بازدید 19043
«میدل ایست آی» عنوان کرد؛

عربستان یا ایران: چه کسی در عراق بازنده می شود؟

رقابت ایران و عربستان در خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شده است که در این رقابت عربستان تلاش دارد تا زمین های بازی از دست رفته خود در مقابل ایران را احیا کند. یکی از این زمین های بازی عراق است که ریاض درصدد کاهش نفوذ ایران و تقویت حضور خود در آنجاست.
کد خبر: ۷۵۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 30 November 2017

رقابت ایران و عربستان در خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شده است که در این رقابت عربستان تلاش دارد تا زمین های بازی از دست رفته خود در مقابل ایران را احیا کند. یکی از این زمین های بازی عراق است که ریاض درصدد کاهش نفوذ ایران و تقویت حضور خود در آنجاست.

به گزارش «تابناک؛ در همین راستا، پایگاه «میدل ایست آی» این رقابت را در قالب جنگ سرد منطقه ای میان تهران و ریاض توصیف کرده و نوشته است: عربستان سعودی در حال حاضر به دنبال ایجاد ارتباط با شیعیان عراق با هدف تضعیف نفوذ ایران در این کشور است.

در مقابل گسترش نفوذ ایران، عربستان در حال تلاش برای اصلاح و تقویت روابط متخاصم تاریخی با شیعیان عراق است.

در اوایل ماه نوامبر، شاهزاده محمد بن سلمان، یک زلزله داخلی را در عربستان و همزمان در سطح منطقه ای راه اندازی کرد که منجر به تنش های فزاینده ای به ایران شده است و همزمان فشارها و اقدامات زیادی علیه حوثی ها در یمن و حزب الله در لبنان وارد کرد.

با این حال، همان طور که ریاض در حال گسترش تنش با شیعیان منطقه است، تلاش آرام و آشکاری از سوی آن برای همکاری با شیعیان عراق آغاز کرده است.

در حالی که ریاض روابط تاریخی خود با قبایل و سیاستمداران سنی عراق را حفظ کرده است، از تابستان ۲۰۱۷ ارتباطاتی به الیت سیاسی شیعه عراق نیز به وجود آورده است. استراتژی اصلی عربستان این است که از این طریق قدرت نفوذ ایران در عراق را تضعیف و همزمان نیز پیوندهای مذهبی خود را در این کشور تقویت کند.

جنگ سرد منطقه ای

امیل حکیم اخیرا در نیویورک تایمز نوشته که موازنه قوا در خاورمیانه در عراق و سوریه تعیین می شود. در همین راستا عربستان سعودی در حال تلاش برای پیشبرد پروژه نفوذ خود در عراق است.

نخستین رخداد مهم در سال ۲۰۱۵ ظاهر شد که عربستان سعودی برای بازگرداندن نفوذ خود در عراق سفارتش در بغداد و اربیل را بازگشایی کرد و بدین ترتیب، روابط دیپلماتیک ریاض و بغداد که پس از حمله صدام به کویت در ۱۹۹۰ قطع شده بود، بار دیگر احیا شد.

در سال ۲۰۱۷ نیز گفت وگوهای دو جانبه و نزدیکی میان مقامات دو کشور انجام شد. گرمی روابط میان دو کشور با سفر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به ریاض در ماه ژوئن به خوبی نمایان شد.

با دیدار صدر از عربستان سعودی، ریاض توانست پیامی به تهران بفرستد که می تواند ارتباطات خود را با شیعیان عراق برقرار و نفوذ هژمونیک جمهوری اسلامی ایران بر مراکز و شخصیت های مذهبی عراق محدود کند.

 عربستان یا ایران: چه کسی در عراق بازنده می شود؟

از سوی دیگر، تلاش عربستان سعودی برای گفت و گو با صدر به عنوان تلاش ریاض برای تسکین رهبران و جامعه شیعه عراق به جهت سرکوب شیعیان خود در داخل بوده است.

در میان این ابتکارات دیپلماتیک، عربستان سعودی در ماه اوت مجددا مرز خود با عراق را پس از 27 سال بازگشایی کرد و همچنین پروازهای مستقیم به بغداد را از سر گرفت.

هفته گذشته، عربستان سعودی از صد بازرگان عراقی برای بازدید از ریاض دعوت کرد که در نوع خود می تواند نقطه عطفی در روابط میان دو کشور باشد.

زمانبندی این طرحها، این سؤال را مطرح می کند که بازی آخر عربستان در بهبود روابط با نخبگان سیاسی شیعه عراق چیست؟

هژمون منطقه ای

عربستان سعودی همواره تلاش می کند خود را یک هژمون منطقه ای معرفی کند که از منافع یک بلوک سنی در منطقه محافظت می کند. با این حال، با محاصره قطر، یکی از همسایگان سنی عرب خلیج فارس، ریاض همان اتحاد را که ادعا می کند، رهبری آن را به خطر انداخته، تضعیف کرده است.

ایران با کمک کردن به قطر برای خروج از محاصره، از این تنش های دوجانبه بهره برده است. در حالی که ایران قادر است موقعیت های منطقه ای خود را از طریق این تنش های درونی سنی گسترش دهد، عربستان سعودی به دنبال شکاف در رابطه بین تهران و شیعیان عراق است.

با وجود دور جدید دیپلماسی عربستان، ریاض نمی تواند با نفوذ ایران در عراق رقابت کند. ایران علاوه بر شبکه وسیعی از نظامیان تحت حمایت خود، می تواند با حمایت از احزاب و کاندیداهای متعدد در انتخابات آینده مجلس عراق در سال 2018، فرصت های زیادی را برای خود به وجود آورد.

در حالی که عربستان سعودی منابع مالی زیادی دارد، ارتباطات سازمانی با احزاب دیگر شیعه ندارد. علاوه بر این، بعید است که سیاستمداران شیعه عراق کمک های عربستان را در انتخابات آتی به دلیل ترس از بی اعتبار شدن نزد رأی دهندگان بپذیرند.

ایران توانسته است محاصره قطر را تضعیف و اهداف و تمایلات عربستان در سوریه و یمن را خنثی کند. از دیدگاه عربستان سعودی، روابط نزدیک با سیاستمداران شیعه عراق، یکی از معدود گزینه های باقی مانده است که پادشاهی در جنگ سرد منطقه ای با ایران قصد دارد از آن استفاده کند. این نیز نشانه ای است که ریاض می داند این جنگ را نیز خواهد باخت.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۸
تمامی کشورهای اطراف ایران ،سنی مذهب هستند ،وبلحاظ تاریخی قبلا جزیی از ایران بوده اند ،با توجه به اینکه حکام سعودی دارند ،فضای بازتری را برای سنیها و زنان آن کشور بوجود می آورند ،کشورهای قدرتمند نظامی ،وثروتمند و صاحبان تکنولژی هم به سوی آنها میروند ،اکنون در جهان بغیر از ایران هیچ کشوری مخالف موجودیت اسراییل نیست ،که این سیاست هم باعث میشود هرچه بیشتر ایران منزوی ،وتضعیف شود و اینکه شکافی بس عمیق بین مردم ،وعده ای خاص بوجود آمده ،که پر کردن آن بخودی خود شبیه یک انقلاب است ،وقتی مدیر ارشد کشور بیان میکند که همهٔ ثروت ،و امکانات کشور در اختیار ۴٪ از مردم است ،و ۹۶٪ آن در فقر ،وتنگ دستی قرار دارند عربستان علاوه بر کشورهای سنی نشین ،کشورها ی دارای قدرت ،وثروت ،وبگونه ای همهٔ کشورها را همراه دارد ‌حتی روسیه ،پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
نظریه یک المانی در مورد حکومت : اگر میخواهید به ملتی حکومت کنید و ظلم بدون اینکه بتوانند علیه شما اقدام کنند باید دشمن داشته باشید اگر دشمن نداشتید باید ان را ایجاد کنید دیروز طالبان فردا القاعده پس فردا داعش و اسرائیل که همیشه دشمن است و اینده عربستان .
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
من در آمریکا زندگی می کنم و با قاطعیت به شما می گم که عربستان در اذهان عمومی مردم آمریکا و حتی جوامع اهل سنت به شدت منفور هست. بخصوص میان مسلمانان مراکشی و ترک.
سازش با اسرائیل سرنوشتی جز سرافکندکی نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
آفرین اصل موضوع را بیان کردی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
ساکن امریکا لطفا شما نظر نده
اینبار ایران
با بازگشت ربیس حزب بعث عراق بدست او خواهد افتاد
حتی عربستان بعلت توانایی های او
ازو میخواهد دمشق را هم بگیرد و میگیرد
آمما
نوکر انگلیس شاه اردن اورا حذف خواهد کرد تا سیاستهای اصلی اتفاق بیفتد یعنی
اسراییل بزرگ
زهی خیال باطل
عراق در گذشته ایی نه چندان دور بخشی از سرزمین ایران بوده و مردم این کشور قرابت و خویشاوندی زیادی با ایرانیان دارند امیدوارم در آینده ایی نه جندان دور مجددا به آغوش سرزمین مادری خود برگردد
ایرانیها بدشانس بودن که کشورشان دراین منطقه بوجود آمده ایران می بایدهرجای دیگه غیرازبین عربهابود
این عربها همیشه درحال جنگن به همین خاطر متاثریم
ماهیچ نقطه اشتراکی باعربهانداریم دوستی باغیره ازعربهاماراسریع تربه اهدافمان میرساند این جنگهاودرگیریهاماراازخودمان غافل کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
یکی از بد شانسی های ما ترجیح کشور های دیگر به مردممان توسط مسیولین است که خوشبختانه دارد شکست می خورد .باید امیدوار باشیم مسیولین به سوی ملت باز گردند.
به نظر من کشورها ی منطقه به خصوص عربستان و ایران باید سعی کنند با صحبت و احترام به منافع هم راه حلی برای کم کردن تنش پیدا کنند. افزایش تنش باعث ضرر همه خواهد بود. نباید رقابت را تبدیل به خصومت کرد. البته میدانم برای این حرف یکم دیر است. ولی همیشه مذاکرات صحیح و قوی میتواند برای همه دستاورد خوبی داشته باشد. شاید سخت باشد و لی تلاش برای آن ارزنده است. همانطور که حضرت علی ع هم همیشه حتی قبل از جنگها هم تمام تلاش خود برای ایحاد صلح می کردند.
ایران همیشه پیروزه ولی مردم همیشه مایوس!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
ظنز تلخی بود.
به دلیل حجم وسیع زائران ایرانی در عراق و تاثیری که این موضوع بر اقتصاد عراق دارد بعید است رابطه شیعیان عراق با ایران تضعیف شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
عربستان با دلارهای نفتی عدم حضور ایرانیان را جبران و شیعیان عربستان و پاکستان و بقیه کشور ها جای ایران را پر خواهند کرد.
عراق هم وقت پولهای سرازیر شده از عربستان نصیبش بشه اونوقت معلوم میشه سمت ما میاد یا عربستان
قطعا ما . اونها بچسبند به برادران عربشون
این بن سلمان خود شیطانه
فعلا که مردم ایران بازنده زندگی اند
بسیار کار خوبی از طرف عربستان در حال انجام است این رویه سبب می شود که فشار بر شیعیان در تمام دنیا کم شود جنگ از حالت شیعه وسنی خارج رقابت ها قومی شود باید مثل صدر حکیم دولت عراق رابطه خوبی با عربستان داشته باشند تا عربستان مجبور نشود از گروهای تند رو سنی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند همین طور می توانند رابطه مناسبی با ایران هم داشته باشند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
اتفاقا موضوع جذب شیعیان نه برای دوستی شیعه و سنی بلکه برای نفوذ در عراق و کشیدن برادران عربشان به دامان اعراب است.آنچه ما از تاریخ هشت ساله جنگ آموختیم این است که که برای کشور های عربی بر عکس ما دین بعد از هویت ملی و قومیشان قرار دارد .آنها میگویند اول اعراب بعد اسلام.بنابراین وقتی خوب شیر گاو نه من شیرده ایران را دوشیدند به دامان برادران عربشان خواهند خزید...
در این رقابت فقط امریکا و غرب و روسیه و شرق برنده اند و مسلمانها بازنده اصلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
ایران زیادی روی دشمنان دیروز سرمایه گذاری کرده است.
به همین خیال باشیم تا چه پیش آید.
عرب هیچ زبانی بغییر از زور نمیفهمد
تحلیل این موضوع بسیار سطحی و غیر واقعی بود،عربستان در داخل کشور خودش با مشکلات عدیده ای برای شاهزادگان معترض و محطاط رو به رو است، ایران و عراق بماند برای بعد از یمنی که با مشکهای خود حرفهای زیادی در اینده خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
سر خودمان را کلاه نگذاریم .اگر تصمیم به جنگ بگیرند و تمام اعراب با سلاح های مدرن امریکا و اروپا به میدان بیایند ما شانس زیادی نخواهیم داشت بنابراین دیپلماسی صلح بهترین گزینه است.
قدرت حاكم جهانى عربستان سعودى را بعنوان سركرده كشورهاى منطقه خاورميانه برگزيده است بطور مثال ما فقط از طريق عربستان ميتوانيم باغرب مرتبط شويم ونوع رابطه اى را كه انها براى ما صلاح ديدند باغرب تنظيم نماييم از نظر غرب جايگاه مادرمنطقه زيردستى عربستان است نه همطرازى با ان حسن قضيه اينست كه قدرت حاكم جهانى درمهم ترين پايگاه خوديعنى امريكا درگير با رئيس جمهور انجا است ودولت هاى اروپايى وضعى بهتر از امريكا براى قدرت حاكم جهانى ندارند واين فرصتى است براى ما كه خود سازدنده سر نوشت خود درمنطقه وجهان باشيم
قدرت عربستان به خاطر پشتیبانی نفتش از دلار امریکاست.
(پیشنهاد میکنم تفاهم نیکسون با ریاض بعد از فسخ برتون وودز رو بخونید)

الان چین داره تو منطقه دلار رو حذف میکنه. اگه موفق بشه فروپاشی سعودی نزدیک خواهد بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی