باید گفت کمانچه در ایران ممنوع است، تاریخ ایران مذموم است،تلویزیون ایران فیلم های جعلی کره چین بنی اسراییل اعراب و....را بارها نشان داده اما دریغ ازیک فیلم از تاریخ ایران.چرااااآاااااااااااآااااا
اگر این شخص متعلق به اروپا، مصر، چین یا آمریکا بود، در آنجا نیز چنین زننده و مشمئز کننده با وی برخورد می شد یا آنکه از صدقه سری او، کلی برای خودشان اعتبار کسب می کردند؟!
بیایید ترکمانچای وگلستان را لغو کنیم تااین جمهوری دروغین وجعلی دست ازسرما بردارد
مسولان...
ادم حالش بد میشه کامنتها رو میخونه این حکومت چیکار کرده مردم اینجوری از هم جدا شدند اقا دلمه قورمه اصن ترکی اصن فارسی لری ولله ما یه فرهنگیم این پان ترکی و پارسی بازیها رو بریزید دور اخر سر هممون از یه پدر و مادریم و یه خون
در پاسخ دوست عزیزی که به درستی تذکر دادند که چوگان ترکی نیست باید بگویم گه شما درست گفتید چوگان اتفاقا ریشه پهلوی دارد و چویگان و یا چوبگان ریشه گرفته است.
ولی دوست عزیز چرا بدون دلیل با یک اشتباه به مردم انگ پان ترکیسم می زنید؟
آیا همه کلماتی که در یک زبان استفاده می شود به صورت خالص ریشه در همان زبان دارد؟دوست عزیز من اگر کلمات ترکی را همین الان از فهرست کلمات زبان پارسی کم کنیم آیا زبانتان بند نمی آید؟
همینطور اگر کلمات فارسی را از ترکی خودمان و ترکی استانبولی حذف کنیم دچار لکنت زبان نمی شویم؟
دوست عزیز همه ما ایرانی هستیم فارغ از اینکه به
چه زبانی سخن بگوییم.فقط فرق من آذری با شما این است که من زبان مادری دومم را که زبان اولی مادری شمااست شاید بهتر از خیلی از آن هاییکه با افکار پان فارسیسم فکر میکنند ایران معادل فارسی است
. صحبت می کنم
پس لطفا کمی انصاف به خرج بدهیم و دست از نژاد پرستی بی خودی برداریم و به دیگران هم اجازه بدهیم که فارغ از تعصب خواسته هایی داشته باشند .
خوب بیشتر ایرانی ها ترک هستند پس طبیعی است که میزاث مشترک زیاد داشته باشیم.
طوری می نویسید که آذربایجان اون ینگه دنیاست. خوب ترکها بیشترین حکومت را در ایران داشتند و یران وطن ترک هاست.
کشورک جعلی و مفلس گمان میکنه با این کارها هویت پیدا میکنه.اما ناکس کس نمی گردد از این بالانشینی ها
بابا هوی تابناک اوهوووووی، بیدار شو په زه ونگ، درد ات ترکهای مسلمان نباشه، اونا کارشون رو از تو یاد نمیگیرند. دنیای اسلام درداش قدسه نه اینکه ادربایجان مسلمان ی چیز بی صاحب را بنام خودش ثبت کرده، هی زورناقولو اگه عرضه اشتی تا حالش تو میکردی!
اگر در پاسخ به نظری که من دادم(ناشناس 15:03-1396/09/16)در این نظر مطالبی نوشتید باید بگم من به چه کسی انگ پانترکیسم زدم؟منظور حرف من بد بود؟اظهار امیدواری که کردم نادرست بود؟منظور من هم این نبود که هر کسی که جواب آن نظر منو بده باید نتیجه بگیریم اون شخص حتما تفکرات پانترکیسمی داره.نظر من کاملا مشخه.نوشتید "همینطور اگر کلمات فارسی را از ترکی خودمان و ترکی استانبولی حذف کنیم دچار لکنت زبان نمی شویم؟"این سوال شما چه ربط منطقی در قالب قسمتی از پاسخ به نظر من داشت؟نوشتید "دوست عزیز من اگر کلمات ترکی را همین الان از فهرست کلمات زبان پارسی کم کنیم آیا زبانتان بند نمی آید؟"این سوال شما چه ربط منطقی در قالب قسمتی از پاسخ به نظر من داشت؟من دقیقا چی گفتم؟شما از اظهار امیدواری که کردم دقیقا چه برداشتی کردید؟نوشتید "پس لطفا کمی انصاف به خرج بدهیم و دست از نژاد پرستی بی خودی برداریم و به دیگران هم اجازه بدهیم که فارغ از تعصب خواسته هایی داشته باشند ." این چه ربط منطقی به عنوان قسمتی از پاسخ به نظر من داشت؟ پاسخ شما چه ربط منطقی در قالب پاسخ به نظر من داشت؟
موسیقی حرام است
وچون کمانچه الات موسیقی ووسیله لهو ولعب است
پس کمانچه هم حرام است
چرا به خود وکمانچه می بالیم؟
یه کمی تفکر داشته باشید
راه ساده برای ثبت این این دارییهای معنوی به رسمیت شناختن زبان بیش از نصف مردم یعنی ترکی در این صورت است که قدرت چانه زنی ایران در منطقه بیشتر میشود وگرنه با انکار هویت نصف هموطنان چیز زیادی جز دشمنی نفرت نتیجه دیگری نخواهد بود با انکار امار تعداد فارس زبانها زیاد نمی شود بهتر بعنوان هموطن کمک هم باشیم
درود فراوان . چوگان و کمانچه هر دو ایرانیست و واژه های ایرانی هستند و شکر خدا بنام ایران در یونسکو ثبت شده است . و رژیم آذربایجان شیطنت هایی انجام داد منتها ناکام مونده . آذربایجان جز ایران بوده و اکنون باید جز ایران بشه . خود واژه آذربایجان واژه ی ایرانیست آذر اوستایی یعنی آتش . پاینده باد جمهوری اسلامی ایران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار